AnonymBruker Skrevet 2. april #1 Skrevet 2. april Har noen prøvd disse? Fungere de? De skal visst gi veldig glatt hud og fjerne kviser/ akne arr. Anonymkode: 14d04...6e7
NatNat Skrevet 2. april #2 Skrevet 2. april (endret) AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Har noen prøvd disse? Fungere de? De skal visst gi veldig glatt hud og fjerne kviser/ akne arr. Anonymkode: 14d04...6e7 ja, The ordinary har meget gode produkter. Har glycolic acid og en peeling som er blod rødt, vet ikke hvilken. Bruker mye fra The Ordinary. jeg vet at de med uren hud elsker Niacinamide fra The Ordinary her kan du finne ut mer : https://www.farmasiet.no/merkevarer/t/the-ordinary Endret 2. april av NatNat 1
Roci Skrevet 2. april #3 Skrevet 2. april (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har noen prøvd disse? Fungere de? De skal visst gi veldig glatt hud og fjerne kviser/ akne arr. Anonymkode: 14d04...6e7 Ja, eksfolierende syrer fungerer. De de gjør, er å løse opp keratinet ("limet") som binder de døde hudcellene sammen, og fjerner overflatisk pigmentering etter f.eks. gamle kviser. I tillegg stimulerer syrene hudens produksjon av kollagen, noe som over tid til en viss grad kan bidra til å "fylle ut" såkalte atrofiske arr, så lenge de ikke er for dype. Jevnlig syreeksfoliering bidrar også til å balansere talgproduksjonen, slik at dannelsen av nye kviser forebygges. Det er viktig å være klar over at eksfolierende syrer er sterke, aktive ingredienser som kan irritere huden og skade hudbarrieren dersom de ikke brukes riktig. Riktig bruk innebærer følgende: alltid ta en "patch test" av produktet før man begynner å bruke det, for å være sikker på at man tåler produktet. Påfør en liten mengde produkt bak øret eller under haken, vent i minst 24 timer, og ikke skyll av produktet. Dersom det ikke har oppstått noen irritasjon, kan man bruke produktet i ansiktet. alltid bruke produktet på nyrenset og helt tørr hud. starte med en lav konsentrasjon (angitt i %) av produktet, og eventuelt øke konsentrasjonen etterhvert som huden bygger opp toleranse. ikke bruke produktet for ofte til å begynne med, men øke frekvensen etter hvert som huden bygger opp toleranse. Det er sjelden nødvendig å eksfoliere mer enn 2-3 gang pr uke. være nøye med bruk av solkrem. Syreeksfoliering gjør huden mer solømfintlig slik at den lettere kan bli solbrent og få pigmenteringer. Det er derfor viktig å være nøye med å bruke solbeskyttelse med høy faktor hver dag. Jeg vil nesten gå så langt som å si at det er meningsløst å bruke aktive ingredienser i hudpleierutinen sin hvis man ikke samtidig sørger for å beskytte huden mot UV-stråling. avslutte bruken av aktive ingredienser med èn gang dersom man opplever rødhet eller irritasjon. Det er tegn på en skadet hudbarriere, og kan ta måneder å reparere. Jeg vil foreslå at du starter med glycolic acid 1 kveld i uka de første 2-3 ukene, deretter kan du øke til 2 kvelder i uka de neste 2-3 ukene, og så til slutt til 3 kvelder i uka, hvis du synes det er nødvendig. Når det gjelder hudpleie er det ofte slik at "less is more", og man må være tålmodig fordi det tar tid å se resultater. Når huden din tåler å bruke glycolic acid 2-3 ganger i uka uten irritasjon, kan du prøve AHA30% +BHA 2% Solution og se om du tåler den. Den er kjempesterk og skal ikke under noen omstendigheter brukes mer enn 2 ganger i uka, men jeg vil anbefale at du bruker den maks 1 gang i uka til å begynne med, og bare 5 minutter i stedet for 10. Du får ikke raskere og bedre resultater om du har dårlig tid. Husk at det tar 1-2 måneder før du begynner å se resultater på arr og hudstruktur, selv om du sannsynligvis vil oppleve at huden får jevnere hudtone og mer "glød" etter et par uker. Fortsatt jevnlig og forsiktig bruk vil kunne gi gode resultater på sikt Endret 2. april av Roci 3 2 1
AprilLudgate Skrevet 2. april #4 Skrevet 2. april Er for sterkt for ansiktet mitt (7%), men liker den til kropp ved behov. Har og brukt den i hodebunn før vask sånn innimellom.
AnonymBruker Skrevet 2. april #5 Skrevet 2. april Roci skrev (8 timer siden): Ja, eksfolierende syrer fungerer. De de gjør, er å løse opp keratinet ("limet") som binder de døde hudcellene sammen, og fjerner overflatisk pigmentering etter f.eks. gamle kviser. I tillegg stimulerer syrene hudens produksjon av kollagen, noe som over tid til en viss grad kan bidra til å "fylle ut" såkalte atrofiske arr, så lenge de ikke er for dype. Jevnlig syreeksfoliering bidrar også til å balansere talgproduksjonen, slik at dannelsen av nye kviser forebygges. Det er viktig å være klar over at eksfolierende syrer er sterke, aktive ingredienser som kan irritere huden og skade hudbarrieren dersom de ikke brukes riktig. Riktig bruk innebærer følgende: alltid ta en "patch test" av produktet før man begynner å bruke det, for å være sikker på at man tåler produktet. Påfør en liten mengde produkt bak øret eller under haken, vent i minst 24 timer, og ikke skyll av produktet. Dersom det ikke har oppstått noen irritasjon, kan man bruke produktet i ansiktet. alltid bruke produktet på nyrenset og helt tørr hud. starte med en lav konsentrasjon (angitt i %) av produktet, og eventuelt øke konsentrasjonen etterhvert som huden bygger opp toleranse. ikke bruke produktet for ofte til å begynne med, men øke frekvensen etter hvert som huden bygger opp toleranse. Det er sjelden nødvendig å eksfoliere mer enn 2-3 gang pr uke. være nøye med bruk av solkrem. Syreeksfoliering gjør huden mer solømfintlig slik at den lettere kan bli solbrent og få pigmenteringer. Det er derfor viktig å være nøye med å bruke solbeskyttelse med høy faktor hver dag. Jeg vil nesten gå så langt som å si at det er meningsløst å bruke aktive ingredienser i hudpleierutinen sin hvis man ikke samtidig sørger for å beskytte huden mot UV-stråling. avslutte bruken av aktive ingredienser med èn gang dersom man opplever rødhet eller irritasjon. Det er tegn på en skadet hudbarriere, og kan ta måneder å reparere. Jeg vil foreslå at du starter med glycolic acid 1 kveld i uka de første 2-3 ukene, deretter kan du øke til 2 kvelder i uka de neste 2-3 ukene, og så til slutt til 3 kvelder i uka, hvis du synes det er nødvendig. Når det gjelder hudpleie er det ofte slik at "less is more", og man må være tålmodig fordi det tar tid å se resultater. Når huden din tåler å bruke glycolic acid 2-3 ganger i uka uten irritasjon, kan du prøve AHA30% +BHA 2% Solution og se om du tåler den. Den er kjempesterk og skal ikke under noen omstendigheter brukes mer enn 2 ganger i uka, men jeg vil anbefale at du bruker den maks 1 gang i uka til å begynne med, og bare 5 minutter i stedet for 10. Du får ikke raskere og bedre resultater om du har dårlig tid. Husk at det tar 1-2 måneder før du begynner å se resultater på arr og hudstruktur, selv om du sannsynligvis vil oppleve at huden får jevnere hudtone og mer "glød" etter et par uker. Fortsatt jevnlig og forsiktig bruk vil kunne gi gode resultater på sikt Herregud tusen tusen takk for så gode råd💓💓kan ikke takke deg nok. Jeg skal gjøre slik du sier. Anonymkode: 14d04...6e7
Roci Skrevet 3. april #6 Skrevet 3. april (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Herregud tusen tusen takk for så gode råd💓💓kan ikke takke deg nok. Jeg skal gjøre slik du sier. Anonymkode: 14d04...6e7 Bare hyggelig🥰Og bare spør hvis det er noe mer du lurer på😊 Jeg glemte forøvrig å nevne at du i begynnelsen kan la glycolsyretoneren virke i 10-15 minutter og deretter skylle den av, hvis du vil ha en ennå mykere start😊 Prøv deg fram og se hva som fungerer🙂 Endret 3. april av Roci
AnonymBruker Skrevet 3. april #7 Skrevet 3. april Roci skrev (1 time siden): Bare hyggelig🥰Og bare spør hvis det er noe mer du lurer på😊 Jeg glemte forøvrig å nevne at du i begynnelsen kan la glycolsyretoneren virke i 10-15 minutter og deretter skylle den av, hvis du vil ha en ennå mykere start😊 Prøv deg fram og se hva som fungerer🙂 Ok. Veldig snillt av deg å ta deg tid til å skrive så utfyllende. Jeg vurderer også hylaronayre serum og dagkremen tenker du de er ok å legge til? Jeg har mye arr etter kviser/akne på hake og kinn. Hadde vært nydelig å kunne gå uten fondation. Jeg skal også kjøpe en god solkrem med 50 faktor Anonymkode: 14d04...6e7
Roci Skrevet 3. april #8 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok. Veldig snillt av deg å ta deg tid til å skrive så utfyllende. Jeg vurderer også hylaronayre serum og dagkremen tenker du de er ok å legge til? Jeg har mye arr etter kviser/akne på hake og kinn. Hadde vært nydelig å kunne gå uten fondation. Jeg skal også kjøpe en god solkrem med 50 faktor Anonymkode: 14d04...6e7 Hyaluronsyre er helt ok, tross navnet er det ikke en eksfolierende syre, men et virkestoff som drar fukt til huden. Husk å påføre på fuktig hud Fuktighetskremene til TO er gode basis fuktighetskremer, så en av dem kan du også trygt bruke. Hvilken hudtype har du? Fet eller kombinert?
AnonymBruker Skrevet 3. april #9 Skrevet 3. april Roci skrev (5 minutter siden): Hyaluronsyre er helt ok, tross navnet er det ikke en eksfolierende syre, men et virkestoff som drar fukt til huden. Husk å påføre på fuktig hud Fuktighetskremene til TO er gode basis fuktighetskremer, så en av dem kan du også trygt bruke. Hvilken hudtype har du? Fet eller kombinert? Mer fet kanskje. Tross alder jeg er 36 sliter jeg med kviser/akne hake og kinn fortsatt. Det har roet seg ned derfor vil jeg prøve disse produktetene da jeg har lest mye bra om de. Anonymkode: 14d04...6e7
AnonymBruker Skrevet 4. april #10 Skrevet 4. april Roci skrev (På 3.4.2026 den 11.16): Hyaluronsyre er helt ok, tross navnet er det ikke en eksfolierende syre, men et virkestoff som drar fukt til huden. Husk å påføre på fuktig hud Fuktighetskremene til TO er gode basis fuktighetskremer, så en av dem kan du også trygt bruke. Hvilken hudtype har du? Fet eller kombinert? Bør jeg ta pause hvis jeg skal på solferie i sommer? Anonymkode: 14d04...6e7
Roci Skrevet 4. april #11 Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Bør jeg ta pause hvis jeg skal på solferie i sommer? Anonymkode: 14d04...6e7 Ja, det kan være greit å ta en pause fra aktive ingredienser da😊
AnonymBruker Skrevet 7. april #12 Skrevet 7. april Roci skrev (På 4.4.2026 den 17.11): Ja, det kan være greit å ta en pause fra aktive ingredienser da😊 Jeg tror jeg overdrev litt med glycolic acid,brukte sen litt for ofte ca 4 dager i uka så denne aha peelingen en gang i uka. Funket fint og tenkte jeg tålte det. I går tok jeg på peeling masken kjente det svei så jeg vasket fort av nå pirker det i huden og er sikkelig ekkelt. Jeg smurte masse fuktighet i natt og idag. Jeg tar en lang pause nå til huden kommer seg. Uff så dum jeg var. Anonymkode: 14d04...6e7
AnonymBruker Skrevet 7. april #13 Skrevet 7. april Apotek og leger har bedre alternativer enn pengegrisk hudpleie. Anonymkode: bc88c...294
Roci Skrevet 7. april #14 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror jeg overdrev litt med glycolic acid,brukte sen litt for ofte ca 4 dager i uka så denne aha peelingen en gang i uka. Funket fint og tenkte jeg tålte det. I går tok jeg på peeling masken kjente det svei så jeg vasket fort av nå pirker det i huden og er sikkelig ekkelt. Jeg smurte masse fuktighet i natt og idag. Jeg tar en lang pause nå til huden kommer seg. Uff så dum jeg var. Anonymkode: 14d04...6e7 Det er nettopp det du erfarer nå som er grunnen til at man skal innføre aktive ingredienser gradvis. Selv om det kan virke som om huden tåler produktet i begynnelsen, så klarer ikke huden å bygge opp toleranse så raskt. Og man får ikke bedre eller raskere resultater av å gå for hardt ut. Du har med stor sannsynlighet skadet hudbarrieren din, og bør unngå alt av aktive ingredienser en god stund framover. Jeg vil anbefale at du går til anskaffelse av en reparerende krem med cica/centella asiatica, og kun bruker rens, fukt og solbeskyttelse i tiden framover, for å gi huden en sjanse til å reparere seg. Si fra hvis du trenger produktforslag til en slik krem🙂
AnonymBruker Skrevet 7. april #15 Skrevet 7. april Roci skrev (2 minutter siden): Det er nettopp det du erfarer nå som er grunnen til at man skal innføre aktive ingredienser gradvis. Selv om det kan virke som om huden tåler produktet i begynnelsen, så klarer ikke huden å bygge opp toleranse så raskt. Og man får ikke bedre eller raskere resultater av å gå for hardt ut. Du har med stor sannsynlighet skadet hudbarrieren din, og bør unngå alt av aktive ingredienser en god stund framover. Jeg vil anbefale at du går til anskaffelse av en reparerende krem med cica/centella asiatica, og kun bruker rens, fukt og solbeskyttelse i tiden framover, for å gi huden en sjanse til å reparere seg. Si fra hvis du trenger produktforslag til en slik krem🙂 Hvor lenge bør jeg ta pause? Kan jeg bruke hyloric acid fra ordinary? Anonymkode: 14d04...6e7
Roci Skrevet 7. april #16 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Apotek og leger har bedre alternativer enn pengegrisk hudpleie. Anonymkode: bc88c...294 Nå er The Ordinary et ganske rimelig merke som også selges i mange apotek. Det har ikke noe å si hvor du kjøper produktene, dersom du bruker de feil. F.eks. er tretinoin et reseptbelagt legemiddel som ofte brukes til å behandle hudaldring. Tretinoin er ren a-vitaminsyre som i aller høyeste grad kan medføre hudskader ved feil bruk, selv om det er foreskrevet av lege. 1
Roci Skrevet 7. april #17 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor lenge bør jeg ta pause? Kan jeg bruke hyloric acid fra ordinary? Anonymkode: 14d04...6e7 Jeg vil anbefale at du tar pause i (minst) 4-6 uker, det er omtrent den tiden det tar for huden å fornye seg. Du kan fint brukes hyaluronsyre, den er som sagt ikke en eksfolierende syrer tross navnet, men en såkalt humektant som trekker fukt til huden🙂 Husk å påføre på lett fuktet hud og påfør fukt etterpå slik at du får "låst inn" fukten i huden. Og vær påpasselig med solkrem, når hudbarrieren er svekket får den lettere pigmenteringer og andre solskader. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april #18 Skrevet 7. april Roci skrev (På 3.4.2026 den 11.16): Hyaluronsyre er helt ok, tross navnet er det ikke en eksfolierende syre, men et virkestoff som drar fukt til huden. Husk å påføre på fuktig hud Fuktighetskremene til TO er gode basis fuktighetskremer, så en av dem kan du også trygt bruke. Hvilken hudtype har du? Fet eller kombinert? Har du noen anbefalinger til bruk for å få mindre porer, ved nese/kinn området? Anonymkode: 6766f...2fd
Roci Skrevet 7. april #19 Skrevet 7. april (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du noen anbefalinger til bruk for å få mindre porer, ved nese/kinn området? Anonymkode: 6766f...2fd Har du "bare" store porer eller har du også hudormer/sorte prikker? Hvordan er huden din ellers? Fet, kombinert eller tørr? Endret 7. april av Roci
AnonymBruker Skrevet 7. april #20 Skrevet 7. april Hei! Glykolsyre kan gi en god eksfoliering og bidra til å redusere synligheten av tekstur i huden ved jevnlig bruk. Det kan også bidra til vå lysne hudtonen noe dersom du er plaget med pigmentering. Glykolsyre i seg selv kan ikke fjerne noe som helst, men kan bidra til å redusere plagene. Peeling solution er veldig sterk, og noe hudlegene på min salong (er dermatologisk sykepleier) fraråder de aller fleste å bruke. Den kan nok bidra til å gi huden en fin glød og penere utseende på kort sikt, men kan bidra til skader i huden dersom den ikke brukes korrekt. For meg er denne helt uaktuell å bruke i ansiktet. Bruker den av og til på bryst dersom jeg ikke har noe annet. Det aller beste for tekstur, jevnt over, er å bruke et retinoidprodukt. Og SPF 50, så klart Anonymkode: de774...519
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå