AnonymBruker Skrevet 30. mars #1 Skrevet 30. mars Er det vanlig å få problemer med magen når man er i overgangsalder? Har ingen symptomer ennå og er 52 år. Men den siste måneden har jeg hatt problemer med løs avføring og oppblåst magen. Kan dette være symptomer på overgangsalder? Anonymkode: 8290b...cb9 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars #2 Skrevet 30. mars Ta avføringsprøve. Du er akkurat i passende alder for tarmscreeningsprogrammet. Anonymkode: a7dae...dc9 2 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars #3 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ta avføringsprøve. Du er akkurat i passende alder for tarmscreeningsprogrammet. Anonymkode: a7dae...dc9 Hva er det? Anonymkode: 8290b...cb9 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars #4 Skrevet 30. mars Jeg ville gått til lege med de symptomene hvis du har hatt det over tid. Kjenner to stk nå i 50 års alder som har fått tykk tarms kreft . Ikke for å skjemme; men better safe than sorry. Anonymkode: 4e8e3...c57 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars #5 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva er det? Anonymkode: 8290b...cb9 For å se etter kreft. Du er desverre i gullalderen for det. Anonymkode: c9282...df3 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars #6 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Er det vanlig å få problemer med magen når man er i overgangsalder? Har ingen symptomer ennå og er 52 år. Men den siste måneden har jeg hatt problemer med løs avføring og oppblåst magen. Kan dette være symptomer på overgangsalder? Anonymkode: 8290b...cb9 Kan skyldes lavt stoffskifte Anonymkode: 6a9a0...f97 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars #7 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Kan skyldes lavt stoffskifte Anonymkode: 6a9a0...f97 Kan det? Da kan det også være grunnen til at jeg sliter med å gå ned i vekt også? Anonymkode: 8290b...cb9
AnonymBruker Skrevet 30. mars #8 Skrevet 30. mars Cøliaki? Ta en gluten test. Anonymkode: d0d97...099
AnonymBruker Skrevet 30. mars #9 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Kan skyldes lavt stoffskifte Anonymkode: 6a9a0...f97 Leste om det no og mange symptomer stemmer med det. Men jeg har også fibromyalgi og har de samme symptomer Anonymkode: 8290b...cb9
AnonymBruker Skrevet 30. mars #10 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kan det? Da kan det også være grunnen til at jeg sliter med å gå ned i vekt også? Anonymkode: 8290b...cb9 Forbrenningen synker med alderen (kroppen bruker en god del kalorier på vedlikehold og regenerering, når nivået på vedlikehold synker så synker behovet for kalorier) i tillegg synker aktivitetsnivået helt naturlig. Du har muligens vært først i ungdomstiden med mye fysisk aktivitet, dårlig råd og kollektivtransport, du har hatt småbarnsliv og medførende aktiviteter. Så kommer årene der energien synker, ungene klarer seg selv og man synker, helt umerkelig, ned i sofaen etter jobb. Koblet sammen med synkende forbrenning må kaloriinntaket ned eller aktivitetsnivået opp (fortrinnsvis det siste, selvsagt). Har du muligens endret kosthold i forbindelse med nevnte forsøk på å gå ned i vekt? Husket du i den forbindelse at all større kostholdsendring må taes over flere uker (jeg anbefaler 6-8) for å unngå magetrøbbel? Økning av fiberinntak, feks, vil føre til magevondt om du ikke tar det pent og forsiktig. Anonymkode: f07d6...151
AnonymBruker Skrevet 31. mars #12 Skrevet 31. mars Capazitet skrev (7 timer siden): Tarmscreeningstesten er i frå 55 års alder Gjelder det alle? Min mann er 57 og jeg tror ikke han har fått noen innkallingen Anonymkode: 8290b...cb9 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars #13 Skrevet 31. mars Trenger ikke å være noe alvorlig. Jeg har slitt med irritabel tarm hele livet, og den har blitt mye verre nå i overgangsalderen. Det er helt vanlig at kvinner får irritabel tarm eller at den blir verre i denne perioden. Men hvis du ikke har slitt med magen før, så bør du selvfølgelig snakke med legen om det. Anonymkode: f9d85...82f 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars #14 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Trenger ikke å være noe alvorlig. Jeg har slitt med irritabel tarm hele livet, og den har blitt mye verre nå i overgangsalderen. Det er helt vanlig at kvinner får irritabel tarm eller at den blir verre i denne perioden. Men hvis du ikke har slitt med magen før, så bør du selvfølgelig snakke med legen om det. Anonymkode: f9d85...82f Har egentlig hatt små problemer med magen lenge. Har fibromyalgi så har tenkt at det er årsaken Anonymkode: 8290b...cb9
Capazitet Skrevet 31. mars #15 Skrevet 31. mars (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Gjelder det alle? Min mann er 57 og jeg tror ikke han har fått noen innkallingen Anonymkode: 8290b...cb9 Det var rart, for min mann fekk i fjor eit kit i posten heilt ut av det blå. Ein får ikkje innkalling nokon plass, tar prøven sjølv heime og sender inn. Sjølv er eg ikkje over 55. Endret 31. mars av Capazitet 1
Gaia Skrevet 31. mars #16 Skrevet 31. mars Tarmscreening begynner ved 55-årsalder. Det kan jo hende at mannen har fått et kit i posten og ikke har villet sagt noe til deg, TS? https://www.fhi.no/kreft/kreftscreening/tarmscreening/slik-foregar-tarmscreening/ Alt av endret avføringsmønster bør sjekkes, så derfor bør du til lege hvis du ikke har endret på noe vesentlig i kostholdet ditt. 1 1
Fotballmamma Skrevet 31. mars #17 Skrevet 31. mars Capazitet skrev (20 minutter siden): Det var rart, for min mann fekk i fjor eit kit i posten heilt ut av det blå. Ein får ikkje innkalling nokon plass, tar prøven sjølv heime og sender inn. Sjølv er eg ikkje over 55. Jeg fikk melding fra Helsenorge et par uker før kitet kom. 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars #18 Skrevet 31. mars Capazitet skrev (13 timer siden): Tarmscreeningstesten er i frå 55 års alder Men en bør selvfølgelig ikke slå seg til ro og vente til en blir 55 år om en har symptomer fra mage/tarm. Tror ikke det var det du mente, men bare for å poengtere at endret avføringsmønster skal en gå til lege med. Min erfaring er at slikt tar de på alvor, og ble tatt inn kjapt for sjekk. 48 år forresten. Var på sykehuset ca 4 uker etter henvisning? Hos meg fant de en polypp, som kan utvikle seg til kreft, og den bare fjernet de enkelt der og da. Det som er bra med å få sjekket tarmen - de ikke bare utelukker kreft, de kan også forhindre at kreft oppstår. 👍 Anonymkode: 32c5d...a39 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå