AnonymBruker Skrevet 25. mars #1 Skrevet 25. mars Hei! Jeg er sykepleier og jobber på sykehus. Jeg er i dag medlem av NSF og har vært det siden jeg var ferdig utdannet. Jeg vurderer å bytte over fra NSF til delta grunnet et ekstra tillegg man får i delta som man ikke får i NSF. Er det noen andre sykepleiere som er medlem i Delta? Bør man absolutt være i NSF eller har det ikke så mye å si så lenge man er medlem i en forening? Har det egentlig noen betydning? Anonymkode: 4b2d7...607
AnonymBruker Skrevet 25. mars #2 Skrevet 25. mars Er ikke Delta for helsefagarbeidere , altså de uten bachelorgrad? Ville absolutt fortsatt i NSF, de er dyktige og står på for kun sykepleiere. Anonymkode: 77855...e5d 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars #3 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Er ikke Delta for helsefagarbeidere , altså de uten bachelorgrad? Ville absolutt fortsatt i NSF, de er dyktige og står på for kun sykepleiere. Anonymkode: 77855...e5d Sykepleiere kan vel også være med i delta vil jeg tro. Har jo tenkt at det naturlige er å fortsette i NSF, men samtidig kjedelig å gå glipp av mange tusen kroner i året. Anonymkode: 4b2d7...607
AnonymBruker Skrevet 25. mars #4 Skrevet 25. mars Flere av mine sykepleierkollegaer har gått over til fagforbundet. De har en "trappemodell" med ekstra utbetaling i desember hvert år om du jobber mer enn hver 3 helg. For de som jobber 2.hver helg uthjør dette en ganske stor utbetaling ekstra årlig ( i tillegg til ekstra heletillegg osv fra sykehuset). Men uansett forbund er det lønnen NSF forhandler frem som gjelder uansett fagforbund (dessverre). Selv har jeg mistet helt troen på NSF - opplever at de virkelig ikke kjemper for høyere lønn - bare masse tomme ord -og så aksepterer de elendig lønnsvekst under prisvekst hver eneste gang - sykepleiere er samfunnets store taper når det kommer til lønn sammenlignet med ansvar, arbeidspress og ikke minst en helt avgjørende rolle i samfunnet både i fred-pandemi- og krigstid.. Så surt at andre yrker med bachleor tjener opptil 3-400 000 mer i året.. Håper unge folk vurderer nøye om de virkelig vil inn i dtte yrekt med esktrem overbleastning, springskift, jobbe helger, jul og påske med et absurd stort ansvar for samme lønn som skiftleder på burger king.. Anonymkode: 2ccbc...d5c
AnonymBruker Skrevet 25. mars #5 Skrevet 25. mars Jeg er med i NSF. I sentrale oppgjør er det LO som har bukta og begge ender, de veit at om det blir tvungen lønnsnemnd har de en hand på rattet og UNIO har det ikke. Det er ikke bare fordelaktig å være i UNIO heller, men uten å slå oss sammen med noen har vi ikke forhandlingsrett sentralt i det hele tatt, og LO kjemper mer mot enn med oss. Så da blir det UNIO da. Lokalt har vi et godt samarbeid med Fagforbundet, men sentralt er de reaksjonære, utdanningsfiendtlige og utrolig nok forkjempere for dårligere turnusordninger og mer helgearbeid. Jeg vil ikke ta i det forbundet med ildtang. Delta har jeg ikke erfaring med, men er de LO er de sikkert samme ulla. Anonymkode: c28b9...de2 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars #6 Skrevet 25. mars Fra Ai Å være sykepleier i Delta er litt annerledes enn å være organisert i for eksempel Norsk Sykepleierforbund—og hva som passer best, avhenger av hva du legger mest vekt på. Her er en ærlig og praktisk oversikt: 🩺 Hva Delta tilbyr sykepleiere Delta er et bredt fagforbund under YS, og organiserer mange yrkesgrupper — ikke bare sykepleiere. Fordeler: 🤝 Tverrfaglig miljø (du står sammen med flere yrkesgrupper på arbeidsplassen) 💬 Fokus på arbeidsmiljø og praktiske arbeidsforhold ⚖️ Juridisk hjelp og bistand ved konflikter 💰 Ofte noe lavere kontingent enn NSF ⚖️ Ulemper / begrensninger 🧠 Mindre fagspesifikt fokus på sykepleie 📢 Mindre gjennomslag i rene sykepleiersaker (f.eks. lønn, bemanning, fagutvikling) 📚 Mindre faglig tilbud (kurs, spesialisering osv.) sammenlignet med NSF 🆚 Sammenlignet med NSF Norsk Sykepleierforbund er spesialisert kun på sykepleiere: NSF: Sterk stemme i helsepolitikk og sykepleierlønn Mye faglig utvikling og kurs Tydelig profesjonsfokus Delta: Mer generelt fagforbund Kan være fint hvis du jobber i et miljø med mange ulike yrkesgrupper Litt mindre “tyngde” i sykepleierspesifikke saker 🧾 Når passer Delta best? Delta kan være et godt valg hvis: Du er mer opptatt av arbeidsvilkår enn profesjonspolitikk Du jobber i kommune/staten/helse der flere yrkesgrupper samarbeider tett Du ønsker et bredere fagforbund fremfor et profesjonsforbund Anonymkode: 731ce...f51
AnonymBruker Skrevet 26. mars #7 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Flere av mine sykepleierkollegaer har gått over til fagforbundet. De har en "trappemodell" med ekstra utbetaling i desember hvert år om du jobber mer enn hver 3 helg. For de som jobber 2.hver helg uthjør dette en ganske stor utbetaling ekstra årlig ( i tillegg til ekstra heletillegg osv fra sykehuset). Men uansett forbund er det lønnen NSF forhandler frem som gjelder uansett fagforbund (dessverre). Selv har jeg mistet helt troen på NSF - opplever at de virkelig ikke kjemper for høyere lønn - bare masse tomme ord -og så aksepterer de elendig lønnsvekst under prisvekst hver eneste gang - sykepleiere er samfunnets store taper når det kommer til lønn sammenlignet med ansvar, arbeidspress og ikke minst en helt avgjørende rolle i samfunnet både i fred-pandemi- og krigstid.. Så surt at andre yrker med bachleor tjener opptil 3-400 000 mer i året.. Håper unge folk vurderer nøye om de virkelig vil inn i dtte yrekt med esktrem overbleastning, springskift, jobbe helger, jul og påske med et absurd stort ansvar for samme lønn som skiftleder på burger king.. Anonymkode: 2ccbc...d5c Nettopp derfor jeg vurderer det samme. Går glipp av mange tusen ved å være medlem i NSF fremfor Delta Anonymkode: 4b2d7...607
AnonymBruker Skrevet 26. mars #9 Skrevet 26. mars Jeg er også sykepleier og medlem i NSF. På min arbeidsplass er det NSF ledelsen forhandler med på vegne av sykepleierne, det er medlemmene her som får godene av f,eks ekstra godt betalte sommervakter og prosjektvakter, og det er nsfmedlemmer som har fått individuelt lønnstillegg, ikke de som er med i andre fagforbund. Hadde du vært med i Delta på vår arbeidsplass hadde du vært helt på siden, aldri representert i forhandlinger og mistet goder. Vi har hatt flere saker der det er felles front mot arbeidsgiver, de taler kun medlemmenes sak, et par medlemmer fra Delta ville ikke hatt noen makt i den ene eller andre retningen. Fagforbundet vil gjerne ha spl medlemmer, men de snakker kun for helsefagarbeiderne. Anonymkode: 70d6a...395
AnonymBruker Skrevet 27. mars #10 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er også sykepleier og medlem i NSF. På min arbeidsplass er det NSF ledelsen forhandler med på vegne av sykepleierne, det er medlemmene her som får godene av f,eks ekstra godt betalte sommervakter og prosjektvakter, og det er nsfmedlemmer som har fått individuelt lønnstillegg, ikke de som er med i andre fagforbund. Hadde du vært med i Delta på vår arbeidsplass hadde du vært helt på siden, aldri representert i forhandlinger og mistet goder. Vi har hatt flere saker der det er felles front mot arbeidsgiver, de taler kun medlemmenes sak, et par medlemmer fra Delta ville ikke hatt noen makt i den ene eller andre retningen. Fagforbundet vil gjerne ha spl medlemmer, men de snakker kun for helsefagarbeiderne. Anonymkode: 70d6a...395 Dette har du nok rett i. Men på min arbeidsplass har ikke NSF medlemmer noen goder. Det er de som forhandler lønn, men denne får jo alle uavhengig av forbund. Ingen individuelle goder av å være NSF medlem. Anonymkode: 4b2d7...607
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå