Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sliter med at jeg er veldig tørr i halsen og svelget for tiden. I natt våknet jeg av at alt var klistret sammen og jeg ikke fikk puste med munnen. Jeg sover ikke annerledes enn jeg har gjort, er ikke syk, drikker rikelig. Har vondt i halsen av og på, men legen har ikke sett noe gale bak der. 

Noen tips? Noen andre som har eller har hatt dette problemet? 

Anonymkode: 56085...4d6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan like gjerne være inneklimaet 

Anonymkode: ebc24...608

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vært plaget med dette i flere år. Hos meg er hovedårsaken autoimmun sykdom, men hvor plaget jeg er varierer også med årstid og inneklima. Brukter ofte Xylimelts om natten, sover bedre da. 

Anonymkode: 7fa30...102

AnonymBruker
Skrevet

Munnpuster man under søvn kan det bli veldig tørt i munnen...opplever det selv av og til. Så trikset er å puste gjennom nesa mest mulig, selv om det er vanskelig å styre dette selv.

Anonymkode: f4d49...125

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Har vært plaget med dette i flere år. Hos meg er hovedårsaken autoimmun sykdom, men hvor plaget jeg er varierer også med årstid og inneklima. Brukter ofte Xylimelts om natten, sover bedre da. 

Hvilken sykdom? Jeg sliter også med det samme. Har prøvd å bli utredet for sjøgrens, men henvisningen ble avvist.

Anonymkode: 6124e...79b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvilken sykdom? Jeg sliter også med det samme. Har prøvd å bli utredet for sjøgrens, men henvisningen ble avvist.

Har hypothyreose og har vært utredet for Sjøgrens. Fikk ikke diagnose på sistnevnte pga manglende utslag på blodprøver, men hadde nok symptomer til at spesialisten mente jeg sannsynligvis hadde det likevel. 🤷‍♂️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har hypothyreose og har vært utredet for Sjøgrens. Fikk ikke diagnose på sistnevnte pga manglende utslag på blodprøver, men hadde nok symptomer til at spesialisten mente jeg sannsynligvis hadde det likevel. 🤷‍♂️

Takk for svar! Jeg har heller ikke utslag på blodprøver, men har masse symptomer. Jeg får ikke en gang komme til utredning pga manglende utslag på blodprøver. Er så håpløst. Stoffskiftesykdom har jeg heller ikke utslag på blodprøver for.

AnonymBruker
Skrevet

Har dere tatt kun blodprøve for Sjøgrens eller for bindevevssykdom generelt? Jeg testet negativt på Sjøgrens på bindevevssykdom, men utslag på bindevevssykdom. Biopsi av spyttkjertler og tester av tårevæske konkluderte med Sjøgrens. Hr også lavt stoffskifte (hshimoto)

Jeg bruker kunstig spytt om natten, evt gel. Munnskinne fra tannlegen kan også hjelpe litt. 

Anonymkode: 1beee...49b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har dere tatt kun blodprøve for Sjøgrens eller for bindevevssykdom generelt? Jeg testet negativt på Sjøgrens på bindevevssykdom, men utslag på bindevevssykdom. Biopsi av spyttkjertler og tester av tårevæske konkluderte med Sjøgrens. Hr også lavt stoffskifte (hshimoto)

Jeg bruker kunstig spytt om natten, evt gel. Munnskinne fra tannlegen kan også hjelpe litt. 

Jeg vet faktisk ikke hvilken prøve jeg har tatt, bare at jeg testet negativt. Biopsi var tydeligvis ikke aktuelt, reumatismesykehuset avslo henvisningen og også klagen jeg sendte. Var det vondt? Hvordan gjøres det?

Jeg har måttet bruke kunstig spytt om natten i årevis og drikker i tillegg rundt 7 dl hver natt fordelt på mange omganger fordi munn og svelg tørker ut. Er veldig plagsomt. Hvordan hjelper munnskinne?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet faktisk ikke hvilken prøve jeg har tatt, bare at jeg testet negativt. Biopsi var tydeligvis ikke aktuelt, reumatismesykehuset avslo henvisningen og også klagen jeg sendte. Var det vondt? Hvordan gjøres det?

Jeg har måttet bruke kunstig spytt om natten i årevis og drikker i tillegg rundt 7 dl hver natt fordelt på mange omganger fordi munn og svelg tørker ut. Er veldig plagsomt. Hvordan hjelper munnskinne?

Selve biopsien var ikke vond, fikk bedøvelse. Men var nummen og øm i leppa i et halvt år etterpå. Mulig de traff en nerve eller noe. De skjærte av/ tok prøver av spyttkjertlene mine, og alle var små og innskrumpet og betente. 

Jeg husker dessverre ikke hva blodprøven het, men den konkrete for Sjøgrens var negativ, selv om jeg har det. Slik jeg har forstått det, er det ikke uvanlig. Kanskje du kan be om bredere utredning?

Munnskinne kan hjelpe ved at man puster bedre om natten - husker ikke helt hva tannlegen sa, men man blir tørrere i munnen av å puste med munnen om natten, og mange gjør det. 

Hvis du konkret mistenker Sjøgrens, har du andre symptomer? Tørrhet andre steder? Har du sjekket øynene dine? Hvordan er ledd og stivhet? Har du fatigue? Tar du medisiner eller har andre sykdommer som kan påvirke spyttproduksjonen? 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har i perioder episoder med veldig tørre øyne, så tørre at det gjør vondt å åpne dem. Skjeden er knusktørr selv om jeg ikke har kommet i overgangsalderen enda. Jeg har så kraftig utmattelse at jeg er ufør. Utmattelsen startet en del år før munntørrhet m.m. og jeg har ME-diagnose, men det kan jo lett være at jeg egentlig har sjøgrens mistolket som ME. Vonde og stive ledd i perioder, men alltid veldig stiv om morgenen. Tar i perioder antihistaminer som kan påvirke spyttproduksjon, men munntørrhet/tørrheten i svelget er like ille når jeg ikke tar medisiner. 

Har også fått periodontitt, som tannlegen mente måtte skyldes autoimmun sykdom, siden jeg alltid har hatt «perfekt» munnhygiene og ingen hull eller tannsten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.4.2026 den 15.55):

Hvis man skal komme gjennom med en henvisning til revmatolog for Sjøgrens, er det lurt å ha tatt prøver for både tåreproduksjon og ustimulert spyttsekresjon før henvisning.

Er usikker på om fastlege kan henvise til ØNH for spyttkjertelbiopsi, men kravet er enten positive blodprøver (f.eks. Anti SSA) eller positiv spyttkjertelbiopsi. 

AnonymBruker skrev (På 4.4.2026 den 16.21):

Utslag på blodprøver er ikke et krav hvis man har positiv spyttkjertelbiopsi. 

AnonymBruker skrev (På 5.4.2026 den 10.58):

Takk for svar! Jeg har heller ikke utslag på blodprøver, men har masse symptomer. Jeg får ikke en gang komme til utredning pga manglende utslag på blodprøver. Er så håpløst. Stoffskiftesykdom har jeg heller ikke utslag på blodprøver for.

Legen din bør lese seg opp på kriterier for Sjøgrens. Over 30% av de med sjøgrens har ikke utslag på blodprøver. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, jeg har i perioder episoder med veldig tørre øyne, så tørre at det gjør vondt å åpne dem. Skjeden er knusktørr selv om jeg ikke har kommet i overgangsalderen enda. Jeg har så kraftig utmattelse at jeg er ufør. Utmattelsen startet en del år før munntørrhet m.m. og jeg har ME-diagnose, men det kan jo lett være at jeg egentlig har sjøgrens mistolket som ME. Vonde og stive ledd i perioder, men alltid veldig stiv om morgenen. Tar i perioder antihistaminer som kan påvirke spyttproduksjon, men munntørrhet/tørrheten i svelget er like ille når jeg ikke tar medisiner. 

Har også fått periodontitt, som tannlegen mente måtte skyldes autoimmun sykdom, siden jeg alltid har hatt «perfekt» munnhygiene og ingen hull eller tannsten.

Sjøgrens blir ofte tolket som ME, fordi Sjøgrens ofte innebærer mye fatigue. 

Sjøgrens er ganske mye mer omfattende enn de fleste leger er klar over. 

Anonymkode: 21309...b9f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis man skal komme gjennom med en henvisning til revmatolog for Sjøgrens, er det lurt å ha tatt prøver for både tåreproduksjon og ustimulert spyttsekresjon før henvisning.

Er usikker på om fastlege kan henvise til ØNH for spyttkjertelbiopsi, men kravet er enten positive blodprøver (f.eks. Anti SSA) eller positiv spyttkjertelbiopsi. 

Legen din bør lese seg opp på kriterier for Sjøgrens. Over 30% av de med sjøgrens har ikke utslag på blodprøver. 

Sjøgrens blir ofte tolket som ME, fordi Sjøgrens ofte innebærer mye fatigue. 

Sjøgrens er ganske mye mer omfattende enn de fleste leger er klar over. 

Takk for informativt svar! 😊

Jeg har tenkt at det er sannsynlig at jeg har sjøgrens, men at jeg ikke får diagnose siden jeg ikke får komme til reumatolog. Kanskje jeg burde undersøke om fastlegen kan henvise meg til biopsi direkte, slik du nevner. Jeg vet ikke om det å få en slik diagnose vil ha noen praktiske konsekvenser siden jeg uansett er ufør? De økonomiske rettighetene har jeg jo allerede. Det finnes vel ikke behandling uansett? Det er kanskje noen rettigheter i forhold til behandling hos tannlege? Er det noen andre grunner til at det er viktig å vite at det er Sjøgrens, mulige komplikasjoner, f.eks? Så er jo reumatiske sykdommer mer anerkjente enn ME som er en ganske uglesett diagnose, så sånn sett ville det være fint å få diagnosen, om jeg faktisk har sykdommen.

Hvilke symptomer har du og hvordan er funksjonsnivået ditt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Da jeg ble utredet var jeg hos øyelege, ønh og revmatolog. Fikk påvist siccasyndrom (tørre øyne) og nedsatt spyttproduksjon. Jeg kunne tatt biopsi men valgte å la være siden jeg var i full jobb i et yrke som krevde god diksjon, jeg tok ikke sjansen på nerveskade i leppa. (Ønh-legen jeg var hos da snakket om at Norge hang etter, i andre land var det blitt mer vanlig å ta biopsi fra kjertelen i kinnet. Vet ikke om det har vært noen endringer i praksis der.)

Nå er jeg ufør og snakker kun med butikkansatte en gang i blant, så jeg kunne jo bedt om å få det sjekket, men det har ikke blitt til at jeg har giddet å ta det opp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...