Zerocool Skrevet 22. mars #1 Skrevet 22. mars Hei! Jeg leier ut leiligheten min ,og betalte for vask av bopel før leietakerne flyttet inn. Er denne type utgiften fradragsberettiget? Vedlikehold? På forhånd takk! 1
Traktor Skrevet 22. mars #3 Skrevet 22. mars Zerocool skrev (13 timer siden): Hei! Jeg leier ut leiligheten min ,og betalte for vask av bopel før leietakerne flyttet inn. Er denne type utgiften fradragsberettiget? Vedlikehold? På forhånd takk! All den tid man kan fradragsføre nødvendig oppussing/vedlikehold på forhånd før man leier ut vil jeg tro det.
AnonymBruker Skrevet 22. mars #4 Skrevet 22. mars Traktor skrev (10 minutter siden): All den tid man kan fradragsføre nødvendig oppussing/vedlikehold på forhånd før man leier ut vil jeg tro det. Men utvask er vel ikke vedlikehold? Anonymkode: c4557...3d8
Grønnsaksvaffel Skrevet 23. mars #5 Skrevet 23. mars Det er en utgift til inntekts erverv. "Skatteloven § 6-1.Hovedregel om fradrag (1) Det gis fradrag for kostnad som er pådratt for å erverve, vedlikeholde eller sikre skattepliktig inntekt." 1
newman01 Skrevet 23. mars #6 Skrevet 23. mars Om man spør AI ser det ut til å være noen tilfeller hvor det er mulig. kan man føre kostnader til utvask til fradrag på skattemeldingen om man leier ut boligen sin? Kort svar: Ja, men bare i noen tilfeller. Når du kan få fradrag Hvis du leier ut bolig og leieinntektene er skattepliktige, kan du føre kostnader til utvask som fradrag. Dette gjelder typisk når: Du leier ut hele boligen Du leier ut deler av boligen og ikke oppfyller kravene til skattefri utleie (f.eks. mindre enn halvparten av boligen brukes av deg selv målt i utleieverdi) 👉 Da regnes utvask som en vedlikeholds-/driftskostnad, på linje med renhold, mindre reparasjoner osv. Når du ikke får fradrag Hvis utleien er skattefri, får du heller ikke fradrag for kostnader. Det gjelder typisk: Du leier ut mindre enn halvparten av egen bolig (målt etter utleieverdi) Leieinntektene faller innenfor reglene for skattefri utleie 👉 Skattefri inntekt = ingen fradragsrett. Viktige presiseringer Utvask må være reelt knyttet til utleien (f.eks. mellom leietakere) Du må kunne dokumentere kostnaden (faktura/kvittering) Standard «flyttevask» etter leietaker er normalt innenfor Praktisk eksempel Du leier ut en sekundærbolig → leieinntektene er skattepliktige → utvask kan føres til fradrag Du leier ut sokkelleilighet i egen bolig skattefritt → ingen fradrag Hvis du vil, kan jeg vurdere konkret for din situasjon (hva du leier ut, hvor mye, hvor lenge), og si sikkert hva som gjelder. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå