Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du beskriver min kjæreste... snart samboer..

Jeg må legge bort mat slik at alt ikke forsvinner i dragsuget. Jeg spiser mye mindre og mye roligere, han velger å være ferdig lenge før og er som regel ferdig fordi det er tomt, fordi han har valgt å forsyne seg med også min andel.

Selve måten han spiser på irettesetter jeg ikke. Han har valgt å spise slik i 45 år. Men om han velger å la smattingen blir voldsom eller velger å ha munnen mye åpen, da hinter jeg hyggelig om at nå er grensen nådd. 

Jeg elsker han, vi har vært sammen i 3 år, holder på å kjøpe hus, han velger å være (eller i alle fall fremstå? Hvor snill og oppmerksom er en som velger å spise opp maten min, sånn egentlig?) trofast, lojal, snill, morsom, oppmerksom, nydelig elsker, aktiv, smart, omsorgsfull.... men velger å spise som en huleboer 😬

Anonymkode: 29602...0e6

Fikset det for deg. 

Handlinger er valg. Omtal dem som det.

Anonymkode: d8ac7...64e

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo på grensen til dysfunksjonelt. Det er slik man kan gjøre om man er hjemme bare med seg selv (alene) eller noen man har levd med i 40 år. Når man møter nye folk eller spiser ute, så spiser jo vanlige folk på en normal og dannet måte. Kommer jo litt an på miljøet og hvor dette er - i vanlig middeklassemiljøer vil jo dette bli sett på som noe svært udannet og lite sivilisert. 

Jeg spiser jo en del med kolleger i lunsjen - noen ganger varmmat - synes at alle spiser dannet og fint. Bare en kollega skiller seg ut ved gafler i seg maten veldig fort - han sluker maten, puster og peser noe voldsomt mellom matbitene. Det virker som om han ikke "enser" maten og refelekterer/smaker på det han spiser. Han kommentere at ting er god eller ikke, men det er noe med den "hundeaktige" måten å spise på som fremstår som udannet. 

Anonymkode: b1164...ac3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dater en fin mann på mange måter, men jeg synes han har så dårlige bordvaner. Han spiser på den måten at han holder et hardt grep rundt gaffelen og dytter i seg maten som det skulle vært en skje. Han bruker aldri kniv, men hakker opp all maten med gaffelen som et barn. Hakker opp alt ferdig og blander alt før han spiser. Han kaster i seg maten på en stressende måte og tar sinnsykt store porsjoner. Dealbreaker? Jeg er usikker på dette da bordskikk er viktig for meg. Han raper også en del høylytt etter maten. Dette har jeg sagt ifra om at han ikke liker, men han sier han ikke kan noe for at han får mye luft- greit nok det, men han kunne prøvd å gjøre det litt penere. Ellers en veldig fin mann. 

Anonymkode: 8ae34...c34

Han får luft i magen fordi han spiser som en hyene

Gi beskjed om at du ikke kan være med noen som spiser som en gris

Anonymkode: 82688...2f7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dater en fin mann på mange måter, men jeg synes han har så dårlige bordvaner. Han spiser på den måten at han holder et hardt grep rundt gaffelen og dytter i seg maten som det skulle vært en skje. Han bruker aldri kniv, men hakker opp all maten med gaffelen som et barn. Hakker opp alt ferdig og blander alt før han spiser. Han kaster i seg maten på en stressende måte og tar sinnsykt store porsjoner. Dealbreaker? Jeg er usikker på dette da bordskikk er viktig for meg. Han raper også en del høylytt etter maten. Dette har jeg sagt ifra om at han ikke liker, men han sier han ikke kan noe for at han får mye luft- greit nok det, men han kunne prøvd å gjøre det litt penere. Ellers en veldig fin mann. 

Oi da. Det er litt flaut..Det finnes nok damer som ikke bryr seg om sånt sånn som TomKrus over her, men det er jo flaut for folk som ikke spiser som om de er fra innerste bygda i middelalderen.

Anonymkode: b0c7d...273

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

😄 det må være noe å vitne, det er sikker hvordan han ble oppreist og foreldre sa aldri noe.  Ikke dealbreaker hvis han er veldig fin, men jeg hadde prøvd å fortelle ham på en snill måte at han må lære seg bedre bordvaner :)

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikset det for deg. 

Handlinger er valg. Omtal dem som det.

Takk for at du tok deg tid til å lese innlegget mitt. 

Godt mulig handlingene våre er valg, men en hel del går også på automatikk. Da tar jeg et valg om å ikke påpeke for mye for fort. Noen ting justerer man, noen ting endrer man, noen ting slutter man med, og en del andre ting lar man gå.

Jeg er sikker på jeg gjør ting han synes er irriterende eller unødvendig. Men han lever tilsynelatende greit med det 😇

Anonymkode: 29602...0e6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, dette hadde jeg ikke orket. Hvis han allerede raper høylytt, hva tror du han gjør 3 år inn i forholdet?

Anonymkode: ba1cd...518

Da blir det nok verre lyder enn raping, tipper det også er typen til å gå på toalettet med døren åpen, gidder ikke vaske henda etterpå fordi "k**ken min er ren" osv. 

Anonymkode: 2a713...fc3

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jo,så lenge dem ikke har nevroutviklingsforstyrrelser så går det faktisk helt bra. Ikke noe problem å tilpasse seg selv eller andre.

Anonymkode: 3f425...f72

Men om han ikke tilpasser seg når han dater, når kommer han til å gjøre det?

Anonymkode: 7036c...937

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.3.2026 den 18.26):

Høres ut som en jeg datet før 😂 Veldig turnoff 

Anonymkode: f9c35...383

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.3.2026 den 23.43):

Man kutter ikke opp maten samtidig som man tygger dersom man har gode manerer! 

Anonymkode: 3ad0c...7ec

Så det er dårlige manerer og skjære en bit av kjøttet samtidig som man tygger? Man trenger jo ikke å kaste i seg ferdig kuttet bit så fort man har svelget. Rareste jeg har hørt. 
Dårlig bordskikk er noe annet enn dette. 

Anonymkode: f9c35...383

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.3.2026 den 23.35):

Total dealbreaker. Jeg ville tenkt at han har 60 i IQ ved hvert måltid.

Anonymkode: 47942...cf3

Nja. Tror ikke det spiller noen rolle om vedkommende har 60 eller 160 i IQ, mange spiser rart uavhengig av både oppdragelse og intelligens,heller mangel på kognitive evner.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Men om han ikke tilpasser seg når han dater, når kommer han til å gjøre det?

Anonymkode: 7036c...937

Det er individuelt,noen får man ikke ting inn i hodet på selv om man truer med hagle. Om dette er trass eller dumskap kan ikke en gang ti vise gi svar på.

Mens andre tar et hint veldig raskt.

AnonymBruker
Skrevet
TomKrus skrev (På 27.3.2026 den 19.22):

Jeg misliker de fisefine ! Som snur gaffelen og det ser ut som de "dissekerer" maten før de skal spise den :) 

Det er enkelt det også, men ikke så enkelt som å gafle i seg maten som en barbar. 

Anonymkode: 8b99a...bf0

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.3.2026 den 18.26):

Sluker han maten, sluker han luft = raping.

Griser orker ikke jeg spise med. Hadde ikke likt denne typen oppførsel og det ville vært dealbreaker for meg. Hadde fått «the ick» 😆

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.3.2026 den 22.55):

Distrikts-Norge

??? Fordomsfull eller ? Hva har Distrikts - Norge med bordvaner å gjøre. Tror du at alle som bor i Oslo-gryta har mer peiling på bordskikk enn andre folk i landet ? Det finnes restauranter utenfor Ring 3 også. Just saying.

Uansett, alt er jo dealbraker i dag, handler klær på Dressmann, har Android telefon, har katt, gjør husarbeid på sin måte, tilbyr saft på date og ønsker seg rn partner som er god på å husarbeid. Ikke rart folk er single. Å være menneskelig med både gode og dårlige vaner/uvaner er visst uakseptabelt. Alle, absolutt alle gjør ting som ikke "tåler" dagens lys: tisser i dusjen, piller seg i nesa, spiser godteri i skjul, slipper smygere og skylder på hunden m.m.

Ts: Tror du må gi opp mannen og la andre få denne fine mannen som du kaller han. Det er ikke håp når du allerede har begynt å se ned på fyren. Og ja, kanskje måten han spiser på er ekkel, men du har sikkert noen vaner han kanskje ikke liker så godt heller. Hvis ikke du er perfekt da....

Anonymkode: 0c32c...483

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde dumpet han etter første date, jeg. Forventer at en voksen mann har bordskikk. 

Anonymkode: cfeb8...95a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta mot til deg og si i fra. 
«Når du gjør sånn og sånn, blir jeg kvalm og frastøtt. Dette må endres på for at jeg skal kunne spise med deg.» osv. «jeg elsket deg, men dette tåler jeg ikke» blablaz

En del menn må dessverre oppdras til bordmanerer osv, drittjobb men kan være verdt det🤣🫶

Anonymkode: 24a42...559

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ta mot til deg og si i fra. 
«Når du gjør sånn og sånn, blir jeg kvalm og frastøtt. Dette må endres på for at jeg skal kunne spise med deg.» osv. «jeg elsket deg, men dette tåler jeg ikke» blablaz

En del menn må dessverre oppdras til bordmanerer osv, drittjobb men kan være verdt det🤣🫶

Anonymkode: 24a42...559

Uff, ferdig med å oppdra menn. Dealbraker totalt, tar heller en som er ferdig oppdratt. Turn off å fungere som ei jævla mor for kjæresten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.3.2026 den 19.12):

Har du spurt han hvorfor han velger å spise på denne måten rundt deg?

For jeg er, ts, 100% sikker på at han ikke spiser slik i lunsjen på jobb, eller i middag ute.

Dersom en voksen mann hadde valgt å spise slik i offentligheten ville han nemlig blitt - høylytt og kontant - irettesatt. Han kan, som med andre ting man velger å gjøre, kontrollere når og rundt hvem han gjør det.

Så han velger å gjøre dette rundt deg, spesifikt. Hvorfor?

Det tror jeg faktisk ikke noen sier noe på. Hadde du gjort det? 
Har en kollega (kvinne 35...) som spiser på den måten, og ingen som har sagt noe til henne i lunsjen som jeg vet. 
Har tenkt på det mange ganger, men jeg har oppsummert med at noen i familien må jo ha gitt henne beskjed, og når hun likevel fortsetter, så tviler jeg på om hun hadde brydd seg veldig om hva jeg måtte mene. 
Hun smatter med åpen munn hele måltidet, slikker seg på fingrene, vasker tallerken med brød, og generelt griser med maten.
Hvis jeg ser hun går til lunsj venter jeg alltid litt, så jeg kan velge å sitte litt unna henne når jeg setter meg ned.... 

Men svar til HI. 100% Dealbreaker Faktisk usikker på om jeg hadde blitt igjennom hele måltidet.
Vet det er forskjellige "regler" for hvordan du skal spise rundt om i verden, men i min verden er det med kniv og gaffel, og tygge med munnen lukket når du har puttet passe mengde mat inn i rolig tempo :D 
Jeg er heller uten date, en en som irriterer meg når han spiser.
Så får hun i tidligere kommentar som mener det er er å være "fisefin" synes det, og er kanskje en av grunnene til at jeg er singel🌞

Anonymkode: 34930...b14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

??? Fordomsfull eller ? Hva har Distrikts - Norge med bordvaner å gjøre. Tror du at alle som bor i Oslo-gryta har mer peiling på bordskikk enn andre folk i landet ? Det finnes restauranter utenfor Ring 3 også. Just saying.

Uansett, alt er jo dealbraker i dag, handler klær på Dressmann, har Android telefon, har katt, gjør husarbeid på sin måte, tilbyr saft på date og ønsker seg rn partner som er god på å husarbeid. Ikke rart folk er single. Å være menneskelig med både gode og dårlige vaner/uvaner er visst uakseptabelt. Alle, absolutt alle gjør ting som ikke "tåler" dagens lys: tisser i dusjen, piller seg i nesa, spiser godteri i skjul, slipper smygere og skylder på hunden m.m.

Ts: Tror du må gi opp mannen og la andre få denne fine mannen som du kaller han. Det er ikke håp når du allerede har begynt å se ned på fyren. Og ja, kanskje måten han spiser på er ekkel, men du har sikkert noen vaner han kanskje ikke liker så godt heller. Hvis ikke du er perfekt da....

Hadde aldri tenkt at det fantes folk med oppdragelse utenfor ring 3- takk for realitetsorientering! Seriøst.. Du kan lese det jeg skrev med SvinesundKaren- briller eller med sunt fornuft, 

Ting som ikke tåler dagens lys gjør man ikke rundt et matbord, slutt å shame et minste minimum av standard av oppførsel.  

Det er veldig langt mellom å tro at man er perfekt og å ha normal bordskikk, er det noen som ser ned på noen her er det deg, og om dere vil slafse i kor finnes det sikker mulighet. TS er ikke hverken overlegen, prippen eller kravstor.

Anonymkode: 93808...5ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...