Gå til innhold

10 åring i misstrivsel

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt på 10 år jeg er i "tvil" om hva jeg skal gjøre med.

Han er snill, omsorgsfull, sensitiv og pliktoppyllende. Han er livredd for konflikter, og skubbing, selv når det ikke gjelder ham.

Skolen har kontaktet oss fordi de mener han kanskje er i misstrivsel (dette er andre gang, først gang var da han var 7 år). Da han var 7 år var han rett og slett ubrent, han ble redd for store folkemengder og mye lyd. Etter et stykk tid fant vi så ut det var læreren han var redd for, hun skrek mye og brukte fløyte, det var mye uro i klassen som stresset han. Vi skrudde ned på alt sosialt, og skjermet han. I løpet av 6 mnd gikk det bedre.

Han har fått ny lærer, og det har vært mange vikarer i dette skole år. Det er to klasser på hans trinn, og den andre klassen har alltid fått mye skryt for å være en veldig god klasse, i mens hans klasse blir omtalt som den dårlige/bråkete klasse. Dette har gått veldig mye inn på han, at den ene klassen blir veldig favorisert. Læreren for den klassen, har også fag i min sønns klasse. Samt denne læreren har rottet seg sammen med en annen faglærer som har fått samme holdning som den gode klasses lærer (ugh vanskelig å forklare). Det har så resultert i at min sønn ikke like disse to lærerene. Han er ikke frekk eller stygg mot de, men kan si at han ikke vil ha de som lærere, og at han ikke trives. 

Vi har nå blitt innkallt til møte, og jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal gripe dette ann? Faglig ligger han der hvor han skal være, ikke sånn super lett å få noe ut av lærerene, fordi han er en stille gutt, og de som bråker krever mere (lærerens ord).

Det er en klasse med veldig skille mellom fattig og rik (er ikke i Norge), og dynamikken blir deretter. Han har ikke en tett kamerat, eller jo det har han, men han går ikke på SFO eller deltar i klassearrangementer, eller noe uten sin 2 år eldre storesøster. Foreldrene er fra en annen kultur, har prøvd å snakke med de. Samt tilbydd meg kjøring osv.. men nytter ikke. 

Selve klassen mangler et felleskap. Jeg har satt i gang mange ting, men oftes møter det bare opp noen jenter. Jeg får ikke "fatt" på gutteforeldrene. Jeg har spurt om han vil skifte skole, og det vil han ikke. 

Jeg synes han er mye alene på fritiden og i helgene, prøver så godt jeg kan å fikse noen lekeavtaler, men ikke så lett.
Han spiller fotball, og stor trives der. Han liker veldig godt å kjøre på sparkehjul i en skatepark, men får ingen med seg, så han drar av sted alene. Det synes jeg er trist.

(Jeg har også to jenter, i velfungerende klasser, de har masse venner, og er alltid invitert på både det ene og det andre og er sjeldent alene).

Anonymkode: b6364...38a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...