AnonymBruker Skrevet 30. mars #1 Skrevet 30. mars Hei☺️ Den forrige tråden ble stengt pga jeg hadde mangelfullt emne, så prøver igjen: Ønsker synspunkter på min økonomi her: Jeg og mannen har 5 barn sammen. Vi er ikke gift, men samboere. Den økonomiske situasjonen er følgende: Han eier huset og betaler lån, strøm, forsikring, kommunale avgifter,tv, mobil for oss alle. Jeg betaler mat(15000 i mnd), bhg(2000 i mnd), samt klær og utstyr til barna. Jeg mottar barnetrygd. I tillegg eier vi en hytte 50/50. Og betaler likt på den i mnd. Dette glemte jeg å legge til i min tidligere tråd: Jeg kjøpte bil til 300 000,- og utleieleilighet til 800 000,- i 2025. Dette kjøpte jeg uten å ta opp lån. Har ca 200000,- gjenstående i fond etter disse kjøpene. Hva tenker dere om situasjonen? Anonymkode: 0367e...c65
AnonymBruker Skrevet 30. mars #2 Skrevet 30. mars Tenker ingenting. You do you! Anonymkode: 580a0...8c4 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars #3 Skrevet 30. mars Altså, hva vi tenker helt generelt om situasjonen? Det er lettere å svare om du sier hva du ønsker å finne ut av. Vurderer du å gå fra ham, vil du høre synspunkter om fordelingen - hva liksom? Anonymkode: d7644...f20 5 1
Snok1 Skrevet 30. mars #4 Skrevet 30. mars Du står med halvannet bein i kvinnefella. Det er din situasjon uavhengig av hva noen mener om det. 5 6
AnonymBruker Skrevet 30. mars #5 Skrevet 30. mars Høres ut som kvinnefella. Du bør kjøpe deg inn i huset, også deler dere mat og andre løpende utgifter likt. Han betaler på bolig som trolig stiger i verdi og som han får igjen penger på ved et eventuelt salg, mens du betaler alt annet. Ingen god løsning for deg. Jeg hadde aldri akseptert denne løsningen. Anonymkode: c6751...43e 2 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars #6 Skrevet 30. mars Eier du en leilighet utenom? Anonymkode: 31dc4...73d
AnonymBruker Skrevet 30. mars #7 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eier du en leilighet utenom? Anonymkode: 31dc4...73d Ja Anonymkode: 0367e...c65
AprilLudgate Skrevet 30. mars #8 Skrevet 30. mars Jeg tenker at du tildels havner i statistikken for kvinnefellen. Som i at menn bruker pengene på eiendom osv, mens kvinner betaler utgifter som ikke gir noen verdiskaping. Jeg synes dine utgifter skal deles med ham, og at du kjøper deg inn i boligen med gjenværende sum. Altså 50% av mat/barnehagepenger. Men et familiebudsjett er da større enn dette? Hvem betaler forsikringer, ferier, fritidsaktiviteter, abonnementer, sparing+++++? 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars #9 Skrevet 30. mars Jeg mener at dette ikke blir helt rettferdig ovenfor deg. Jeg antar da at du bruker mer på forbruk enn ham, selv om kanskje han har høyere utgifter totalt sett. Det er jo ikke det samme å betale ned huslånet sitt som å betale på mat. Jeg hadde ønsket en fordeling der dere betalte for deres eiendeler hver for dere, resten deler dere etter inntekt. Anonymkode: 765df...c19
AnonymBruker Skrevet 30. mars #10 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja Anonymkode: 0367e...c65 Bra. For maten og utstyret du dekker avlaster ingenting. Men hans bolig vil stige for hvert år. Da tenker jeg du sitter greit i det. Anonymkode: 31dc4...73d 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars #11 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bra. For maten og utstyret du dekker avlaster ingenting. Men hans bolig vil stige for hvert år. Da tenker jeg du sitter greit i det. Anonymkode: 31dc4...73d *AVKASTER Anonymkode: 31dc4...73d
AnonymBruker Skrevet 30. mars #12 Skrevet 30. mars AprilLudgate skrev (2 minutter siden): Jeg tenker at du tildels havner i statistikken for kvinnefellen. Som i at menn bruker pengene på eiendom osv, mens kvinner betaler utgifter som ikke gir noen verdiskaping. Jeg synes dine utgifter skal deles med ham, og at du kjøper deg inn i boligen med gjenværende sum. Altså 50% av mat/barnehagepenger. Men et familiebudsjett er da større enn dette? Hvem betaler forsikringer, ferier, fritidsaktiviteter, abonnementer, sparing+++++? Han betaler også på ting som ikke gir verdiøkning: strøm, alt av forsikringer(ink min bil), kommunale avgifter, mobil og tv. Anonymkode: 0367e...c65
AnonymBruker Skrevet 30. mars #13 Skrevet 30. mars Sier som MM: Synes ikke det ser så bra ut. Anonymkode: d7644...f20 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars #14 Skrevet 30. mars AprilLudgate skrev (9 minutter siden): Jeg tenker at du tildels havner i statistikken for kvinnefellen. Som i at menn bruker pengene på eiendom osv, mens kvinner betaler utgifter som ikke gir noen verdiskaping. Jeg synes dine utgifter skal deles med ham, og at du kjøper deg inn i boligen med gjenværende sum. Altså 50% av mat/barnehagepenger. Men et familiebudsjett er da større enn dette? Hvem betaler forsikringer, ferier, fritidsaktiviteter, abonnementer, sparing+++++? Hvis hun bør kjøpe seg inn i hans bolig, bør han da kjøpe seg inn i hennes? Anonymkode: 13467...8dc 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars #15 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Han betaler også på ting som ikke gir verdiøkning: strøm, alt av forsikringer(ink min bil), kommunale avgifter, mobil og tv. Anonymkode: 0367e...c65 Men alt dette til sammen blir vel ikke like mye som 15 000 i mat + klær og utstyr til 5 barn per måned? Anonymkode: 765df...c19
AprilLudgate Skrevet 30. mars #16 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis hun bør kjøpe seg inn i hans bolig, bør han da kjøpe seg inn i hennes? Anonymkode: 13467...8dc De bør se på verdiene totalt sett. Om hun skal selge utleiebolig og kjøpe seg inn med høyere beløp må de jo vurdere.
AprilLudgate Skrevet 30. mars #17 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Han betaler også på ting som ikke gir verdiøkning: strøm, alt av forsikringer(ink min bil), kommunale avgifter, mobil og tv. Anonymkode: 0367e...c65 Ja nettopp. Da regner dere jo bare på totalsummene og ser hvor dere lander 🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 30. mars #18 Skrevet 30. mars Har dere samboeravtale og testamente? Jeg tenker at dere i utgangspunktet burde dele på de løpende utgiftene til "familien as". Om han skal være eneeier av familieboligen, så bør du kanskje betale noe i leie i tillegg. Men i mitt hode er det ikke sikkert det er rett at det tilsvarer halvparten av mat, klær og barnehage. Anonymkode: 9b342...71a 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars #19 Skrevet 30. mars Det er noen kvinner her inne som må eie 50% av felles bolig for å ikke føle at de går i en felle, men slik du beskriver det sitter dere begge godt i det. Det eneste er at du vil måtte flytte ut av boligen hans dersom det blir slutt, men det har du råd til. Anonymkode: 5c591...a28 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars #20 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva tenker dere om situasjonen? Hva tenker du selv om den? Anonymkode: b3a34...90b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå