AnonymBruker Skrevet 25. mars #1 Skrevet 25. mars Nå er vi nettopp ferdig med drenering og må i gang med ny plen. Vi ønsker noe som ikke er ekstremt krevende, og jeg skjønner ikke helt hva som er lettest av disse to alternativene. I tillegg er jeg usikker på hva som er penest. Hva er deres erfaringer? Anonymkode: bd240...ffa
AnonymBruker Skrevet 25. mars #2 Skrevet 25. mars Ferdigplen: Dyrere, fortere pent, men krever også litt arbeid. Så selv: Krever mer arbeid og oppfølgning, vanskeligere å få fint, vær nøye på forarbeidet. Vi la ferdigplen i høst fordi vi ville stabilisere massene under gjennom vinteren og vårløsningen, og er veldig fornøyd med det. Men må fremdeles være forsiktig med å gå på den. Anonymkode: 8d581...b9b
AnonymBruker Skrevet 25. mars #4 Skrevet 25. mars I utgangspunktet så er det akkurat likt i starten, du må rake det fint og fjerne store steiner osv før plen/frø legges oppå. Ferdigplen er det «letteste», fordi det blir fint med en gang, men krever ofte at du har vannspreder på i starten så den ikke tørker ut og blir gul. Den etablerer seg fortere og kan tas i bruk mye raskere. Hvis du velger og så frø så tar det lang tid før du får noe som kan ligne på plen. Det vokser kanskje ikke like godt overalt og må få være i fred, du kan ikke tråkke på eller bruke området på lang tid. Anonymkode: 48f63...7b3
Gladgutten79 Skrevet 25. mars #5 Skrevet 25. mars Ferdigplen, det tar årevis å få et slikt pent resultat som du kan få med ferdigplen
AnonymBruker Skrevet 26. mars #6 Skrevet 26. mars Naboen sådde selv. Ugresset vokste fortere enn gresset, og en periode så det ikke ut. Ganske trist når de har lagt ned så mye arbeid. Etter to år ser den fin ut på avstand, men vet ikke åssen den er på nært hold. Vi la ferdigplen for mange år siden, og de første årene så den ut som en golfbane, den var kjempefin. Anonymkode: 4c078...1b2
Stjertmeis Skrevet 26. mars #7 Skrevet 26. mars (endret) Vi la ferdigplen for 6,5 år siden, den er fortsatt grønn og flott, men vi vedlikeholder den godt med kalk, næring, lufting, fjerning av løvetann, jevnlig klipp osv, (som egensådd plen også ville krevd at vi gjorde). Naboene synes vår plen er så fin at de for 2,5 år sida la ferdigplen fra samme leverandør. Plenen deres var stygg allerede etter 2 år, fordi de ikke gjør anna vedlikehold enn å klippe. Andre naboen sådde selv, og har tilnærma like fin plen som oss, fordi de vedlikeholder den godt (men med hakket mindre innsats enn vi). Så, jeg tenker det handler mer om innsats enn type plen. Endret 26. mars av Stjertmeis
AnonymBruker Skrevet 27. mars #8 Skrevet 27. mars Pleier dere å legge plendressing og etterså med jevne mellomrom? Eller er det jeg som er rar? Anonymkode: 9976c...bb4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå