AnonymBruker Skrevet 30. mars #1 Skrevet 30. mars Er det noen her som er fedre eller kjenner noen fedre som har vært hjemme fra dag én i perm, og tatt barnet mest? Hvordan gikk tilknytningen med mor? bare lurer i forhold til en skoleoppgave om mors rolle i arbeidslivet. Anonymkode: be230...747
AnonymBruker Skrevet 30. mars #3 Skrevet 30. mars Det går ikke an å være hjemme fra dag èn. Du må lese deg opp på regelverket. Det er en mødrekvote først som kun mor kan ta Anonymkode: 1ca3f...3e4 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars #4 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det går ikke an å være hjemme fra dag èn. Du må lese deg opp på regelverket. Det er en mødrekvote først som kun mor kan ta Anonymkode: 1ca3f...3e4 Nei såklart. Men det er et hva hviss scenario. Ts Anonymkode: be230...747
AnonymBruker Skrevet 30. mars #5 Skrevet 30. mars Ja, jeg var hjemme kun de 16 ukene jeg var pålagt og ta, så tok far hele feles perioden og sin del. Dette var i 2020/2021, vi hadde flyttet 1.5 time unna der vi bodde og mannen hadde ikke fått byttet jobb, så for oss var det mest praktisk at han gikk hjemme og jeg jobbet. ( er sykepleier, så jeg jobbet 75% natt, så hadde egentlig en del fri) Han ble nok mest tilknyttet til far, men nå er han 5 år og noen mnd, og har i flere år vært mammagutt. Anonymkode: e4356...ca7 2 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars #6 Skrevet 30. mars Jeg vet om par hvor hun er student og han jobber fulltid. Han har da tatt hele permisjonen bortsett fra 6 uker som er forbeholdt mor. Hverdagen som student er fleksibel og mor er sjelden borte fra barnet mer enn et par timer i begynnelsen. Det har ikke påvirket tilknytningen negativt. Anonymkode: cc805...5ff 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars #7 Skrevet 30. mars Jeg har en kollega der far var hjemme fra uke 10. Det var planlagt fra hun ble gravid, hun hadde ikke lyst å være hjemme og hadde vært det med flere barn, dette var mannens første og han ville gjerne være hjemme. Det gikk helt strålende. For øvrig vet jeg om en perifert i omgangskretsen som tok barnet fra 2-3 uker etter fødsel grunnet alvorlig sykdom og dødsfall hos mor. Det gikk fint med barnet, verre med mannen som skulle takle sorgen i tillegg til omsorgen. For øvrig kjenner jeg homofile som har fått barn ved surrogati og omsorg for barna rett fra fødsel. Det går fint, menn er ikke idioter selv om mange på kg syns å tro det. Anonymkode: 0f2ec...97e 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars #8 Skrevet 30. mars Jeg klarte ikke holde på jobben grunnet mors psykiske helse. Hun var ikke i stand til å ta vare på seg selv, og da heller ikke barna. Hun sov fra kvelden og til middagstid hver dag. Jeg kan derfor si jeg har vært hjemme fra dag 1 selv om jeg ikke fikk det som permisjon sådan. Mors relasjon til barnet er nå ikke eksisterende, men jeg vil ikke si at det har med at jeg var hjemme å gjøre. Det er mange årsaker til det. Anonymkode: bb3ad...d7b 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars #9 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det går ikke an å være hjemme fra dag èn. Du må lese deg opp på regelverket. Det er en mødrekvote først som kun mor kan ta Anonymkode: 1ca3f...3e4 Var veldig så sur du skulle være….. se nå hva noen skriver under, det kan være flere årsaker til at far er hjemme fra starten, i tillegg har fedre rett på to ukers permisjon når barnet er født, og så har vi noe som heter ferie og ulønnet permisjon. Men for all del, bare sitt å spy ut sure kommentar, det gir deg nok en mye bedre dag. Ønsker deg en fin påske, håper du skal være med noen som er hyggelige og kan gi deg litt god energi. Anonymkode: 2b24d...12a 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars #10 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg har en kollega der far var hjemme fra uke 10. Det var planlagt fra hun ble gravid, hun hadde ikke lyst å være hjemme og hadde vært det med flere barn, dette var mannens første og han ville gjerne være hjemme. Det gikk helt strålende. For øvrig vet jeg om en perifert i omgangskretsen som tok barnet fra 2-3 uker etter fødsel grunnet alvorlig sykdom og dødsfall hos mor. Det gikk fint med barnet, verre med mannen som skulle takle sorgen i tillegg til omsorgen. For øvrig kjenner jeg homofile som har fått barn ved surrogati og omsorg for barna rett fra fødsel. Det går fint, menn er ikke idioter selv om mange på kg syns å tro det. Anonymkode: 0f2ec...97e Jeg også kjenner to menn som på grunn av at mor døde (ene tilfellet) og at mor ble alvorlig psykisk syk, varig (andre tilfellet) måtte være aleneforeldre. I begge tilfellene kan jeg slå fast at mennene taklet det utmerket, og de to mennene er kanskje de menn som er mest tilfreds med livet av menn jeg kjenner. Rollen de måtte ta har gjort noe med dem, angående at fokuset på barna har liksom gjort dem til veldig hele mennesker. Vanskelig å forklare godt, men de har liksom forkastet all mannlig stolthet og streben, og innehar en rolle i livet de er svært stolte av og lykkelig med. Det nærmeste jeg ser angående dette i andre menn er hos de menn som er veldig dedikerte partnere, fedre og senere bestefedre. Hvilket får meg til å tenke at menns lykke og tilfredshet absolutt ikke er å jage kvinner og få unge kvinner når de er eldre, men å dyrke rollen som far og partner. For det er de menn som helt faktisk er veldig tilfreds og lykkelig. Anonymkode: 38996...2fd 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars #11 Skrevet 30. mars min svigerbror var hjemme etter første uka, og hadde da hovedansvaret mens mor jobbet. Det var fryktelig slitsomt da han brukte mesteparten av tiden på å stresse med å måtte ta babyen til mors jobb midt på dagen for amming, og fra hen var et år var babyen like mammadalt som de to andre barna, så det var mye slit for far uten å engang få lov å bli yndlingspersonen til babyen 😝 Babyen samsov da med mor for å få tilknytning etc. I tillegg var faren selvstendig næringsdrivende så han hadde ekstremt dårlig råd det året - mor derimot, som hadde mest permisjon med to de to andre barna, har arbeidsgiver som dekken den delen av lønnen som overstiger 6G, så hun tapte ingenting på sin permisjon. Anonymkode: 8be18...ffb
AnonymBruker Skrevet 30. mars #12 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det går ikke an å være hjemme fra dag èn. Du må lese deg opp på regelverket. Det er en mødrekvote først som kun mor kan ta Anonymkode: 1ca3f...3e4 Jo det går. Her så hadde mannen først de 2 ukene etter fødsel han hadde krav på. Vi hadde alt avklart han skulle ha all perm uten om det som den gang var lovpålagt for meg og det var 9 uker. Han jobbet borte ved at han car i 6 uker jobb og så 6 uker hjemme. Så fødselen her havnet slik at han da hadde hjemme periode , så dermed var vi begge hjemme i de 9 første ukene og så tok han resten av tiden. For oss var det den beste løsningen siden jeg hadde gårdsbruk som måtte ordnes og avløser ved at jeg tok permisjon og far borte hadde ikke fungert i det hele tatt..så jeg ordnet fjøs, slåtten, måtte snø osv mens far var inne med barna, noen ganger var han og ungene med i fjøset og, spesielt om eftan gikk vi alle ut i fjøset. Var egentlig deilig å kunne dele alle milepæler med barna sammen, og mye enklere seinere når evnt ungene var syke så godtok de både meg og far på sykehus osv, så mange sleit med det at kun mor var bra nok på sykehuset for enkelte barn. Mens våres følte seg trygg uavhengig hvem som var der med de Anonymkode: 848e7...22c 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars #13 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er det noen her som er fedre eller kjenner noen fedre som har vært hjemme fra dag én i perm, og tatt barnet mest? Hvordan gikk tilknytningen med mor? bare lurer i forhold til en skoleoppgave om mors rolle i arbeidslivet. Anonymkode: be230...747 Jeg kjenner ingen der far har tatt hele permisjonen, men vet om to tilfeller der far måtte ta mest (eller alt) den første tiden ettersom mor ble svært syk i forbindelse med fødselen. Det er ikke noe forskjell på tilknytning til mor der enn i andre familier, men mødrene fikk jo vanlig permisjon etterhvert da. Anonymkode: 8a99c...3e3
