Gå til innhold

4-åring som er for intens for andre barn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det fins sikkert mange sånne 4-åringer. Min jente på 4,5 er veldig snill og finner på ekstremt mye tull og herjerier. Jeg blir selv ganske sliten av tullinga hennes, og hun lyver også veldig mye, om stort og smått. Hun er virkelig kreativ! Og når vi er hjemme kan hun gjerne holde på med egne ting i mange timer (klipper, limer, tegner, leker med dukker osv).

Hun kommer veldig godt overens med gutter som herjer og tuller mye. Det er mitt inntrykk fra bhg i alle fall. Og når vi er sammen med en av mine venninner og hennes barn, tilpasser hun seg ofte. Jeg tenker hun egentlig er ganske sosialt kompetent. Men jeg har flere ganger observert henne med andre i barnehagen, det gjelder egentlig alle jentene og de mer rolige guttene. At de trekker seg litt unna og ikke syns det er gøy når hun tuller så mye. Når jeg henta i dag, lekte hun med en annen jente, hoppa opp i ansiktet hennes og ropte "bæææsj!" Og den andre jenta trakk seg unna og sa "jeg er litt sliten", men min jente bare fortsatte og fortsatte. 

Er det noen flere med sånne viltre, tullete barn? Hva er erfaringa fra samspill med andre barn på den alderen? 

Anonymkode: 6e6e5...587

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes du det er ok at hun kaller andre barn bæsj? At andre barn trekker seg unna henne er også et negativt tegn. Høres ut som dere må jobbe litt med hennes sosial kompetanse.

Anonymkode: a0981...861

• Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Synes du det er ok at hun kaller andre barn bæsj? At andre barn trekker seg unna henne er også et negativt tegn. Høres ut som dere må jobbe litt med hennes sosial kompetanse.

Anonymkode: a0981...861

Er jo derfor jeg skriver her. Hun kaller dem ikke bæsj, men tuller mye med bæsj. Er ikke ok nei

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er jo derfor jeg skriver her. Hun kaller dem ikke bæsj, men tuller mye med bæsj. Er ikke ok nei

Later til at du syns hun er sjarmerende, og at du tenker hun er kulere enn andre og mer roligere jenter. Men det er verken normalt eller greit å skrike opp i ansiktet til andre at de er en bæsj. Jeg hadde blitt skikkelig sinna om hun gjorde det på mitt barn, spesielt siden den andre jenta gav beskjed på en fin måte i tillegg.

Jeg har fem barn, alle over barnehagealder. Gutter og jenter. 

Anonymkode: de3c8...0e0

• Liker 19
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Å hoppe opp i ansiktet på noen og rope bæææææsj er å kalle de bæsj.

Hvis du bortforklarer resten av det hun gjør og sier på samme måte sier det nok om hvorfor det har blitt så ille, hun har jo din velsignelse for på holde på slik.

Anonymkode: 961fd...a69

• Liker 27
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg henta i dag, lekte hun med en annen jente, hoppa opp i ansiktet hennes og ropte "bæææsj!" Og den andre jenta trakk seg unna og sa "jeg er litt sliten", men min jente bare fortsatte og fortsatte. 

Og hvordan håndterte du den situasjonen? Du sier at det fortsatte og fortsatte - sto du og så på at din datter plaget et annet barn, som prøvde å sette grenser for seg selv, uten å gripe inn eller korrigere? Jeg får litt det samme inntrykket som AB over, at du egentlig synes det er litt gøy - du kaller  henne snill, kreativ og sosialt konpetent, men det du beskriver er jo noe helt annet - og at det signaliserer til henne at oppførselen hennes er positiv, selv om du ikke sier det til henne direkte. 

Anonymkode: 08100...80e

• Liker 34
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Det fins sikkert mange sånne 4-åringer. Min jente på 4,5 er veldig snill og finner på ekstremt mye tull og herjerier. Jeg blir selv ganske sliten av tullinga hennes, og hun lyver også veldig mye, om stort og smått. Hun er virkelig kreativ! Og når vi er hjemme kan hun gjerne holde på med egne ting i mange timer (klipper, limer, tegner, leker med dukker osv).

Hun kommer veldig godt overens med gutter som herjer og tuller mye. Det er mitt inntrykk fra bhg i alle fall. Og når vi er sammen med en av mine venninner og hennes barn, tilpasser hun seg ofte. Jeg tenker hun egentlig er ganske sosialt kompetent. Men jeg har flere ganger observert henne med andre i barnehagen, det gjelder egentlig alle jentene og de mer rolige guttene. At de trekker seg litt unna og ikke syns det er gøy når hun tuller så mye. Når jeg henta i dag, lekte hun med en annen jente, hoppa opp i ansiktet hennes og ropte "bæææsj!" Og den andre jenta trakk seg unna og sa "jeg er litt sliten", men min jente bare fortsatte og fortsatte. 

Er det noen flere med sånne viltre, tullete barn? Hva er erfaringa fra samspill med andre barn på den alderen? 

Herregud ungen din lekte ikke med den andre jenten, hun plaget henne! Det her må dere få plukket av hu og utredet henne om det ikke er noe med oppdragelsen deres som mangler! Be om hjelp snarest ! Det der blir bare et større problem for alle med tiden 

Anonymkode: 9ddf3...51e

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg synes du får litt vel mye tyn her. Hun er fire år, og modenhetsnivået (og aktivitetsnivået) er ulikt fra barn til barn. Jeg synes hun kanskje høres litt umoden ut, men ikke unormal ut. Generelt så har jo samfunnet også (dessverre) strengere krav til at jenter "oppfører" seg og er rolige enn gutter. Det er de jo - på gruppenivå - men de individuelle forskjellene er store. 

Jeg tenker at hun kanskje "herjer" mer med barna og bhg fordi hun er tryggere på dem enn på dine venners barn. Hvis du bekymrer deg eller er usikker på hvordan du skal håndtere det, tenker jeg du gjerne kan be om å få ta en prat med pedagogen på hennes avdeling om temaet. De ser henne i sosiale interaksjoner i barnehagen hele tiden, og vet bedre om sånne hendelser som du skriver om skjer mer unntaksvis/på slutten av dagen når hun er mer sliten, eller om det er oftere. De har også gjerne en formening om dette er noe som bør tas tak i utover normal veiledning av barn i sosiale interaksjoner (antagelig hadde du alt fått vite det om det var tilfelle).

en siste ting jeg vil si, er at selv om du korrigerer oppførselen hennes en gang, så kommer det til å skje igjen. Hun er et barn, og barn glemmer seg stadig vekk, selv om de "vet bedre". Det er en langvarig og tålmodig prosess å oppdra barn ☺️

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at barn er barn og at alle utvikler sosial kompetanse i litt forskjellig tempo. Det som var bra i situasjonen er at det andre barnet sa i fra (det viser at hun er ikke redd barnet ditt). Jenta di trenger nok bare å utvikle seg litt mer, og det er viktig at du veileder i situasjoner slik som denne. 
Har selv en energisk 4-åring. Hver gang det kommer besøk blir han så glad og entusiastisk at han tar på seg klovneroller og hopper å spretter rundt for å vise seg fram. Han kan synge høyt Bæsje Prompe Tullebukk og ler og hoier av seg selv. Han er dog veldig sosial kompetent og er ikke slik i en hverdag når det ikke er noe ekstraordinært. I vanlige settinger er han mye roligere og god på å regulere seg selv og å lese sosiale koder. Men, dette kommer med trening. Poenget er at alle barn er forskjellige, og spesielt i fire-års alderen. Noen er veldig voksne for alderen (typisk jentene), mens andre er små for alderen. Det at du har en jente gjør kanskje oppførselen hennes mer synlig. Uansett, hun vil nok vokse det av seg og om du syns det er problematisk så ville jeg snakket med barnehagen om det.

Anonymkode: 5f05e...09b

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Barn er forskjellige.  Noen herjer mer enn andre. Og de modnes

Nabojenta var slik du beskriver. Hun ble for intens for min rolige gutt med mindre jeg var der og passet på. 

De er nå 7, og hun er litt roligere. Fortsatt intens. Hun leker en del med gutter og andre jenter som takler og matcher hennes personlighet 

Anonymkode: de6c4...d87

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo etter hva jeg har observert ikke veldig uvanlig oppførsel for 3-5-åringer. Men det er jo ikke greit heller og tenker du må jobbe litt med spesielt det å høre på andre barn når de ikke vil, og å ikke erte og plage andre selv om barnet mener det bare tuller. Har en 4-åring selv og de skjønner ganske mye og man kan prate om sånne ting. De vil glemme seg men man må jo bare si ting mange ganger. I denne situasjonen du beskriver burde du jo grepet inn første gang og sagt at man må ikke rope bæsj til folk, og om du ikke rakk å komme til før det andre barnet sa det ikke ville så kan du også spørre datter om hun hørte hva det andre barnet sa. Minne om at man må la andre være hvis de ikke vil leke. Du må jo følge opp dette både for andre barns del og for barnets egen del, når de blir eldre vil færre og færre andre barn godta sånt. 

Anonymkode: 8f570...674

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Håper du grep inn når bææææææsj ikke var gøy for den andre. 

Anonymkode: 2a09d...3ca

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at barn er ulike og at din er av den travle sorten. Jeg reagerer mest på måten du skriver på, litt bortforklarende som om du synes det egentlig er litt søtt og festlig. Vi tåler mye mer av egne barn enn andres, men hun er stor nok til å korrigeres når det blir for voldsomt for andre. Det er ingenting i veien med jenta di, men du må passe på å være tydelig i foreldrerollen. Det er trist for barn som ikke ha grenser å oppleve at andre trekker seg unna dem. 

Anonymkode: dba35...8f4

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Til ts.

Du burde gjøre rutine av å følge ditt barn i bursdager. Slik at du kan dempe og komme i forkjøpet når du ser bæææææææsj kommer. 

Da vil du også kunne observere ditt barn med andres barn og gripe inn ogcrettlede når ting ikke er greit. 

Anonymkode: 2a09d...3ca

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Huff, synes kg blir verre og verre. Noen av kommentarene er regelrett slemme. Lurer på om det er gjengangere her som er spesielt aktive når det gjelder å kommentere andres barn på en negativ måte? Og at det er derfor det virker som at «alle» kommenterer negativt? For det  virker som om empati for andres barn er helt fraværende i enkelte innlegg. Det blir nesten så man ikke orker å ha kontakt med andre foreldre. Hvis det er slik majoriteten tenker om andres barn (ingen forståelse, ingen empati, bare kritikk og misnøye) , er det en bekymringsfull utvikling. TS må selvfølgelig få lov å beskrive barnet sitt med vekt på det positive- akkurat som vi andre gjør. Foreldreskap ses alltid gjennom positive briller- og sånn må det være. 

Anonymkode: de542...7a2

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Hun er ikke bare intens, hun er plagsom. Og å rope bææææsj rett opp i trynet på et annet barn har ingenting med sosial kompetanse å gjøre. Hun mobber og plager andre barn og det må du lære henne at ikke er ok! Greit hun bare er 4 år, men er ikke for tidlig å lære henne å oppføre seg. 

Anonymkode: bc8c3...b0a

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er nok mange foreldre rundt omkring som har intense barn, det er ingen problem så lenge de vokser det av seg og lærer å regulere seg. Men det kan bli et stort problem om dette barnet fortsetter slik i voksen alder. Vi har et sånt barn her på jobb og han er over 50 år. I stedenfor å si hei eller god morgen på 1meters avstand til sine kolleger på morningen. - Så stikker han hodet sitt helt opp i ansiktet på andre og sier bæsj eller han kan si slutt å være så grinete til kolleger som allerede er i godt humør🙄,han er altså så frekk!! Man kan jo lure på hva slags foreldre han hadde som ikke greide å lære han sosiale koder eller noe som helst form for regulering. Heldigvis er han langtidsykemeldt nå og vi er lettet over å slippe og forholde oss til han🥳.

Endret av fugl fønix
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Hun er liten ennå, så jeg synes det er for tidlig å sette for tydelige merkelapper. Om hun er sosialt kompetent eller ei, eller om hun er moden eller umoden… Det er kanskje ikke så viktig. 

Men hun har jo noen deler av oppførselen sin som åpenbart oppleves som ugrei for andre barn. Å rope andre opp i trynet, og så fortsette selv om det andre barnet gir tydelig utrykk for at hun ikke liker det - det er jo ikke noe hyggelig. Der må hun rett og slett få beskjed om at det ikke er greit. 

Det er greit at hun er voldsom og herjete, men hun må også få beskjed når hun går over streken. På samme måte som gutter må få beskjed om det samme hvis de er sånn. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er vel et tegn på at de andre barna i barnehagen er utrygg på henne. Er jo ikke et godt tegn at de andre trekker seg unna henne

Har du pratet med ped leder om dette. De jobber nok med samværet i barnegruppen og har nok også fokus på lekekompetanse til hvert enkelt barn. Ville hørt hva de ansatte tenker og du kan få en pekepinn på hva du kan gjøre fir å hjelpe

Anonymkode: 27e81...b1d

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med flere her, det lyser tydelig gjennom at du synes hun er kul og sjarmerende og livlig, men de andre barna er teite og kjedelige og gørre. Men det du beskriver er grenseløs adferd og å plage andre, ikke bare å være "vilter og tullete", men å være en pest og en plage for omverdenen. Den lystlyvingen må du også få plukket av henne, ytterst lite sjarmerende. 

Anonymkode: 10705...958

• Liker 9
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...