AnonymBruker Skrevet 26. mars #1 Skrevet 26. mars Jeg befinner meg i et arbeidsmiljø med mange velstående personer. Her er det helt vanlig å ha flere pass/statsborgerskap, dersom man har mulighet til dette.Når noen har fått barn søker mange om pass til andre land enn Norge, og det skrytes ofte av at nå har barnet fått pass til det-og-det landet…Jeg synes dette virker litt påtatt. Har selv mulighet for å søke om et utenlandsk statsborgerskap både til meg og mine barn, men har aldri tenkt tanken og heller aldri møtt folk utenom dette miljøet som er opptatt av dette. Er det noe som er status blant overklassen? Anonymkode: a0320...aa2
AnonymBruker Skrevet 26. mars #2 Skrevet 26. mars Virker jo som det siden folka på arbeidsplassen skryter av det, men aldri hør om noe slikt før. Norsk statsborgerskap og norsk pass er det en trenger med mindre familien din har planer om å flytte ut av landet. Anonymkode: 0259e...62f
AnonymBruker Skrevet 26. mars #3 Skrevet 26. mars I hver eneste lånesøknad og andre viktige søknader kommer spørsmålet om har du flere nasjonaliteter opp. Det lyser lang vei i de påfølgende spørsmålene at «ja» er svært negativt for søknadene. Anonymkode: 962cf...56b 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars #5 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I hver eneste lånesøknad og andre viktige søknader kommer spørsmålet om har du flere nasjonaliteter opp. Det lyser lang vei i de påfølgende spørsmålene at «ja» er svært negativt for søknadene. Anonymkode: 962cf...56b Det er fordi det der er en risiko for at man kan misligholde og forsvinne til det andre landet. Er det EU land har det ingenting å si for søknad siden alle kan gjøre det uansett. Er det et land med minimal forbindelse til Norge så er det en annen sak. Idiotisk spørsmål forresten siden det bare er å si nei. Når det gjelder om det er status eller ikke så tenker jeg det heller har med bakgrunn og gjøre. Har du dobbelt statsborgerskap siden faren din er belgisk greve eller moren din ambassadør fra Brasil så ja. Er det fordi foreldrene dine er arbeidsinnvandrere så nei. Anonymkode: 0fc3e...741
TomKrus Skrevet 26. mars #6 Skrevet 26. mars (endret) AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg befinner meg i et arbeidsmiljø med mange velstående personer. Her er det helt vanlig å ha flere pass/statsborgerskap, dersom man har mulighet til dette.Når noen har fått barn søker mange om pass til andre land enn Norge, og det skrytes ofte av at nå har barnet fått pass til det-og-det landet…Jeg synes dette virker litt påtatt. Har selv mulighet for å søke om et utenlandsk statsborgerskap både til meg og mine barn, men har aldri tenkt tanken og heller aldri møtt folk utenom dette miljøet som er opptatt av dette. Er det noe som er status blant overklassen? Anonymkode: a0320...aa2 Status ? Hvem pokker bryr seg ? Status om jeg treffer en dame i utlandet som klaffer med meg så er det en tilfeldighet, vi gifter oss og vi får 2 storborgerskap alle i familien om vi skikke oss skikkelig! Hva er status med det ? Det handler jo bare om rene tilfeldigheter. Helt generelt personer som er opptatt av status unngår jeg som pesten, jeg treffer folk som har felles interesser og som jeg klaffer med, det gjør jeg aldri med noen som er opptatt av status uansett grunn. Det er fanden ta det mest patetiske som finnes. Endret 26. mars av TomKrus 2
Grønnsaksvaffel Skrevet 26. mars #7 Skrevet 26. mars Jeg skjønner hva som er status med det 🤔 Jeg har heller aldri hørt om at noen mener det er status.
AnonymBruker Skrevet 26. mars #8 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Virker jo som det siden folka på arbeidsplassen skryter av det, men aldri hør om noe slikt før. Norsk statsborgerskap og norsk pass er det en trenger med mindre familien din har planer om å flytte ut av landet. Anonymkode: 0259e...62f Nå er det en del av oss som flytter inn og ut av landet så for oss er det en stor praktisk fordel, men statusen er ganske uvesentlig. Men siden Ukraina invasjonen har jeg også tenkt at det er en ganske hendig exit også om Ivan skulle vende sin interesse hitover. Anonymkode: 0fc3e...741
AnonymBruker Skrevet 26. mars #9 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Norsk statsborgerskap og norsk pass er det en trenger med mindre familien din har planer om å flytte ut av landet. Anonymkode: 0259e...62f Du har på en måte rett men noen ganger trenger man 2 statsborgerskap, man kan for eksempel ikke eie eiendom i Thailand hvis man ikke er thailandsk statsborger. Anonymkode: cc34f...d90
AnonymBruker Skrevet 26. mars #10 Skrevet 26. mars Norsk og amerikansk statsborgerskap. Det er mere kostnader enn det er verdt. Hadde det ikke kostet en formue å bli kvitt det så hadde jeg nok sagt det i fra meg. Anonymkode: da080...713
AnonymBruker Skrevet 26. mars #11 Skrevet 26. mars Nå er det ikke bare bare å skaffe seg et statsborgerskap da, man må ha en eller annen form for tilhørighet til begge stater. Slik sett ser jeg at mange ønsker at barna skal ha dobbelt statsborgerskap. Det vil gjøre det lettere for dem med tanke på innreise, studier, lengre perioder med opphold osv. Men at det er status har jeg aldri hørt om. Anonymkode: ccaed...bf7
AnonymBruker Skrevet 26. mars #12 Skrevet 26. mars Aldri hørt om at det skal være status. Anonymkode: f2427...a1d
AnonymBruker Skrevet 26. mars #13 Skrevet 26. mars Det er status hvis statsborgerskapet gjelder land med høystatus som Luxemburg, Sveits eller Monaco. Hvis statsborgerskapet gjelder Somalia, India eller Pakistan, så er det ingen status. Anonymkode: e0706...558
AnonymBruker Skrevet 26. mars #14 Skrevet 26. mars Helt fremmed for meg. Jeg har dobbelt statsborgerskap og har aldri i verden tenkt at det er noe status. Litt praktisk mht. opphold i pappas hjemland, men det begrenser seg igrunn bare til at jeg slipper å plundre med visum og den slags. Og det har jo ingenting med status å gjøre. Anonymkode: 448ed...d72
AnonymBruker Skrevet 26. mars #15 Skrevet 26. mars Skryter de av det, eller er det small talk? Jeg klarer ikke helt se for meg hvordan man ordlegger seg for å skryte av noe sånt. Har man den type tilknytning til flere land, ser jeg jo fordelene med å ha det formelle i orden - jeg vet om flere utlendinger med lang botid i Norge som var lykkelige da muligheten til dobbelt statsborgerskap kom og snakket fornøyd om å endelig få det i orden av rent praktiske årsaker. Anonymkode: 755b2...020 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #16 Skrevet 26. mars Veldig praktisk med flere pass avhengig av hvor man reiser og hvor ofte. Meget sært å skryte av, selv om det åpenbart er mer status med et pass som koster flere ganger mer enn en fin bil. AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er status hvis statsborgerskapet gjelder land med høystatus som Luxemburg, Sveits eller Monaco. Hvis statsborgerskapet gjelder Somalia, India eller Pakistan, så er det ingen status. Anonymkode: e0706...558 Tull. De beste passene er de som utvider mulighetene dine for visumfri reise eller langvarig opphold. Norsk og sveitsisk er ganske like, mens pass fra Karibia, diverse asiatiske land o.l. supplerer et norsk pass. Anonymkode: f24f4...fb3 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #17 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg befinner meg i et arbeidsmiljø med mange velstående personer. Her er det helt vanlig å ha flere pass/statsborgerskap, dersom man har mulighet til dette.Når noen har fått barn søker mange om pass til andre land enn Norge, og det skrytes ofte av at nå har barnet fått pass til det-og-det landet…Jeg synes dette virker litt påtatt. Har selv mulighet for å søke om et utenlandsk statsborgerskap både til meg og mine barn, men har aldri tenkt tanken og heller aldri møtt folk utenom dette miljøet som er opptatt av dette. Er det noe som er status blant overklassen? Anonymkode: a0320...aa2 Uklar identitet og spredt tilhørighet tenker jeg, så nei ikke status. Hva er fordelene med flere pass? Anonymkode: 0fe60...ba9
AnonymBruker Skrevet 30. mars #18 Skrevet 30. mars I de fleste tilfeller vil jeg hevde at det er negativt. Og negativt ladet. Det indikerer at du er flyktning/ arbeidsinnvandrer. Men for en liten gruppe øvre middelklasse har jeg lagt merke til noe lignende, men bare blant et par individer, hvor besteforeldrene kom fra Tyskland. Og av en eller annen grunn har de beholdt tysk statsborgerskap tre generasjoner senere. Dette er to søstre fra en tysk handelsslekt. Kjenner ingen fra overklassen/ adel som gjør dette i Norge. Ja, jeg vet at adelen er avskaffet i Norge, men slektene finnes fortsatt, selv om vi ikke er grever eller baroner. Anonymkode: 4ceaa...582 1
Tomas77 Skrevet 8. april #19 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (På 26.3.2026 den 23.28): Uklar identitet og spredt tilhørighet tenker jeg, så nei ikke status. Hva er fordelene med flere pass? Anonymkode: 0fe60...ba9 Fordelene med flere pass er muligheten til å bosette seg og arbeide/studere i det andre landet uten masse greier. Andre EU pass er ikke spesielt hendig og derfor tenkte jeg aldri at våre britiske pass var veldig hendige før Brexit plutselig gjør dem uunværlige når vi flytter tilbake dit.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå