Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi var i besøk til noen bekjente med gutt på 9 år og lillesøster på 5.

Det har alltid vært litt knuffing mellom de, og i følge foreldre og andre i nær familie er lillesøster "like god" når det kommer til å erte/knuffe m.m.

Ved ett tilfelle under besøket, tok plutselig 9-åringen og sparket lillesøster så hun fōr på gulvet og gråt. Det virket som å skje helt ut av det blå. 9-åringen fikk da beskjed fra mor om at det ikke var akseptabel oppførsel, men senere skjedde tydeligvis noe mer da lillesøster gråt igjen. Det var flere barn der, både eldre og yngre enn 9-åringen.

Jeg kom til å tenke over all knuffingen mellom dem, og 5-åringen er kanskje "unnskyldt" av alderen. Men burde ikke 9-åringen være ferdig med slikt?

Lillesøster er en virkelig ertekrok altså, null tvil om det, men det blir så voldsomt når storebror gir på - hun har både blåtann og merker av slike innfall fra storebror.

Jeg vet lite om hva som er aldersadekvat oppførsel, men første tanke var at man er "ferdig" med å knuffe småsøsken når man er 9 år 🤷‍♀️

Mor er pedagog.

Anonymkode: 67cdb...3cd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Knuffe er forresten feil beskrivelse av de tilfellene jeg har reagert på, da de er mer kraftfulle hendelser som dytt, slag, spark. Det er slik adferd jeg lurer på om er normalt i den alderen. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en tolvåring og seksåring som holder på slik. Tror det er mer søskenrelatert eller aldersbetinget oppførsel. Her fyrer begge like mye hverandre opp, men tolvåringen får kanskje mest (ufortent) kjeft.

Anonymkode: b8249...67c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hahahaha! I WISH de var ferdig, men nei 🙂↔️ 

Her har vi 3 gutter.

Eldste på 11 er veldig rolig. Han er også stor for alderen og har autosme. De har stor respekt for han og behandler han veldig raust og generøst og er veldig opptatt av å ivareta han.

10 åringen og 8 åringen derimot. Oh Boy.

Først var det yngste som var mest utagerende mht vold. Vi jobbet iherdig med han for at han skulle lære seg å regulere følelsene sine og da han fylte 7 så var det sjeldent han utagerte.

Ut av det blå begynte 9 åringen og bruke vold. Han slet skikkelig med å regulere følelsene og det var helt klart preteen hormonene som slo til.

Vi har jobbet likt med han, men fremdeles er det han som raskest mister kontroll med både slåing og skriking. 

Han er nå 10 og vi merker enda at han er litt "dramaking". Prøver mye å manipulere og sjefe over yngste, men yngste har blitt flinkere og flinkere å bruke ordene og stå opp for seg selv.

Det vil nok gå i mange faser fremover og opp i tenårene på begge.

Ingen av dem har slått andre. Kun hverandre.

Vi slår hardt ned på det da. Vi har nulltoleranse for vold og de får konsekvenser som de kjenner på, pluss vi prater masse sammen.

Akkurat nå er de i en litt roligere fase, så får se hvor lenge det varer 😬

Anonymkode: bcb3d...64a

• Liker 1
Skrevet

Har en på 4 og en på 8, og det du beskriver høres ganske kjent ut 😅

Vi slår selvsagt ned på den type oppførsel og snakker ofte med dem om det. Men det er likevel mye krangling. Dette er noe jeg også husker fra egen barndom og heg tror det er ganske normalt. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jenta får holde på som hun vil, med å erte storebror. Er det ikke rart han tar saken i egne hender, hvis foreldrene ikke sier noe til henne.

Anonymkode: 56d34...400

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har jenter på 9 og 5. Aldri i verden om de hadde oppført seg sånn, eldste har aldri vært voldelig mot lillesøster. Det er den yngste som blir sintest og roper til storesøster når hun er sulten og sliten. Hender at hun slår, men aldri hardt og får fort beskjed både fra storesøster og oss at det ikke er greit. 

Hvis en av mine hadde sparket så hardt så hadde besøket vært over for hans del. Eller blitt plassert på et annet rom. 

Greit at lillesøster irriterer, og det er heller ikke greit å pushe grenser hele tiden. Ingen skal slippe unna med drittoppførsel hele tiden mot den andre. Men vold er ALDRI greit. 

Anonymkode: 45993...e06

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min søster og jeg småsloss / var fysiske til vi begge var i tenårene, tror det er ganske vanlig 😅

Anonymkode: 79fb2...5d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke uvanlig mellom søsken. To av mine har slåss så busta fyker, men de har aldri slått andre og de er aldri i konflikt med jevnaldrende/venner.

Jeg blander meg ikke inn og tar ikke parti, annet enn at jeg ber dem gå opp å slåss og ikke plage oss andre i stuen med kranglingen sin. De er like ille og de er lik i størrelse. De krangler/slåss, ordner opp selv, og er fort verdens beste venner igjen. 

Anonymkode: 40cff...d9a

AnonymBruker
Skrevet

Som å høre om mine småbrødre da vi var barn. Eller de var barn og jeg tenåring. Kunne gå riktig hardt for seg det ene øyeblikket og verdens beste venner igjen neste. Skulle ikke tro de var tamme når det pågikk.

Anonymkode: 16b9b...baa

AnonymBruker
Skrevet

Har to gutter på 11 og 8, de kan virkelig slåss så busta fyker innimellom. Ingen av de holder igjen på noe, for å si det sånn. Det går i perioder, og akkurat nå er en god periode hvor de er mest venner. Nyter det så lenge det varer..!

Anonymkode: 85ba5...69b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.4.2026 den 0.57):

Knuffe er forresten feil beskrivelse av de tilfellene jeg har reagert på, da de er mer kraftfulle hendelser som dytt, slag, spark. Det er slik adferd jeg lurer på om er normalt i den alderen. 

Min 9 åring er ikke ferdig med å slå sin lillebror på 7 år. De krangler og slåss ukentlig og tidvis daglig…. Uansett hvor mye tilsnakk og prat i fredstid han får, alenetid med en av oss, turer ut, vennebesøk han har så krangler og slår han broren. Vet ikke når det er vanlig å være ferdig med det, men håper det er snart!

Anonymkode: fbb01...eb5

AnonymBruker
Skrevet

Mine 9 og 6 år gamle gutter er ikke ferdig med å knuffe på hverandre. Sjeldent det blir slag av det, men de er ganske voldsomme. Vi korrigerer de selvsagt, men de erter hverandre mye. 

Anonymkode: 5cabd...b1b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...