Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 
Har noen av dere gode erfaringer med at 14 åringer høres på familievernkontoret og evt rettsaker der de ikke vil ha to hjem, der de vil bo hos mor og kun ha kontakt / middag med den andre uten faste avtaler? Høres de på 14?  Der de har en grunn for at de trives best med mor? Det står jo at de skal høres, så er det sånn? Og prøver familievernkontoret og overtale de?

Anonymkode: 46b9e...2e8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mine på 14 og 16 fikk bestemme selv i tingretten. De hater å bo 50/50, ville ha ett hjem, nærhet til venner var og er viktig, og de var drittlei av å flytte mellom 2 hjem. De ville bo fast hos meg. Far nektet å høre på jentene. Jeg tilbudte jentene at de kunne bo fast hos far, for å slippe 50/50, men det ville de ikke. 
Tingretten hørte på jentene og samvær ble satt til hver 3.helg, om de ønsker det. Så langt vil de ikke. De er fortsatt rasende på far for at han trakk dem for retten, slik de opplever det. 

Anonymkode: 83790...6db

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Så tingretten avtale hver 3. helg? Kan de det når de er så store? Og det var frivillig da? For ingen kan jo tvinges?

AnonymBruker
Skrevet

BVT og FVK hørte ikke på 16-åringen, som selv meldte til BVT. 

Anonymkode: dcc3c...fd8

AnonymBruker
Skrevet
Heisannja skrev (10 minutter siden):

Så tingretten avtale hver 3. helg? Kan de det når de er så store? Og det var frivillig da? For ingen kan jo tvinges?

Det er frivillig om de vil dra eller ikke. Ble satt slik så far ikke skulle mase hver uke og hver helg 

Anonymkode: 83790...6db

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Godt og høre. Hva dere på mekling først og hva rådet de til?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

BVT og FVK hørte ikke på 16-åringen, som selv meldte til BVT. 

Anonymkode: dcc3c...fd8

Hvordan kunne de ikke høre på så stor ungdom? Det står jo tydelig at dems mening skal vektlegges?

AnonymBruker
Skrevet

FVK hørte på 12 åringen som snakket med de alene. FVK videreformidlet til far hvilket samvær som var ønsket, altså ikke noe samvær. FVK sa også til far at nå var barnet så gammelt at samvær ikke kunne tvinges gjennom. 

Anonymkode: d959f...83d

• Hjerte 1
Skrevet

Så godt og høre. Hvordan tok far det? Og kan far da velge og prøve og gå rettens vei?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

FVK hørte på 12 åringen som snakket med de alene. FVK videreformidlet til far hvilket samvær som var ønsket, altså ikke noe samvær. FVK sa også til far at nå var barnet så gammelt at samvær ikke kunne tvinges gjennom. 

Så bra! Respekterte far dette med en gang da? Måtte begge forldrene samtykke til at ungdommen snakket der selv? Holdt det med hvert deres møte?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så bra! Respekterte far dette med en gang da? Måtte begge forldrene samtykke til at ungdommen snakket der selv? Holdt det med hvert deres møte?

Begge måtte samtykke ja. Vi foreldre hadde felles møte med fvk før og etter barnets samtale med fvk. FVK og barnet avtalte også seg i mellom hva fvk skulle fortelle videre til oss. Utrolig nok har far respektert det til en viss grad. Det var uvanlig med tanke på historikken, vært i retten flere ganger tidligere hvor han har tapt samtlige ganger.

Men han har sendt flere sms til barnet i ettertid for å lokket barnet vekk fra meg, og meldt meg til bv som henla saken veldig raskt når de leste meldingene han hadde sendt. Han kontaktet skolen for å få nummeret til barnet. Barnet har blokket nummeret til far og hele hans familie da de har drevet med utstrakt trakkassering. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Begge måtte samtykke ja. Vi foreldre hadde felles møte med fvk før og etter barnets samtale med fvk. FVK og barnet avtalte også seg i mellom hva fvk skulle fortelle videre til oss. Utrolig nok har far respektert det til en viss grad. Det var uvanlig med tanke på historikken, vært i retten flere ganger tidligere hvor han har tapt samtlige ganger.

Men han har sendt flere sms til barnet i ettertid for å lokket barnet vekk fra meg, og meldt meg til bv som henla saken veldig raskt når de leste meldingene han hadde sendt. Han kontaktet skolen for å få nummeret til barnet. Barnet har blokket nummeret til far og hele hans familie da de har drevet med utstrakt trakkassering. 

Hvor gammelt var dette barnet da? Og du opplevde at barnet ble hørt av alle?❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.3.2026 den 17.34):

Hei. 
Har noen av dere gode erfaringer med at 14 åringer høres på familievernkontoret og evt rettsaker der de ikke vil ha to hjem, der de vil bo hos mor og kun ha kontakt / middag med den andre uten faste avtaler? Høres de på 14?  Der de har en grunn for at de trives best med mor? Det står jo at de skal høres, så er det sånn? Og prøver familievernkontoret og overtale de?

Min er 13 og bestemmer mye selv , men er kun de 2 siste årene pappaen har hatt han på sommer og på overnatting, han har ikke vert interessert før og kun hatt dagssamvær , nå overnatter barnet innimellom, men ikke noe fast her 

Anonymkode: d54bc...448

• Hjerte 1
Skrevet

❤️

AnonymBruker
Skrevet
Heisannja skrev (På 28.3.2026 den 17.47):

Det er så feil. Man er i et vakuum når man står midt oppi noe slikt, Den er brutal av tingretten. Skulle tro far hadde gjort noe galt.

Morsomt å vite om det var mor el far som gikk. 

Anonymkode: 15033...c94

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.3.2026 den 17.34):

Hei. 

Interessant å vite om mor har sagt el gjort noe for at barna ikke vil mer til far. Det er et rimelig spm, selv om sannsynligheten for at noen innrømmer det er lav.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.3.2026 den 21.26):

Har noen noen gang i dette innlegget tenkt på hvordan far faktisk har det? Eller om mor faktisk har gjort sitt til at det ble slik? I et skjulte? det skal vel noe til for å innrømme..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt knust om 13åringen ikke ville bo hos meg mer og jeg bare fikk se hen på sporadiske middager en gang det passet hen! 

Anonymkode: a270a...fdf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.3.2026 den 21.26):

Ingen hjernevasking fra mor sin side da? El manipulasjon fra hennes familie sin side? Hvorfor stiller ingen slike helt legitime spm?

Du vet, hver gang det kommer en bok om en kvinne som skriver om sitt giftige forehold så er det ingen som stiller kritiske spm om el til henne. Det er helt absurd. Damer får legitimitet med en gang de serverer en historie. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde blitt knust om 13åringen ikke ville bo hos meg mer og jeg bare fikk se hen på sporadiske middager en gang det passet hen! 

Anonymkode: a270a...fdf

Enig. Ingen spør om hvordan far har det el om barnet er manipulert av mor. Livet hadde stoppet opp for meg. Bare "godtok far det da"? Skulle ikke vært lov, det er helt meningsløst.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...