AnonymBruker Skrevet 26. mars #1 Skrevet 26. mars Hei Er det noen her som har flyttet til utlandet og bod og jobbet der? Fek i dette tilfelle i Usa, Canada... Hva må en tenke på? Hva betyr det når en ikke lenger er medlem av folketrygden? Har noen kunnskap om det? Feks ved å reise til Canada/Usa, vært der i noen år og deretter kommer tilbake? Hva er deres anbefalinger og tips hvis jeg vil reise ut? Anonymkode: 278b1...d5f
AnonymBruker Skrevet 26. mars #2 Skrevet 26. mars USA? Følger du overhodet med på galskapen som skjer der for tiden...? Anonymkode: 55229...b23 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #3 Skrevet 26. mars Om du ikke har fått jobb så blir det vanskelig. Både USA og Canada (og Australia, og flere andre land) er veldig streng på dette og for å kunne komme til landet for å jobbe så må man ha jobb før man kommer Anonymkode: e8312...2fb 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #4 Skrevet 26. mars Denne ramser opp hvordan det er for en nordmann å flytte til USA: https://vm.tiktok.com/ZNRQNU6xj/ Anonymkode: 55229...b23
AnonymBruker Skrevet 26. mars #5 Skrevet 26. mars Når du flytter til utlandet for å bo og jobbe, kan du miste medlemskapet i folketrygden. Medlemskapet er grunnlaget for sykepenger, uføretrygd og pensjonsopptjening. Mister du medlemskapet, mister du også disse rettighetene. Du faller ut av folketrygden hvis du bor i utlandet i mer enn tolv måneder, eller mer enn seks måneder i året over to år. Dette gjelder selv om du fortsatt er norsk statsborger eller betaler skatt til Norge. Norge har trygdeavtale med USA, noe som kan gjøre det enklere å beholde opptjente rettigheter, spesielt hvis du er utsendt fra norsk arbeidsgiver. Canada har ikke en slik avtale, og da gjelder folketrygdlovens hovedregler fullt ut, noe som gjør at du raskere mister retten til medlemskap. Det finnes mulighet for frivillig medlemskap i folketrygden, men dette koster. Når du flytter tilbake til Norge, får du medlemskapet tilbake fra innreisedato, men du får ikke tilbake rettigheter du ikke tjente opp mens du var ute. Undersøke helsedekning, trygdeavtaler, pensjonsopptjening og forsikringer før du reiser. Anonymkode: f84ca...360 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars #6 Skrevet 28. mars Du vil nok få kultursjokk i arbeidslivet. Der kan du sparkes på dagen... Jeg bodde 4år i California, var en grei opplevelse det. Men ikke noe jeg ville gjort igjen, europa er et mye bedre sted å leve. Spania/italia er nok mitt førstevalg i europa når det kommer til samfunn. Anonymkode: 8d78b...06b 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars #7 Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du vil nok få kultursjokk i arbeidslivet. Der kan du sparkes på dagen... Jeg bodde 4år i California, var en grei opplevelse det. Men ikke noe jeg ville gjort igjen, europa er et mye bedre sted å leve. Spania/italia er nok mitt førstevalg i europa når det kommer til samfunn. Anonymkode: 8d78b...06b Du kan også sparkes på dagen i Norge, Spania og Italia. Men er du vill? Italia og Spania scorer ikke høyt på arbeidstakerbeskyttelse! Anonymkode: f84ca...360
AnonymBruker Skrevet 28. mars #8 Skrevet 28. mars Sønn søkte techjobb i CA - himmel og hav for betingelser og lønnsnivå! Nå er han gift og bosatt der på 15nde året. Dobbelt statsborgerskap og lykkelig i California. USA er supert for de rike og stusselig for de fattige. Selvsagt ingen folketrygdsrettigheter i Norge. Betalte vel skatt til Norge et par år etter utvandring. Har US forskninger om han skulle bli syk under Norgesbesøk. Veldig irriterende å lese "tåredryppende" historier om gamle, syke eller dumme som har forkastet Norge som bosted for å bruke trygd, pensjon eller signere skrale arbeidskontrakter for å bo i utlandet og når alt krasjer - skal staten Norge redde dem. Du får ikke både pose og sekk! TS: Er du er techhode som et selskap vil ansette, betale og fikse Green Card for? Kjør på! Anonymkode: f5365...2bc 2
AnonymBruker Skrevet 2. april #9 Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 26.3.2026 den 19.21): Når du flytter til utlandet for å bo og jobbe, kan du miste medlemskapet i folketrygden. Medlemskapet er grunnlaget for sykepenger, uføretrygd og pensjonsopptjening. Mister du medlemskapet, mister du også disse rettighetene. Du faller ut av folketrygden hvis du bor i utlandet i mer enn tolv måneder, eller mer enn seks måneder i året over to år. Dette gjelder selv om du fortsatt er norsk statsborger eller betaler skatt til Norge. Norge har trygdeavtale med USA, noe som kan gjøre det enklere å beholde opptjente rettigheter, spesielt hvis du er utsendt fra norsk arbeidsgiver. Canada har ikke en slik avtale, og da gjelder folketrygdlovens hovedregler fullt ut, noe som gjør at du raskere mister retten til medlemskap. Det finnes mulighet for frivillig medlemskap i folketrygden, men dette koster. Når du flytter tilbake til Norge, får du medlemskapet tilbake fra innreisedato, men du får ikke tilbake rettigheter du ikke tjente opp mens du var ute. Undersøke helsedekning, trygdeavtaler, pensjonsopptjening og forsikringer før du reiser. Anonymkode: f84ca...360 Man kan uansett ikke være frivillig medlem uten videre. Det er strenge regler for dette. Det er kun de som er i utlandet på oppdrag fra norsk bedrift, er studenter, er på offentlig oppdrag eller pensjonister som kan bli dette, ikke folk som bare flytter og får seg jobb i et annet land. Jeg har bodd i utlandet i ni år, TS. Jeg har ikke rett på trygd fra Norge, men jeg har rett på det samme som andre her i landet jeg bor, og det er heldigvis ikke så ille. Man får tilbake rettigheter når man flytter tilbake til Norge, men kan risikere å miste en del opptjening. Jeg har ekstra forsikring her i tilfelle jeg skulle bli syk, da uføretrygd her ikke er noe å skryte av. Samboer bodde fem år i California. Det var fint vær, og det likte han, men lange arbeidstider, ekstremt lite ferie. Det var vanskelig for ham å reise ut av landet pga. visumregler. Han måtte ha helseforsikring som kostet hinsides og egentlig dekket veldig lite, men lønnen var også veldig bra. Han sparte opp masse penger under tiden han bodde der fordi han aldri hadde tid til å gjøre annet enn å jobbe. Han flyttet til Europa igjen og vil aldri aldri tilbake til USA. Han har ekstremt høy utdanning og hadde en svært gunstig jobb. Om man ikke har dette, er det vel omtrent umulig. Anonymkode: 90d08...7d8 2
AnonymBruker Skrevet 2. april #10 Skrevet 2. april Hadde nok valgt et land i Europa. hilsen en som har bodd i USA det meste av mitt voksne liv Anonymkode: b48b9...c45
galaxii Skrevet 2. april #11 Skrevet 2. april (endret) AnonymBruker skrev (På 26.3.2026 den 5.29): Hei Er det noen her som har flyttet til utlandet og bod og jobbet der? Fek i dette tilfelle i Usa, Canada... Hva må en tenke på? Hva betyr det når en ikke lenger er medlem av folketrygden? Har noen kunnskap om det? Feks ved å reise til Canada/Usa, vært der i noen år og deretter kommer tilbake? Hva er deres anbefalinger og tips hvis jeg vil reise ut? Anonymkode: Ring nav utland. Endret 2. april av galaxii
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå