Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har i anledning bursdag (rundt tall) fått en stor opplevelses gave av venninnene mine. De skal delta på det samme. Opplevelsesgaven er kjekk, men ikke nødvendigvis noe jeg ville kjøpt selv. Jeg har likevel sett frem til det og det har jeg også sagt til venninnene mine. Vi har planlagt og snakket en del om det.

Samtidig har jeg gått arbeidsledig ganske lenge og har siste månedene forsøkt å starte noe for meg selv. Uten særlig respons. Så fikk jeg typisk et stort og viktig oppdrag akkurat den helgen/datoen gaven falt på..

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Første jeg tenkte var at selvfølgelig dropper jeg gaven. Vennene mine koser seg like mye uten meg. Samtidig virker det veldig frekt å takke nei til stor bursdagsgave og trekke meg så lenge etterpå. Det er jo en gave det lå en del initiativ og tanke bak. Jeg vet heller ikke hvor viktig dette oppdraget er og jeg tjener ikke mye på det. Det er mer et håp om en fot innforbi og få markedsført meg litt. Men av alt jeg vet så endrer det ikke situasjonen min noen ting.

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 5c0d8...a99

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er best for deg på lang sikt? En kjekk kveld med venninne, eller å prøve å få markedsført deg litt etter en lengre arbeidsledig periode? Og hva taper du mest på å si nei til? Venninner bør da forstå at du må takke ja til en jobb når du har gått lenge arbeidsledig, men tviler sterkt på at arbeidsgivere er like forståelsesfulle for at du takker nei til en jobb. Da kan du fort ha brukt opp sjansen din.

Anonymkode: 79011...5df

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er best for deg på lang sikt? En kjekk kveld med venninne, eller å prøve å få markedsført deg litt etter en lengre arbeidsledig periode? Og hva taper du mest på å si nei til? Venninner bør da forstå at du må takke ja til en jobb når du har gått lenge arbeidsledig, men tviler sterkt på at arbeidsgivere er like forståelsesfulle for at du takker nei til en jobb. Da kan du fort ha brukt opp sjansen din.

Anonymkode: 79011...5df

Det er vel nettopp det som er dilemmaet. Jeg taper litt uansett hva jeg velger. Vet at venninnene blir såret om jeg trekker meg. Og vennskapet med dem betyr alt for meg. Samtidig var dette et veldig kjekt oppdrag jeg også ville ha gledet meg til, i tillegg til at det vil kunne være en vei åpner for fremtiden  (men da altså ikke sikkert pga svært vanskelig bransje ).

AnonymBruker
Skrevet

Går det an å bytte dato på gaven? Er det 1 eller 2 dager

Anonymkode: 279bb...d32

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med venninnene dine, og fortell dem dilemmaet ditt. Forhør deg om det er mulig å bytte dato. 

Anonymkode: 90957...978

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Behold jobboppdrager. Sjekk om dere kan bytte helg for venninne-greia. Hvis det ikke er mulig, la dem gjøre det uten deg, og inviter heller på noe annet kjekt i tillegg, en annen helg. Jeg hadde hatt full forståelse for din situasjon hvis du hadde vært min venninne.

Anonymkode: dc000...764

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvis du ikke tjener mye på det, å hvis det egentlig er liten sannsynlig at det blir noe mer. Så hadde det vært veldig fristende å bare kose seg med vennene. Å satse på at du får en ny sjanse en annen gang. 

Anonymkode: 7353a...f09

• Liker 3
Skrevet

Som din venninne ville jeg tenkte at det var kjedelig om du prioriterte jobb, men jeg ville forstått det og sagt at din fremtid er viktigere enn den ene kvelden. 

Jeg ville, med dårlig samvittighet, valgt jobb. Pratet og forklart til venninna og vist til at dette kan være avgjørende for fremtiden din.

Skrevet

Jobb og muligheter eller fest og moro?

Burde ikke være vanskelig å velge.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde valgt venninnegreia. Hadde opplevd det som utakknemlig hvis jeg var din venninne og du droppet gaven

Anonymkode: 8f30b...690

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med venninnene dine om dilemmaet.

Det meste er mulig å forandre på, så ville ha forsøkt det slik at du får med deg jobboppdraget. 

Anonymkode: 03246...044

AnonymBruker
Skrevet

Som venninne hadde jeg vært trist om min venninne måtte melde avbud fordi jeg elsker å tilbringe tid sammen med henne. Mulig jeg også hadde vært ærgelig om jeg hadde kjøpe en opplevelse som jeg ikke kunne få penger i retur for. MEN jeg hadde hatt full forståelse for det- for det er viktigere å sikre seg økonomisk i lengden.

Om det er flere venninner og tingen ikke kan avlyses så får de benytte seg av opplevelsen slik de ikke mister masse penger.

Men jeg hadde diskutert dette med mine venninner. For jeg hadde hvertfall blitt sur om avgjørelse ble tatt uten jeg fikk beskjed i forkant. Og jo før jo bedre.

Om de er riktige venninner så vil de forstå det men kanskje bli skuffet og lei seg.

Anonymkode: 0e21d...5ae

• Liker 1
Skrevet

Skal du fotografere bryllup? 

Lite inntekt? Hadde valgt venninnene 😁

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tjener lite på det ville jeg reist med venninnene. Og så ville jeg gått i tenkeboksen med firmaet ditt, det er en vanskelig tid å få noe opp og gå.

Anonymkode: cdef8...64d

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hadde valgt venninnegreia. Hadde opplevd det som utakknemlig hvis jeg var din venninne og du droppet gaven

Anonymkode: 8f30b...690

Du har ingen forståelse for at en arbeidsledig venninne må velge vekk fest og moro med deg framfor framtidige muligheter på jobbmarkedet?

Nei, selvsagt - NAV betaler og man kan ha det like moro uten lønnet arbeid som venninner i arbeid. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde valgt jobb. Ryktet ditt som en som skulker en jobb i siste liten vil ødelegge for deg på lang sikt. 

Anonymkode: 67ce9...5af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.3.2026 den 23.47):

Det er vel nettopp det som er dilemmaet. Jeg taper litt uansett hva jeg velger. Vet at venninnene blir såret om jeg trekker meg. Og vennskapet med dem betyr alt for meg. Samtidig var dette et veldig kjekt oppdrag jeg også ville ha gledet meg til, i tillegg til at det vil kunne være en vei åpner for fremtiden  (men da altså ikke sikkert pga svært vanskelig bransje ).

Men poenget vårt, ts, er at ekte venner alltid vil heie på deg.

Dersom vennene dine responderer negativt? Da er de ikke vennene dine. Så da taper du intet, fordi de ikke er noe å tape. 
Enten sier du ja til jobben og får den og nei til vennene dine og du taper intet fordi alle vennene dine er helt «go girl!» eller så velger de å være negative, og du oppdager at du ikke hadde venner, hele veien. Og det vinner du på. 

Å takke nei til opplevelsen er en vinn-vinn situasjon.

Anonymkode: e040c...cc9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.4.2026 den 7.55):

Snakk med venninnene dine om dilemmaet.

Det meste er mulig å forandre på, så ville ha forsøkt det slik at du får med deg jobboppdraget. 

Anonymkode: 03246...044

Det samme tenker jeg, snakk med dem og vær åpen for å forebygge at de blir altfor skuffa om du må ta jobben.

Anonymkode: 58647...f32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...