AnonymBruker Skrevet 25. mars #1 Skrevet 25. mars Min venninne har nettopp kommet seg ut av et forhold. De var sammen i 20 år, preget av mye psykisk vold. Ikke har han vært snill med hverken mor eller barn. Han har full kontroll på henne, og nå som han har flyttet ut er han veldig snill og grei. Han har søkt hjelp for hvordan han er. Dette gjør at hun blir i tvil om hun har gjort det rette. hun vurderer at de kan bli sammen igjen etter hvert når han får hjelp. Hva er oddsen for at en godt voksen mann går inn til en psykolog og sier han er stygg mot familien sin. Manipulerer, trakkasserer, psyker ned? Som venninne har jeg støttet veldig for at hun skal ta steget ut, og det skal jeg fortsette med, men jeg ser naiviteten hennes og hvordan han styrer hennes hode fortsatt. Er redd jeg ødelegger vennskapet om jeg er for brutal ærlig. Jo mer ærlig jeg er jo mer skyver hun meg bort og klamrer seg til han. Trenger råd eller folk i liknende erfaringer Anonymkode: 80b9e...902 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars #2 Skrevet 25. mars Jeg ville sagt til henne at hun bør se på håndfaste bevis for at han har endret seg. Hjelper ikke med Terapi, om han ikke har endret på årsakene i bunn. Hun bør spørre seg selv hva hun trenger for å vite 100% sikkert at han har endret seg. Hvilke bevis trenger hun for å vite det. Jeg var I et lignende forhold. Partner dro da også til terapeut, og kunne skryte av det. Men hen hadde ikke endret seg. Fortsatte med samme atferd som før. Er det verdt å ta sjansen? Det kan kun hun vite, men hun bør isåfall ha sterke grenser og ikke nøle med å dra om han viser fra en dårlig side igjen. Jeg anbefaler også at hun leser seg opp på narsissme, psykopati og manipulasjon. Kunnskap er makt og kan gi henne verktøy til å se hva hun har blitt utsatt for. Anonymkode: b36c8...16c 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars #3 Skrevet 25. mars Ettersom de har vært sammen en stund, antar jeg at de ikke er helt unge. Jeg har absolutt tro på at en 20 år gammel person kan endre seg med riktig behandling og motivasjon. Er man eldre enn det, tror jeg nok ikke jeg hadde satset på et nytt forhold igjen. Som du skriver har han jo utsatt henne for gjentakende vold. Om de blir sammen igjen kommer det nok til å være som en drøm i alt fra 6 mnd - 2 år, før det samme skjer igjen. Jeg tenker også at om han ikke har vært snill med barna hennes, er det sjakk matt. En ting er å sette seg selv for fare, det er noe helt annet å utsette barna for det. Vil tro at om hun går tilbake setter hun både seg selv og barna sine i en vond situasjon, som er enda vanskeligere å komme ut av. Anonymkode: 30ddb...6c8 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars #4 Skrevet 25. mars Hun bør bygge seg opp igjen uten han, så kan de jo evt være særboere og kjærester i en lengre periode. Anonymkode: 2a083...df3 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars #5 Skrevet 25. mars De blir alltid sååå grei når det er slutt. Og hjelpsom, gavmild, oppmerksom. De blir alt en flott mann skal være. Selvfølgelig kun pisspreik og skuespill. Han endrer seg tilbake om en stund. Men hvordan du skal få henne til å forstå det vet jeg ikke. Å lese seg opp var et godt råd. Da ser man gjerne hva man blir utsatt for og forstår at det ikke er ens egen feil, men den andre personen. Men man begynner gjerne ikke å lese før man er klar for det. Anonymkode: 78537...043 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars #6 Skrevet 25. mars Og psykologen min sa at folk forandrer seg ikke. Og det kan jeg også bekrefte at det gjør de ikke. Han bare later som til han har fått det som han vil. Anonymkode: 78537...043 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars #7 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min venninne har nettopp kommet seg ut av et forhold. De var sammen i 20 år, preget av mye psykisk vold. Ikke har han vært snill med hverken mor eller barn. Han har full kontroll på henne, og nå som han har flyttet ut er han veldig snill og grei. Han har søkt hjelp for hvordan han er. Dette gjør at hun blir i tvil om hun har gjort det rette. hun vurderer at de kan bli sammen igjen etter hvert når han får hjelp. Hva er oddsen for at en godt voksen mann går inn til en psykolog og sier han er stygg mot familien sin. Manipulerer, trakkasserer, psyker ned? Som venninne har jeg støttet veldig for at hun skal ta steget ut, og det skal jeg fortsette med, men jeg ser naiviteten hennes og hvordan han styrer hennes hode fortsatt. Er redd jeg ødelegger vennskapet om jeg er for brutal ærlig. Jo mer ærlig jeg er jo mer skyver hun meg bort og klamrer seg til han. Trenger råd eller folk i liknende erfaringer Anonymkode: 80b9e...902 Narisister kan gjøre dettr. For å egle seg inn igjen og så dra de ned igjen når de er innafor igjen! Be hun løpe! Anonymkode: 5cf3d...121 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars #8 Skrevet 25. mars Takk for svar dere. Det er akkurat det jeg sier til henne også. Men hun er litt godtroende. Dette skjer jo gang på gang. Han er snill når hun vil ut av forholdet. Så blir han slem når han har hanket henne tilbake. har sendt henne noen linker, men føler jeg allerede har dratt strikken langt, redd hun skyver meg bort. Hun forsvarer han jo mer jeg påpeker hvor ille han er Anonymkode: 80b9e...902
Strigiformes Skrevet 25. mars #9 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Takk for svar dere. Det er akkurat det jeg sier til henne også. Men hun er litt godtroende. Dette skjer jo gang på gang. Han er snill når hun vil ut av forholdet. Så blir han slem når han har hanket henne tilbake. har sendt henne noen linker, men føler jeg allerede har dratt strikken langt, redd hun skyver meg bort. Hun forsvarer han jo mer jeg påpeker hvor ille han er Anonymkode: 80b9e...902 Hun er hjernevasket. Er det som er årsaken. Dette er vannvittig vanskelig å komme seg ut av... Stakkars stakkars venninnen din ❤️ Vær ekstra god mot henne. Kanskje det kan hjelpe henne og forstå på sikt...🤞 Håper det for hennes skyld. 1
Smurf26 Skrevet 25. mars #10 Skrevet 25. mars Jeg tenker at en god test vil være å se hvordan han behandler henne når bruddet er endelig og hun ikke lenger sender ut vibber om at hun fremdeles er tilgjengelig. Faren min ble et monster mot mamma og meg, da vi flyttet lenger unna og han ikke lenger hadde den tilgjengeligheten som han hadde hatt under separasjonen. Jeg er selv midt i et brudd med en psykisk voldelig mann, og nå som vi har gjort det slutt og fremdeles bor sammen så er han full av lovord om hvor fantastisk jeg er, hvor viktig jeg er osv. Jeg forstår nå at dette er et mønster og faller ikke for at han er endret bare fordi han sier fine ting. Når man har levd i et voldelig forhold så blir hjernen avhengig av «lykkerusen» man opplever når ting er tilsynelatende fint, i disse periodene overtaler man seg til at alt ordner seg og at det ikke er SÅ ille som det man tror.. Jeg tror venninnen din vil ha godt av denne påminnelsen når hun er i tvil, at det er hjernens avhengighet som spiller henne et puss. 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars #11 Skrevet 25. mars Huff, dette er vondt og utmattende å stå i som venn - har vært der selv. Oddsen for at hun tar han tilbake er mye høyere enn oddsen for at han forandrer seg, dessverre. Du merker at hun forsvarer ham og skyver deg bort hvis du er for direkte. Dette er jo klassisk i relasjoner preget av psykisk vold og traumebinding. Tankene hennes er ikke frie. Jeg tror allikevel du gjør rett i å være tydelig på at du er bekymret, og hvorfor. Minn henne helt rolig på hvordan hun faktisk hadde det sammen med ham. Ikke lat som du tror dette er en god idé hvis du ikke gjør det, men la henne ta valget selv. Og ikke forsvinn, selv om hun velger feil. Hun trenger deg. Men ikke minst; husk å ta vare på deg selv. Anonymkode: 0433c...39a
Duraton Skrevet 25. mars #12 Skrevet 25. mars Hvis hun har kommet seg ut av ett turbulent forhold, så ville jeg ha foreslått terapi for henne også. Det vil gi henne sjansen til å kunne samle tankene sine og reflektere med profesjonell hjelp.
AnonymBruker Skrevet 26. mars #13 Skrevet 26. mars Duraton skrev (4 timer siden): Hvis hun har kommet seg ut av ett turbulent forhold, så ville jeg ha foreslått terapi for henne også. Det vil gi henne sjansen til å kunne samle tankene sine og reflektere med profesjonell hjelp. Tusen takk, det var et godt råd. Noe hun virkelig trenger for å klare stå i det over tid. Det er vanskelig for henne. Det er lett for meg å stå på utsiden å se dette, da jeg har en snill mann. Da blir det så tydelig. Hun er så sterk, smart, flink og god mor. Hun er alt en mann kan ønske seg. Hun har ingen problemer med å finne en ny partner med tiden. Anonymkode: 80b9e...902
AnonymBruker Skrevet 26. mars #15 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (15 timer siden): Min venninne har nettopp kommet seg ut av et forhold. De var sammen i 20 år, preget av mye psykisk vold. Ikke har han vært snill med hverken mor eller barn. Han har full kontroll på henne, og nå som han har flyttet ut er han veldig snill og grei. Han har søkt hjelp for hvordan han er. Dette gjør at hun blir i tvil om hun har gjort det rette. hun vurderer at de kan bli sammen igjen etter hvert når han får hjelp. Hva er oddsen for at en godt voksen mann går inn til en psykolog og sier han er stygg mot familien sin. Manipulerer, trakkasserer, psyker ned? Som venninne har jeg støttet veldig for at hun skal ta steget ut, og det skal jeg fortsette med, men jeg ser naiviteten hennes og hvordan han styrer hennes hode fortsatt. Er redd jeg ødelegger vennskapet om jeg er for brutal ærlig. Jo mer ærlig jeg er jo mer skyver hun meg bort og klamrer seg til han. Trenger råd eller folk i liknende erfaringer Anonymkode: 80b9e...902 Sjansen er ganske liten. Her går stillheten opp og ned. Snillehet er bare ett forvarsel på at han vil ha viljen sin på noe. Så fort jeg setter ned foten, er det på'n igjen. Ville anbefalt henne å ta kontakt med krisesenter for samtaler. Sjansen for at hun ikke hører er også ganske stor. Mulig du da mister henne for en periode, men vil nok komme tilbake igjen den dagen hun ser ting tydelig. Du må egentlig velge om du vil ta sjansen på å kanskje redde henne fra helvete eller ikke. Anonymkode: 9a370...c9a
AnonymBruker Skrevet 26. mars #16 Skrevet 26. mars De forandrer seg ALDRI! De kan ta seg sammen, litt buhu og gode dager når de skjønner det er slutt. Så er det tilbake til normalen med økt styrke. Anonymkode: 0f81d...8cc 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå