AnonymBruker Skrevet 1. april #1 Skrevet 1. april Er det flere der ute som har barn med svært lavt søvnbehov? Hvordan kommer dere igjennom dagene? Fra han ble født har han hatt lavt søvnbehov. Sov baby sov han på natten, men ikke noe søvn på dagtid. Dette varte til han var 4-5mnd. Ved 4-5 mnd alder snudde det litt. Da sov han 2 hviler på dagtid og vi var i ekstase! MEN det slå jo da ut på dårlig nattesøvn. Vi snakker oppvåkninger 2 ganger i timen hele natten. Og der er vi fremdeles. Mens andre har korte perioder med søvnregresjon, så har vi korte perioder med normal søvn. Max 2 uker hvor ting fungerer greit og nettene er levelig. En levelig natt innebærer at han sover fra 19-00, deretter er våken minst 1 gang i timen frem til 04.30, da er det morgen og full fest. Vi har prøvd alt! Helsestasjonen mente søvnkurs kunne være nyttig, så det prøvde vi. Det var ikke nyttig på noe nivå, verken for oss eller han. Ved 1 års alder regulerte han seg selv ned til 1 hvil på dagtid, på max 1.5t. Han sover gjerne totalt max 8t per døgn! Døgn med mer søvn opp mot 10t skjer en skjelden gang, og aldri mer enn 2 dager på rad. Han lever på luft og latter. For han er 90% av tiden smørblid uansett hvor mye eller lite han sover. I perioder var nettene slik at han sov fra 19-01, våken fra 01-03.30, sov til 05.. Nå er det nytt mønster igjen.. Sover fra 19.30 - 23, hyppige oppvåkninger frem til 02.30, deretter en liten dupp før det er morning 04.30 senest. Den siste uken har vi ikke fått noe søvn etter 03. Vi bytter på nettene sånn at en av oss får litt søvn, og det går greit det i en periode, men den av oss som skal sove, sover jo dårlig likevel.. Nå har vi gått i 1.5 år uten en eneste hel natt søvn. Og her skal vi begge på jobb og ha overskudd til de 2 andre barna.. Leggerutiner har vi hatt hele veien, den er bunn solid og funker supert. Sovner fint, legger seg uten problem. Før h***** begynner mellom 23-00... Anonymkode: 36cf2...be4 1
AnonymBruker Skrevet 1. april #2 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er det flere der ute som har barn med svært lavt søvnbehov? Hvordan kommer dere igjennom dagene? Fra han ble født har han hatt lavt søvnbehov. Sov baby sov han på natten, men ikke noe søvn på dagtid. Dette varte til han var 4-5mnd. Ved 4-5 mnd alder snudde det litt. Da sov han 2 hviler på dagtid og vi var i ekstase! MEN det slå jo da ut på dårlig nattesøvn. Vi snakker oppvåkninger 2 ganger i timen hele natten. Og der er vi fremdeles. Mens andre har korte perioder med søvnregresjon, så har vi korte perioder med normal søvn. Max 2 uker hvor ting fungerer greit og nettene er levelig. En levelig natt innebærer at han sover fra 19-00, deretter er våken minst 1 gang i timen frem til 04.30, da er det morgen og full fest. Vi har prøvd alt! Helsestasjonen mente søvnkurs kunne være nyttig, så det prøvde vi. Det var ikke nyttig på noe nivå, verken for oss eller han. Ved 1 års alder regulerte han seg selv ned til 1 hvil på dagtid, på max 1.5t. Han sover gjerne totalt max 8t per døgn! Døgn med mer søvn opp mot 10t skjer en skjelden gang, og aldri mer enn 2 dager på rad. Han lever på luft og latter. For han er 90% av tiden smørblid uansett hvor mye eller lite han sover. I perioder var nettene slik at han sov fra 19-01, våken fra 01-03.30, sov til 05.. Nå er det nytt mønster igjen.. Sover fra 19.30 - 23, hyppige oppvåkninger frem til 02.30, deretter en liten dupp før det er morning 04.30 senest. Den siste uken har vi ikke fått noe søvn etter 03. Vi bytter på nettene sånn at en av oss får litt søvn, og det går greit det i en periode, men den av oss som skal sove, sover jo dårlig likevel.. Nå har vi gått i 1.5 år uten en eneste hel natt søvn. Og her skal vi begge på jobb og ha overskudd til de 2 andre barna.. Leggerutiner har vi hatt hele veien, den er bunn solid og funker supert. Sovner fint, legger seg uten problem. Før h***** begynner mellom 23-00... Anonymkode: 36cf2...be4 Han legger seg veldig seint? Når sover han på dagtid? Anonymkode: 4cd8c...350