AnonymBruker Skrevet 30. mars #14 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det går ikke an å være hjemme fra dag èn. Du må lese deg opp på regelverket. Det er en mødrekvote først som kun mor kan ta Anonymkode: 1ca3f...3e4 Det finns tilfeller hvor mor er for syk til å ta denne permisjonen…Jeg kjenner en far, som har tatt hele permisjonen til barn nummer 2. Barnet er nå 10 år, og storebror er 13. Det tar går fint med alle, og både mann og barn elsker kone/mamma! Anonymkode: 69f53...6a3 2
Snok1 Skrevet 30. mars #15 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det går ikke an å være hjemme fra dag èn. Du må lese deg opp på regelverket. Det er en mødrekvote først som kun mor kan ta Anonymkode: 1ca3f...3e4 Det er lov å være hjemme fra dag én dersom du finansierer det selv. Alle er ikke slaver av statens direktiver. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars #16 Skrevet 30. mars Mannen her var hjemme. Jeg ble syk etter fødsel, og klarte ikke ta vare på ungene. Etter 6 uker var planen hele veien at jeg skulle tilbake i fulltids studier. Jeg fikk ikke startet opp studiene før etter 3 måneder på grunn av formen. Ikke vært noe problem med tilknytning. Jeg fullammet til 6 mnd, hovedsaklig ammet til 1 år og nattammet/delammet frem til 18 mnd. Anonymkode: fd7b5...624
AnonymBruker Skrevet 30. mars #17 Skrevet 30. mars Jeg var student da minste ble født, så jeg tok de obligatoriske ukene mor måtte ha. Far tok hele resten av permisjonen og de koste seg altså sååå mye sammen! Anonymkode: 74133...8b6
AnonymBruker Skrevet 30. mars #18 Skrevet 30. mars En far på min side av familien måtte ta barnet fra dag 1. Han var hjemme de 3 første ukene som fødselspermisjon som fedre får + 1 uke ferie, og det ble klart i løpet av de 3 ukene at mor fikk såpass alvorlig fødselsdepresjon etter en lang, hard og traumatisk fødsel hvor de ikke ble hørt, at hun ikke kunne være alene med babyen etter disse 3 ukene. Hun ble sykemeldt og far tok over permisjonen, og han ble hjemme hele permisjonen, barnet ble flaskebarn allerede på sykehuset. Mor ble friskere med behandling, men taklet ikke tanken på å måtte ha ansvaret alene for barnet før det var godt over året. Barnet var mest knyttet til far de første par årene, men det knyttet seg mer og mer til mor ettersom hun ble friskere og klarte å ta seg mer av barnet. Mor begynte i jobb igjen etter 1 år som sykemeldt og barnet i barnehage. Nå er barnet i grunnskolealder, og like knyttet til mor som far, og mor er like mye knyttet til barnet som far, og følger opp på lik linje som forventes av en forelder. Anonymkode: 50ce7...2db 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars #19 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja, jeg var hjemme kun de 16 ukene jeg var pålagt og ta, så tok far hele feles perioden og sin del. Dette var i 2020/2021, vi hadde flyttet 1.5 time unna der vi bodde og mannen hadde ikke fått byttet jobb, så for oss var det mest praktisk at han gikk hjemme og jeg jobbet. ( er sykepleier, så jeg jobbet 75% natt, så hadde egentlig en del fri) Han ble nok mest tilknyttet til far, men nå er han 5 år og noen mnd, og har i flere år vært mammagutt. Anonymkode: e4356...ca7 Glente skrive, vi har en på 3 år også, han var jeg hjemme med i min periode + hele fellesperioden. Han er en skikkelig pappagutt ❤️ Anonymkode: e4356...ca7
AnonymBruker Skrevet 31. mars #20 Skrevet 31. mars Ja, begge svigerinnene mine. Mannen til den ene er selvstendig næringsdrivende og hadde tjent nok til å ta ut ett års ulønnet "permisjon". De gikk m.a.o. begge hjemme i ett år. Den andre var arbeidsledig hele det året hun var hjemme i perm, så m.a.o. begge hjemme i ett år. Begge har svært god tilknytning til barna sine, men barna er enda mer knyttet til mor, som har ammet dem og antakeligvis fortsatt gjort hakket mer enn fedrene. Én ting jeg vil legge til er at det faktisk var ganske tøft for begge par å "gå oppå hverandre" i ett år. Det hadde de ikke forventet på forhånd. Anonymkode: 23553...b98 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå