AnonymBruker Skrevet 29. mars #41 Skrevet 29. mars Jeg hadde heldigvis det gjennom begge fulltidsjobbene jeg hadde som voksen. Ble ufør da jeg var ca 45. Ingen helseplager før det, så jeg ville nok neppe ha tenkt på å ordne det selv 🫣. Ble trukket noen hundrelapper i mnd. Får utbetalt ca 3000 i mnd. Pluss at jeg fikk etterbetalt et stort beløp for de årene jeg var sykemeldt/på AAP. Anonymkode: 75e1b...2e3
AnonymBruker Skrevet 29. mars #42 Skrevet 29. mars Har det for oss voksne, men dessverre ikke for barna. De fikk utfordringer i ung alder. Hun ene fikk påvist autisme, og den andre har slitt mye med angst og depresjon. Det gjør at de får blankt avslag på helseforsikring. Jeg synes det er helt tragisk, men slik er det. Jeg mener jo det bør være uproblematisk å få forsikring med unntak for pyskiske lidelser. Jeg synes det er fryktelig urettferdig at man ikke kan forsikre seg mot f.eks. en ulykke der man blir før som følge av f.eks. en nakkeskade - bare fordi man har slitt med angst. Det gir ingen mening. Kona fikk bruk for sin uføreforsikring for noen år siden. Den gjelder nemlig ikke bare når man blir ufør, men også når man er på AAP (man må være i minst 50% AAP). Dvs. at når hun gikk på AAP, så kom forsikringen inn med utbetalinger og sørget for at hun ikke tapte inntekt på. AAP utgjør som kjent bare 66% av lønna - opp til 6G. Det var veldig deilig at vi slapp å bekymre oss for et stort inntektstap i den tiden. Nå er hun tilbake i full jobb igjen. Anonymkode: 2e7c0...33f
AnonymBruker Skrevet 29. mars #43 Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har det for oss voksne, men dessverre ikke for barna. De fikk utfordringer i ung alder. Hun ene fikk påvist autisme, og den andre har slitt mye med angst og depresjon. Det gjør at de får blankt avslag på helseforsikring. Jeg synes det er helt tragisk, men slik er det. Jeg mener jo det bør være uproblematisk å få forsikring med unntak for pyskiske lidelser. Jeg synes det er fryktelig urettferdig at man ikke kan forsikre seg mot f.eks. en ulykke der man blir før som følge av f.eks. en nakkeskade - bare fordi man har slitt med angst. Det gir ingen mening. Kona fikk bruk for sin uføreforsikring for noen år siden. Den gjelder nemlig ikke bare når man blir ufør, men også når man er på AAP (man må være i minst 50% AAP). Dvs. at når hun gikk på AAP, så kom forsikringen inn med utbetalinger og sørget for at hun ikke tapte inntekt på. AAP utgjør som kjent bare 66% av lønna - opp til 6G. Det var veldig deilig at vi slapp å bekymre oss for et stort inntektstap i den tiden. Nå er hun tilbake i full jobb igjen. Anonymkode: 2e7c0...33f Her anbefaler jeg deg å sjekke på nytt med Barneforsikring til barna dine - om man får avslag istedenfor reservasjoner på sykdoms-delen av forsikringen skal man selvsagt tilby ulykkesforsikring til barna! Kjøper du ren ulykkesforsikring til dem vil du ikke måtte fylle ut helseskjema heller. Anonymkode: 1a744...c12
AnonymBruker Skrevet 29. mars #44 Skrevet 29. mars Vi har uføreforsikring som gir utbetaling på 8k i måneden, fra og med første dag på AAP. Reguleres etter uføregrad, så 50% ufør gir halvparten utbetalt osv. For oss begge kommer det på ca. 2000kr/mnd, men ulik pris oss imellom pga ulik alder og arbeidstype (jeg er på kontor, han har mer fysisk krevende arbeid). Det er beregnet ut fra utgiftene våre, så ville vært ulik pris med høyere/lavere beløp i mnd. Anonymkode: 65d55...df1
AnonymBruker Skrevet 31. mars #45 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (På 29.3.2026 den 16.12): Her anbefaler jeg deg å sjekke på nytt med Barneforsikring til barna dine - om man får avslag istedenfor reservasjoner på sykdoms-delen av forsikringen skal man selvsagt tilby ulykkesforsikring til barna! Kjøper du ren ulykkesforsikring til dem vil du ikke måtte fylle ut helseskjema heller. Anonymkode: 1a744...c12 Dette!! Jeg er ung ufør med en medfødt sykdom og to psykiske lidelser, men har fått tegnet ulykkesforsikring. Har også innbo og reise. Anonymkode: 94c18...e13
AnonymBruker Skrevet 31. mars #46 Skrevet 31. mars Har via jobb og tegnet også privat utenom. De ekstra pengene kommer veldig godt med, kr 10000/mnd Anonymkode: 6c41a...bac
AnonymBruker Skrevet 31. mars #47 Skrevet 31. mars Har en via jobb og kjøpt fortsettelse forsikring fra den forrige arbeidsgiveren. Har en privat i tillegg. Bir tilsammen ca 10500 i mnd. Anonymkode: 0de34...123
AnonymBruker Skrevet 31. mars #49 Skrevet 31. mars Jeg er frisk som en fisk. Men har selvsagt uføreforsikring. Mannen også. Vi har også livsforsikring. Anonymkode: 79a71...b8f
Frøkenfryden Skrevet 31. mars #50 Skrevet 31. mars Nei. Har medfødt genetisk tilstand som gir betydelig nedsatt fysisk funksjon. Så det ville nok kostet greit mye i året. 😅
Agnesjenta Skrevet 1. april #51 Skrevet 1. april (endret) AnonymBruker skrev (På 26.3.2026 den 21.42): Ja. Jeg jobber innenfor bank/forsikring. Det aller beste rådet jeg gir foreldre når det kommer til forsikring er å tegne barneforsikring som inkluderer uførepensjon. Når denne faller ut når barnet fyller 23 så kan vedkommende velge å videreføre dekningen UTEN nytt helseerklæringsskjema. For unge voksne anbefaler jeg på det sterkeste å tegne så tidlig som mulig, fy søren så viktig det er!! Anonymkode: b6fcb...816 Det sa de til oss også men da ungene kom i den alderen man skulle kunne tegne videre forsikring så gjaldt visst plutselig ikke dette med at de ikke trengte ny helseærklæring. Så nå står de uten skikkelig forsikring. Endret 1. april av Agnesjenta . 1
AnonymBruker Skrevet 2. april #52 Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 27.3.2026 den 10.42): Ja, tegnet den tidlig i 20 årene, er nå i 60 årene og ufør, jeg kjøpte også ut en del forsikringer som ville blitt fripoliser når jg sluttet i jobber oppigjennom, kostnaden ved disse har jo økt endel oppigjennom som slik forsikring gjør da prisen er dyrere (og risikoen større) des eldre en blir, rett før jeg i 50 årene ble ufør kostet disse ca 10% av lønnen ( som da var ca 800 000), forsikringene gir meg i dag nesten like mye som uførepensjonen fra NAV, dette gjør at jeg i dag har en meget god økonomi, men dessverre ikke helse til å bruke opp pengene. ungen kommer svært godt ut av dette! Anonymkode: 9216c...b3b Jeg også er heldig økonomisk som ufør. Kan jeg spørre hva du har netto hver måned i inntekt? Min er garantert mindre enn din, jeg har 63000 netto inn hver måned totalt. Føler meg ekstremt privilegert, er ikke religiøs men takker høyere makter for at når det først ble slik så er ikke økonomien en bekymring. Kjekt å lese om deg. Anonymkode: 66938...6c5
AnonymBruker Skrevet 2. april #53 Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 27.3.2026 den 13.33): Nei, tror ikke jeg er typen til å bli ufør. Anonymkode: 25b1d...bea Trudde ikkje eg heller sidan eg alltid har vore frisk, men så feil kan ein ta. Fekk MS over natta, og er sjeleglad for at eg har 3 uføredekningar om eg blir ufør (som mange med ms blir) Anonymkode: 476c8...f66 1
AnonymBruker Skrevet 2. april #54 Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 29.3.2026 den 6.25): Ja jeg har, får fast sum utbetalt hver måned. Har hatt forsikringen i mange år pga jeg var i et røfft risikoyrke. Kostet 1100,- hver måned. Går på AAP og går mot uføre. Jeg får mer utbetalt totalt enn når jeg var i full jobb pga. Jeg skatter 8 % mindre på trygd. Anbefaler ALLE å få seg pensjonsforsikring! Man har ikke råd til å miste inntekten sin når helsa ryker! Anonymkode: 1b348...474 Fornuftig. Jeg også får mer utbetalt nå enn i full jobb. Noen titusen mer mer faktisk. Forsikringer er sp viktig. Anonymkode: 66938...6c5
AnonymBruker Skrevet 3. april #55 Skrevet 3. april Har "Invaliditet og Uførhet" fra If. Er en del av forsikringspakken til arbeidsgiver, så aner ikke hva det koster. Anonymkode: be474...e2a
AnonymBruker Skrevet 3. april #56 Skrevet 3. april Nei, har ikke annet enn gjennom jobben og forbundet jeg er medlem av. Men et spørsmål; hvis man sitter igjen med mer utbetalt som ufør eller på AAP, vil ikke det kunne virke mot sin hensikt på å få folk ut i jobb? Dette spørsmålet er ikke til dem som helt åpenbart ikke kan jobbe og er ikke spydig ment, kun fordi jeg oppriktig lurer på om dette er noe folk kan spekulere i, som med trygdesvindel. Anonymkode: 4b804...61c
AnonymBruker Skrevet 4. april #57 Skrevet 4. april Jeg jobber i staten og er forsikret i SPK. Siden jeg har høy lønn har jeg også en egen personforsikring i tillegg. Den gir både en engangsutbetaling og en månedlig utbetaling. Jeg vil allikevel tape noen hundre tusen i året om jeg blir ufør. Satser på å holde meg frisk til jeg blir pensjonist! Anonymkode: 8f82a...7f0
AnonymBruker Skrevet 4. april #58 Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg jobber i staten og er forsikret i SPK. Siden jeg har høy lønn har jeg også en egen personforsikring i tillegg. Den gir både en engangsutbetaling og en månedlig utbetaling. Jeg vil allikevel tape noen hundre tusen i året om jeg blir ufør. Satser på å holde meg frisk til jeg blir pensjonist! Anonymkode: 8f82a...7f0 Jeg betaler 6200/mnd for min private forsikring. Anonymkode: 8f82a...7f0
AnonymBruker Skrevet 4. april #59 Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg betaler 6200/mnd for min private forsikring. Anonymkode: 8f82a...7f0 Beklager skrivefeil. 6200/år. Anonymkode: 8f82a...7f0
AnonymBruker Skrevet 8. april #60 Skrevet 8. april moomino skrev (På 26.3.2026 den 21.20): Signerer den på det sterkeste. Få ungdommen deres til å tegne så tidlig som mulig Kan en tegne slik forsikring på barn også, eller går det innunder barneforsikring? Anonymkode: 897db...254
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå