AnonymBruker Skrevet 22. mars #1 Skrevet 22. mars Når begynte overgangsalderen eller når merket du den? Og hvilke forandringer kom? Anonymkode: 3208d...872 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #2 Skrevet 22. mars Jeg merket det da jeg var 51, men kun som massivt energitap. Har ikke hatt hetetokter, søvnvansker eller andre symptomer, har fortsatt blødninger som før. Begynte på hormoner og fikk et nytt liv - kjenner meg akkurat som før. Ett år senere nå på hormonene og jeg har mer overskudd enn de fleste på 30. Jeg bruker både Estrogel og Utrogestan siden jeg har vanlige blødninger. Jeg vil bruke hormoner livet ut hvis jeg kan. Anonymkode: 6db59...280 1
GammalMegge Skrevet 22. mars #3 Skrevet 22. mars Jeg startet som 47, er i prefasen, har fortsatt egg og menstruasjon, men den ble veldig ustabil med spotting og plutselig store blodninger. Jeg sliter med hjernetåke, trodde jeg startet å bli dement, husker ikke navn, finner ikke ord, klarer i de verste dagene ikke å svare i hele setninger. Ellers har jeg ledd og muskelsmerter, mistet mye av håret, sliter med søvn, er konstant trett og og sliter med humøret (følelsene ligger utenpå, gråter ukontrollert egentlig uten grunn). Ble utredet for mye annet først (nettopp fordi jeg fortsatt var ung og hadde egg), har nå fått satt inn hormonspiral og bruker Estrogel. Har fortsatt en del blødninger (noe jeg må forvente de tre første månedene), men føler meg allerede litt mer meg selv. Bedre hukommelse, mer energi, Jeg er veldig positiv, når jeg føler meg så mye bedre allerede (etter to uker).
AnonymBruker Skrevet 22. mars #4 Skrevet 22. mars 43 år da jeg kjente på hetetokter på jobb. Skjønte IKKE at det var overgangsalder som var på gang. Måtte små løpe ut og dyppe hendene under kaldt vann på do. Og gå inn på kald kjøle for å trekke "pusten" svett mellom lårene og under puppene. Kiloene snek seg på. Helt ufattelig at jeg i dag ser tilbake på at jeg var 35 kilo overvektig. Når kom de kiloene liksom? Følte en depresjon uten at jeg enset at det burde gjøres noe med. Mistrivdes med å bli overvektig uten å klare å gjøre noe med det. Irritasjon over å ikke finne klær som skjulte kroppen. Gikk og grudde meg til at mensen skulle bli verre å verre. Skjønte ikke at den hadde vært ille før etter siste mens høsten 2024. Men da var jeg ferdig og kommet i overgangsalder. Så jeg har nok hatt en form for hjernetåke og stress. Overlevd på automatikk. Mye hodepine og sliten i førti årene. Muskelsmerter, tørre hender, hud og dårlig humør. Sikkert flere ting som jeg ikke husker i farten. Dit vil jeg ikke tilbake til. Var ingen liv laget. Anonymkode: 969f4...b2f
AnonymBruker Skrevet 22. mars #5 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): 43 år da jeg kjente på hetetokter på jobb. Skjønte IKKE at det var overgangsalder som var på gang. Måtte små løpe ut og dyppe hendene under kaldt vann på do. Og gå inn på kald kjøle for å trekke "pusten" svett mellom lårene og under puppene. Kiloene snek seg på. Helt ufattelig at jeg i dag ser tilbake på at jeg var 35 kilo overvektig. Når kom de kiloene liksom? Følte en depresjon uten at jeg enset at det burde gjøres noe med. Mistrivdes med å bli overvektig uten å klare å gjøre noe med det. Irritasjon over å ikke finne klær som skjulte kroppen. Gikk og grudde meg til at mensen skulle bli verre å verre. Skjønte ikke at den hadde vært ille før etter siste mens høsten 2024. Men da var jeg ferdig og kommet i overgangsalder. Så jeg har nok hatt en form for hjernetåke og stress. Overlevd på automatikk. Mye hodepine og sliten i førti årene. Muskelsmerter, tørre hender, hud og dårlig humør. Sikkert flere ting som jeg ikke husker i farten. Dit vil jeg ikke tilbake til. Var ingen liv laget. Anonymkode: 969f4...b2f Begynte du på hormonbehandling? Anonymkode: 157d7...357
AnonymBruker Skrevet 22. mars #6 Skrevet 22. mars Mye en kan gjøre selv. Søvn, stress, kosthold og trening. Jeg startet i 40 årene og det ble verst fra 45. La om kosten, begynte å trene. 0 alkohol og moderat med sukker. 0 brus og kullsyre. Løper nå maraton, sover greit, ikke lagt på meg, spiser mye variert av vanlig og sunn mat. Spiser ikke gluten og moderat av karbohydrater. Legger meg 22.30 hver dag året rundt. Er i full jobb og har god energi. Tar D-vitaminer og spiser masse nøtter hver dag. Bruker ingen medisiner. Snart 50 år. Anonymkode: 0869f...272
AnonymBruker Skrevet 22. mars #7 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mye en kan gjøre selv. Søvn, stress, kosthold og trening. Jeg startet i 40 årene og det ble verst fra 45. La om kosten, begynte å trene. 0 alkohol og moderat med sukker. 0 brus og kullsyre. Løper nå maraton, sover greit, ikke lagt på meg, spiser mye variert av vanlig og sunn mat. Spiser ikke gluten og moderat av karbohydrater. Legger meg 22.30 hver dag året rundt. Er i full jobb og har god energi. Tar D-vitaminer og spiser masse nøtter hver dag. Bruker ingen medisiner. Snart 50 år. Anonymkode: 0869f...272 Det er kjempebra med sunn livsstil. Men hormonene endres ikke av det, dessverre, og å ta tillegg forhindrer aldringsprosesser og aldersrelatert sykdom. Det er primært derfor jeg tar det. Anonymkode: 6db59...280 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars #8 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er kjempebra med sunn livsstil. Men hormonene endres ikke av det, dessverre, og å ta tillegg forhindrer aldringsprosesser og aldersrelatert sykdom. Det er primært derfor jeg tar det. Anonymkode: 6db59...280 Selvsagt. En velger selv. Så lenge ting er bra nå så prøver jeg uten. Bestemor er 101 år så jeg håper jeg har arvet noen gener der, hehe. Hun har aldri tatt noe. Vært fysisk aktiv hele livet og er ganske sprek 101 åring. Anonymkode: 0869f...272 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 22. mars #9 Skrevet 22. mars Mensen forsvant uten forvarsel da jeg var 51 år. Gikk ett par år før jeg fikk hetetokter. De er ikke mange eller plagsomme. Har ikke merket noe annet galt.
Fighter83 Skrevet 22. mars #10 Skrevet 22. mars (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når begynte overgangsalderen eller når merket du den? Og hvilke forandringer kom? Anonymkode: 3208d...872 Jeg er 43 år nå og fikk dokumentasjon på at jeg var i klimateriet i fjor da jeg hadde hatt hetetokter hele vinteren, omtrent, men jeg har også slitt med diverse smerter i over 6 år allerede med dertil slitenhet mm og dette mener legene også kommer av at jeg er i klimateriet. Tipper jeg var 38 år når problemene startet. Trodde jeg var senere ute enn mamma men når jeg fikk en bekreftelse på at smertene nok kommer av at det skjer hormonelle endring som igjen påvirker kroppen min så ser jeg at dette har pågått en god stund allerede. Jeg har hatt menstruasjon hele veien men merker at blødningene har endret seg noe. Mamma fikk drypp som 37 åring + at hun var mye sliten også fikk hun hetetokter mm etter det igjen allerede før hun var 40 år. Utrolig nok endra hun kurs og tok utdanning og kom seg inn i en annen type jobb som hun trivdes godt i. Hun er fremdeles i arbeid pr i dag selv om hun er over 70 år. Jeg har noe dårligere konsentrasjon men sliter heldigvis ikke med skikkelig hjernetåke! Jeg vurderer å spørre om hormonpreparat da det er blitt anbefalt meg å prøve men driver å prøver å trene meg i bedre form først. Se om det virker liksom. Er det ikke bedre innen sommerferien så må jeg nesten spørre om noe for jeg begynner å bli bra lei😅 Endret 22. mars av Fighter83
AnonymBruker Skrevet 22. mars #11 Skrevet 22. mars Jeg fikk den som en fin bursdagsgave når jeg var blitt 30! Jeg mistet mensen på dagen nesten, mistet mye hår, sexlyst vet jeg ikke hva er lengre. Hetetokter fra en annen verden og må ikke glemme frostriene. Anonymkode: 9cd51...d08
Perine Skrevet 22. mars #12 Skrevet 22. mars Begynte mellom 50 og 55 med nattesvette. Våknet kokt og våt flere ganger i uken. Det varte i noen år. Samtidig falt og brakk jeg bein flere steder og fikk senere påvist beinskjørhet. Jeg krympet flere cm på høyden. Vet ikke om alt hang sammen, men nattesvetten ga seg gradvis etter noen år.
AnonymBruker Skrevet 22. mars #13 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det er kjempebra med sunn livsstil. Men hormonene endres ikke av det, dessverre, og å ta tillegg forhindrer aldringsprosesser og aldersrelatert sykdom. Det er primært derfor jeg tar det. Anonymkode: 6db59...280 Det er jo ikke helt sant, mye i livsstilen vår som påvirker hormonproduksjonen. Det er jo en grunn til at jenter får menstruasjon tidligere, og at mange opplever sterkere plager i perimenopause enn tidligere. Anonymkode: 37d7d...e8f
AnonymBruker Skrevet 22. mars #14 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er jo ikke helt sant, mye i livsstilen vår som påvirker hormonproduksjonen. Det er jo en grunn til at jenter får menstruasjon tidligere, og at mange opplever sterkere plager i perimenopause enn tidligere. Anonymkode: 37d7d...e8f Klart, det stemmer nok også. Men det jeg mener er at hormonendringer er så kraftige prosesser i kroppene våre, genetisk forhåndsprogammert, at kosthold og livsstil ikke kan imøtegå dette. Samme hva du spiser vil østrogenproduksjonen øke i 12-13-årsalderen, og tilsvarende synke i 40-50-60-årsalderen, helt uavhengig av stress, søvn og miljøfaktorer. Når det nå kommer mer og mer evidens for at å ta bioidentiske hormontilskudd, når de naturlig avtar, holder kroppen friskere, tar jeg mer enn gjerne det. Det bøter ikke helt på tidligere nivåer, men det hjelper en del. Jeg er absolutt ikke av de som vil være ung for enhver pris, men jeg vil gjerne fungere godt, jobbe i maaange år til, og være en god mor, kjæreste og bestemor (etter hvert). Uten hormoner orket jeg kun jobb. Alle celler i kroppen har reseptorer for hormoner, og hormoner igangsetter andre hormoner igjen, og nevrotransmittere. Ser det bl.a veldig tydelig på huden og mageomkrets, uten og mer hormoner. Men folk er forskjellige, og for meg fungerer det godt. Selv om jeg tidligere i livet aldri tålte p-piller, hormonspiral etc., og derfor var skeptisk til hormoner nå. Anonymkode: 6db59...280
AnonymBruker Skrevet 22. mars #15 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Klart, det stemmer nok også. Men det jeg mener er at hormonendringer er så kraftige prosesser i kroppene våre, genetisk forhåndsprogammert, at kosthold og livsstil ikke kan imøtegå dette. Samme hva du spiser vil østrogenproduksjonen øke i 12-13-årsalderen, og tilsvarende synke i 40-50-60-årsalderen, helt uavhengig av stress, søvn og miljøfaktorer. Når det nå kommer mer og mer evidens for at å ta bioidentiske hormontilskudd, når de naturlig avtar, holder kroppen friskere, tar jeg mer enn gjerne det. Det bøter ikke helt på tidligere nivåer, men det hjelper en del. Jeg er absolutt ikke av de som vil være ung for enhver pris, men jeg vil gjerne fungere godt, jobbe i maaange år til, og være en god mor, kjæreste og bestemor (etter hvert). Uten hormoner orket jeg kun jobb. Alle celler i kroppen har reseptorer for hormoner, og hormoner igangsetter andre hormoner igjen, og nevrotransmittere. Ser det bl.a veldig tydelig på huden og mageomkrets, uten og mer hormoner. Men folk er forskjellige, og for meg fungerer det godt. Selv om jeg tidligere i livet aldri tålte p-piller, hormonspiral etc., og derfor var skeptisk til hormoner nå. Anonymkode: 6db59...280 Jeg har heller ikke tålt hormonspiral særlig godt, tror jeg. Nå når jeg ser tilbake på mye diffuse smerter og plager i 30-årene på hormonspiral (betennelser, muskelsmerter, tørre slimhinner, hjernetåke, nedstemthet +++), lurer jeg på om det kan ha vært begynnende overgangsalder. Kan du forklare litt nærme hvordan du reagerte på hormonprevensjon og også hvordan hormoner har hjulpet deg nå? Anonymkode: 5bb2a...dc4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå