Gå til innhold

Sannsynligvis verdens beste spinatsuppe!

Gjest Tristessa

Anbefalte innlegg

Gjest Tristessa

Vintermørket er et faktum, og ingen ting er så godt som hjemmelaget suppe med godt brød fra baker eller det en lager selv som akkurat nå. Grå måneder betyr god mat, og her kommer enm oppskrift på noe av det aller beste jeg vet, nemlig italiensk spinatsuppe.

Minestra di sipnachi della nonna:

¤ 1 liter god kjøttsuppe (Buljonterninger går også an hvis det kniper med the real thing - men lag den sterk nok!)

¤ 200 gram finhakket spinat - den frosne fungerer utmerket

¤ 50 gram smør

¤ 50 gram revet parmesan

¤ 4 egg

¤ litt revet muskat

Surr spinaten godt til

alt vannet er fordampet. La den kjølne. Pisk egg og revet parmesan lett sammen, bland i den kalde spinaten og smak til med salt, pepper og muskat. Varm opp buljong, ta den av platen når den koker og bland i spinatmassen under stadig omrøring. Sett suppen tilbake på varmen og la den koke noen minutter mens det røres. Suppen klarner, og serveres straks, gjerne med litt ekstra revet parmesan og godt brød til. Nok til 4 personer, men har opplevd at to stykker klarte hele suppegryten - litt sultne vel og merke. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helleu!

Dette hørtes snadder ut!

Et nytt middagsforslag i vinterkulda var akkurat det jeg lette etter.

Tusen takk!

Den skal prøves :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Ingen årsak! Det forutsetter jo at en liker slikt da, og jeg innrømmer at selve suppen kan se ganske guffen ut. Men den smaker nydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tviler ikke på at den smaker nydelig!

Også har jeg endelig lært meg å like (egt. ELSKE) spinat :)

Gleder meg til å prøve den :-)

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Så bra! Denne må jeg prøve, har en pakke spinat i fryseren som jeg hadde tenkt å kaste... mitt forrige forsøk på å lage noe vittig av spinat var nokså mislykket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Dings

Takk for tipset, den skal prøves! Et dumt spørsmål: Får man tak i frisk spinat på denne tiden av året? Selv om den frosne duger, så er det jo bedre med ferskvare. Og hva slags kjøttkraft bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker spinat suppe :-) Godt tips på denne årstiden!!

Men en liten ting: Koker du virkelig suppen etter at du har tilsatt egg???

Jeg ville nok bare spedd med kraft som du sier, og servert den med en gang.

Andre suppetips:

Kikertsuppe- Fres 1 finhakket liten løk og 1 finhakket purre til det er blankt. Tilsett 2 bokser kokte kikerter og 1l kraft. Kok opp.

Ta halvparten av suppen og kjør med stavmikser og hell det tilbake i gryten. Smak til med salt og pepper, og spe evt. med litt mer kraft om suppen er for tykk.

Kutt salami i strimler og fres det i stekepanne. Strø dette over ved servering. Server med godt brød til. :-)

Skikkelig vintersuppe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miss april

Jeg bruker hermetisk spinat. Det får man i Meny butikkene, og den er helt flott syns jeg. Jeg elsker spinat suppe, men jeg må stort sett spise den alene, ingen andre vil ha, for den ser så guffen ut... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Tja, ferskvare er jo slit å bruke da, ettersom spinaten skal være skikkelig finhakket. Men hvis du har ork eller foodprosessor burde det gå fint.

Kjøttkraft lager jeg sjelden - hvor mange 17-åringer gjør da det? Buljong eller en slags flytende mikstur som selges i Sverige ved navn Fond gjør samme nytten Hvis det er hjemmelaget kjøttkraft, må den være litt salt og klar.

Og ja, suppen skal koke pittelitte granne, selve meningen er at spinatmassen skal koagulere og klumpe seg. Ser ekkelt ut, men smaker himmelsk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk aldri smakt spinat før.. vet egentlig ikke hvorfor.. Jeg liker de fleste grønnsaker, har bare aldri kjøpt det - MEN nå skal jeg! denne suppen må jo prøves:)

Takk for oppskrift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Ser ut for å være en spennende suppe, men jeg venter til våren med å lage den. Da skal jeg bruke nesle, smaker som spinat, men er usprøytet og faktisk også mye sunnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...