AnonymBruker Skrevet 31. mars #21 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Praktiseres dette ulikt fra behandler til behandler? Er dette diagnosen man får hvis man bare har opplevd å være i livsfare ( eller trodd at man var det) eller får noen ptsd av ulike traumer i livet som feks mobbing, langvarig trakassering på arbeidsplassen, få et prematurt barn? Anonymkode: 5adda...b76 PTSD har ganske tydelig diagnosekriterier så nei det praktiseres ikke ulikt fra behandler til behandler, https://www.traumebehandling.no/oppdage/diagnostisering/ptsd/ Anonymkode: 02a40...a6a 2 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars #22 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Praktiseres dette ulikt fra behandler til behandler? Er dette diagnosen man får hvis man bare har opplevd å være i livsfare ( eller trodd at man var det) eller får noen ptsd av ulike traumer i livet som feks mobbing, langvarig trakassering på arbeidsplassen, få et prematurt barn? Anonymkode: 5adda...b76 Alt du nevner, bortsett fra det siste. Anonymkode: b428a...cdf
AnonymBruker Skrevet 31. mars #23 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Oi, det var det ingen av behandlerne ved dps som forklarte meg. Etter å ha lest meg opp på emosjonelle flashbacks så forstår jeg at det er noe jeg sliter med. Fikk skikkelig frys-reaksjon etterfulgt av angst og tårer da naboene slåss og ble voldelige. Anonymkode: b013f...ff9 Det er veldig vanlig ♥️ Dps foretrekker tilsynelatende å sette diagnoser som handler om personlighetsforstyrrelser istedenfor kptsd - jeg vet ikke hvorfor. Så hvis jeg var deg hadde jeg bedt om en second opinion og ordentlig utredning. Slik jeg ser det er det ganske sannsynlig at en barndom og oppvekst med vold og omsorgssvikt vil føre til kptsd, og om man utvikler en personlighetsforstyrrelse kommer den på grunn av traumene og all dritten man har opplevd, ikke istedenfor. Utredningskriteriene sier også at dersom man kan forklare symptomene ut fra en diagnose, skal man ikke lete etter flere. Anonymkode: daf0f...ec3
AnonymBruker Skrevet 31. mars #24 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Alt du nevner, bortsett fra det siste. Anonymkode: b428a...cdf Man kan få ptsd ved å få et prematurt barn også... å føde for tidlig kan være veldig traumatisk og hos noen kan det resultere i ptsd... Anonymkode: cc115...abe
AnonymBruker Skrevet 31. mars #25 Skrevet 31. mars Min oppfatning av DPS er at de er mer opptatt av å løse problemet enn å finne riktig diagnosestempel. For meg måtte de sette diagnosen pga omstendighetene rundt. Jeg har hatt vanskelig barndom men problemet i min sak er at jeg ikke ble løsrevet i voksen alder. I en alder av 35 var jeg enda ikke selvstendig ang de store spørsmålene i livet, hadde konstante mareritt, våknet i panikk av lyder, lyver for å unngå konfrontasjon, nervøs og dårlig selvtillit. Anonymkode: 77c78...8d7
AnonymBruker Skrevet 31. mars #26 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Alt du nevner, bortsett fra det siste. Anonymkode: b428a...cdf Hva man får ptsd av varierer. Jeg har vært til stede under to voldsomme dødsfall pga ulykke, men fikk ptsd av lynnet til mamma. Anonymkode: 77c78...8d7
AnonymBruker Skrevet 31. mars #27 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): PTSD har ganske tydelig diagnosekriterier så nei det praktiseres ikke ulikt fra behandler til behandler, https://www.traumebehandling.no/oppdage/diagnostisering/ptsd/ Anonymkode: 02a40...a6a "ICD-10-kriteriene for posttraumatisk stresslidelse (F43.1) er som følger: Forsinket eller langvarig reaksjon på en belastende hendelse eller situasjon av usedvanlig truende eller katastrofal art, som sannsynligvis vil fremkalle sterkt ubehag hos de fleste. Gjenopplevelser: Påtrengende minner, drømmer, mareritt. Nummenhet, avflating, distansering fra andre mennesker, nedsatte reaksjoner på omgivelsene, anhedoni (psykisk tilstand som er kjennetegnet ved manglende evne til å føle glede og lyst), og unngåelse av aktiviteter og situasjoner som minner om traumet. Frykter og unngår det som minner om traumet. Autonom hyperreaktivitet og vaktsomhet, lettskremthet og søvnløshet." En person sto frem i media og fortalte at hun ble ufør og fikk ptsd etter mobbing på jobben. Jeg må gå ut i fra at kollegene ikke truet henne på livet. Går dette inn under ptsd eller har hun fått et traume og bare gir det et navn som folk kjenner igjen uten at hun tilfredsstiller kravene til diagnosen? Anonymkode: 5adda...b76
AnonymBruker Skrevet 31. mars #28 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Unngåelsesadferd og høy aktivering har absolutt vært et problem for meg. Jeg vet ikke hva emosjonelle flashbacks betyr, det er ikke et begrep jeg har hørt før. Sover ikke godt nei, har slitt med søvn hele livet, men spesielt fra jeg ble tenåring og nå opp i voksen alder. Anonymkode: b013f...ff9 Det er forskjell på å slite med søvn generelt og ha mareritt der man gjenopplever traumer. Anonymkode: bc733...dcf 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars #29 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): PTSD har ganske tydelig diagnosekriterier så nei det praktiseres ikke ulikt fra behandler til behandler, https://www.traumebehandling.no/oppdage/diagnostisering/ptsd/ Anonymkode: 02a40...a6a Neon legger dessverre lista lavt for hva definisjonen på et traume er. Anonymkode: bc733...dcf 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars #30 Skrevet 31. mars Kan man ha traumer uten at det går inn under ptsd? Hva går det da under hvis man skal bruke diagnosemanualene? Anonymkode: 5adda...b76
AnonymBruker Skrevet 31. mars #31 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan man ha traumer uten at det går inn under ptsd? Hva går det da under hvis man skal bruke diagnosemanualene? Anonymkode: 5adda...b76 Ingenting. Anonymkode: bc733...dcf
AnonymBruker Skrevet 31. mars #32 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ingenting. Anonymkode: bc733...dcf Det er rart. For det er jo klart at man kan oppleve traumatiske ting uten at man har vært i livsfare og uten at det faller inn under ptsd -kriterier. Går det da bare inn under angst og depresjon? Anonymkode: 5adda...b76
AnonymBruker Skrevet 31. mars #33 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (53 minutter siden): "ICD-10-kriteriene for posttraumatisk stresslidelse (F43.1) er som følger: Forsinket eller langvarig reaksjon på en belastende hendelse eller situasjon av usedvanlig truende eller katastrofal art, som sannsynligvis vil fremkalle sterkt ubehag hos de fleste. Gjenopplevelser: Påtrengende minner, drømmer, mareritt. Nummenhet, avflating, distansering fra andre mennesker, nedsatte reaksjoner på omgivelsene, anhedoni (psykisk tilstand som er kjennetegnet ved manglende evne til å føle glede og lyst), og unngåelse av aktiviteter og situasjoner som minner om traumet. Frykter og unngår det som minner om traumet. Autonom hyperreaktivitet og vaktsomhet, lettskremthet og søvnløshet." En person sto frem i media og fortalte at hun ble ufør og fikk ptsd etter mobbing på jobben. Jeg må gå ut i fra at kollegene ikke truet henne på livet. Går dette inn under ptsd eller har hun fått et traume og bare gir det et navn som folk kjenner igjen uten at hun tilfredsstiller kravene til diagnosen? Anonymkode: 5adda...b76 Aner ikke hvem du snakker om eller hva saken handler om i detalj, men det er jo ikke akuratt vanskelig å lese seg opp på en diagnose, lage en historie, eller overdrive symptomer for å få en psykisk diagnose. Det vanskelige er å fake det for de rundt over tid, men en psykolog ser deg jo kun i samtalene da. Anonymkode: 77c78...8d7
AprilLudgate Skrevet 31. mars #34 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Kan man ha traumer uten at det går inn under ptsd? Hva går det da under hvis man skal bruke diagnosemanualene? Anonymkode: 5adda...b76 Gabor Mate snakker om small trauma og big trauma. Ikke i relasjon til pstd direkte slik jeg forstår det, men rundt traumebegrepet.
AnonymBruker Skrevet 31. mars #35 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): "ICD-10-kriteriene for posttraumatisk stresslidelse (F43.1) er som følger: Forsinket eller langvarig reaksjon på en belastende hendelse eller situasjon av usedvanlig truende eller katastrofal art, som sannsynligvis vil fremkalle sterkt ubehag hos de fleste. Gjenopplevelser: Påtrengende minner, drømmer, mareritt. Nummenhet, avflating, distansering fra andre mennesker, nedsatte reaksjoner på omgivelsene, anhedoni (psykisk tilstand som er kjennetegnet ved manglende evne til å føle glede og lyst), og unngåelse av aktiviteter og situasjoner som minner om traumet. Frykter og unngår det som minner om traumet. Autonom hyperreaktivitet og vaktsomhet, lettskremthet og søvnløshet." En person sto frem i media og fortalte at hun ble ufør og fikk ptsd etter mobbing på jobben. Jeg må gå ut i fra at kollegene ikke truet henne på livet. Går dette inn under ptsd eller har hun fått et traume og bare gir det et navn som folk kjenner igjen uten at hun tilfredsstiller kravene til diagnosen? Anonymkode: 5adda...b76 Dette synes jeg høres veldig uvanlig ut. Men jeg vet om flere som har fått ptsd på papiret etter en utløsende hendelse. Hendelsen har bare utløst at de har gått til legen da, men de har hatt det fra før. Vet om en som fikk det etter en bilulykke. Men det var bare fordi han ble ekstra dårlig da, men han hadde slitt lenge før den tid. Anonymkode: 1997b...69f
AnonymBruker Skrevet 31. mars #36 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Det er rart. For det er jo klart at man kan oppleve traumatiske ting uten at man har vært i livsfare og uten at det faller inn under ptsd -kriterier. Går det da bare inn under angst og depresjon? Anonymkode: 5adda...b76 Hva er livsfare? Du trenger ikke å måtte være nær døden. Det er forskjell på ptsd og kptsd. Det "holder" å bli "utsletta" som person, spesielt med opphopning av relasjonelle belastninger i barndom, der man er prisgitt omgivelsene sine. Det er mye bedre at du tar deg en tur til legen i stedet for å diagnostisere deg selv. Ellers vil jeg si at alle mennesker opplever traumatiske ting i livet. Alle mennesker får sår. Men det er ikke det samme som ptsd eller kptsd. Anonymkode: 1997b...69f
AnonymBruker Skrevet 31. mars #37 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Aner ikke hvem du snakker om eller hva saken handler om i detalj, men det er jo ikke akuratt vanskelig å lese seg opp på en diagnose, lage en historie, eller overdrive symptomer for å få en psykisk diagnose. Det vanskelige er å fake det for de rundt over tid, men en psykolog ser deg jo kun i samtalene da. Anonymkode: 77c78...8d7 Hvis man faker rundt overfor de rundt seg så vil jeg si at man har noen issues i hvert fall. Selv om diagnoser i seg selv er trendy, møter man vel sjeldent lykkelig opp på et legekontor for å få seg en liten diagnose fordi det er gøy. Anonymkode: 1997b...69f 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars #38 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er forskjell på å slite med søvn generelt og ha mareritt der man gjenopplever traumer. Anonymkode: bc733...dcf Du må lese kommentaren min i kontekst med spørsmålet jeg fikk. Jeg hadde allerede skrevet at jeg ikke lider av mareritt og det var et av kriteriene som gjorde at jeg ikke fikk ptsd-diagnosen, vedkommende jeg svarer spør deretter om jeg sover godt. Fint om du følger siteringen før du svarer. Anonymkode: b013f...ff9
AnonymBruker Skrevet 31. mars #39 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): "ICD-10-kriteriene for posttraumatisk stresslidelse (F43.1) er som følger: Forsinket eller langvarig reaksjon på en belastende hendelse eller situasjon av usedvanlig truende eller katastrofal art, som sannsynligvis vil fremkalle sterkt ubehag hos de fleste. Gjenopplevelser: Påtrengende minner, drømmer, mareritt. Nummenhet, avflating, distansering fra andre mennesker, nedsatte reaksjoner på omgivelsene, anhedoni (psykisk tilstand som er kjennetegnet ved manglende evne til å føle glede og lyst), og unngåelse av aktiviteter og situasjoner som minner om traumet. Frykter og unngår det som minner om traumet. Autonom hyperreaktivitet og vaktsomhet, lettskremthet og søvnløshet." En person sto frem i media og fortalte at hun ble ufør og fikk ptsd etter mobbing på jobben. Jeg må gå ut i fra at kollegene ikke truet henne på livet. Går dette inn under ptsd eller har hun fått et traume og bare gir det et navn som folk kjenner igjen uten at hun tilfredsstiller kravene til diagnosen? Anonymkode: 5adda...b76 Nå er det jo ingen av oss som har journalen hennes, eller har vært behandleren hennes og sånn sett blir det jo bare unødvendige spekulasjoner. Det eneste vi kan er å henvise til symptomer på PTSD. Å hevde at hun lyger, eller å hevde hun snakket sant blir bare spekulasjoner (og det kan jo også være mye hun eventuelt ikle har snakket om i media som er underliggende grunner til PTSD diagnosen). Men jeg vet at det er ganske mange ord og diagnoser som blir sagt av mennesker uten at de har peiling på hva det faktisk innebærer. Sist jeg reagerte på det var på kompani Lauritzen da en deltaker sa at de delte traumebånd (fordi de gjekk igjennom noe vanskelig sammen). Jeg skjønte hva han mente men traumebånd er noe helt annet enn hva han ønsket å formidle. Traumebånd (trauma bonding) er en dyp, emosjonell tilknytning som oppstår mellom en overgriper og et offer i dysfunksjonelle, voldelige eller manipulerende relasjoner. Traumebånd har store likheter med Stockholm-syndrom, og de forveksles ofte. Mange eksperter anser Stockholm-syndrom som en ekstrem, spesifikk form for traumebånd. Slik blir ofte kunnskapsmangler om alt som rører seg innenfor PTSD/KPTSD/traumet soset sammen og den generelle befolkningen bruker ord og uttrykk for noe annet enn det det faktisk betyr. Jeg sier ikke at det har skjedd i tilfelle du henviser til, for jeg ønsker virkelig ikke å utale meg bastant om andres diagnoser og liv, men det var nå bare et eksempel. Anonymkode: a8d20...1da 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars #40 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (18 timer siden): Slik PTSD er definert i diagnosemanualene, er det krav om at hendelsen må ha involvert alvorlig vold, seksuelle overgrep, trussel om vold eller død eller at man har vært vitne til død, for å fylle kriteriene. Dette er direkte usant. Anonymkode: ebaf8...06a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå