Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Jeg står midt i et samlivsbrudd og prøver å finne meg ny leilighet. Jeg har søkt finansiering i husbanken, men grunnet eskalert situasjon hjemme er jeg nødt å finne meg en leilighet til leie på kort varsel istedenfor å vente på svar på startlån.

Der jeg bor ligger leiligheter på 15-16000 i måneden uten VA, strøm, Internett osv.

Jeg får utbetalt 30 000kr/mån i lønn og har 1 barn på 5år.

Er det realistisk å overleve på det?

Hører gjerne andres erfaringer ❤️

Endret av ttt4
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
ttt4 skrev (3 minutter siden):

Hei

Jeg står midt i et samlivsbrudd og prøver å finne meg ny leilighet. Jeg har søkt finansiering i husbanken, men grunnet eskalert situasjon hjemme er jeg nødt å finne meg en leilighet til leie på kort varsel istedenfor å vente på svar på startlån.

Der jeg bor ligger leiligheter på 15-16000 i måneden uten VA, strøm, Internett osv.

Jeg har en inntekt på 42000 før skatt og har 1 barn på 5år.

Ja det går fint ann hvis du er flink med økonomien og ikke har lån og masse forsikringer. 

Anonymkode: c6de4...f72

AnonymBruker
Skrevet

Midlertidig klarer man jo det meste, men for dyr leie på kort sikt, ødelegger vel for boligkjøp på lang sikt. Jeg hadde nok funnet noe billige om jeg var deg. Vil tro minst 60% av utbetalt lønn da vil gå til bolig, det er ganske mye.

Anonymkode: f8708...e18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Belag deg på en tøff start. Men det vil ordne seg.

Skilte meg for ti år siden. NAV dekket husleia. Vi fikk noen tusenlapper ekstra å leve for. De krevde oppmøtet på nav og innsendt kontoutskrift. Var for tiden ikke i jobb.

Er nå i en trygg og god jobb, egen bolig og god buffer. Tok en høyere utdanning på studielån. Tøffe år, men verdt det.

Ingen mann å takke. Hold meg unna menn siden😉

Anonymkode: ba561...83b

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Om målet på sikt er å kjøpe ville jeg leid det minste jeg fant. En liten to-roms med sovesofa på stua går fint for en periode, spesielt når barnet bare er fem år, så kan du prøve å spare opp til litt ekstra EK ved siden av, om mulig. Pass på at det er mulig å si opp kontrakten så du ikke er låst altfor lenge når Husbanken er klar.

Anonymkode: 3ea4b...0b4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig med den over. 

Jeg er også alene med barn og har vært det i 14 år. Har tatt to utdannelser, kjøpt både hus, leilighet og bil. Mine verdier ligger i boligen min, og har 2m i egenkapital der. Nå bygger jeg buffer og fond.

Har 3 jobber og har hatt det hele veien. I tillegg leier jeg ut i huset mitt og får inn 9000kr mnd.

Du kommer til å få utvidet barnetrygd, barnebidrag og litt div du evt søker på.

Nå til dags er jo bhg og Sfo mye billigere enn da jeg betalte det.

Jeg tror du kommer til å slite med din inntekt der bare husleien er 18k, alt av strøm, internett og avgifter er ganske dyrt.

Anonymkode: a1ccd...cf5

AnonymBruker
Skrevet

Gå opp til full stilling. Om de 30k er på 100% stilling, vurder om du ikke kan søke deg helgejobb de helgene du ikke har barnet. 

Anonymkode: 047ad...374

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ordner seg. Med 30k i inntekt og barnetrygd på ca 3500-4000kr og husleie/lån på inntil 20k kommer du til å ha stram, men grei nok økonomi til å klare dere 

Anonymkode: cb230...d23

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er allerede i full stilling. Usikker om jeg har kapasitet til å jobbe mer enn jeg allerede gjør da jeg er på randen til utbrenthet fra før av...

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
ttt4 skrev (På 28.3.2026 den 9.05):

Hei

Jeg får utbetalt 30 000kr/mån i lønn og har 1 barn på 5år.

Dette bør gå helt fint, har mye mindre enn deg og klarer meg , alene med en tenåring. Har ca 6500 etter alt er betalt og det må holde en mnd

Anonymkode: 96ba6...937

• Hjerte 1
Skrevet

Ja, du vil klare deg, men det vil nok bli en tøff overgang. Du kan spare mye på mat! Lag store porsjoner og frys ned. Handle på tilbud. 

Jeg spiste kjipere når barna var hos far, og helst spiste jeg middag i kantinen på jobb og brødskiver hjemme.

Det kommer til å gå fint 🩷

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...