Gå til innhold

LASER ØYEOPERASJON


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hei!

Skal laseropereres på begge øynene med LASEK el PRK etter påske, og lurer på om noen av dere har operert øynene med en av disse metodene?

Spørsmålene blir da:

Hvilken styrke opererte du fra, og hva ble resultatet?

Hvor lang tid tok det før synet stabiliserte seg?

Hvordan var rekovalenstiden, var det mye ubehag/smerte i ettertid av operasjonen?

Takker mye for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Hei!

Skal laseropereres på begge øynene med LASEK el PRK etter påske, og lurer på om noen av dere har operert øynene med en av disse metodene?

Spørsmålene  blir da:

Hvilken styrke opererte du fra, og hva ble resultatet?

Hvor lang tid tok det før synet stabiliserte seg?

Hvordan var rekovalenstiden, var det mye ubehag/smerte i ettertid av operasjonen?

Takker mye for svar :-)

Tok PRk.

Jeg ble operert fra -5 på det ene og -4 på det andre

så veldig godt allerede første dagen,men det tok vel ca 3-6 mnd før det var stabilisert helt.

ingen smerter etterpå.

Nå er eg godt voksen og fikk besked om at jeg kunne påberegne linser/briller senere til arbeide.

det fikk han rett i.

Ser veldig godt ellers,men må ha briller ved lesing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tusen takk for svar!

Altså ingen smerter i dagene etter operasjonen ved PRK?

Hvor lang tid tok det før du ble avhengi av briller til lesing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke så mye om sånn men mannen min har tatt en LASIK operasjon (tror jeg det heter)

Han hadde -9 i syn, og så ingenting uten briller/linser.

I dag har han et helt perfekt syn, og han brukte bare en dag eller to før han så helt helt klart... (Han fikk sjokk allerededa han åpnet øynene rett etter operasjonen over hvor godt han så)

Han sa det klødde og sved en god del den første dagen hvertfall.. Men helt overkommelig. Litt lyssky også i starten.

Det som var litt styr var at han måtte sove med sånne "slalombriller" en stund for ikke å klø seg i øynene, men han tok de brillene pent av seg i søvne og klødde i veg. Så jeg lå våken natt etter natt for å passe på at han ikke klødde seg i øynene.

Ble mange morsomme kvelder med binding av hender og andre forsøk på å ikke klø.

Endte opp med en hjemmelaget tvangstrøye han måtte sove med hver natt en stund :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har nettopp operert med LASIK (PRK) overflatebehandling. Kan ikke si noe om langtidseffekten siden det bare er 3 dager siden jeg opererte, går nå med beskyttelseslinser, ser skarpt men noe tåkete, pga linsen og fordi det tar litt tid før hornhinna gror ordentlig. Smertene dagene etterpå er minimale, og man får smertestillende dråper og tabletter.

Vil anbefale dem som har planer om å operere å ta LASIK (PRK) og ikke LASEK.

De fleste går nå mer og mer over til denne gamle metoden fordi man har funnet ut at langtidseffekten av LASIK er usikker. Det viser seg at den hornhinnelappen man kutter av og setter på igjen (ved LASIK) aldri gror helt fast igjen. Det betyr at om øyet får hard behandling senere i livet (f.eks. endret trykk i øyet eller slag mot det) så kan denne lappen løsne igjen. Risikoen for komplikasjoner er også litt større ved LASIK.

Jeg mener at den ekstra tiden det tar før synet stabiliserer seg veier opp for minsket risiko ved LASEK/PRK.

Det er mulig at noen klinikker ikke opplyser om dette fordi de tjener lit mer på LASIK (noen har også samme pris på begge typene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Annonse

ADVARSEL!!!!

Da vil jeg gjerne dele min erfaring. Etter operasjonen fikk jeg epitelinnvekst (hudceller) inn under flappene på begge øyne. Dette gav både tåkesyn, dobbeltsyn og lysforstyrrrelser. Måtte derfor inn igjen for å skylle ut epitelcellene. Flappen blir da åpnet igjen, det skylles under hornhinna og flappen legges tilbake. Når man åpner denne flappen flere ganger er det mindre og mindre sannsynlig at den kommer i rett spor og gjør den ikke det er det stor fare for enda mer epitelinnvekst. Og så skjedde! har i etterkant vært på Haukeland fire ganger uten at de har klart å fikse problemet. Epitelet har rett og slett grodd fast i hornhinna og er ikke til å rikke. En mulighet ville være å prøve å fjerne dette med laser, men siden flappen har vært åpnet flere ganger og hornhinna blir tynnere for hver gang anses dette for risikabelt. Hornhinna på det ene øyet er ødelagt, jeg ser nesten ikke på dette øyet og refleksene når lyset treffer øye ødelgger samsynet. jeg har store problemer med å lese og kan bare sitte foran pc'en i korte perioder av gangen. Haukeland har henvist meg videre til Ullevål og der står jeg nå i kø for hornhinnetransplantasjon (1 års ventetid) Transplantasjon vil ikke gi meg perfekt syn igjen. Det er mange komplikasjoner som kan oppstår, infeksjoner og frastøting. man blir sykemeldt 2 måneder etter operasjon og beholder stingene i øyet i ett år. Man må også dryppe øynene flere ganger daglig i ca ett år etter operasjon. Det er også vanlig at man får store brytningsfeil som ikke kan korrigeres fullgodt med linse eller brille. Håpet mitt er at jeg skal bli kvitt "refleksene" som er utrolig plagsomt. Heldigvis har jeg ett øye som fungerer nogenlunde. Også her er det epitelinnvekst som ikke lar seg fjerne, men det sitter i ytterkant og er mindre plagsomt. Alt dette har vært en enorm belastning for meg både fysisk og psykisk. Hvordan jeg har klart å gjennomføre 3 år på universitetet mens alt dette har pågått kan jeg i etterkant ikke begripe. Sannsynligvis fordi jeg er utrolig sta og god til å holde fokus

Jeg har vært uheldig, og det skjer ikke deg, tenker du. Men det skjer faktisk flere enn du tror og hører om. Dette har jeg fått bekreftet av leger på både Haukeland og Ullevål.

Tenk dere om mange ganger før dere tar en beslutning. Og for all del: man handler ikke på tilbud når det gjelder øyne. Hvis du forsatt vil la deg operere, så søk etter ekspertise ikke pris. Jeg skulle gjerne betalt et par hundretusen for å få brillene og det gamle "dårlige" synet mitt tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opererte øynene med PRK for 2 år siden.

Det tok ca en uke før jeg så klart, måtte ha en sånn beskyttelseslinse på.

Har hele tiden etter det vært plaget med varierende syn, lysskyhet, tørre øyne - må dryppe de med saltvannsoppløsning en gang i halvtimen ca., og er i tillegg så tørr om morgenen at jeg ikke kan åpne øynene før jeg har "massert" øyelokket løs fra øyeeplet. Dette er lett å glemme når man hører vekkeklokka, og er stuptrøtt, noe som har medført at jeg flere ganger har "revet løs" biter av 'epitelet'. Dette gjør veldig vondt.

Synet mitt er ikke bare ustabilt, det er også blitt dårlig.

Bruker nå kontaktlinse på det ene øyet. Noe som er veldig vondt, jf. de knusktørre øynene, og at øynene har blitt mer "sensitive".

Har også dårlig mørkesyn, og ser både dobbelt og tredobbelt innimellom.

Har bruket en liten formue på operasjonen, uavhengige optikere (i følge de som opererte var jo selvfølgelig alt 'som det skulle være'..nånei du), øyedråper i alskens varianter, kontaktlinser, linsevann, smertestillende (har konstant dundrende hodepine).

Skulle gjerne betalt de pengene for aldri å ha operert.

:'(

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Opererte øynene med PRK for 2 år siden.

Det tok ca en uke før jeg så klart, måtte ha en sånn beskyttelseslinse på.

Har hele tiden etter det vært plaget med varierende syn, lysskyhet, tørre øyne - må dryppe de med saltvannsoppløsning en gang i halvtimen ca., og er i tillegg så tørr om morgenen at jeg ikke kan åpne øynene før jeg har "massert" øyelokket løs fra øyeeplet. Dette er lett å glemme når man hører vekkeklokka, og er stuptrøtt, noe som har medført at jeg flere ganger har "revet løs" biter av 'epitelet'. Dette gjør veldig vondt.

Synet mitt er ikke bare ustabilt, det er også blitt dårlig.

Bruker nå kontaktlinse på det ene øyet. Noe som er veldig vondt, jf. de knusktørre øynene, og at øynene har blitt mer "sensitive".

Har også dårlig mørkesyn, og ser både dobbelt og tredobbelt innimellom.

Har bruket en liten formue på operasjonen, uavhengige optikere (i følge de som opererte var jo selvfølgelig alt 'som det skulle være'..nånei du), øyedråper i alskens varianter, kontaktlinser, linsevann, smertestillende (har konstant dundrende hodepine).

Skulle gjerne betalt de pengene for aldri å ha operert.

:'(

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...