Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har karakterer som er innafor på bacheloren, men så har jeg begynt på en master hvor jeg til nå har en B og to D-er. Spørsmålet mitt er vel hvor viktig det er med gode karakterer hvis jeg kan vise til gode referanser og et langt yrkesliv?

Sånn som livet mitt ser ut nå så ser det ikke ut til at karakterene kommer til å bli så sykt bra på resten av emnene. Jeg har ikke så veldig lyst til å utsette masteren (bikker 40 nå, så tida løper hvis jeg har lyst til å bruke masteren til å få ny jobb), men hvis jeg ikke får noen ny jobb med D-er på vitnemålet, så er jo vitsen litt vekke. Jeg går på jobb, har ansvar for ungene mine og styrer med alvorlig sykdom i familien. Det ansvaret/den byrden kommer nok ikke til å forsvinne med det første. 

Betyr karakterer veldig mye? Kan gode referanser og et langt arbeidsliv veie opp for dårlige karakterer på master i voksen alder? 

Anonymkode: a3372...cef

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det avhenger selvfølgelig av fagfelt, men mange steder er det det å ha mastergrad som er relevant, ikke karakterene. Det være sagt kan det bli tungt for deg å skrive en masteroppgave med ståkarakter hvis du sliter med å komme deg gjennom fagene du har nå, så det er jo noe å tenke over. Det eneste som er helt stengt med dårlige karakterer er jobb i akademia og videre forskning. 

Anonymkode: e31db...4ee

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Karakterene dine er et øyeblikksbilde, og trenger ikke å si så mye om faglig dyktighet. I hvert fall tenker jeg det om karakterer på skoleeksamen. Man kan være uheldig med oppgaven(e), dårlig form, ha sykt barn etc som gjorde at karakterene ikke ble helt som forventa. 

Eksempler fra egen erfaring: Lærere som ikke har norsk som førstespråk som har skrevet utydelige spørsmål i eksamensoppgavene så man er usikker på hva de faktisk spør om. 

Barn som blir operert på sykehus samme dag som eksamen så man raser igjennom oppgavene for å komme seg fortest mulig dit.

Migreneanfall under eksamen.

Samlivsbrudd.

Årsakene til dårlige karakterer kan være mange, selv om man har jobbet godt med pensum. 

Anonymkode: a0afb...c37

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Karakterene dine er et øyeblikksbilde, og trenger ikke å si så mye om faglig dyktighet. I hvert fall tenker jeg det om karakterer på skoleeksamen. Man kan være uheldig med oppgaven(e), dårlig form, ha sykt barn etc som gjorde at karakterene ikke ble helt som forventa. 

Eksempler fra egen erfaring: Lærere som ikke har norsk som førstespråk som har skrevet utydelige spørsmål i eksamensoppgavene så man er usikker på hva de faktisk spør om. 

Barn som blir operert på sykehus samme dag som eksamen så man raser igjennom oppgavene for å komme seg fortest mulig dit.

Migreneanfall under eksamen.

Samlivsbrudd.

Årsakene til dårlige karakterer kan være mange, selv om man har jobbet godt med pensum. 

Anonymkode: a0afb...c37

Men da tar man jo opp igjen eksamen? 

B er jo ikke så dårlig ts, men de D-karakterene er jo nesten stryk, så de tar seg selvsagt dårlig ut. Jeg har mest B, noen A og en C, og den C-karakteren kommer jeg nok til å ta opp igjen, men B-karakterene tenker jeg går helt fint.

Så kommer det også helt an på hvilket fagfelt du snakker om. Hvilken Master er det du tar?

Anonymkode: b5e4a...2d6

AnonymBruker
Skrevet

Ingen har noen gang spurt om den karakteren. 

Anonymkode: e4336...22a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

B er jo en toppkarakter. Jeg syns ikke du skal bekymre deg. Hilsen sensor. 

Anonymkode: d2f83...26c

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men da tar man jo opp igjen eksamen? 

B er jo ikke så dårlig ts, men de D-karakterene er jo nesten stryk, så de tar seg selvsagt dårlig ut. Jeg har mest B, noen A og en C, og den C-karakteren kommer jeg nok til å ta opp igjen, men B-karakterene tenker jeg går helt fint.

Så kommer det også helt an på hvilket fagfelt du snakker om. Hvilken Master er det du tar?

Anonymkode: b5e4a...2d6

D er ikke nesten stryk. Og helt unødvendig å ta opp en eksamen med C. Så lenge du ikke skal ta doktorgrad. 

Anonymkode: 19506...849

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

D er ikke nesten stryk. Og helt unødvendig å ta opp en eksamen med C. Så lenge du ikke skal ta doktorgrad. 

Anonymkode: 19506...849

Enig.

Jeg er også sensor, TS, og jeg er enig i at du ikke bør bekymre deg. Det kan være et sprang fra bachelor til master, og det kan ta litt tid å finne ut av det. Fikk du begrunnelse på karakterene? Bruk dem videre. 
I de fleste fagfelt har ikke karakterer så mye å si, bortsett fra hvis man skal ta PhD. Jeg ville nok selv vært skeptisk til en søker som hadde E-snitt, men du er jo langt derifra. Du har også god tid til å forbedre snittet ditt. 

Anonymkode: 3896b...f87

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Og med «forbedre snittet» mener jeg ikke å ta opp fag, men å få C eller bedre på kommende eksamener.

Anonymkode: 3896b...f87

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en master i økonomi og er nå en senior innenfor mitt fagfelt, aldri har noen spurt meg om mine karakterer. Faktisk, har ingen spurt om å få se vitnemålet i det hele tatt 🤭

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en mastergrad med fire D og en E. 

Jeg endte opp med en relevant jobb som strategisk rådgiver i en viktig og spennende stilling i staten, tett på toppledelsen og departementet. Samtidig ser jeg at mange av dem jeg studerte med, selv de med langt bedre karakterer enn meg, i dag enten står uten jobb eller jobber i stillinger som ikke er relevante for utdanningen deres.

Anonymkode: 1135b...291

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.4.2026 den 12.31):

Jeg har karakterer som er innafor på bacheloren, men så har jeg begynt på en master hvor jeg til nå har en B og to D-er. Spørsmålet mitt er vel hvor viktig det er med gode karakterer hvis jeg kan vise til gode referanser og et langt yrkesliv?

Sånn som livet mitt ser ut nå så ser det ikke ut til at karakterene kommer til å bli så sykt bra på resten av emnene. Jeg har ikke så veldig lyst til å utsette masteren (bikker 40 nå, så tida løper hvis jeg har lyst til å bruke masteren til å få ny jobb), men hvis jeg ikke får noen ny jobb med D-er på vitnemålet, så er jo vitsen litt vekke. Jeg går på jobb, har ansvar for ungene mine og styrer med alvorlig sykdom i familien. Det ansvaret/den byrden kommer nok ikke til å forsvinne med det første. 

Betyr karakterer veldig mye? Kan gode referanser og et langt arbeidsliv veie opp for dårlige karakterer på master i voksen alder? 

Karakterer utover C betyr egentlig evne til selvstendig tenking. Det vil også komme litt an på hvor en har studert, og hvorvidt folk sitter med informasjon om at det foreligger uryddige vurderings rutiner og om det egentlig er ett sånt "bedrageri fag". Referanser og erfaring lider av mye av det samme - hvis den som gir referanser har på seg å drive med løgn, så er ikke referansen så mye verdt heller (bedre å ha portfolio og faktiske resultater å vise til).

Ville anbefalt master om du kommer inn, selv om det er en dårlig plass, ettersom det er mye meningsløs formalitet i arbeidsmarkedet..

Anonymkode: 01038...fcd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg krysser fingrene for at disse som sier jeg kan rette opp snittet ved å gjøre det bedre på de kommende eksamener har rett. Så får jeg håpe at jeg klarer det. Neste eksamen er muntlig, jeg håper jeg klarer å vise hva jeg er god for da. 

Takk for svar alle sammen! 

AnonymBruker
Skrevet

Beklager avsporing. Men hva mener du med at du må ta masteren før tiden løper ut i fast jobb? Vi skal jo jobbe til vi er 70. Så mange tiår i arbeidslivet igjen. Jeg spør bare av nysgjerrighet. For jeg ønsker også å ta en master. Er selv 37, men får ikke gjort det før om noen år pga personlige utfordringer. Så er redd det er noe jeg ikke har fått med meg her😅

Anonymkode: 88e20...ffa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har master med greie karakterer (bare B-er) i et disiplinfag i realfag. Må si at karakterene har hatt null å si for min karriere. I to tilfeller har jeg etter ansettelse måtte sende inn vitnemål etter ansettelse for dokumentasjonen skyld, men det har aldri vært et tema at de ville vite karakterer før kontraktsignering. 

Jeg har også jobbet i studieseksjonen ved et universitet i noen år. Jeg hiver meg med på det sensorene her skriver. For det første er det ikke riktig at D er "nesten stryk". For det andre vil ikke karakterene være viktige i de fleste tilfeller. 

Husk at bestått-karakter skal ha såpass høy terskel at lærestedet går god for at du kan "nok". Husk også at det er mange som snakker høyt om gode karakterer uten at det nødvendigvis stemmer. Det er ikke så vanlig med bare masse gode karakterer som det virker som - mange er ikke ærlige om sine karakterer. Klarer du er C-snitt, er du en flink student. C er faktisk en bra karakter. Klarer du D-snitt er du fortsatt en god student. 

Anonymkode: 80a9d...c18

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk jobb mens jeg holdt på med master, skulle sende inn vitnemål etterpå. Så skjedde et par småting som gjorde at jeg måtte utsette innleveringen. Da var jeg allerede ansatt og arbeidsstedet var fornøyd, så det gikk bra. Den ble omsider levert inn fordi jeg måtte jo gjøre meg ferdig. Men når jeg plutselig hadde unge og full jobb, så ble jo ikke karakteren så god. Jobben har jeg ennå.

Kan nok variere litt fra sted til sted. Enkelte steder må man nok ha gode karakterer, men har hørt om flere der de knapt har sett på vitnemålet

Anonymkode: 4f5d6...22b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.4.2026 den 12.31):

Karakterer betyr ingenting. Eneste som betyr noe er at du har bestått og fått graden

Anonymkode: 4a2ae...dca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk jobb mens jeg holdt på med master, skulle sende inn vitnemål etterpå. Så skjedde et par småting som gjorde at jeg måtte utsette innleveringen. Da var jeg allerede ansatt og arbeidsstedet var fornøyd, så det gikk bra. Den ble omsider levert inn fordi jeg måtte jo gjøre meg ferdig. Men når jeg plutselig hadde unge og full jobb, så ble jo ikke karakteren så god. Jobben har jeg ennå.

Kan nok variere litt fra sted til sted. Enkelte steder må man nok ha gode karakterer, men har hørt om flere der de knapt har sett på vitnemålet

Anonymkode: 4f5d6...22b

Har ikke opplevd å bli spurt om vitnemål siden jeg hadde første jobb når jeg var 17-18

Anonymkode: 4a2ae...dca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...