AnonymBruker Skrevet 1. april #1 Skrevet 1. april Hender det at dere har pasienter som er veldig syke, som stadig kommer på time, og som dere tenker; "stakkars person, håper personen opplever bedring snart, nå har det vært mye!" Anonymkode: 87e1e...5cc
AnonymBruker Skrevet 1. april #2 Skrevet 1. april Tror kanskje ikke det er SÅ mange fastleger som henger her inne ... Anonymkode: 8ec8e...e92 7
AnonymBruker Skrevet 1. april #3 Skrevet 1. april Tenker du at leger ikke har sympati/empati med pasientene sine? Anonymkode: f7e6a...d69 3
AnonymBruker Skrevet 1. april #4 Skrevet 1. april La meg gjette. Du er den pasienten som du håper at legen din tenker sånn om? Leger er veldig gode på å avgjøre hvem som faktisk er syke og hvem som ikke er det ja. Anonymkode: c2b29...2fc 7 2
AnonymBruker Skrevet 1. april #5 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tenker du at leger ikke har sympati/empati med pasientene sine? Anonymkode: f7e6a...d69 Nei? Tenker at i alle yrker hvor man har med kunder/pasienter, så kan det være noen som skiller seg ut? Eller kanskje leger bare er veldig flinke på blokkere ut slike ting? Jeg bare lurte. Anonymkode: 87e1e...5cc
AnonymBruker Skrevet 1. april #6 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): La meg gjette. Du er den pasienten som du håper at legen din tenker sånn om? Leger er veldig gode på å avgjøre hvem som faktisk er syke og hvem som ikke er det ja. Anonymkode: c2b29...2fc Jeg håper legen IKKE tenker slik om meg. Jeg har vært veldig syk i det siste ja, og fått veldig mye på meg av sykdommer som har blusset opp. Det er ingen fare for at man ikke tror at jeg er syk for å si det slik, de kroppslige tegnene er ganske så avslørende. Jeg bare syntes det er litt kleint med de stadige legetimene, og har ikke lyst at legen skal tenke sånn om meg. Så håper nesten på et svar om ala "Neida, vi er veldig gode å blokkere ut slike tanker etc" 😅 Anonymkode: 87e1e...5cc
AnonymBruker Skrevet 1. april #7 Skrevet 1. april Jeg tror heller fastlegen min begynner å bli lei av meg etter x antall legetimer siden august (en i mnd ca) for å prøve å utrede noe greier, samt sykemelding... Eller, jeg tror jo egentlig ikke hun er lei, men JEG er lei Men fastleger er vel som alle andre folk, noen har mer empati enn andre, mens noen ser på det som utfordringer som skal løses og legger ikke allverdens følelser i det, men det betyr jo ikke at de ikke forstår at det pasientene sliter med er slitsomt for dem. Anonymkode: 941c6...2db 1
AnonymBruker Skrevet 2. april #8 Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hender det at dere har pasienter som er veldig syke, som stadig kommer på time, og som dere tenker; "stakkars person, håper personen opplever bedring snart, nå har det vært mye!" Anonymkode: 87e1e...5cc Jeg tror fastlegen min tenker sånn noen ganger. Hen sier det også. Har selv jobbet i helsevesenet og tok ofte jobben med meg hjem, tenkte på brukerne som satt der alene osv. Anonymkode: b1f28...a92
AnonymBruker Skrevet 2. april #9 Skrevet 2. april Jeg kjenner mange fastleger. De har spesielt medynk og hjerte for en del pasienter. Virkelig! Men blir helt oppvridd og utslitt av de krevende og friske «syke» pasientene sine som utgjør 80-90%. Anonymkode: 89637...e43 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. april #10 Skrevet 2. april Jeg var allerede sykemeldt da jeg kjente en kul i brystet som viste seg å være kreft. Det var en vikar for fastlegen min som henviste meg til sykehuset. Noen måneder senere var jeg hos min vanlige fastlege og hun sa: "Da jeg fikk epikrisen din fra sykehuset tenkte jeg 'ånei, ikke kreft OGSÅ!' ". Jeg hadde mange byrder fra før, så for meg var det godt å få en slik "sympatierklæring". Anonymkode: 781c1...fa3 1
AnonymBruker Skrevet 2. april #11 Skrevet 2. april Min lege ramser ofte opp det jeg har hatt. Jeg fikk mye løpet av noen få år. Anonymkode: c955d...29e
AnonymBruker Skrevet 2. april #12 Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (16 timer siden): La meg gjette. Du er den pasienten som du håper at legen din tenker sånn om? Leger er veldig gode på å avgjøre hvem som faktisk er syke og hvem som ikke er det ja. Anonymkode: c2b29...2fc De er gode på å forhåndsdømme og trekke feil konklusjoner også. Holdt på å få sepsis pga betennelse etter operasjon og gikk flere ganger til legen men ble avvist med «det SKAL være vondt!» (da tok jeg oxy og det er mange ganger sterkere enn morfin. Havna på legevakta, kjørt rett til sykehus, innlagt i over ei uke pga var så betent og måtte operere på ny. Fikk ikke en unnskyld fra legen engang. Bare et flaut flir. Har mista tro på leger etter dette. De sjekker ikke ting grundig og mange er glemske og vimsete med legemidler etc. f eks kan finne på å skrive ut medisiner som man har helt klare kontraindikasjoner på. Mange klarer ikke å se helhet. Det er mye grums de siste årene. Tanken går til de som søker seg til medisin i utlandet hvor man ikke må ha 6 i snitt. Da blir kvaliteten deretter. Anonymkode: a944d...53e 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. april #13 Skrevet 2. april Eksempel: I Polen, Ungarn, Litauen, Tsjekkia, Bulgaria og Hviterussland, må man bare ha 3,5-4,5 i snitt for å komme inn på legestudiet. I Norge, Tyskland, Sverige - er snittet 6. Anonymkode: a944d...53e
AnonymBruker Skrevet 2. april #14 Skrevet 2. april Min onkel jobbet som allmennpraktiker, og var ofte tydelig påvirket av pasientenes historier. Han var veldig empatisk, og brukte alltid mye tid på å lytte til alle. Da jeg var barn trodde jeg at alle leger var sånn. Som voksen har jeg fått en rekke autoimmune sykdommer, og det fortsetter å balle på seg. Er blitt overrasket over at noen leger reagerer med irritasjon, og til og med har sagt rett ut at jeg gjør arbeidsdagen tung for dem fordi de synes det er tungt at jeg blir sykere og sykere. Som min forrige fastlege sa «Jeg ble lege for å gjøre folk friske, ikke for å se på at folk blir sykere og sykere.» Så jeg har etterhvert forstått at kronikere er demotiverende og vanskelig for mange leger. Anonymkode: 4249d...ad9 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå