Gå til innhold

Apoteket tar over legens oppgaver

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke interessert i å verken ta blodtrykket eller blodprøver på apoteket.

Stoler ikke på taushetsplikten på et apotek i forhold til legekontor. Naboen min jobber på det lokale apoteket. Ikke interessert rett og slett. Så det håper jeg ikke legene går med på. Det samme med at apotekene skal ha avgjørelse å skrive ut resept på uvi, prevensjon og diabetes medisin.

Anonymkode: c1e32...77b

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Stoler ikke på taushetsplikten på et apotek i forhold til legekontor. Naboen min jobber på det lokale apoteket. Ikke interessert rett og slett. Så det håper jeg ikke legene går med på. Det samme med at apotekene skal ha avgjørelse å skrive ut resept på uvi, prevensjon og diabetes medisin.

Det er vel ikke leger som skal bestemme om dette skal endres. Det er jo heller ikke snakk om å bytte ut legekontorene, du kan fortsatt få de tjenestene der. 

Anonymkode: fd0c8...b37

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er vel ikke leger som skal bestemme om dette skal endres. Det er jo heller ikke snakk om å bytte ut legekontorene, du kan fortsatt få de tjenestene der. 

Du kommer jo til å bli henvist til apotekene for å spare tid til legen sikkert. Jeg spurte om ny resept på en salve under legekonsultasjon. Det kunne jeg gjøre på nettet , så såg han det da. Fikk jeg til svar fra legen. Bare på grunn av at vi kan be om å fornye resepter fra sofaen hjemme.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke faen. 

Anonymkode: b55b9...a24

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det å kunne få reseptfornyelser av medisiner jeg har brukt i årevis gjennom apotek høres bra ut. Ikke at det er noen stor utfordring i dag, men sånt høres forsåvidt forsvarlig og ålreit ut. 

Anonymkode: 80558...0b6

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar gjerne blodtrykk og blodprøver på apotek. Så kan legekontoret bruke tid på det som er akutt.

Anonymkode: 2be08...6ea

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke vært redd for å ta blodtrykket, de setter jo vaksiner på apoteket allerede... MEN de må få tilbake kompetansen inne på apoteket. Her er det bare svingdørvikarer som ikke kan en tøddel.

Anonymkode: 24039...692

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kommer jo til å bli henvist til apotekene for å spare tid til legen sikkert. Jeg spurte om ny resept på en salve under legekonsultasjon. Det kunne jeg gjøre på nettet , så såg han det da. Fikk jeg til svar fra legen. Bare på grunn av at vi kan be om å fornye resepter fra sofaen hjemme.

Det er jo likevel legen som skriver ut resepten selv om du bestiller den via nett. 

Blodtrykk og blodprøver får man jo tatt hos andre ansatte på legekontoret, så det tenker jeg man fortsatt får gjort. 

Det blir vel uansett begrensninger i hvilke medisiner man kan få fornyet via apotek hvis det blir slik. 

Og jeg tror nok også det vil bli mange som benytter seg av. ev andre tjenester slik at de som ønsker det fortsatt kan få slike tjenester hos legekontoret. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns allerede det går tregt på apoteket, jeg vet selvsagt at de har arbeidsoppgaver, men hver gang jeg skal kjøpe noe så ser det ut som de bare står og henger bak kassene 😄 med andre ord, dette vil jo bare lede til enda lenger ventetid på apoteket. Med unntak av reseptforskrivelse så er jo dette oppgaver en autorisert helsesekretær, eventuelt en medisinsk sekretær kan gjøre på legekontoret. 

Anonymkode: c6f51...39b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og hvem sitt problem blir det om blodtrykket er for lavt eller høyt anyway? 

Anonymkode: e6a6e...6a2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og hvem sitt problem blir det om blodtrykket er for lavt eller høyt anyway? 

Anonymkode: e6a6e...6a2

Godt spørsmål.

Å hva kommer tjenestene på apoteket til å koste i forhold til en legetime?

AnonymBruker
Skrevet

Syns det er greit, den fastlegen jeg har er faen meg så blåst i hue, at jeg må gå privat for å få svar på ting... er så oppgitt. Samme med blodprøveavdelingen på legekontoret. Legen sier jeg kan bare stikke innom å ta blodprøver, de på avdelingen for blodprøver blir fly forbanna og sier jeg ikke kan gjøre det uten å ha rek fra fastlegen. Så står jeg der da fastende, og fått beskjed av fastlegen å ta prøvene før timen, så blir jeg nekta fordi fastlegen "glemte" å skrive ut rek. 

Så hvis apoteket kan ta blodprøver og blodtrykk så er det en lettelse.

Anonymkode: 25061...6c8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er jo ikke snakk om at ALLE ALLTID skal måtte få utført slikt på apoteket.

Det er snakk om å avlaste.

Jeg synes det hadde vært kjempepraktisk å kunne få tatt blodprøver hos Apotek1 eller andre.

Hadde vært helt gull å slippe å måtte kjøre til byen hvor legekontoret mitt ligger, eller til et sykehus for å ta blodprøver.

Man kan allerede sette vaksiner der.

Hvorfor ikke da også B12 og andre sprøyter? 

Taushetsplikten gjelder uansett om man er farmasøyt eller lege. 
( Og apotektekniker eller helsesekretær )

Anonymkode: f1f6e...71d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg fikk en influensavaksine på apoteket en gang, og det gikk greit, bare mye dyrere enn på legesenteret.  Men nei, ellers vil jeg helst gå til fastlegen min for det jeg trenger.  Jeg frykter også at det ligger skjulte hensikter med å flytte legekontorenes oppgaver over til apotekene.  Tenker på rasering av velferdsgoder, privatisering, dyrere for pasientene og utenom egenandelstak.. høyrepolitikk?

Endret av Perine
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg tar gjerne blodtrykk og blodprøver på apotek. Så kan legekontoret bruke tid på det som er akutt.

Anonymkode: 2be08...6ea

Ja, akutt ja... " du, jeg har en partner som er avhengig av alkohol."  Gå til apoteket!! Det skjedde kke i dag.

AnonymBruker
Skrevet

De fleste har vel ikke den slarvete naboen sin på apoteket som eneste mulighet for å få tatt blodtrykk eller blodprøve, så det går nok bra.

Anonymkode: 559d2...3b1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar gjerne blodtrykk på apoteket. De kan godt poste resultatet i lokalavisa for min del. Jeg anser ikke det som spesielt fortrolig informasjon.

En grei måte å holde blodtrykket sitt hemmelig er å kjøpe sitt eget blodtrykksapparat. De er såpass gode nå at det ikke er noen grunn til å ikke stole på dem så sant du har forsikret seg om at du gjør det riktig. 

Når det gjelder at naboen din jobber på apoteket, velg deg et annet apotek da vel. Naboen min er fastlege, jeg går til en annen fastlege..

Anonymkode: 49c34...308

AnonymBruker
Skrevet

Ja, akutt ja... " du, jeg har en partner som er avhengig av alkohol."  Gå til apoteket!! Det skjedde kke i dag.

Det der er jo litt søkt, har ingenting med saken å gjøre. Det er ikke en del av forslaget. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte meg en blodtrykksmåler og overvåker blodtrykket mitt selv på månedlig basis. Kosta ikke mange hundrelappene og nå er det bare å feste mansjetten på arma og trykke på knappen. Null kø og null egenandel.

Norsk helseinformatikk har testa flere:

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/test-av-blodtrykksmalere

Anonymkode: 81cbf...23b

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det er lurt om apotek skal skrive ut førstegangs resepter. Det høres i grunn fryktelig ulurt ut.

Men rutinemessig fornying av medisiner en står fast på?

Sånn som meg - kroniker med opp følging i spesialisthelsetjenesten hver tredje måned. Tenker det er en helt unødvendig oppgave at fastlegen må fornye mine resepter.

Anonymkode: 8f5bc...c8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...