AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Skrevet 5 timer siden Min mor nærmer seg 80 år. Hun har vært en fantastisk mamma, men de siste 10 årene har det vært vanskelig å forholde seg til henne. Hun er ekstremt negativ. Snakker kun om negative ting, skal påpeke og kritisere alt, i negativ forstand. Det er enten for varmt eller kaldt, stolene/bilen min/sofa er vond å sitte på, plantene/blomstene har fått for mye vann eller for lite vann, jeg har enten for mye sminke på/eller jeg ser sliten ut, jeg går med for høye hæler/hvorfor går jeg som en slask med f.eks. joggesko, hundene våre har blitt for tynne (mens andre ganger kan de ha blitt for tykke), vi bruker for mye strøm/det er altfor mørkt, osv osv. det sliter veldig på å tilbringe tid med henne. Jeg har prøvd å forklare det til henne, flere ganger, men hun skjønner det ikke selv. Jeg forstår at hun begynner å bli gammel, og har kanskje ikke mange år igjen, men det er så utmattende, deprimerende og slitsomt å bruke tid med henne, at jeg unngår det så godt jeg kan. Noe som er leit, både for meg, for henne, for barna mine, ja, alle. er det noen her som kjenner seg igjen? Hun har levd et greit liv, men hun har nok arvet psyken til hennes mor - som var svært deprimert de siste 20 årene av sitt liv. Hun blir mer og mer lik henne. Hun bor i egen bolig, er langt fra hjelpetrengende. Ok helse. Hva kan man gjøre? Anonymkode: 901da...778 1 1
Påskelilja Skrevet 5 timer siden #2 Skrevet 5 timer siden Hun er deprimert. Tror ikke det er så lett for deg å gjøre noe med. Hun bør gjøre ting som hjelper mot depresjon. Men da er det jo hun som må ta tak. Tilbringe tid i dagslys, være i fysisk aktivitet, fokusere på takknemlighet. Tenker det er bra å si fra hvordan det oppleves, slik du har gjort. Tenker også det er bra at hun forstår at det blir mindre kontakt om hun skal hakke på alt. Men en må være klar for det, skal en forstå det. Trist situasjon og vanskelig å gjøre noe med. Finnes ingen quick fix. 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Skrevet 5 timer siden Påskelilja skrev (9 minutter siden): Hun er deprimert. Tror ikke det er så lett for deg å gjøre noe med. Hun bør gjøre ting som hjelper mot depresjon. Men da er det jo hun som må ta tak. Tilbringe tid i dagslys, være i fysisk aktivitet, fokusere på takknemlighet. Tenker det er bra å si fra hvordan det oppleves, slik du har gjort. Tenker også det er bra at hun forstår at det blir mindre kontakt om hun skal hakke på alt. Men en må være klar for det, skal en forstå det. Trist situasjon og vanskelig å gjøre noe med. Finnes ingen quick fix. Ja, jeg forstår at hun er deprimert, men hun nekter å forstå det selv. Hun er mye ute, går turer med hundene sine hver dag. Hun er ganske aktiv til å nærme seg 80 år. Barna mine på 15, 17 og 18 orker ikke å bruke så mye tid med henne heller. De er alltid for tynne, går med feil klær/sko osv. det er rett og slett så ubeskrivelig tappende å tilbringe tid med henne. Jeg vet ikke hva vi kan gjøre. Synes det er veldig trist at jeg ikke får bruke mer tid med min mor, men uansett hvordan jeg vrir på det, så nekter hun å inne det/gjøre en endring. Anonymkode: 901da...778
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hva kan man gjøre? Anonymkode: 901da...778 Vend det døve øret til og jatt med. Ikke bruk energi på det. Anonymkode: b7f40...e38
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå