Gå til innhold

Overgangsalderen og problemer med magen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig å få problemer med magen når man er i overgangsalder? Har ingen symptomer ennå og er 52 år. Men den siste måneden har jeg hatt problemer med løs avføring og oppblåst magen. 

Kan dette være symptomer på overgangsalder?

Anonymkode: 8290b...cb9

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta avføringsprøve. Du er akkurat i passende alder for tarmscreeningsprogrammet.

Anonymkode: a7dae...dc9

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ta avføringsprøve. Du er akkurat i passende alder for tarmscreeningsprogrammet.

Anonymkode: a7dae...dc9

Hva er det?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gått til lege med de symptomene hvis du har hatt det over tid. Kjenner to stk nå i 50 års alder som har fått tykk tarms kreft . Ikke for å skjemme; men better safe than sorry.

Anonymkode: 4e8e3...c57

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva er det?

For å se etter kreft. Du er desverre i gullalderen for det.

Anonymkode: c9282...df3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Er det vanlig å få problemer med magen når man er i overgangsalder? Har ingen symptomer ennå og er 52 år. Men den siste måneden har jeg hatt problemer med løs avføring og oppblåst magen. 

Kan dette være symptomer på overgangsalder?

Kan skyldes lavt stoffskifte 

Anonymkode: 6a9a0...f97

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Kan det? Da kan det også være grunnen til at jeg sliter med å gå ned i vekt også?

AnonymBruker
Skrevet

Cøliaki? Ta en gluten test.

Anonymkode: d0d97...099

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Leste om det no og mange symptomer stemmer med det. Men jeg har også fibromyalgi og har de samme symptomer 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kan det? Da kan det også være grunnen til at jeg sliter med å gå ned i vekt også?

Forbrenningen synker med alderen (kroppen bruker en god del kalorier på vedlikehold og regenerering, når nivået på vedlikehold synker så synker behovet for kalorier) i tillegg synker aktivitetsnivået helt naturlig. Du har muligens vært først i ungdomstiden med mye fysisk aktivitet, dårlig råd og kollektivtransport, du har hatt småbarnsliv og medførende aktiviteter. Så kommer årene der energien synker, ungene klarer seg selv og man synker, helt umerkelig, ned i sofaen etter jobb. Koblet sammen med synkende forbrenning må kaloriinntaket ned eller aktivitetsnivået opp (fortrinnsvis det siste, selvsagt).

Har du muligens endret kosthold i forbindelse med nevnte forsøk på å gå ned i vekt? Husket du i den forbindelse at all større kostholdsendring må taes over flere uker (jeg anbefaler 6-8) for å unngå magetrøbbel? Økning av fiberinntak, feks, vil føre til magevondt om du ikke tar det pent og forsiktig.

Anonymkode: f07d6...151

Skrevet

Tarmscreeningstesten er i frå 55 års alder

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Capazitet skrev (7 timer siden):

Gjelder det alle? Min mann er 57 og jeg tror ikke han har fått noen innkallingen 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke å være noe alvorlig. Jeg har slitt med irritabel tarm hele livet, og den har blitt mye verre nå i overgangsalderen. Det er helt vanlig at kvinner får irritabel tarm eller at den blir verre i denne perioden. Men hvis du ikke har slitt med magen før, så bør du selvfølgelig snakke med legen om det.

Anonymkode: f9d85...82f

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trenger ikke å være noe alvorlig. Jeg har slitt med irritabel tarm hele livet, og den har blitt mye verre nå i overgangsalderen. Det er helt vanlig at kvinner får irritabel tarm eller at den blir verre i denne perioden. Men hvis du ikke har slitt med magen før, så bør du selvfølgelig snakke med legen om det.

Anonymkode: f9d85...82f

Har egentlig hatt små problemer med magen lenge. Har fibromyalgi så har tenkt at det er årsaken 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gjelder det alle? Min mann er 57 og jeg tror ikke han har fått noen innkallingen 

Det var rart, for min mann fekk i fjor eit kit i posten heilt ut av det blå. Ein får ikkje innkalling nokon plass, tar prøven sjølv heime og sender inn. Sjølv er eg ikkje over 55.

Endret av Capazitet
  • Nyttig 1
Skrevet
Capazitet skrev (20 minutter siden):

Det var rart, for min mann fekk i fjor eit kit i posten heilt ut av det blå. Ein får ikkje innkalling nokon plass, tar prøven sjølv heime og sender inn. Sjølv er eg ikkje over 55.

Jeg fikk melding fra Helsenorge et par uker før kitet kom.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Capazitet skrev (13 timer siden):

Men en bør selvfølgelig ikke slå seg til ro og vente til en blir 55 år om en har symptomer fra mage/tarm.

Tror ikke det var det du mente, men bare for å poengtere at endret avføringsmønster skal en gå til lege med.

Min erfaring er at slikt tar de på alvor, og ble tatt inn kjapt for sjekk. 48 år forresten. Var på sykehuset ca 4 uker etter henvisning? 

Hos meg fant de en polypp, som kan utvikle seg til kreft, og den bare fjernet de enkelt der og da. Det som er bra med å få sjekket tarmen - de ikke bare utelukker kreft, de kan også forhindre at kreft oppstår. 👍

Anonymkode: 32c5d...a39

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...