Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Det passer jo aldri å bli gravid.... Og man vet jo ikke hvor lang tid det tar før man blir gravid, om man blir det. Jeg har også lyst på karriere også. Hvor lenge hadde du vært i fast jobb før du ble gravid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ønsket å jobbe minst 2 år før jeg skulle gå ut i permisjon etter at jeg hadde funnet drømmejobben. ...og sånn ble det. :)

Skrevet

Jeg hadde allerede fått mitt første barn da jeg fikk min første jobb. Ble gravid og var gravid første arbeidsdag. 2. arbeidsdag mistet jeg dessverre. Gikk 2 1/2 år før jeg fikk nummer 2 og nummer 3 kom 2 år senere. Det må nevnes at jeg ikke har en "karriere-jobb". Men nå er jeg 33, tilbake fra siste permisjon og har mange yrkesaktive år forann meg!

Gjest Gjest_Daisy_*
Skrevet

Jobbet ca 3 år, fikk nr to 18 mnd etter nr 1 og nå er jeg klar for å utdanne meg "skikklig" å få en drømmejobb :)

Skrevet

Jeg er fortsatt student jeg. Synes det er greit, når jeg en gang skal ut i arbeidslivet for fullt (har bare ekstrajobb nå), er jeg forhåpentligvis ferdig med å få barn. Kan jo være lettere å få seg en karriere da. Men som du sier - det passer aldri, jeg blir jo på en annen side forsinket i studiene mine, og vil være eldre når jeg er ferdig.

Skrevet

Tja, godt spørsmål....

Har hatt fast jobb i 5 år, som jeg mistet for 2 år siden. Etter dette har jeg hatt div. vikariater. Med 8md igjen av det siste vikariatet bestemte vi oss for at det kommer aldr til å bli et bra tidspunkt, så vi starter nå!

Brukte over året på å bli gravide, så da jeg endelig fant ut at jeg var gravid var jeg i fast jobb, og t.o.m. ferdig med prøvetida.

Føler at nå er jeg gammel nok til å prioritere annet enn kariere, for den kan jeg ta opp igjen senere. (De kan uansett ikke sparke meg fordi jeg er gravid, og jeg vet jeg kan få jobb andre steder hvis jeg vil det.)

Skrevet

Jeg hadde jobba mindre enn et år i min nåværende jobb før jeg ble gravid. La aldri skjul på at barn var på ønskelisten + jeg skulle gifte meg 3 mnd etter jeg begynte jobben og da sier det sitt at barn kommer ofte rett etterpå ;)

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet
Jobbet ca 3 år, fikk nr to 18 mnd etter nr 1 og nå er jeg klar for å utdanne meg "skikklig" å få en drømmejobb :)

HVordan kan du ha penger til å utdanne deg skikkelig med to barn?

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet
Tja, godt spørsmål....

Har hatt fast jobb i 5 år, som jeg mistet for 2 år siden. Etter dette har jeg hatt div. vikariater. Med 8md igjen av det siste vikariatet bestemte vi oss for at det kommer aldr til å bli et bra tidspunkt, så vi starter nå!

Brukte over året på å bli gravide, så da jeg endelig fant ut at jeg var gravid var jeg i fast jobb, og t.o.m. ferdig med prøvetida.

Føler at nå er jeg gammel nok til å prioritere annet enn kariere, for den kan jeg ta opp igjen senere. (De kan uansett ikke sparke meg fordi jeg er gravid, og jeg vet jeg kan få jobb andre steder hvis jeg vil det.)

Hva mener du her? At du er gammel nok til å prioritere annet enn karriere...??

Skrevet
Hva mener du her? At du er gammel nok til å prioritere annet enn karriere...??

Jeg mener at jeg nå føler at det å få barn er viktigere enn å gjøre alt for arbeidsplassen, slik jeg gjerne gjorde før. (Det er på tide å prioritere barn, sinden jeg nærmer meg 30, og helst vil igang med småbarn før jeg når den grensa.)

(Kort avtand hjemmefra, og mulighet for å gjennomføre ammepauser var faktisk et kriterium ved valg av jobb...)

Eller var det skriveleifen min du kommenterete?

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet
Jeg mener at jeg nå føler at det å få barn er viktigere enn å gjøre alt for arbeidsplassen, slik jeg gjerne gjorde før. (Det er på tide å prioritere barn, sinden jeg nærmer meg 30, og helst vil igang med småbarn før jeg når den grensa.)

(Kort avtand hjemmefra, og mulighet for å gjennomføre ammepauser var faktisk et kriterium ved valg av jobb...)

Eller var det skriveleifen min du kommenterete?

Skriveleif? Så ingen.

Nei, jeg lurte rett og slett på hva du mente. Nå forstår jeg. Men jeg tenkte heller at du var ung nok til å kunne ta den opp igjen etter småbarnsperioden... Vel :ler:

Skrevet
Jeg hadde jobba mindre enn et år i min nåværende jobb før jeg ble gravid. La aldri skjul på at barn var på ønskelisten + jeg skulle gifte meg 3 mnd etter jeg begynte jobben og da sier det sitt at barn kommer ofte rett etterpå ;)

Noen som vet hvordan slike situasjoner er akseptert i læreryrket?

Skrevet
Noen som vet hvordan slike situasjoner er akseptert i læreryrket?

Dette lurer jeg også på... Noen som ville ha reagert om man som nyansatt lærer i et årsvikariat/fast stilling ble gravid med en gang, eller VAR gravid ved oppstart??

Skrevet

Har jobbet flere år jeg, men i høst flyttet vi langt bort. Fikk først et vikariat, og fikk omsider en fast jobb. Etter en mnd i ny jobb var jeg gravid ;)

Vi har prøvd å bli gravid i tre år, og har ikke hatt noe ønske om å sette livet på vent pga jobbytte. Har bare fått støtte fra arbeidsplassen jeg, etter jeg nå ble gravid. Har også gått sykmeldt i halvannen måned. Litt dårlig samvittighet hvis jeg tenker hardt over det, men jobben er ikke det viktigste i livet for meg. Jeg er kvinne, kvinner blir gravide, folk kan også bli syke, og det får arbeidsgiver takle!

Skrevet

Jeg hadde hatt fast jobb i 2 1/2 år da vi begynte å prøve (nå har vi riktignok prøvd i snart to år uten annet resultat enn tre spontanaborter, men det er en annen historie....).

Jeg valgte å gjøre karriere (har en mellomlederstilling i en relativt stor bedrift) før jeg prøvde å få barn, fordi jeg i et mannsdominert miljø syntes det var viktig å vise at jeg "dugde til noe" før jeg skulle i permisjon og bli småbarnsmor (som, narturlig nok, gjør at man ikke kan prioritere jobben like høyt som tidligere). Jeg ønsket også å ha en jobb jeg har rutine i å utføre før jeg gikk i permisjon, slik at det ble lettere å komme tilbake.

Om jeg hadde ansatt noen som var gravid da hun begynte å jobbe for meg, hadde jeg vært veldig takknemlig om hun hadde fortalt meg det så tidlig som mulig slik at jeg lettere kunne organisere avdelingen min. Jeg har ansvar for en avdeling hvor de fleste må jobbe 1 års tid før de kan utføre jobben sin selvstendig, og jeg ville nødig ha brukt mye tid på å lære opp en person som skulle i permisjon før hun var ferdig opplært, for da måtte jeg jo bare tatt opplæringen på nytt når hun kom tilbake. Om noen hadde begynt hos meg og allerede var gravid, ville jeg heller ha gitt henne enklere oppgaver til hun gikk i permisjon og tatt full opplæring når hun var tilbake.

Skrevet
Dette lurer jeg også på... Noen som ville ha reagert om man som nyansatt lærer i et årsvikariat/fast stilling ble gravid med en gang, eller VAR gravid ved oppstart??

I offentlig sektor og på skoler, tenker de bare " å så hyggelig at du er gravid, da finner vi en vikar for deg".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...