Gå til innhold

Katt alene hjemme i helger?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske vilt hvor lettvint holdning folk har til katter. De skal føle seg trygge hele tiden. Folk flest tok seg godt av kattene lenge før loven kom heldigvis. Ved at noen kommer innom daglig og sjekker ståa om eierne er bortreist. En katt jeg var innom daglig og sosialiserte med hadde skadet seg så det ble mange turer til dyrlegen. Hadde de ikke hatt noen innom ville denne katten dødd. Er det verdt det? Er det godt dyrehold??

Anonymkode: fda7a...947

• Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi tar med katten på hytta. Ikke min egentlig, men et voksent barn- der vi skulle passe en stund, og endte opp med katten. Anyway: katten har lært å sitte i bil, og den storkoser seg på hytta. Den springer ute og leker med hunden min, går med oss på tur...spiser mus 🥴..og har det fint.

Jeg hadde nok ikke reist fra den en hel helg. De sier katt ikke er flokkdye, men den katten vår er veldig flokkdyr. Den er til og med sammen med meg på jobb ( helt i nærheten) Den er rett og slett som en hund. Den tror gjerne den er en hund siden den er vokst opp med en. ...så nei, vi kan la den være alene et døgn, og har kattedør, og kasse- som den sjelden bruker, men hadde ikke hatt hjerte til lengre perioder.

Anonymkode: a37c3...e6a

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Katten vår er hjemme  når vi er på hytta. Men vi er der ikke ofte og  vi er der mest en natt pga katten. Og det går fint

En periode da det var mye sykehus besøk, så det ble oftere borte fra katten et halvt års tid, så mislikte den det mye. Av og til går helt fint for vår katt.

Katter er forskjellige. Kan ikke ta den med i bilen, da den er livredd bil, i den grad at en liten tur til dyrlege er krise.

Men har også hatt katt som har vært mye med i bil fra kattunge. Som var med meg overalt. Den var ikke redd alt som var,så da gikk det fint. Den trivdes best på skudera mi. Og ville sitte der på biltur

Anonymkode: 7ccb9...5f9

AnonymBruker
Skrevet

Katter er også forskjellige - så, selv om den første katten ikke likte seg på hytta, så kan det veldig godt være at den nye katten liker seg der.

Tror det er lurt å lære opp katten til å være med "overalt". Vår katt var med oss på alt av reiser og turer - og, den gikk aldri for langt av gårde eller var styrete på det viset. Selv på rasteplasser kunne vi slippe han ut for å tisse og strekke på beina, han var rundt oss hele tiden og hoppet inn i bilen igjen når vi skulle videre. Dette skjedde, tror jeg, fordi han altså var med oss rundt fra dag 1. 

Veldig koselig med katt, så håper du finner din løsning😻

Anonymkode: 0d316...795

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å hyre inn en Kattepasser når du er vekke? Jeg fikk tak i en student en gang som ga utmerket pass til katten for ca 100 kr i døgnet. 

Anonymkode: 3f4a7...a8f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor skaffe dyr man ikke tar hensyn til? Samme med barn, hvorfor skaffe barn man ikke har tid, økonomi eller ressurser til, det går selvsagt ut over dyra og barna! Egoismen styrer!

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv vært en som tenkte at så lenge den har katteluke og kan gå ut og inn selv, og man passer på at det er nok mat og vann, at det ikke var noe problem å reise fra den en helg. 

Helt til den den dagen katten vår ble påkjørt, og slepte seg hjem med brukket bekken på 3 steder, og dro seg selv inn gjennom katteluka. (mens hun skrek i smerter) Jeg var heldigvis hjemme og vi kjørte rett til dyrlegen. 

Det endte med avlivning.  

Jeg orker rett og slett ikke tenke på hvordan det hadde vært hvis vi tilfeldigvis hadde vært bortreist den dagen og hun hadde måttet være alene i flere døgn  

Nå har vi ny katt.  Denne kommer jeg ikke til å reise fra uten at jeg enten har noen som bor i huset sammen med den, eller den er på kattehotell 

Anonymkode: 3d194...c06

• Liker 1
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Man kan fint lære katter å bli med på tur. Jeg hadde to katter som ofte var med å besøkte mine besteforeldre, det var snakk om MINST en gang i mnd. de kunne jeg til slutt slippe rett ut av bilen fordi de var så godt kjent der. Og bilkjøring vendte jeg dem til fra jeg fikk dem. Dro til dyrlegen bare for å venne dem til lukta, tok de med rundt for å gå i bånd både her og der. Utrolig trygge og håndterbare katter. Men man må faktisk legge inn en insats. Å gjør dere det så kan dere fint ta med katten på hytta. Sørg for å ha gps på den. 

Anonymkode: 9d54e...3eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selv om katten du hadde da du var liten, ikke trivdes på hytta, kan andre katter gjøre det. Men du må jo venne den til bur, bilkjøring og ikke bare slippe den ut på hytta. 

Du kan i hvert fall ikke basere deg på at den kan være alene hjemme i helgene.

Anonymkode: 6af7c...eee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men hvorfor skaffe dyr man ikke tar hensyn til? Samme med barn, hvorfor skaffe barn man ikke har tid, økonomi eller ressurser til, det går selvsagt ut over dyra og barna! Egoismen styrer!

Enig. Jeg blir så oppgitt av annonsene på Finn. Folk kvitter seg med voksne dyr fordi de ikke passer inn i livene deres lenger. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enig. Jeg blir så oppgitt av annonsene på Finn. Folk kvitter seg med voksne dyr fordi de ikke passer inn i livene deres lenger. 

Fordi de fleste voksne mennesker har jobb, familie, venner, og et liv der ting skjer. Jeg synes det er arrogant å tro at alle disse menneskene gir fra seg dyrene med lett hjerte. 

Anonymkode: 593d8...971

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Bor dere i leilighet eller hus med katteluke?

Hus med katteluke. 

ts

Anonymkode: a5775...bf7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Fordi de fleste voksne mennesker har jobb, familie, venner, og et liv der ting skjer. Jeg synes det er arrogant å tro at alle disse menneskene gir fra seg dyrene med lett hjerte. 

Når man tar på seg ansvaret for et kjæledyr så gjelder dette ansvaret hele dyret sitt liv og ikke bare til detikke lenger passer inn i din hverdag.

Anonymkode: b8d05...f30

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes kattepensjonat. Ja, og til dere andre dyreplagere som skal dumpe katta for en ubrukelig ferie som det bare blir krangling av uansett, tips til dere fattige tapere. Håper det er verdt det!

Anonymkode: 065b4...eaa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.4.2026 den 12.49):

De hadde jobb, familie, venner og i et liv skjer det ting hele tiden, så det argumentet er faktisk ikke holdbart.

Anonymkode: 3b862...c71

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.3.2026 den 22.21):

Ikke katt hvis du skal reise fra den. Punktum.

Anonymkode: 599b6...ce9

Tull. Vi har utekatt med chipluke, og det har gått aldeles strålende i over ti år nå at vi reiser bort en helg av og til. Han har selvsagt daglig tilsyn med kos, mating og sjekking at alt er ok når vi er borte.

Anonymkode: 3b8b5...58c

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg har reist bort flere dager har jeg selvfølgelig kattepass. Senest i vinter måtte jeg reise i begravelse. Ble borte 1 uke. Hadde gode venner som var innom hver dag. Tømte kattedo og sørget for fersk vann og mat hver dag. 

Å eie dyr betyr ansvar. Nå reiser jeg ikke ofte. Men om jeg må, så er velferd for kattene går først. 

AnonymBruker
Skrevet

Var nettopp borte fra mine katter i fire dager. Hadde kattepasser som kom hjem til oss to ganger i døgnet. Morgen og kveld. De fikk mat, nytt vann, ren dokasse, kos, lek og pelsstell. 

Anonymkode: 23e12...171

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for oppfordring til brudd på norsk lov, brukerdebatt, tulleinnlegg, avsporing og tilhørende svar.

Rhodiola, admin.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.3.2026 den 23.22):

Det er ganske vilt hvor lettvint holdning folk har til katter. De skal føle seg trygge hele tiden. Folk flest tok seg godt av kattene lenge før loven kom heldigvis. Ved at noen kommer innom daglig og sjekker ståa om eierne er bortreist. En katt jeg var innom daglig og sosialiserte med hadde skadet seg så det ble mange turer til dyrlegen. Hadde de ikke hatt noen innom ville denne katten dødd. Er det verdt det? Er det godt dyrehold??

Nå er ikke alle katter like. Min er redd alt som er nytt så å bo på katte hotell er ikke aktuelt når hun ikke spiser siden hun er så redd, da er det faktisk bedre og være alene hvor hun er trygg og tørr spise mat 

Anonymkode: 16cb3...9f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...