Gå til innhold

Katt alene hjemme i helger?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi vurderer katt, men vi har også hytte som vi ofte er på i helgene i sommerhalvåret. Jeg hadde katt som liten som ble med oss på hytta og da mistrivdes den noe fryktelig. Den kastet opp i bilen og bare mjauet og styrte på hytta. Vi måtte passe på som en hauk for den prøvde å stikke av fra hytta hele tiden, og det er jo ikke så avslappende på en sommerhytte😥 så jeg har så dårlig erfaring med å ta med katter på hytter, men å tenke at den skal være alene mange helger på rad er jo ikke så koselig heller…

Er det dumt for oss å tenke på katt? Hva gjør dere andre med katt og hytte? 

Anonymkode: a5775...bf7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke katt hvis du skal reise fra den. Punktum.

Anonymkode: 599b6...ce9

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet

Da må du ha kattepass de helgene dere er der. 

Anonymkode: fc521...d04

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Katter skal ha daglig tilsyn, så du kan ikke dra fra den uten at noen stikker innom og ser til den.

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi drar ikke fra katten de helgene vi er på hytta. Katter er flokkdyr og har det ikke bra alene. Det er bedre om du har flere katter, men man bør likevel ikke reise fra de en helg. De klarer seg, den overlever, men den har det ikke bra. 

for oss har det ført til at vi er mindre på hytta, men barna våre er store, så noen ganger drar vi voksne så er ett eller flere barn hjemme med katten. Et par ganger har det skjedd noe spesielt og vinbar latt katten være alene i helgen (med kattepssser som kommer innom), men da har katten dratt med seg både mus og fugler inn. Katten gjør ikke det ellers, så jeg vet ikke om den straffer oss eller om det var en desperat handling i kjedsomhet og/eller fortvilelse.

Anonymkode: 836d1...cb8

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Dere kan ikke reise fra den i helger. Har dere tenkt å ha den som innekatt hjemme? Kan dere bygge stor innhegning til den på hytta? Har dere ork/lyst å gi den nok stimuli? Har dere tålmodighet til å bil-trene den (som f.eks. mange mes hund må gjøre)? 

Er dere klar for hva det innebærer å ha katt? Kattedo, holde den inne til den er minst et år (pga utviklimg av stedsans), kastrerimg, id-merking, vaksine, forsikring. 

Hva gjør at dere ønsker akkurat katt?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi drar ikke fra katten de helgene vi er på hytta. Katter er flokkdyr og har det ikke bra alene. Det er bedre om du har flere katter, men man bør likevel ikke reise fra de en helg. De klarer seg, den overlever, men den har det ikke bra. 

for oss har det ført til at vi er mindre på hytta, men barna våre er store, så noen ganger drar vi voksne så er ett eller flere barn hjemme med katten. Et par ganger har det skjedd noe spesielt og vinbar latt katten være alene i helgen (med kattepssser som kommer innom), men da har katten dratt med seg både mus og fugler inn. Katten gjør ikke det ellers, så jeg vet ikke om den straffer oss eller om det var en desperat handling i kjedsomhet og/eller fortvilelse.

Katter er ikke flokkdyr i ordets rette forstand. Men ellers enig, man skal ikke reise fra katten sin!

Anonymkode: 23a3f...68a

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde katteluke og en nabo som satte ut mat og vann. Det fungerte helt utmerket, katten trivdes godt med det. Jeg var borte fra den annenhver helg, fordi jeg da sover hos kjæresten min. Etter at den ble senior, så trivdes den ikke så godt med at jeg dro fra den, så de siste årene før han døde gjorde jeg ikke det (eller, da hadde jeg flyttet sammen med kjæresten og stiftet familie, så noen i familien var alltid hjemme i helgene, var ikke kun meg 100 prosent).

Anonymkode: b0597...936

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har katt, men ikke hytte. Hender allikevel vi drar til andre kanten av landet og besøker familie, i bil. Litt misfornøyd i starten, men etterhvert går det fint. Litt små pauser så han kan gå litt i bilen, gå på do, også med.

Han har det helt fint når vi er på besøk. Nå har vi innekatt, går på tur i bånd. Jeg hadde altså tatt med katten på hytta.

Anonymkode: 79341...f86

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Bor dere i leilighet eller hus med katteluke?

Anonymkode: 593d8...971

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke snakk om hva man bør eller ikke bør. Loven er ganske tydelig. En katt skal ikke etterlates til seg selv uten tilsyn selv om det kun er snakk om en helg.

Anonymkode: b8d05...f30

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo helt horribelt! Hva annet tenker du ikke følge opp. Ikke skaff deg katt eller noe andre dyr!!

Anonymkode: cdacd...c8e

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Her har katten luke og styrer seg selv, men jeg sørger for at noen er innom hver dag for mat/vann og sosialisering. Min hater bil, og hun var stor da hun kom til meg, så det gadd jeg aldri stresse med. Er ikke regelmessig borte heller. 

Men naboene her har med seg intet mindre enn tre katter på hytta, i sommerhalvåret og alle ferier er de der. De har øvd fra de fikk dem, og det går veldig fint. Klart hvis katten blir bilsyk er det jo ikke bra, men du kan jo sjekke litt rundt med de du kjøper av for å se om noen har trent på bil 😊

Anonymkode: 8e497...197

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bor dere i leilighet eller hus med katteluke?

Anonymkode: 593d8...971

Det spiller ingen rolle om de har leilighet eller hus med katteluke. En katt skal ikke etterlates til seg selv uten tilsyn mens man selv har en helgetur på hytta.

Anonymkode: b8d05...f30

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vi vurderer katt, men vi har også hytte som vi ofte er på i helgene i sommerhalvåret. Jeg hadde katt som liten som ble med oss på hytta og da mistrivdes den noe fryktelig. Den kastet opp i bilen og bare mjauet og styrte på hytta. Vi måtte passe på som en hauk for den prøvde å stikke av fra hytta hele tiden, og det er jo ikke så avslappende på en sommerhytte😥 så jeg har så dårlig erfaring med å ta med katter på hytter, men å tenke at den skal være alene mange helger på rad er jo ikke så koselig heller…

Du har vært i kontakt med en katt og tenker den er representativ for alle? Men nei, ikke skaff et dyr når du ikke skal ha den for noe annet enn et kosedyr når det passer deg. Kjøp en bamse å klø på. 

Anonymkode: 316d8...d8b

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Dere får lære katten å bli med på hytta. Kjør turer med den, lær den å gå i bånd. Mine katter er med meg land og strand, og der vi har vært flere ganger bruker de gps når de er ute. Men som oftest holder de seg bare rundt huset.

Den kan uansett ikke være uten tilsyn om dere reiser bort. Da må dere ha kattevakt.

Anonymkode: 3b862...c71

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Våre har katteluke med kamera 

Vannfontene som renser vannet 

de har gps i halsbåndet

Tørrfor maskin og naboen kommer innom og gir våtfor når vi er borte

Det går fint :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Absolutt veldig dumt, om dere ikke har en nabo eller familievennlig som kan komme hver dag å gi mat og kos. Noe annet er heldigvis ikke lovlig.

Anonymkode: fda7a...947

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Men en katt trenger mer enn mat og mulighet til å være inne. Den trenger sosialisering ved at noen kommer innom hver dag og er der en stund så den føler seg trygg. Noe kan også skje med katten så derfor trenger den voksne som evt kan ta den med til dyrlegen. 

Anonymkode: fda7a...947

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...