Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg lurer på hva du opplevde både i overgangsalder og årene etterpå. Ser egentlig bort fra hetetokter og søvnløshet, opplevde du annet?

Jeg lurer fordi at jeg selv fikk pollen allergi samme år  som jeg fikk OA . Jeg syns det var fryktelig så jeg googlet på hva jeg kunne gjøre og det var et forslag om å drikke ingefær lang tid i forveien daglig. Tror det virket jeg. Jeg ble også sliten/ mer utmattet og merket på SATS at jeg mistet muskler måtte ned noen kilo på et apparat for å styrke lår.  Nå hadde jeg trent aerobic lenge og lite styrke generelt men det var litt sjokk og plutselig ut av det blå ha mindre vekt.

I tillegg så kjente jeg en sorg i magen hyppigere og måtte få tid å gråte/ avreagere med jevne mellomrom, ellers så klarte jeg ikke og fungere om  jeg ikke fikk tid til å avreagere, og skulle ønske jeg hadde en gråte knapp å trykke på for og få ut klumpen, men siden jeg ikke har det så måtte jeg se noe trist på tv for å gråte ut. Utrolig slitsomt. Og dette skjedde etter OA.

Opplevde dere noe liknende?

Endret av galaxii
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

15 kilo pluss selv om jeg ikke endret på matinntaket og treningsrutiner. 

Anonymkode: a5342...2d7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes allerede en tråd om dette.

Anonymkode: ab4a6...5fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Eller har du link?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Eller har du link?

mye info.

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nei, den andre tråden spør om hvor gammel du var. Denne tråden spør om du i etterkant opplevde mer enn hetetokter som konsekvens i årene etterpå.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
galaxii skrev (26 minutter siden):

Nei, den andre tråden spør om hvor gammel du var. Denne tråden spør om du i etterkant opplevde mer enn hetetokter som konsekvens i årene etterpå.

De skriver jo hvordan det oppleves før og etter. Har du lest den?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De skriver jo hvordan det oppleves før og etter. Har du lest den?

Jeg oppdaterte et spørsmål i etterkant i tråden, men de fleste ser bare . overskriften. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes de to trådene er såpass ulike at de bør få stå, i det minste for søkets skyld. Med mindre det plager deg at det finnes to tråder som omhandler litt av det samme temaet da, gjør det det?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Irritasjon kommer med overgangsalderen. Da kan man f.eks irritere seg over at det allerede fins en tråd om emnet overgangsalder. *boom*

Anonymkode: b866e...3a4

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Irritasjon kommer med overgangsalderen. Da kan man f.eks irritere seg over at det allerede fins en tråd om emnet overgangsalder. *boom*

Anonymkode: b866e...3a4

Skulle til å si akkurat det samme 😂 

Hetetokter kan oppleves svært ulikt ts, alt fra korte økter hvor man blir varm til å gå å svette i timesvis hver dag. Nattesvette er også vanlig. 

Evnen til å huske ord og gjøremål kan også være en utfordring. Jeg misser ord hele tiden, noen dager så ille at jeg ikke tør snakke med mennesker som ikke allerede hvert at jeg har store OA utfordringer. I flg eldre damer så går dette over og man blir normal igjen. 

Smerter ulike steder i kroppen er ikke så uvanlig. Har du kroniske sykdommer så er det mange som opplever at de forverres. Det er ikke ute grunn at mange kvinner blir sykmeldt (og ufør) når de er i denne alderen. 

Symptomer oppstår gjerne 10 år før blødningene stopper for siste gang, det heter perimenopausen. Overgangsalder er egentlig bare den dagen mensen kom for siste gang. 

Anonymkode: 019ed...dd7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg synes de to trådene er såpass ulike at de bør få stå, i det minste for søkets skyld. Med mindre det plager deg at det finnes to tråder som omhandler litt av det samme temaet da, gjør det det?

Nei, for all del det plager meg ikke, tenkte bare å nevne det. Beklager, skal ikke mase mer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vant til å ha stålkontroll på alt, nå har jeg blitt litt surrete/glemsk. Glemmer tingene mine på kafé og på transportmidler, i dag glemte jeg å pante flasker på butikken. 

Anonymkode: 428b4...850

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...