Gå til innhold

Når skal dere ha vielsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde jeg var ute i god tid jeg gitt, men fikk men en skikkelig overraskelse før helgen. Vi har bestemt datoen for noen uker siden, men jeg hadde ikke ringt kirken enda forde jeg ikke trodde det gikk ann å bestille så tidlig, og forde det ikke er en speiselt populær kirke.

Så feil tok jeg! :overrasket: Klokken ett og to var allerede tatt, og det vil si at vi har valget mellom tre og tolv. Tolv er tidlig, men jeg synes tre er sent. Selv om vi da skynder oss så har vi ikke sjangs til å bli ferdig med middagen før kl halv ni-ni. Det vil si at kaffen starter ti, og det synes jeg blir sent! Vi skal ha nattmat og lokalet er slik at vi kan holde på så lenge vi vil, så sånn sett er det greit, men jeg ser for meg at noen av gjestene reiser allerede kl tolv. Det blir vel femti/femti med unge og gamle, og de fleste får halv til trekvart å kjøre hjem om kvelden.

Hva synes dere? Er tre sent? Og er tolv helt grusomt tidlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det var sent å ha vielsen kl15. Det tar jo sikkert en god time, så skal folk komme seg til festlokalene...Middagen tar jo tid som du sier....

Jeg hadde valgt vielse kl12.

Vi skal forøvrig ha vielse kl 13, middag 15-16tiden og kaffe/fest i 19-20tiden.

Skrevet

Jeg ville valgt 12! Da vi bestilte kirke var det kun kl. 13 som var ledig, noe vi først syntes var veeeldig tidlig, men etter å ha tenkt oss litt om fant vi ut at det passet perfekt! Da blir det altså vielse kl. 13, middag kl. 16:30, kaffe kl. 21:00, nattmat rundt midnatt el. i 01-tiden.

Skrevet

Vi var i kirken 15.30, og hadde kaffe i 22-23 tiden. Synes det var helt greit, hadde lokalene til kl 02. Da ble festen etterpå ikke alt for lang, men folk rakk likevel å drikke mer enn nok.

Gjest Gjest_eneri_*
Skrevet

Vi skal ha vielsen kl 15.00. Synes d passer helt utmerket, middag kl 17.00 og kaffi kl 20.00.

Kanskje d blir litt liten tid for dere..? Men d spørs selvfølgelig hvor mange dere skal være til middag og hvor lang tid dere har tenkt å bruke på middagen..Vi blir ikke så mange, og regner ikke med at det er så mange som er så veldig taletrengte... :)

Skrevet

I kirken vi skal gifte oss i var det kun mulig å velge mellom 16:15 og 17:15. Valgte 16:15, men er veldig nervøs for hvor sent dette kan bli. Da starter jo middagen absolutt tidligst kl 18, sannsynligvis senere. Vi skal ikke ha kaffe gjester (tror jeg), men det blir jo fort veldig sent før alt det formelle er ferdig. Skjønner ikke hvorfor de ikke kunne ha det tidligere på lørdagene ihvertfall.

Skrevet

Jaja, nå har jeg i allefall ringt prestekontoret og bedt de holde av begge tispungtene frem til over påske. Tidligere så var det visstnok vanlig å gifte seg i tre-fire tiden, mens det nå er blitt mest vanlig med ett-to (i allefall i vår kirke). Jeg er veldig usikker, mor og far vil at vi skal ta det tre, mens forloveden og jeg heller mer mot tolv. Vi skal snakke med svigers, og så følger jeg spent med på innspill her, og så får vi se. Det går jo greit med begge da :)

Vi skal ikke ha egne kaffegjester, men blir vel 100 til bords tenker jeg, så fire timer er nok sansynlig middagstid.

Takker for alle innspill:)

Skrevet

Vi har vielse kl. 16:00, det var det eneste tidspunktet de hadde ledig hele sommeren i den kirken jeg ønsket meg. Jeg tenkte også først at det var veldig sent, men synes det er helt greit nå. Da slipper vi å finne på noe å sysselsette gjestene med i dødtiden mellom vielsen og middagen. Vi skal heller ikke ha kaffegjester. Dessuten er det midt på sommeren og appetitten tar seg jo først opp i kveldingen, i hvertfall sånne digre middager.

Ved å velge kl. 12 tror jeg jeg hadde vært redd for å ikke rekke alt, ikke minst forsove meg! Ved å ha det litt senere kan man "slakke" litt, ta det med ro, og kose seg! Og ikke minst, rekke å bli skikkelig nervevrak! :ironi:

Skrevet (endret)

...

Endret av Nordlandspia
Skrevet

Hvis dere skulle hatt kaffegjester syns jeg kaffe kl 22 hadde vært for sent. Men siden alle gjestene skal være med på middagen først syns jeg ikke kaffe-og kakeservering kl 22 er så galt. Tror jeg hadde valgt vielse kl 15 da.

En annen ting er at det er deilig å ha litt tid på formiddagen til forberedelser.

Det kan feks hende du får dårlig tid hos frisøren dersom vielsen er kl 12. Jeg møtte hos frisøren kl 10, og da var det såvidt jeg rakk vielsen kl 15...

Skrevet

Anvengig om du skal ha kaffegjenster eller ikke. Vi be invitert som kaffegjester der det skulle begynne kl 21, og svigermor skulle ringe hvis det ble forsinkelser, slik at vi kunne slippe å sitte på gangen og vente, men heller være et annet sted.

De ble 2 timer forsinket.... og temmelig kjipt å komme kl 23 da, når de andre gjestene var allerede brisne. festen sluttet sånn ca i ett-tiden, så vi følte oss rimelig til overs. Men gjort er gjort.

Gjest gjest1
Skrevet

Når det ikke kommer kaffegjester er det vel ikke så farlig?

Skrevet

Hvis dere ikke har kaffegjester og ikke har ønske om å legge inn en pause mellom vielse og middag, burde det ikke være noe problem. Er invitert i bryllup i sommer med vielse 13 og middag kl 18, da er faktisk en senere vielse å foretrekke, så man slipper så mye dødtid innimellom :)

Skrevet

Hmmmm, det var litt vanskelig å be om hjelp når man ikke gir all info.. :sjenert:

Vi kommer til å ha en todelt fest, med middag et sted og fest et annet (for å få plass til alle til middags). Kirken, middagslokale og "kaffe-nattmatlokalet" ligger med fem min kjøreavstand. Jeg har egentlig ikke lyst til at gjestene skal stå og henge ved middagslokalet (ikke så innmari fint) mellom vielse og middag, så vi kjører middagen rett etter vielsen, (vi vurdere å ta bildene etter middagen). Rett etter middag så reiser alle til "kaffe-nattmatstedet". Der er det veldig fint, med hage og greier. Forde det er så fint der, så synes jeg det blir veldig trist å først komme dit kl ni om kvelden.

Men neida, det er jo ikke noe problem, det blir jo superbra uansett. Men man lurer jo litt da, og da er det greit å høre litt rundt. Det ser ut til at endel av dere synes det er helt greit med kaffe kl 22, så da vet jeg det :)

Skrevet

Svigerinna mi gifta seg i august ifjor. De hadde hemmelig bryllup, og kjørte alle til vielsen i buss. De ble viet kl 19, og middag kl 21. Vi var ca 50 gjester, og kl 0200 gikk bussen hjem igjen. En helt perfekt kveld med noen få impulsive taler, masse spising (grillmat) og godt med drikke. Alle var på topp, og da bussen gikk hjem var alle klar for nachspiel.... sånn bryllup vil jeg også ha... kanon :)

Skrevet
Hmmmm, det var litt vanskelig å be om hjelp når man ikke gir all info.. :sjenert:

Vi kommer til å ha en todelt fest, med middag et sted og fest et annet (for å få plass til alle til middags). Kirken, middagslokale og "kaffe-nattmatlokalet" ligger med fem min kjøreavstand. Jeg har egentlig ikke lyst til at gjestene skal stå og henge ved middagslokalet (ikke så innmari fint) mellom vielse og middag, så vi kjører middagen rett etter vielsen, (vi vurdere å ta bildene etter middagen). Rett etter middag så reiser alle til "kaffe-nattmatstedet". Der er det veldig fint, med hage og greier. Forde det er så fint der, så synes jeg det blir veldig trist å først komme dit kl ni om kvelden.

Men neida, det er jo ikke noe problem, det blir jo superbra uansett. Men man lurer jo litt da, og da er det greit å høre litt rundt. Det ser ut til at endel av dere synes det er helt greit med kaffe kl 22, så da vet jeg det :)

Bare et lite tips: Pass på at du ikke søler på kjolen hvis dere skal til fotograf etter middag!

Skrevet

Tror det går greit med vielse kl. 15.00 selv om du skal ha en todelt fest. Jeg har aldri vært i bryllup hvor kaffe og kakene har vært før kl.22.00 om kvelden, så dette er veldig vanlig.

Tror kanskje 12 er litt tidlig. Da må du nok opp veldig tidlig på bryllupsdagen og får kanskje ikke kosa deg med lang frokost, god tid til sminke osv. + at du kanskje blir veldig trøtt til kvelden.

Skrevet

Vi skal ha vielsen kl 15.30. Vi begge ville ha det sent. Middagen startet da kl 18, og varer vel til 22.

Kaker blir servert kl 23-23.30. Alle er jo forberedt på at dette blir en sen og hyggelig aften. En annen ting, vi slipper å bruke penger på nattmat, og folk til å organisere dette ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...