AnonymBruker Skrevet 1. april #3 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han legger seg veldig seint? Når sover han på dagtid? Anonymkode: 4cd8c...350 Vi har prøvd både tidligere og senere leggetid. Begge deler gir samme utfall på natt, bare enda tidligere morgen. Han legger seg 18.50. Sovnet til kl 19 de aller fleste kvelder. Av og til drøyer han til 19.20-19.30 med å sovne. Han hviler kl 11. Anonymkode: 36cf2...be4
AnonymBruker Skrevet 1. april #4 Skrevet 1. april Tror jeg ville bestilt time hos legen og sjekket om det er grunn til hyppige oppvåkningen. 8 timer søvn er altfor lite ja Anonymkode: 47690...976
AnonymBruker Skrevet 1. april #5 Skrevet 1. april Min yngste hadde også lavt søvnbehov. Sov ikke natt eller dag fra nyfødt, men mindre han var i konstant bevegelse. Tålte ingen lyder. Han var IKKE blid, men sint og skreik hele tiden. Ble litt bedre etter hvert, men våkna av alle lyder og gjennom hele natten. Måtte liste oss rundt hele tiden. Etter hvert sov han litt og litt bedre, men dagen startet mellom 4 og 5. Ikke mulig å få han til å sove lenger. Han var sint og vekket alle andre hvis ikke en av oss sto opp med han da. Slik var det leeeenge, for han endelig begynte å sove hele natten fra klokken 19/20, men våknet ikke senere enn 6. Heldigvis kunne han se på tv/ipad alene, så vi andre kunne sove. For et mareritt den tiden var😅 Nå er han 8 år og våkner fortsatt altfor tidlig, men han klarer seg selv. Anonymkode: de5fa...a0f
AnonymBruker Skrevet 1. april #6 Skrevet 1. april Hvor gammel er han da? Har 2 barn, og opplevde at frem til 2-3 års alder var alt som handlet om søvn perioder. Begge mine var sånne babyer som kun sov 20 min lurer på dagtid. Men begge fikk lengre daghvil rundt 1 års alder kanskje? Natten var litt opp og ned i perioder, men med eldste var det opp før 05 frem til hun var kanskje 3. Hun er tidlig oppe enda, men ikke så ekstremt🙈 så altså et lite søvnbehov egentlig. Hun er 5,5 år nå og sover 9-10 timer hver natt, men er ikke trøtt/sur osv, så det er nok for henne. Yngste var kolikkbaby, og det satt i lenge. Hun var oppe minst 2 timer hver natt, da måtte vi sitte inne hos henne nesten til hun var 2 år. Så snudde det helt, og nå må hun vekkes om morgenen. I helger/ferier kan hun fint dra seg til 10-11🙈🙈 men da sover hun ikke på dagtid da. Så min erfaring er at søvn er perioder, og at det kan "fikse seg av seg selv" når de blir større.. Anonymkode: 6711c...a7a 1
AnonymBruker Skrevet 1. april #7 Skrevet 1. april Min var akkurat lik. Få og korte dupper på dagtid, smørblid og aktiv resten av tida, sent i seng og tidlig opp. Her har han arva det fra faren som også har lavt søvnbehov, så ble mye de to 🤭 Noen sover lite og noen sover mye, begge deler er normalt. Det ble "bedre" rundt to år kanskje? Barnehagestart hjalp. Heller ikke de fikk han til å sove så mye som et småbarn "skal", men han sov bedre på natta med mer stimuli på dagtid. Altså, han sov fremdeles lite sammenlignet med mange andre (la seg sent, sto opp tidlig), men våknet ikke så mye på natt. Er nå 5, og sover rundt 9 timer på natta. Anonymkode: a17d4...289 2
AnonymBruker Skrevet 1. april #8 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Tror jeg ville bestilt time hos legen og sjekket om det er grunn til hyppige oppvåkningen. 8 timer søvn er altfor lite ja Anonymkode: 47690...976 Vi har vært hos lege flere ganger. Feiler han absolutt ingenting. Anonymkode: 36cf2...be4
AnonymBruker Skrevet 1. april #9 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvor gammel er han da? Har 2 barn, og opplevde at frem til 2-3 års alder var alt som handlet om søvn perioder. Begge mine var sånne babyer som kun sov 20 min lurer på dagtid. Men begge fikk lengre daghvil rundt 1 års alder kanskje? Natten var litt opp og ned i perioder, men med eldste var det opp før 05 frem til hun var kanskje 3. Hun er tidlig oppe enda, men ikke så ekstremt🙈 så altså et lite søvnbehov egentlig. Hun er 5,5 år nå og sover 9-10 timer hver natt, men er ikke trøtt/sur osv, så det er nok for henne. Yngste var kolikkbaby, og det satt i lenge. Hun var oppe minst 2 timer hver natt, da måtte vi sitte inne hos henne nesten til hun var 2 år. Så snudde det helt, og nå må hun vekkes om morgenen. I helger/ferier kan hun fint dra seg til 10-11🙈🙈 men da sover hun ikke på dagtid da. Så min erfaring er at søvn er perioder, og at det kan "fikse seg av seg selv" når de blir større.. Anonymkode: 6711c...a7a Han er straks 2 år. De 2 andre barna har ikke vært som dette, så etter 2 sovebabyer, så er dette vært en noe brutal endring kan man si... Vi har prøvd lengre hvil på dagtid, men han nekter å sove. Prøvd kortere dagsøvn, prøvd å push 2 hviler etc.. Sover like lite uansett om han sover i bil, vogn, seng, blir bært. Gir ingen endring i søvnmengden. Jeg antar jo at på et eller annet tidspunkt så endrer det seg med alderen, iallefall noe.. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Min var akkurat lik. Få og korte dupper på dagtid, smørblid og aktiv resten av tida, sent i seng og tidlig opp. Her har han arva det fra faren som også har lavt søvnbehov, så ble mye de to 🤭 Noen sover lite og noen sover mye, begge deler er normalt. Det ble "bedre" rundt to år kanskje? Barnehagestart hjalp. Heller ikke de fikk han til å sove så mye som et småbarn "skal", men han sov bedre på natta med mer stimuli på dagtid. Altså, han sov fremdeles lite sammenlignet med mange andre (la seg sent, sto opp tidlig), men våknet ikke så mye på natt. Er nå 5, og sover rundt 9 timer på natta. Anonymkode: a17d4...289 Ingen endring her ved bhg start heller. Han er et meget motorisk aktivt barn, alltid blid. Vi er ute etter bhg for å få inn ekstra frisk luft før legging. Og det er jo litt det med humøret som gjør det så vanskelig og lett på samme tid. Man blir ikke tatt helt seriøst av leger/helsestasjonen når man sier hvor lite man sover, så ser de på ungen som raser rundt smørblid og ikke viser tegn til noe misnøye. Og samtidig gjør det det enklere for oss å leve med lite søvn at han er blid, fordi det ville vært "verre" om han var sur og gretten på en måte 😜 Han har iallefall ikke tatt etter verken foreldre elles søsken her.. Han har tatt det til nye høyder! Anonymkode: 36cf2...be4
AnonymBruker Skrevet 1. april #10 Skrevet 1. april Vår (13 mnd gammel nå) var sånn til vi begynte med søvntrening. Var forberedt på masse skriking, men det gikk veldig fint. Du skriver ingenting om leggerutinene deres og hva dere gjør når han våkner på natt? Anonymkode: 4eaf2...f3d
AnonymBruker Skrevet 1. april #11 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vår (13 mnd gammel nå) var sånn til vi begynte med søvntrening. Var forberedt på masse skriking, men det gikk veldig fint. Du skriver ingenting om leggerutinene deres og hva dere gjør når han våkner på natt? Anonymkode: 4eaf2...f3d Vi har prøvd flere runder med søvntrening. Leggerutinen består av kvelds, kveldsstell og tannpuss, lese/synge, kose, legger seg. Han sovner på få minutter som regel. Innsovning er ikke problemet. Det er å holde han sovende etter de første 4t med søvn. Når han våkner så gjør vi ingenting annet enn å si det er natt. Vi gjør ingenting mer enn å vise at vi er der før han er på vei ut av sengen. Han er ikke sur/sint/lei seg når han våkner. Han er smørblid, ler og tuller. Jo mer vi griper inn, jo mer fjas og tull blir det. Går han ut av sengen, følger vi han tilbake i sengen, men han sover ikke. Kan sitte våken i sengen, klatre inn og utav i alt fra 30 min til timesvis før han finner søvnen igjen. Søvn eksperten på søvnkursene sier at det har ikke med noe vi gjør eller ikke gjør. Han fysisk trenger lite søvn, og med den konstante endringen som er hos så små barn, så funker de tingene som funker kun er kort periode før noe endres og man er tilbake til start. Det er jo derfor mitt spørsmål i innlegget er hvordan andre med barn med lite søvnbehov kommer igjennom dagene. For alt er prøvd, sjekket, testet, undersøkt. Han er som han er, vi får ikke endret det.. Men må finne veier for å komme oss igjennom dagene med det vi har. Anonymkode: 36cf2...be4
AnonymBruker Skrevet 1. april #12 Skrevet 1. april Jeg som svarte over med en som er lik. Jeg og faren planla nettene. Jeg trenger mer søvn, så jeg la meg (veldig) tidlig og sov frem til oppvåkningene begynte. Mannen la seg senere og hadde "kveldsvakt", og fikk sove gjennom en del av natta. Han tok over på tidligmorgenen igjen. Hvis en av oss hadde andre behov eller ikke orket mer så endret vi. Så jeg fikk gjerne 4+3 timer søvn siden jeg la meg så tidlig og fikk litt på morgenen, mens han fikk 5-6 timer sammenhengende. Vi la inn litt dagpauser ved behov. Det fungerte rimelig godt for oss, det vanskeligste var ofte helgene siden dagene var så intense (sov jo ikke på dagen heller)! Det er alltid noen som sover mer eller mindre enn normalen, og det er det mange ikke skjønner. Noen unger har lite søvnbehov, akkurat som at noen unger har stort søvnbehov. Jeg leste litt om "split nights", dvs teorien noen søvnforskere/historikere har om at to søvnperioder med et våkent strekk midt i mellom er en normalvariant og i tidligere tider vanlig, og fant trøst i det. Anonymkode: a17d4...289 1
AnonymBruker Skrevet 1. april #13 Skrevet 1. april Hva skjer hvis han har mye fysisk aktivitet og frisk luft på dagtid? Sover han ikke bedre da heller? Anonymkode: 274ad...be5
AnonymBruker Skrevet 1. april #14 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg som svarte over med en som er lik. Jeg og faren planla nettene. Jeg trenger mer søvn, så jeg la meg (veldig) tidlig og sov frem til oppvåkningene begynte. Mannen la seg senere og hadde "kveldsvakt", og fikk sove gjennom en del av natta. Han tok over på tidligmorgenen igjen. Hvis en av oss hadde andre behov eller ikke orket mer så endret vi. Så jeg fikk gjerne 4+3 timer søvn siden jeg la meg så tidlig og fikk litt på morgenen, mens han fikk 5-6 timer sammenhengende. Vi la inn litt dagpauser ved behov. Det fungerte rimelig godt for oss, det vanskeligste var ofte helgene siden dagene var så intense (sov jo ikke på dagen heller)! Det er alltid noen som sover mer eller mindre enn normalen, og det er det mange ikke skjønner. Noen unger har lite søvnbehov, akkurat som at noen unger har stort søvnbehov. Jeg leste litt om "split nights", dvs teorien noen søvnforskere/historikere har om at to søvnperioder med et våkent strekk midt i mellom er en normalvariant og i tidligere tider vanlig, og fant trøst i det. Anonymkode: a17d4...289 Ja har lest litt om den teorien jeg også, og er jo klar over at det finnes dem som har det verre enn oss også ❤️ Kan liksom leve med å stå opp 05 hver morgen hvis jeg hadde fått sove fra 23-05, men det er de konstante oppvåkningene som tar knekken i lengden. Man skal jo fungere på jobb og med den 2 andre ungene på toppen også.. Men det går seg vel forhåpentligvis til med tiden, så får bare holde fast i mellomtiden. Vi splitter nettene også, men fra 21-02.30 og 02.30 - 07, for at det skap gå opp i opp med de 2 eldre barna. Helgene går i ett, siden han er minst, men deler oss litt av og til ved at en av oss tar de 2 eldste og en han yngste. Anonymkode: 36cf2...be4
AnonymBruker Skrevet 1. april #15 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva skjer hvis han har mye fysisk aktivitet og frisk luft på dagtid? Sover han ikke bedre da heller? Anonymkode: 274ad...be5 Han har og får mye fysisk aktivitet og frisk luft hele dagen, helger og ferier. Vi er mye ute generelt sett. Han ser ikke på noe form skjerm, er i aktivitet mer eller mindre fra han står opp til han legger seg. Vi roer ned siste timen før kvelds. Og han må fysisk roes ned ved å fjerne aktiviteter, leker etc, hvis ikke så er han i full vigør hele veien. Innebygget 4hjukstrekk så han klatrer og balanserer, løper og leker hele dagen. Kan sitte i ro med aktiviteter for seg selv eller med oss eller søsken eller i bhg også altså, men han trives best når det skjer noe aktivt og får utfolde seg. Så nei, han sover ikke bedre ved mer aktivitet eller frisk luft. Han er ute minst 3t hver dag i ukedagene og vi kan lett være ute hele dagene i helgene. Anonymkode: 36cf2...be4
AnonymBruker Skrevet 1. april #16 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Han har og får mye fysisk aktivitet og frisk luft hele dagen, helger og ferier. Vi er mye ute generelt sett. Han ser ikke på noe form skjerm, er i aktivitet mer eller mindre fra han står opp til han legger seg. Vi roer ned siste timen før kvelds. Og han må fysisk roes ned ved å fjerne aktiviteter, leker etc, hvis ikke så er han i full vigør hele veien. Innebygget 4hjukstrekk så han klatrer og balanserer, løper og leker hele dagen. Kan sitte i ro med aktiviteter for seg selv eller med oss eller søsken eller i bhg også altså, men han trives best når det skjer noe aktivt og får utfolde seg. Så nei, han sover ikke bedre ved mer aktivitet eller frisk luft. Han er ute minst 3t hver dag i ukedagene og vi kan lett være ute hele dagene i helgene. Anonymkode: 36cf2...be4 Høres akkurat ut som min 😂🤭🫠 Ufattelig slitsomt, men det ble altså bedre til slutt! Fremdeles fart og fres hele dagen lang, men sover i det minste natta gjennom sjøl om natta blir litt kort/morgenen kommer tidlig! Anonymkode: a17d4...289 1
AnonymBruker Skrevet 1. april #17 Skrevet 1. april Min var sånn. I dag er han 10 og sovner 20 og våkner 05.00. Har prøvd å legge senere for at han skal sove lenger, men til ingen nytte. Han våknet 05.00 uansett, bare at det da blir et helvete om han ikke sovner 20(han legger seg selv til å sove da). Anonymkode: 118b5...978 1
AnonymBruker Skrevet 1. april #18 Skrevet 1. april TS: ungen din legger seg altfor tidlig ift. søvnbehovet. Jeg har selv "gleden" av å ha barn med lavt søvnbehov. De har lagt seg rundt 22:00 siden de startet i barnehagen. Da sovner de innen 23:00 og så står de opp rundt 06:30-07:00. I helgene sover de en sjelden gang helt til 08:00. Og så samsover vi, ellers våkner ungene midt på natta fremdeles (og nå er yngste blitt 6 år)... Anonymkode: a312d...c6f
AnonymBruker Skrevet 1. april #19 Skrevet 1. april Ene min har lavt søvnbehov, dog ikke like lavt som din. Leggetid kl 21 så lenge hun sov på dagtid. Våknet alltid noen ganger om natta, men ikke flere ganger i tiden. Verdt å forsøke at han legger seg samtidig som dere? Blir ikke egentid uten barn, men kanskje mer søvn. Anonymkode: a179a...13d 1
AnonymBruker Skrevet 1. april #20 Skrevet 1. april Og forresten, vi har alltid sovet sammen med barnet. Hun våkner, registrerer at vi er der og sovner igjen. Anonymkode: a179a...13d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå