lillesnillelilla Skrevet 22. mars #1 Skrevet 22. mars Er i akutt mangel av lesestoff så lurer på hvilke bøker jeg burde ha lest minimum en gang i løpet av livet? I utgangspunktet som lydbok, så bibelen er uaktuelt akkurat nå. Den har jeg lyst å lese fra perm til perm en gang bare for å ha gjort det, ikke fordi jeg er særlig religiøs.
GodtNok Skrevet 22. mars #2 Skrevet 22. mars Markens grøde Pan Mannen som elsket Yngve Mengele zoo Fuglane Forrådt Av måneskinn gror det ingenting 4
Beneath the Moon Skrevet 22. mars #3 Skrevet 22. mars Sofies Verden, den føler jeg "alle" har lest. 1 1
Mangosalsa Skrevet 22. mars #4 Skrevet 22. mars Åh, det er mange da. Og litt ulikt hva man regner som klassiker. Men her er noen: - Hundre års ensomhet - Anna Karenina - Stolthet og fordom - Tilværelsens uutholdelige letthet - Av måneskinn gror det ingenting (som nevnt over i tråden) - Animal farm - Ringenes herre - Brødrene Løvehjerte 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #5 Skrevet 22. mars Det er vel ingen bøker man bør lese, men heller bøker man selv synes er interessante. Jeg er glad i krim og biografier, og holder meg til de. Anonymkode: 51075...cf8 1
Macro Skrevet 22. mars #6 Skrevet 22. mars Don Quijote. Utrolig morsom og trist. Koste meg med den❤️ 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars #7 Skrevet 22. mars Det er jo veldig mange klassikere som "alle" bør ha lest - men som er dørgende kjedelig 🫤 -To kill a mockingbird var veldig bra faktisk! -1984 anbefales skal følge med i tråden og se om det kommer noen anbefalinger 🤗 Anonymkode: 77bce...3d2 6 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #8 Skrevet 22. mars Jonas Under den hårdere himmel Den onde hyrde Anonymkode: 1d7fa...53f 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #9 Skrevet 22. mars Den store Gatsby Da Vinci koden 1984 Sofies verden Mannen fra middelalderen Anonymkode: 1d547...2d8
Knutekålmor85 Skrevet 22. mars #12 Skrevet 22. mars Den gamle mannen og havet - Hemingway Den fremmede - Camus Noe av Ibsen Noen bøker er klassikere fordi de var nyskapende eller var betydningsfulle på det tidspunktet de ble skrevet. Men mange holder seg som klassikere fordi de har kvalitet som tåler tiden tann og fortsatt klarer å være relevante. 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars #13 Skrevet 22. mars 46 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo veldig mange klassikere som "alle" bør ha lest - men som er dørgende kjedelig 🫤 -To kill a mockingbird var veldig bra faktisk! -1984 anbefales skal følge med i tråden og se om det kommer noen anbefalinger 🤗 Anonymkode: 77bce...3d2 Enig, den er bra. Anna Karenina av Tolstoj Anonymkode: 93dc5...312 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #14 Skrevet 22. mars Stompa, Frøken Detektiv, Donald Duck og Fantomet bør være et krav når man snakker om klassikere. Gammelt, kjedelig søppel hører hjemme i en nedstøvet bokhylle på biblioteket der omtrent ingen leser dette; handlingen i såkalte klassikere kan ikke sammenlignes med handlingen i Fantomet. Anonymkode: c5759...6a6 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #15 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Stompa, Frøken Detektiv, Donald Duck og Fantomet bør være et krav når man snakker om klassikere. Gammelt, kjedelig søppel hører hjemme i en nedstøvet bokhylle på biblioteket der omtrent ingen leser dette; handlingen i såkalte klassikere kan ikke sammenlignes med handlingen i Fantomet. Anonymkode: c5759...6a6 Enig. Fantom trumfer alt som er nevnt her. Anonymkode: 4de80...646 1
Daria Skrevet 22. mars #16 Skrevet 22. mars Det finnes jo 1001 bøker du må ha lest-lister å ta utgangspunkt i. Generelt tenker jeg (livslang lesehest og mangeårig bibliotekar) at det viktigste er å lese ting som gir deg utbytte og glede - ingen bøker, uansett hvor mye de regnes som klassikere og mesterverk, appellerer til alle. Flere av de bøkene som er nevnt i tråden har jeg lest (eller prøvd å lese) - noen med glede og entusiasme, andre har ikke vært for meg overhodet. Om det skyldes meg eller dem kan sikkert diskuteres... 2 3
Violetta Skrevet 22. mars #17 Skrevet 22. mars 1984 og The animal farm av George Orwell The handmaid's tail av Margaret Atwood 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars #18 Skrevet 22. mars To Mock a Killingbird. Fantastisk bok! Anonymkode: e3b9c...912 1 1
Nymerïa Skrevet 22. mars #19 Skrevet 22. mars Denne er kanskje for ny til å være klassiker, men jeg tror den blir det. 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #20 Skrevet 22. mars Forbrytelse og straff av Dostojevskij Sult av Hamsun Reisen til nattens ende av Louis-Ferdinand Céline Anonymkode: 2725b...89e 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå