Gå til innhold

Dere med migrene og psykisk sykdom

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alltid slitt med hodepine og psykiske plager. Angst, depresjon, kontroll-behov.. Har vært i noen dårlige forhold med vold. Har vært uheldig med faren til mine barn, som er alkoholiker. Har vært konstant stresset og hatt mye hodepine. (Har adhd). 

For noen uker siden mistet jeg bevisstheten, var på sykehus og det var mistanke om slag. (Ct og mr var fin). Tok spinalpunksjon. Den var fin. Fikk beskjed om jeg har migrene. 

Nå har jeg angst for å trigge ett anfall igjen. Fikk mye medisiner på sykehus. Prednisolon-drypp, nerveblokkade og har fortsatt på forebyggende mot migrene. Etter jeg kom hjem er plaget med mye hodepine, men ikke i den grad at jeg føler jeg må ta anfalls-medisin, jeg roter mye med ordene, har fått dårligere hukommelse. 

Jeg klarer ikke å håndtere alt som skjer med meg. Legen min er sikker på jeg har ptsd, men får avslag i det offentlige for behandling. Går hos lav-terskel i kommunen, men dem er mer på hva som kan gjør hverdagen bedre her og nå. 

Problemet er at jeg klarer ikke å fungere fra A-B. Jeg kan stoppe opp under middagslaging og glemme hva jeg skal gjør. Jeg har null energi. Jeg kan stå å brette klær, å glemme hvor jeg skal legge det hen. Dette har da blitt mye mer fremtredende etter jeg var innlagt pga det dem tror er status migrenisus. 

Jeg har 2 barn som jeg er helt alene med. Ingen familie som Vil stille opp. BV er innblandet, men dem finner ingen besøkshjem. Jeg er nå helt på bunnen, å føler at jeg har fått enda ett problem på «blokka». 

Anonymkode: b1731...b97

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd botox mot migrene?

AnonymBruker
Skrevet
galaxii skrev (11 minutter siden):

Har du prøvd botox mot migrene?

Nei. Jeg fikk prednisolon intravenøst og nerve-blokkade. Fikk sarotex som forebyggende og 3 andre medisiner mot anfall, som jeg ikke husker navnet påZ

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Alltid slitt med hodepine og psykiske plager. Angst, depresjon, kontroll-behov.. Har vært i noen dårlige forhold med vold. Har vært uheldig med faren til mine barn, som er alkoholiker. Har vært konstant stresset og hatt mye hodepine. (Har adhd). 

For noen uker siden mistet jeg bevisstheten, var på sykehus og det var mistanke om slag. (Ct og mr var fin). Tok spinalpunksjon. Den var fin. Fikk beskjed om jeg har migrene. 

Nå har jeg angst for å trigge ett anfall igjen. Fikk mye medisiner på sykehus. Prednisolon-drypp, nerveblokkade og har fortsatt på forebyggende mot migrene. Etter jeg kom hjem er plaget med mye hodepine, men ikke i den grad at jeg føler jeg må ta anfalls-medisin, jeg roter mye med ordene, har fått dårligere hukommelse. 

Jeg klarer ikke å håndtere alt som skjer med meg. Legen min er sikker på jeg har ptsd, men får avslag i det offentlige for behandling. Går hos lav-terskel i kommunen, men dem er mer på hva som kan gjør hverdagen bedre her og nå. 

Problemet er at jeg klarer ikke å fungere fra A-B. Jeg kan stoppe opp under middagslaging og glemme hva jeg skal gjør. Jeg har null energi. Jeg kan stå å brette klær, å glemme hvor jeg skal legge det hen. Dette har da blitt mye mer fremtredende etter jeg var innlagt pga det dem tror er status migrenisus. 

Jeg har 2 barn som jeg er helt alene med. Ingen familie som Vil stille opp. BV er innblandet, men dem finner ingen besøkshjem. Jeg er nå helt på bunnen, å føler at jeg har fått enda ett problem på «blokka». 

Det et andre typer hodepine som kan gi disse symptomene, blant annet spenningshodepine som kan klemme på muskler og nerver i hodet. Jeg har det pga kjeveproblematikk, sliter med det samme som deg, roter med ord og hukommelse, går liksom i blank modus hvor det bare forsvinner. Jeg skal til mer utredning. 

Anonymkode: e3f5a...899

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei. Jeg fikk prednisolon intravenøst og nerve-blokkade. Fikk sarotex som forebyggende og 3 andre medisiner mot anfall, som jeg ikke husker navnet påZ

Jeg kan nok ikke noe om det du nevner ift nerveblokkade. Men botox hemmer musklene i å stramme seg. Jeg fikk nettopp botox i skuldrene og har hatt i kjevene pga muskel stramming/ krampe. Jeg har ikke migrene.

Din fastlege lege kan søke undersøkelse på nervologosk avdeling, for å få det dekket jevnlig injeksjoner, men som nevnt er det ikke så lett å få dekket. Jeg har betalt selv på kosmetiske klinikker, nei ikke helt rimelig, men fantastisk med botox for å få musklene til å slappe av og hindre vondter. Så det går jo an først å teste ut om det virker på deg.

Endret av galaxii
AnonymBruker
Skrevet
galaxii skrev (2 minutter siden):

Jeg kan nok ikke noe om det du nevner ift nerveblokkade. Men botox hemmer musklene i å stramme seg. Jeg fikk nettopp botox i skuldrene og har hatt i kjevene pga muskel stramming/ krampe. Jeg har ikke migrene.

Din fastlege lege kan søke undersøkelse på nervologosk avdeling, for å få det dekket jevnlig i jeksjoner, men som nevnt er det ikke så lett. Jeg har betalt selv på kosmetiske klinikker, nei ikke helt rimelig, men fantastisk med botox for å få musklene til å slappe av og hindre vondter. Så det går jo an først å teste ut om det virker på deg.

Lurer på om jeg må få meg det i kjeven, har så problemer og det gjør noe med resten av hodet mitt og. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Lurer på om jeg må få meg det i kjeven, har så problemer og det gjør noe med resten av hodet mitt og. 

Ja det kan være lurt. Jeg bruker også billige skinner når jeg sover fra temu// andre nettsteder. Det er sånn man legger i kokende vann i 10- 20 sekunder og legger på tennene slik at de formes, det demper den bite følelsen og sparer tennene. Bruker de også som bleke skinner.

Endret av galaxii
Skrevet

Screenshot_20260328_184539_Temu.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Ja det kan være lurt. Jeg bruker også billige skinner når jeg sover fra temu// andre nettsteder. Det er sånn man legger i kokende vann i 10- 20 sekunder og legger på tennene slik at de formes, det demper den bite følelsen og sparer tennene.

Så bra det fungerer for deg, jeg har en skinne fra før, men måtte slutte å bruke den til slutt for den gjorde kjeven så mye verre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så bra det fungerer for deg, jeg har en skinne fra før, men måtte slutte å bruke den til slutt for den gjorde kjeven så mye verre. 

Fra tannlege? Jeg tror de er veldig harde? 

Jeg tenker at en dyktig kosmetisk sykepleier klarer å kjenne seg frem til på musklene hvir du kunne trenge injeksjoner, men det er nok stramme muskler som fører oftest til migrene og hodepine.

Skrevet

Man skal ikke miste bevisstheten av statusmigrene alene.

Kan det være du hadde epileptisk anfall?

Kjente du eller migreneanfallssymptomene ellers og - inkludert prodom? 

On triptanen starter på Z er det Zomig du fikk. 

Helt normalt med hjernetåke. Men du beskriver jo ikke migreneanfall ellers? 

Eller bare tok du ikke med de andre symptomene i HI? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fra tannlege? Jeg tror de er veldig harde? 

Jeg tenker at en dyktig kosmetisk sykepleier klarer å kjenne seg frem til på musklene hvir du kunne trenge injeksjoner, men det er nok stramme muskler som fører oftest til migrene og hodepine.

Ja fra tannlege, den er ganske hard, det er en stund siden, kanskje jeg kan få tilpasset en ny eller prøve sånn som en tilpasser selv. Ja jeg har veldig stram musklatur, mange stressende år, dårlige opplevelser, dritten satt seg rett i kjeven og det kan det ha gjort hos ts også i tillegg til migrene

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja fra tannlege, den er ganske hard, det er en stund siden, kanskje jeg kan få tilpasset en ny eller prøve sånn som en tilpasser selv. Ja jeg har veldig stram musklatur, mange stressende år, dårlige opplevelser, dritten satt seg rett i kjeven og det kan det ha gjort hos ts også i tillegg til migrene

Som sagt jeg har brukt billig skinner mellom tennene, syns det fungerer, man kan klippe de ned også om man syns det blir for mye i munnen.. Men har man råd til botox for muskel spenninger så anbefaler jeg det.

Endret av galaxii
AnonymBruker
Skrevet
galaxii skrev (3 minutter siden):

Som sagt jeg har brukt billig skinner mellom tennene, syns det fungerer, man kan klippe de ned også om man syns det blir for mye i munnen.. Men har man råd til botox for muskel spenninger så anbefaler jeg det.

Skal sjekke ut de billige, likte at jeg kan klippede ned litt, er litt trangt der, takk for tips! 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (19 minutter siden):

Man skal ikke miste bevisstheten av statusmigrene alene

Jeg har gjort det noen ganger. Er det ille nok, så kan det skje. Av migrene alene ja. 

Anonymkode: 1d7f4...4cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har gjort det noen ganger. Er det ille nok, så kan det skje. Av migrene alene ja. 

Anonymkode: 1d7f4...4cc

Da ville jeg bedt om EKG i tillegg i tilfelle det kan være for eksempel fokale epileptiske anfall. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (44 minutter siden):

Man skal ikke miste bevisstheten av statusmigrene alene.

Kan det være du hadde epileptisk anfall?

Kjente du eller migreneanfallssymptomene ellers og - inkludert prodom? 

On triptanen starter på Z er det Zomig du fikk. 

Helt normalt med hjernetåke. Men du beskriver jo ikke migreneanfall ellers? 

Eller bare tok du ikke med de andre symptomene i HI? 

Det at man mister bevisstheten kan være ptsd blackout, har det selv og det som fungerer er antidepressiv 

Anonymkode: 42a85...be0

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg lå først i traume-mottak. Hadde nedsatt førlighet på venstre side, og flimrete syn. I forkant av når jeg besvimte hadde jeg hatt en vannvittig hodepine i flere dager. Rett før jeg svimte av hadde jeg sagt jeg var veldig trøtt. 

Ble tatt ct med kontrast og mr. Ble også koblet på ekg, både på mottak og i avdeling. Etter 2 dager ble jeg overflyttet til nevrologisk sengepost, ble der tatt spinal-prøve. Måtte så forklare hodepinen min. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Takk for svar. Jeg lå først i traume-mottak. Hadde nedsatt førlighet på venstre side, og flimrete syn. I forkant av når jeg besvimte hadde jeg hatt en vannvittig hodepine i flere dager. Rett før jeg svimte av hadde jeg sagt jeg var veldig trøtt. 

Ble tatt ct med kontrast og mr. Ble også koblet på ekg, både på mottak og i avdeling. Etter 2 dager ble jeg overflyttet til nevrologisk sengepost, ble der tatt spinal-prøve. Måtte så forklare hodepinen min. 

Er du trøtt etterpå? 

Anonymkode: 42a85...be0

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Høres ut som du ble godt undersøkt.

Enkelte anfallstyper kan gi slike symptomer ned nedsatt førlighet (hemiglepisk for eksempel), og de sjekket også for slag/IIh (økt trykk i hode).

Neste gang må du behabdle anfallet med en gang :) Ta gjerne kvalmestillende i tillegg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...