Gå til innhold

Når du er syk

Fremhevede innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Når du er syk, står du da opp kl 7 hver morgen for å prøve å stå opp og kjenne på formen, eller bestemmer du deg kvelden før for om du skal gå på jobb dagen etter eller ikke?

Hvordan synes du det er å ringe sjefen din og si at du er syk? jeg hater det skikkelig merker jeg, men jeg har jo ingen grunn til det... er det unormalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har aldri vært hjemme mer enn en dag i strekk (og faktsik bare to dager i hele min tid i arbeidslivet så langt) Begge gangene har jeg stått opp, kledd på meg, spist froksot, og vært nesten klar på å gå på jobb, men rett og slett endt opp med å innse at det ikek ville være så lurt. Jeg liker slett ikke å ringe til jobb og si fra om at jeg ikke kommer nei. Enda jeg selvsagt ikke har grunn til det, som sagt, jeg har bare gjort det to ganger, og alle er "sjokkert" når jeg er borte en dag, for "du er jo aldri syk"

Og neste morgen står jeg opp igjen, og prøver... og har ikke samvittighet til å være hjemme en dag til, jeg er jo tross alt såpass mye bedre, så da... ja da går jeg på jobb.

Jeg lever i så måte etter teorien om at "det er ingen grunn til at jeg trenger å FORBLI sengeliggende, selvom jeg VÅKNER sånn" (Ja, for jeg våkner jo faktsik sengeliggende hver morgen, ikke sant?)

Men for all del, om jeg hadde fått lungebetennelse og skulle være sengeliggende i to uker, så hadde jeg ikek stått opp klokka sju hver dagen den første uka i alle fall. (Antar jeg i alle fall. Jeg har aldri hatt lungebetennelse, så jeg vet ikke hvordan det føles...) Men, da hadde jeg jo også hatt sykemelding fra lege, og det er vel noe annet enn egenmeldingsdager da.

Endret av Malama
Skrevet

Det kommer helt ann på sykdomme, det. Jeg har sjeldent vært syk og sjeldent mer enn en dag. Hvis jeg ikke kommer på jobb står en hel klasse uten lærer. Men er jeg syk, så er jeg syk. Før syntes jeg det var skikkelig ekkelt å ringe for han vi ringte til var kjempekort på telefonen og ga deg utrolig dårlig samvittighet. Nå har vi fått ny vikarinnkaller på jobb og mye kan sies om denne, men vi blir i allefall ønsket god bedring nå.

Jeg er oftere borte fra jobb når ungene er syke. Da vet jeg jo ofte dagen før om jeg må være hjemme neste dag også. Har de feber vet jeg at de må være hjemme en dag til. Da kan jeg ringe utpå dagen og gi beskjed slik at hun som kaller inn vikarer får litt bedre tid.

Skrevet

Ja - jeg står opp og prøver.............. hvis jeg ikke var "skikkelig" syk kvelden i forvegen da. Det varierer selvsagt fra gang til gang..........

Så ringer jeg (til sentralbordet - eller sjefen) - eller sender en mail på morgenen..........

Gjest camillo
Skrevet

Kommer an på. Har jeg influensa ringer jeg kvelden før, så arbeidsgiver får sjanse til å finne en erstatning for meg. Ellers ser jeg det an før jeg eventuelt drar.

Jeg kan ikke fordra å være syk og borte fra jobb, hater å ringe og si ifra.

Gjest Gjest1
Skrevet

Det kommer selvfølgelig an på. Sist jeg hadde influensa var jeg så redusert at jeg kunne si at jeg ikke kom på jobb på et par dager, minst.

Skrevet

Det varierer. Dersom jeg er veldig dårlig, som f.eks. influensa el.l.(noe som heldigvis er sjelden) og VET at jeg ikke er i form neste dag finner jeg en erstatning med en gang. Men dessuten jeg er i tvil, står jeg opp på morgenen, tar meg en dusj og spiser frokost. Hvis formen fortsatt er like ille da, så ringer jeg meg syk. Jeg prøver alt jeg kan før jeg blir hjemme.

Skrevet
Når du er syk, står du da opp kl 7 hver morgen for å prøve å stå opp og kjenne på formen, eller bestemmer du deg kvelden før for om du skal gå på jobb dagen etter eller ikke?

Hvordan synes du det er å ringe sjefen din og si at du er syk? jeg hater det skikkelig merker jeg, men jeg har jo ingen grunn til det... er det unormalt?

man må jo stå op. man vet jo ikke om kvelden hva morgendagen bringer. Om det ikke er influensa da. Litt sent å ringe kl 7 om morgenen,men gir et varsel om kvelden at jeg er dårlig.

Setter sjefen i krise om jeg ikke varsler i god tid

Skrevet

Det er ikke alle det er "for sent" for å ringe klokka 7, det avhenger av type jobb. Jeg ringer klokka 8 jeg, og det er mer enn tidsnok. Bare sånn at de vet at jeg ikke kommer den dagen.

Det er det som trengs. Kanskje må da none overta brukerstøttetelefonen, dersom jeg skulle bemannet denne. Det re fra klokka ni, og det tar ca 1 minutt å finne en erstatter, så det rekker de fint. Dersom det er oddetallsuke må i tillegg en kollega av meg få beskjed om at hun må overta min faste oppgave denne dagen. (vi deler denne oppgaven annenhver uke, så de er jo ikke noe problem for henne å gjøre den.) Dette begynner ikke før klokka er ti, så heller ikke her er det noe problem at jeg ringer klokka 8.

Dette er greit, fordi man ikke trneger å skaffe en "erstatter" for meg, jeg trenger infgen vikar. Oppgavene mine blir bare liggende til jeg kommer tilbake, med unntak av disse to tingene, som det er mer eller mindre faste folk som i så fall overtar. (og motsatt får jeg disse dager som ikke opprinnelig vr mine om den andre er syk)

For dem som f.eks er lærere så stiller det seg jo litt annerledes, da det må finnes NOEN sm an stille opp til undervisning først time, og det i så måte er greit at man får beskjed før.

Men dette varierer mellom jobber, i de aller fleste jobber er det vel egnetlig helt greit at man sier fra om morgenen. Dette er da også rutinen på disse steder. Dersom jg hadde ringt privat hjem til min sjef på ettermiddagen (Ja, for hun er i 90% av tilfellene gått fra jobb før meg) for å si at jeg ikke trodde jeg ville komme på jobb i morgen, da ville hun trodd jeg var sykehusinnlagt eller noe, minst!

Skrevet

Jeg jobber et sted hvor jeg er alene på vakt, og den som er på vakt når jeg ringer og sier at jeg er syk, må finne en vikar for meg. Jeg synes det er dårlig gjort å ringe 30 minutt før jeg skulle ha begynt på vakt for å si at jeg er syk, for da må jo den som er på vakt og skal slutte om en halvtime, ringe rundt til mine kollegaer, vekke dem og høre om de kan ta min vakt, som da begynner om 30 minutt... Jeg har til nå aldri vært syk (bank i bordet) og trengt å være borte fra jobb, men i så fall vil jeg ringe kvelden før, ja. (Det er noen på jobb hos oss 24/7, så jeg kan ringe når som helst). Så får jeg heller ta den dagen hjemme selv om jeg skulle føle meg bra nok om morgenen, det skader ikke å være hjemme litt ekstra.

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg sier som regel i fra når jeg er på jobb hvis jeg merker at jeg begynner å bli syk. Om morgenen står jeg opp og så sant det lar seg gjøre drar jeg på jobb. Det skjer at jeg er på jobb selv om jeg er syk, da tar jeg det mer med ro, går tidlig hjem og avlyser anstrengende ting.

Har også alltid syntes det er kjipt å ringe inn syk :forvirret:

Skrevet

Jeg hater å ringe inn syk. Det værste jeg vet! Derfor pleier jeg å dra på jobb, selv om jeg veit at jeg ikke kan jobbe den dagen. ( Så lenge jeg klarer å kjøre bil da.) Også blir jeg sendt hjem av sjefen fordi jeg ikke er i form.

" Er du dårlig i dag Agenta?"

"Ja, sjef"

"Dra hjem og sov du, og ta den tiden du trenger"

Da ser han at jeg er dårlig, og vet at jeg ikke skulker. Jeg er ganske ofte sjuk, ( ca 1 gang på to månder) så jeg synes det er greit at han ser jeg er sjuk og ikke tror jeg er lat.

Skrevet

Vi må ringe på jobb før kl 14 dagen før vi er vekk vi. Så om jeg er syk en dag(ringer da på morgenen) og merker at det vil vare dagen etter og så ringer jeg jobben før kl 14 samme dag, ellers så forventes det at jeg møter

Skrevet

Jeg prøver å si ifra i god tid. Så de har god tid på å finne vikar, hvis ikke så må den jeg avløser jobbe lengre. Ikke alltid like morsomt når du har jobba lenge nok fra før.

Men kommer veldig an på sykdommen da, noe får man jo kasta over seg i løpet av natta. Men slike samtaler er lite morsomt, hater det.

Skrevet

Der jeg jobber må de få inn en vikar dersom jeg er borte, og vil derfor helst ha beskjed i god tid. Jeg synes det er grusomt å ringe kvelden før, for jeg vet jo ikke om jeg er syk når jeg våkner, men det er det arbeidsgiveren min foretrekker.

Jeg synes det er veldig dårlig gjort å ikke gi beskjed i god tid når arbeidsplassen er avhengig av deg! Da jeg jobbet i butikk var det ei som skulle ta neste vakt (var liten butikk, så vi var alltid alene på jobb) som ringte 15 minutter før hun skulle avløse meg og fortalte at hun ikke kom. I tillegg hadde denne jenta nesten en times reisevei, så hun visste lenge at hun ikke kom på jobb den dagen. Det var veldig respektløst!

Skrevet

Jeg forsøker å si i fra så tidlig som mulig. Har jeg influensa, sier jeg fra kvelden før, men våkner jeg om morgenen og er heeelt nedsylta så ringer jeg med en gang jeg har vært på oppe for å kjenne på "alvorlighetsgraden" av sykdommen.

Er ikke noe glad i å være borte fra jobb, nei. Men å slite seg gjennom dagen, kun være mer til bry enn til hjelp, for så å bli enda dårligere, er ikke noe lurt. (men det har jeg nok gjort noen ganger...og lærer ikke)

Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg står opp, tar to paracet, dusjer og kjenner deretter hvordan jeg føler meg. Som oftes drar jeg på jobb, tror jeg har brukt mellom to og tre egenmeldinger i løpet av åtte år.

Om jeg er syk en dag, er det ingen som tar arbeidet for meg, det ligger der og venter til jeg kommer tilbake.

Skrevet

Det kommer an på formen kvelden før - anser jeg det for å være noen sjans for å være i form til å gå på jobb dagen etter, stiller jeg klokka på 06 som vanlig.

Uansett stilles klokka til å vekke meg for å gi beskjed til arbeidsgiver klokken 08.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...