AnonymBruker Skrevet 30. mars #1 Skrevet 30. mars Min mor har hatt leilighet i spania nå i ca 2 år, forleden dag var jeg i samtale med med en på jobb og nevnte dette hvorpå han spurte om hun hadde innvestert mye i den leiligheten og om hun hadde gjeld på den for som han sa " å få ut arv fra en slik leilighet er nesten umulig og vil koste dere enormt med penger og tid". Noen som vet mer rundt dette? Regner med hun har mange gode år igjen der som hun nyter men alle skal vi avslutte en dag, hva da? Anonymkode: 74559...caa
AnonymBruker Skrevet 30. mars #2 Skrevet 30. mars Umulig er det selvfølgelig ikke, men det er en omstendig prosess. Engasjerer man en lokal advokat der leiligheten ligger, går det nok mye smidigere enn å gjøre alt selv. Anonymkode: 0e44c...32e 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars #3 Skrevet 31. mars Det er en tung og kostbar prosess. Har selv arvet en leilighet der nede, og selv om den er gjeldfri må vi påregne at 50% av verdien går bort i skatt i Spania, deretter Norge ved salg. Bare det å arve den, selv om den var testamentert til oss, kostet nærmere 100k i advokater, oversettere osv. Det er et tungrodd og gammeldags system, der de fleste prøver å mele sin egen kake, og du kan ikke stole på noen. Til og med advokaten vi brukte, lurte unna 50k som skulle gått til husleie. Banken tømte kontoen til avdøded det sekundet vår forelder døde, og latet som kontoen aldri eksisterte. No hablo englais. i Spania bør man aldri kjøpe, kun leie. Skikkelig trust no one-land. Anonymkode: c8e83...317 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars #4 Skrevet 31. mars Hvis de som eier leiligheten overfører leiligheten til arvingen(e) mens de ennå lever? Hadde det vært en bedre prosess? Anonymkode: 16145...37c 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars #5 Skrevet 31. mars Min mor arver en leilighet i Spania. Det var et kaos uten like. Endte med å gi den bort, for det ble billigere. Tror Spania er det verste landet å kjøpe i? Det er lov å husokkupere , og hjemløse spanjoler er rimelig sinte på turister som kjøper opp boligene . Jeg elsker Spania , og leier 2-3 måneder i året. Anonymkode: c2395...42c
AnonymBruker Skrevet 31. mars #6 Skrevet 31. mars Det er i hvert fall viktig å ha testament i Spania. Og ferdig signerte fullmakter for banken. Foreldrene mine solgte i tide men det tok evigheter å få de siste pengene til Norge. Anonymkode: f953b...45b
AnonymBruker Skrevet 31. mars #7 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis de som eier leiligheten overfører leiligheten til arvingen(e) mens de ennå lever? Hadde det vært en bedre prosess? Anonymkode: 16145...37c Ja, det koster omtrent det samme å overføre som å rydde etter testamente. Anonymkode: c8e83...317
AnonymBruker Skrevet 31. mars #8 Skrevet 31. mars Noen som vet hvordan det er i Thailand? Anonymkode: 117fe...423
AnonymBruker Skrevet 31. mars #9 Skrevet 31. mars Kjenner noen i samme situasjon, de solgte leiligheten for en symbolsk sum til datteren sin fremfor å vente til det ble arveoppgjør. Anonymkode: a98b7...39e
AnonymBruker Skrevet 31. mars #10 Skrevet 31. mars Jeg synes mye er ryddig i Spania, men det er en grunn til at det anbefales å sette leiligheten på barna/ barnebarna. Jeg hadde funnet meg en seriøs, lokal advokat. Og latt han ta styringen. Anonymkode: 8776f...2e5
AnonymBruker Skrevet 31. mars #11 Skrevet 31. mars Takk for alle svar, vi får ta det når den tid kommer men det ser ikke ut til dette blir en enkel prosess og jeg vet at ingen av oss arvingene ønsker ta over heller. Anonymkode: 74559...caa
AnonymBruker Skrevet 31. mars #12 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Takk for alle svar, vi får ta det når den tid kommer men det ser ikke ut til dette blir en enkel prosess og jeg vet at ingen av oss arvingene ønsker ta over heller. Anonymkode: 74559...caa Om det er innafor å snakke med mor om det, så er det langt bedre at hun selger selv når hun ikke lenger kan/vil bruke den, og før hun ikke kan selge lenger... Anonymkode: 465f4...ca4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå