AnonymBruker Skrevet 25. mars #1 Skrevet 25. mars Er det mange som gjemmer seg bak ett flott hus, ny bil på gårdsplassen, reiser mye, men egentlig ikke har råd til det? Altså har mye gjeld og får det knapt nok til å gå rundt hver mnd? Føler mange framstår som godt etablerte med god økonomi, men så blir man kjent og de åpner seg mer og mer, og det kommer fram at både huset og bilen er fullt belånt, ingen buffer, og reiser tas på kredittkort, som betales ned over mange mnd etter reisens slutt. Hvorfor skal man framstå som "rikere" enn det man er? Hvorfor ønsker man å sette seg i en slik posisjon, når man faktisk har grei økonomi hvis man endrer vaner, selger bilen å kjøper en billigere, lar vær å pusse opp på lån og heller sparer ett par år først, og lar vær å reise til utlandet årlig? Anonymkode: 03536...c03 8 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars #2 Skrevet 25. mars Man blir rakket ned på om man ser ut som en subb selv om man er godt bemidlet. Men er som oftest folk med dårlig råd som pynter på fasaden med alt fra dyre sko til biler. Anonymkode: 4926b...789 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars #3 Skrevet 25. mars Jeg tror det er forbausende mange som lever over evne, delvis for å vise en fin fasade – som nettopp kun er en fasade. Folk kjøper ting de hverken har råd til eller trenger, for penger de ikke har, for å imponere folk som egentlig ikke betyr noe for dem. Ganske kleint. Er du godt bemidlet så har du som oftest strengt tatt ikke noe behov for å flashe det – selvsagt med noen unntak. Unntakene er gjerne folk som har kommet raskt til penger. I USA har de et stygt uttrykk for det som jeg ikke får meg til å skrive engang... Anonymkode: b9d61...2d0 2 2
Uanonym bruker Skrevet 25. mars #4 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Man blir rakket ned på om man ser ut som en subb selv om man er godt bemidlet. Men er som oftest folk med dårlig råd som pynter på fasaden med alt fra dyre sko til biler. Anonymkode: 4926b...789 Av hvem? Vi har ganske god råd, men det er nok nettopp fordi vi ikke lever over evne. Har 30 år gammelt kjøkken, 15 år gammel bil, kjøper mye brukt osv. Har aldri blitt "rakket ned på" av den grunn (og hadde ikke brydd meg om jeg hadde blitt det heller, herregud). 11 1 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars #5 Skrevet 25. mars Det er alltid de som har dårligst råd, eller har vokst opp i et hjem med veldig dårlig råd som har behov for å flashe rikdom. Spiller ingen rolle om de sitter med kredittkortgjeld langt over ørene, bare de kan flashe dyr bil, jakke eller merkeklær/vesker. Anonymkode: bdd60...16d 4 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars #6 Skrevet 25. mars Og så finnes det de som er godt bemidlet som absolutt ikke ser slik ut 🙂 Her er det nok kun kjøleskapet og mengde flotte viner som avslører økonomien. Jeg har generelt ikke inntrykk av at folk lever over evne her i nabolaget eller pynter på noe som helst. Vi bor i et gammelt nabolag, hvor ingen tilsynelatende kan sies å ha god råd til alskens utenom et eldre rekkehus, enebolig om heldig, og 5-10 år gammel ordinær familiebil. Å bli sett skjevt på derimot, vet jeg skjer mye i nabolaget over knausen her, om noen ikke stiller til økonomiske forventninger. Anonymkode: b558e...fcb
TBergh Skrevet 25. mars #7 Skrevet 25. mars Hei. Målefaktoren på suksess i Norge er penger. Større og finere hus, dyrere og finere bil, båt, hytte osv. Dette startet tilbake på 1980 tallet med de så mye omtalte jappene. Den gangen var man en suksess når man hadde en mobiltelefon NMT 450 eller 900 (Som med batteri veide 20 kg) og en Mercedes -Benz Geländewagen (også kalt børstraktor, og tredelt dress og joggesko. Med vennlig hilsen TBerg
AnonymBruker Skrevet 25. mars #8 Skrevet 25. mars Jeg tror det er litt enkelt å tro at de som lever "over evne" gjør det for å bygge fasade. Det er mange flere grunner, som for eksempel ønske om å få mest mulig ut av øyeblikket, dårlig finansiell styring og vilje til å leve helt på kanten av det som er mulig. Anonymkode: b70c2...5e1 6
ElectricScum Skrevet 25. mars #9 Skrevet 25. mars Jeg har liten forståelse for både å leve over evne, eller å fronte en fasade som ikke matcher realiteten. Men tenker allikevel at det ikke nødvendigvis handler om å fremstille seg selv som mer velstående enn man er. Mange har ikke kontroll på pengebruk og har lagt til seg dårlige vaner som de ikke har råd til. Dette kan gjelde for folk i alle samfunnslag. 1
Kratos Skrevet 25. mars #10 Skrevet 25. mars Samfunnet dras i økende grad i retningen av at et menneskes verdi måles i penger. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars #11 Skrevet 25. mars Jeg har i all hovedsak spart gjennom bolig opp gjennom voksenlivet, og har derfor bevisst kjøpt bolig som er på grensa til hva jeg kan klare økonomisk. Min innstilling er at dersom jeg ikke var uvel og litt redd for å ikke klare det økonomisk når jeg hadde kjøpt ny bolig, så hadde jeg vært for feig. Anser det som helt naturlig å ha finere bolig enn økonomi de årene man etablerer seg og bygger seg opp. Det har alle mine venner hatt også. Bra bolig, men stram økonomi de første årene etter å ha oppgradert bolig. Så går det bra etterhvert, og veldig bra til slutt. Anonymkode: 659f5...e6e 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars #12 Skrevet 25. mars Dette er en veldig fascinerende trekk ved nyrike land, som blant andre Norge. I mitt hjemland synes folk det er harry oppførsel, og de som virkelig har høy status viser det gjennom manerer og andre subtile måte. Anonymkode: 353e0...57a 1 1 1
Kratos Skrevet 25. mars #13 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er en veldig fascinerende trekk ved nyrike land, som blant andre Norge. I mitt hjemland synes folk det er harry oppførsel, og de som virkelig har høy status viser det gjennom manerer og andre subtile måte. Anonymkode: 353e0...57a "Nyrike land"? Hva prater du om? Slike folk finnes i så og si alle land.
AnonymBruker Skrevet 25. mars #14 Skrevet 25. mars Kratos skrev (56 minutter siden): Samfunnet dras i økende grad i retningen av at et menneskes verdi måles i penger. Nåja, skal ikke lese mye historie eller samfunnsfag for å se at menneskers verdi og status "alltid" har vært målt i en eller annen form for kapital. Slaver, treller, luksusvarer som fraktes over lange avstander for å ende opp som pynt og statussymbol (gravgods, feks), "forskjell på kong Salomo og Jørgen hattemaker!", hvordan nattmenn og familiene ble behandlet https://no.wikipedia.org/wiki/Nattmann, status til kjøpmann/storbonde/prest/lensmann osv, "byttinger", bastarder, vanskapte som ble lagt ut i skogen for å dø... Frihet, likhet og brorskap og sosial mobilitet er noe som har vært veldig forskjellig i ulike samfunn gjennom tidene, også idag. Anonymkode: 363e5...bd5 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars #15 Skrevet 25. mars Dette som mye annet kommer vel veldig an på flere faktorer, hvor man bor og hvem man omgåes blant annet. I mitt nabolag for eksempel så er folk mer opptatt av at penger ikke vokser på trær enn av å virke som om de har penger. Folk snakker gjerne om hvordan redusere kostnader til feks oppussing eller hvilke biler og klær de opplever som verdt prisen og da er det aldri snakk om logoflashing og skryt men om praktiske detaljer og kvalitet over tid. I vennekretsen min er det en spøk om å vinne i lotto, om man noensinne tar seg råd til å tippe. Folk har til salt i grøten men spøker altså om fantasisummer uten å være blant de som kjøper seg inn i fantasien. Jeg og mannen reiser mer enn de fleste men det er fordi vi prioriterer reiser over mye annet og ikke har de samme økonomiske utfordringene som feks barnefamilier eller de som er avhengig av bil. Vi flasher det jo i form av at vi feks bruker insta litt som reisesagbok men vi nevner aldri detaljer som pris eller at vi flyr business på lengre turer for eksempel. Det kunne like gjerne vært charter eller restplass og ingen rundt oss bryr seg ut over å kanskje spørre om vi har anbefalinger når de selv besøker steder de vet vi har vært. Det er mao ikke noe poeng å skryte for ingen ville brydd seg ut over å kanskje si fra om vi ble kvalme. Anonymkode: afa0b...b6a 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars #16 Skrevet 25. mars Er velkjent psykologi dette. For mange. Om man har lite så skal man i hvert fall ikke se slik ut sånn rent overfladisk og bruker knappe ressurser og forbrukslån på bling/juggel, sminke, unødvendig dyre klær, sko og mobiltelefoner. Jeg tror til og med at for yngre folk så er prisen på mobiler og frekvensen de byttes med omvendt proposjonalt med økonomisk status. Kunne vært interessant å sett statistikk på dette. Anonymkode: a7cb5...28d 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars #17 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dette er en veldig fascinerende trekk ved nyrike land, som blant andre Norge. I mitt hjemland synes folk det er harry oppførsel, og de som virkelig har høy status viser det gjennom manerer og andre subtile måte. Anonymkode: 353e0...57a Nettopp. Her hvor jeg bor så kjører de virkelig rike rundt i helt ordinære biler/bilmerker. Det er nesten alltid kun de wanna-be rike som kjører rundt i flashy biler og kler seg slik at merkelappene synes godt. De sistenevnte lever som regel på kreditt, eller av pappas/mammas penger. Anonymkode: caea1...8ca 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars #18 Skrevet 26. mars Min erfaring er at nordmenn begynner å bli todelt. Mange har tilgang til mye penger. Kombinasjonen av lønn, oppsparte midler og arv. Du kan ikke lure folk med overforbruk i lengden på kredittgjeld. Jeg vil heller si kredittkort er et problem i de lavere klassene. Fattige evige studenter, arbeidsledige og navere. Men selv her stopper systemet dem på et punkt når de ikke består kredittsjekk. Så står de fast i kredittgjelden sin i årevis. Anonymkode: a8204...662
AnonymBruker Skrevet 26. mars #19 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg tror det er litt enkelt å tro at de som lever "over evne" gjør det for å bygge fasade. Det er mange flere grunner, som for eksempel ønske om å få mest mulig ut av øyeblikket, dårlig finansiell styring og vilje til å leve helt på kanten av det som er mulig. Anonymkode: b70c2...5e1 Enig. Husker da Luksusfellen kom, så tenkte jeg med en gang ut fra navnet at det handlet om folk med luksusbiler og høy sigarføring, som sløste penger på champagne og reiser på første klasse. Men disse folkene, som velger å bli portrettert i denne serien fordi de er i så dyp gjeld, har en sliten bil og en toroms i Østfold. De lever over evne, men luksusen er mat fra bensinstasjonen, samt en avhengighet av Pepsi Max og sigaretter. Og så er de kanskje glade i biler eller andre hobbyer eller fritidsinnteresser de bruker mer penger enn de har på, men uten at det er en fasade-ting. Jeg har også litt dårlig finansiell styring (uten å være i Luksusfellen-gjeld altså), men lever litt over evne, går i minus, sparer ikke, blakk før lønning selv om jeg tjener godt. Har null med fasade å gjøre, jeg er bare litt sløsete i mangel på bedre ord, lever litt mer på kanten økonomisk om du vil. Maxet lånet for og få en leilighet med balkong og riktig beliggenhet, ikke for at andre skal se den. Anonymkode: 99aa4...e37 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars #20 Skrevet 26. mars De aller fleste i Norge er Ola og Kari Dunk og kommer aldri til å bli noe annet heller. Jobber du som sykepleier så er ruta i livet satt. Da er det faktisk ganske digg med en ny bil og dyr ferie for å kjenne på noe annet. Noen har også vokst opp "fattig" og da er det jævlig digg å bo i sånn hus du så de andre i klassen bo i. For folk som alltid har hatt i overflod er det kanskje uforståelig. Anonymkode: 6717c...7c9 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå