Gå til innhold

Hvordan føles en hetetokter?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det veldig plagsomt? Varer lenge? Kommer plutselig, eller ved anstrengelse?

Om man innimellom føler seg "litt varm", er det en hetetokter? Eller er det kraftigere, så man ikke er i tvil om hva det er? Svetter man, eller bare varm.

Jeg nærmer meg femti, og lurer på hvordan man gjenkjenner hetetokter.

Anonymkode: 3da03...5a6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For min del kom det plutselig, uten anstrengelse i forkant. Gikk fra normaltemperatur til kokvarm i løpet av noen sekunder, som oftest akkompagnert av svette. Jeg har en jobb der jeg ikke kan nyttiggjøre meg av råd som å kle seg lag på lag og i lette plagg for så å kle av seg når det blir varmt, men det var like plagsomt om natten med x antall oppvåkninger pga hetetokter.

Anonymkode: b7dbf...475

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vil kjenne det igjen når du får det. Kan sitte på jobb i helt vanlig temperatur og så plutselig pipler svetten.

Anonymkode: 2b814...bfe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet det. Var Auto korrekt som slo inn, og jeg sjekket ikke før jeg sendte. Får ikke endret. Hadde du svar på spørsmålet mitt?

TS

Og her prøvde jeg å skrive autokorrekt...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du vil kjenne det igjen når du får det. Kan sitte på jobb i helt vanlig temperatur og så plutselig pipler svetten.

Anonymkode: 2b814...bfe

Jeg føler meg innimellom "litt varm" uten grunn. Men svetter ikke, og plagas ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For min del kjennes det ut som om å få en varm dusj kastet over meg, litt som når det yrer/regner lett. Selve «dusjen» varer noen sekunder, så er hele kroppen kokvarm og fuktig i ett til to minutter. Kan skje når som helst. I stad var det da jeg lå i ro i senga og leste nyheter før jeg skulle stå opp. Skjer like gjerne når det er minusgrader som når det er varmt ute og kan ikke forveksles med å være «varm». Det er veldig ubehagelig. 

Anonymkode: 56eda...a7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vil ikke være i tvil den dagen du får hetetokter! Det er ikke å bare være litt varm. :D

Hos meg kan det starte meg at jeg føler meg uvel, nesten kvalm, før jeg blir varm og svett og plaggene fyker av.  Kler meg slik at jeg har en ekstra jakke å ta av og på. 

Anonymkode: 8d1f2...237

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Plutselig intens varme, mest i overkroppen- hodet, halsen, bryst og svette renner. Varer noen minutter. Jeg har 2 putter i senga for å bytte på, fordi jeg svetter så mye at den blir helt våt. Verste på kvelden og natten. Jeg har en håndvifte også som jeg bruker.

Anonymkode: 08fd9...345

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vil ikke være i tvil den dagen du får hetetokter! Det er ikke å bare være litt varm. :D

Hos meg kan det starte meg at jeg føler meg uvel, nesten kvalm, før jeg blir varm og svett og plaggene fyker av.  Kler meg slik at jeg har en ekstra jakke å ta av og på. 

Bra beskrivelse! 

Til Ts, om du har blitt brått veldig varm pga f eks omgangssyke, så var det sånn jeg følte meg de første gangene. Klærne måtte av, jeg la meg og følte meg skikkelig elendig. Heldigvis var jeg hjemme. 

Nå har kroppen lært at hetetokt ikke er farlig, så den blir ikke så stressa mer. 

Anonymkode: 36df7...8f0

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing.

veronica<3, mod.

AnonymBruker
Skrevet

For meg føles det nesten som at varmen bølger gjennom kroppen. Jeg svetter ikke, men blir intenst varm i et par minutter kanskje. Det er litt ubehagelig, men det verste er egentlig at det påvirker nattesøvnen. Hetetoktene ble for meg mer intense etter å ha drukket alkohol, kaffe og etter en varm dusj.

Anonymkode: 7033d...565

AnonymBruker
Skrevet

Litt varm og litt vondt i magen. Jeg vet ikke om det er overgangen da. Men hatt slik siste året.

Anonymkode: 7e3b8...2de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.3.2026 den 8.58):

Men de varer kort og avgrenset ? Ikke at man koker og er fritert på innsiden konstant?

Anonymkode: 0c65f...752

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men de varer kort og avgrenset ? Ikke at man koker og er fritert på innsiden konstant?

Anonymkode: 0c65f...752

Det varer noen minutter, etterpå kan man (jeg) fort bli kald og fryse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...