Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hjelp! Jeg skal ut å spise med mann og venner neste uke, og videre på show.. Jeg har ingenting å ha på meg! Vi er jo aldri ute.. Jeg har kun college gensere og jeans/turbukser.. 

Hva går man i, på en middag/show som ikke er for pent (ala galla liksom), men ikke hverdagslig? Gjerne passe til jeans eller svart stoff bukse. Har epleform og noen kg for mye om det har noe å si. Er 40år, så er mellom ungdommelig og eh. gammel.  😉

Hvilke nettbutikker er rimelige, men ok klær? Hva skal jeg se etter? 

Anonymkode: 87a20...97c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Svart stoffbukse, en bluse/skjorte og skoletter/støvletter.

Anonymkode: 0186f...6b6

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

det er jo veldig rart og ikke ha noen som helst pen tøy til forskjellige anlendinger som bryllup, dåp, konfirmasjon

Anonymkode: d2648...66e

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Kjole, til nød dressbukse og en lekker bluse

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folk bare fyller opp drittklær i skapet med en gang de blir foreldre. Du må jo ha noe å gå med på avslutninger, familiebursdager, jobbkurs ect. Kjøpe deg en sort penbukse eller et skjørt og et par tre bluser.

Anonymkode: 76f62...256

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

det er jo veldig rart og ikke ha noen som helst pen tøy til forskjellige anlendinger som bryllup, dåp, konfirmasjon

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner ikke hvorfor folk bare fyller opp drittklær i skapet med en gang de blir foreldre. Du må jo ha noe å gå med på avslutninger, familiebursdager, jobbkurs ect. Kjøpe deg en sort penbukse eller et skjørt og et par tre bluser.

Anonymkode: 76f62...256

Typisk Kg, for noen ekle mennesker dere er, ta dere sammen. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Ei penbukse (dvs. ikke jeans) og en pen bluse/topp holder i massevis.

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gått for A-linjet skjørt med en V-halset bluse til, eventuelt en A-linjet kjole med V-hals, ensfarget uten mønster. 

Anonymkode: 4dde8...116

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp deg en svart bukse i dress-stoff som sitter bra og passer til alt, et par topper som passer til, eller en kjole som er mellom-fin, hvis du er mer kjole-typen. Da har du alltid noe som passer. Ikke kjøp på nett, men prøv klærne på. Det trenger ikke være så dyrt, hm og Lindex er helt greit. Skal ikke være nedlatende, men dette er faktisk ikke så vanskelig. Å stresse med lete i nettbutikker for å kjøpe noe å ha på på en bestemt utekveld er, sorry å si det, sånn som de uten stil gjør. Kjøp klær når du har tid og finner noe du liker, så har du klær når du trenger det. 

Anonymkode: d16da...b78

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Typisk Kg, for noen ekle mennesker dere er, ta dere sammen. 

Ærlig talt man er overhode ikke det, det er faktisk ganske vanskelig og ha klær til ulike anledninger å såpass bør man virkelig tåle å høre 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg ville gått for A-linjet skjørt med en V-halset bluse til, eventuelt en A-linjet kjole med V-hals, ensfarget uten mønster. 

F.eks. noe som dette; https://www.asos.com/asos-curve/asos-design-curve-supersoft-v-neck-fit-and-flare-with-seam-detail-mini-dress-in-chocolate/prd/208913142#colourWayId-208913150

Eller dette; 

https://www.asos.com/new-look-plus/new-look-curve-polka-dot-satin-bias-midi-skirt-in-black/prd/209648422#colourWayId-209648428

Skrevet
Kaneel skrev (7 timer siden):

Kjole, til nød dressbukse og en lekker bluse

Til nød???

Dressbukse og lekker bluse holder vel i massevis til de fleste anledninger..

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har BARE collegensere og turbukser? Har du på deg det hver eneste dag hele året, inkludert julaften, 17.mai, bursdager og avslutninger?

Hvis jeg skal ut på middag og show kan jeg ta på meg alt fra en lett pyntet kjole (kort og kang funker begge deler), jumpsuit eller bukse/jeans og bluse. Er 39 år. Anbefaler deg å kjøpe deg en pen bukse, et par skjorter/bluser og en kjole du føler deg fin i, så har du litt å velge i framover.

Anonymkode: 45ab3...dbe

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil veldig gjerne på en update på hvilke antrekk du velger ❤️ 

Finbukse og en fin bluse er safe! 

Anonymkode: b68e5...4f7

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gått i en kjole eller evt skjørt med pen bluse. 

Siden du har epleform ville jeg nok valgt a-line. Wrap dress pleier å være veldig kledelig til den kroppsfasongen.

Jeg synes det er greit å ha litt ulikt i skape til ulike anledninger så jeg ikke trenger å stress handle noe. Synes jeg finner bedre plagg å ta inn i garderoben når jeg ikke direkte må ha noe akkurat nå. 

Anonymkode: a9593...6a5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.3.2026 den 22.03):

Jeg har ikke det! Sliter med å finne klær som passer min eple-formete og kropp på 162 cm. Alle bukser i butikkene rekker meg til brystene, har høy vrist på foten så det er nesten ingens sko som passer min lille fot..., har stor livvidde og bryst, slik at bluser, skjorter, kjoler osv ikke faller pent. jakker er også umulig å finne. De blir ofte for trang rundt brystene, og jeg må gå opp i størrelse som blir altfor stor med lange armer. Siden covid, har jeg vært med på lite sosialt, fordi jeg ikke finner klær. Orker ikke. Så, det går i 1 sort bukse som jeg har på jobb, og noen store gensere, joggesko og sliten jakke. Du kan synes det er så rart som bare det, men jeg har ikke råd til å kjøpe klær for mange tusen kroner for å kunne bruke i 1 dåp, 1 bryllup osv. Vet om mange som sliter med dette. Alle klær i butikkene er laget for lange mennesker, eller folk med lange ben og tynn overkropp. Jeg er ikke overvektig, men har naturlig store bryster og litt mage pga kroppsformen min. 

Anonymkode: 45832...688

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.3.2026 den 8.09):

Du har BARE collegensere og turbukser? Har du på deg det hver eneste dag hele året, inkludert julaften, 17.mai, bursdager og avslutninger?

Hvis jeg skal ut på middag og show kan jeg ta på meg alt fra en lett pyntet kjole (kort og kang funker begge deler), jumpsuit eller bukse/jeans og bluse. Er 39 år. Anbefaler deg å kjøpe deg en pen bukse, et par skjorter/bluser og en kjole du føler deg fin i, så har du litt å velge i framover.

Min mann går enten med arbeidsklær eller turklær. Selvsagt tar han på seg noe finere på "store" dager, men kun da! 

Som sagt, så har jeg ingen pene klær, bortsett fra en trang svart kjole, som er helt nuppete og slitt. Kroppen min endret seg etter covid, og jeg kjøpte heller ingenting nytt i den perioden. Klærne som er i butikkene i dag, passer ikke meg. Ikke alle har like lett for å finn klær.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.3.2026 den 8.09):

Selv jobber jeg i bofellesskap. Der bruker vi egne klær. Jeg bruker mye hverdagslige klær, turklær osv. Så det er ikke slik at alle har behov for masse klær til ulike anledninger. Jeg må ikke ta på bluse for å stille i et møte på jobb. Noen drar sjeldent på tilstelninger. På skoleavslutning er er det heller ikke vanlig å stivpyntet seg. 

Ts: Jeg ville kjøpt en dressbukse og blazer. Gjerne farge om du liker det. Må ikke være knall rosa, men f.eks mørk grønn. Inni kan du ha en bluse, pen topp, pen tskjorte osv. Og gjerne velge noe som ser fint ut om du tar av jakken. 

Anonymkode: c83a7...0fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg skjønner fortsatt ikke at det er mulig å ikke ha NOE som helst penere å ha på seg, til tross for både ts’ og andres forklaringer over, for uansett hvordan man lever så dukker det jo opp NOEN anledninger her og der hvor man ikke stiller i collegegenser? De fleste pynter seg vel i hvert fall litt på julaften eller hvis man blir invitert hjem til noen på middag?

Men ok, hvis man faktisk ikke eier NOE som helst pent man føler seg fin i er det på tide å fikse det. Og slutt å skylde på kroppen, det finnes klær til alle slags kropper - man må bare lete, og noen må dessverre lete mer enn andre. 

For å unngå å kjøpe noe som bare blir hengende anbefaler jeg aller først å google litt eller lete etter finere antrekk man liker på pinterest. Ta screenshots av det du synes er fint! Så går man til en ordentlig butikk (altså ikke H&M, Cubus o.l.) hvor de som jobber der har litt peiling. Vis dem bildene. Fortell hvordan det er. Opplys om hvilken anledning du trenger klær til - tips: kjøp noe som kan brukes til mye forskjellig. En bluse man bruker på «middag og show» kan også evt. brukes i barnedåp. En kjole man bruker i bursdagselskap kan også brukes på julaften. Prøv tingene de ansatte finner til deg. Du trenger ikke å kjøpe alt, men det koster ikke noe å prøve. Kjøp deg et par-tre plagg, så har du penklær i god kvalitet du kan bruke flere ganger og over flere år. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har ikke det! Sliter med å finne klær som passer min eple-formete og kropp på 162 cm. Alle bukser i butikkene rekker meg til brystene, har høy vrist på foten så det er nesten ingens sko som passer min lille fot..., har stor livvidde og bryst, slik at bluser, skjorter, kjoler osv ikke faller pent. jakker er også umulig å finne. De blir ofte for trang rundt brystene, og jeg må gå opp i størrelse som blir altfor stor med lange armer. Siden covid, har jeg vært med på lite sosialt, fordi jeg ikke finner klær. Orker ikke. Så, det går i 1 sort bukse som jeg har på jobb, og noen store gensere, joggesko og sliten jakke. Du kan synes det er så rart som bare det, men jeg har ikke råd til å kjøpe klær for mange tusen kroner for å kunne bruke i 1 dåp, 1 bryllup osv. Vet om mange som sliter med dette. Alle klær i butikkene er laget for lange mennesker, eller folk med lange ben og tynn overkropp. Jeg er ikke overvektig, men har naturlig store bryster og litt mage pga kroppsformen min. 

Hva med omslagskjoler som går til knærne eller litt over. De får gjerne midjen til å se mindre ut. 

Jeg er selv kun 160 cm, og jeg er 10 kg overvektig. Og har litt vanskelig kroppsform. Men eier mange kjoler. Men ikke en eneste bukse, som ikke er treningsbukse. 

Anonymkode: b1741...279

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...