AnonymBruker Skrevet 21. mars #1 Skrevet 21. mars Hei, Jeg har for øyeblikket et karaktersnitt på 2,17 og fullfører bachelorgraden min til sommeren. Jeg studere Økonomi og Administrasjon, Jeg har også vært på utveksling. Jeg har sett litt ulik informasjon når det gjelder hvordan utveksling påvirker snittet, noen steder står det at det ikke teller, mens andre steder nevner et tillegg på 0,1 poeng. I tillegg ser jeg at mange universiteter krever minimum C i snitt. Jeg har forstått dette som 3,00, men på Nord universitet står det at C tilsvarer 2,50 eller høyere. Kan dere derfor avklare: Regnes C i snitt som 2,50 eller 3,00? Finnes det universiteter eller studier jeg kan være kvalifisert for med et snitt på 2,17–2,27 som ikke behøver C i snitt. Eller må jeg ta opp masse fag =( På forhånd takk for svar! Anonymkode: a7792...81a
AnonymBruker Skrevet 21. mars #2 Skrevet 21. mars C er hvertfall 3. 5=A 4=B 3=C 2=D 1=E Anonymkode: 41ae9...cb4
AnonymBruker Skrevet 21. mars #3 Skrevet 21. mars Det jeg stusser over, når det står "For noen Master studier kreves det et vektet snitt på C (2.50 Eller høyere). " På Nord Universitet og på OsloMet står det "Krav til gjennomsnittskarakter C = 2,5." https://www.oslomet.no/studier/soknad-og-opptak/poengberegning-rangeringsregler/omregning-av-karakterer https://www.nord.no/studier/opptak/poengberegning-og-rangering Anonymkode: a7792...81a
AnonymBruker Skrevet 21. mars #4 Skrevet 21. mars Men master er jo mye mer krevende enn bachelor. Sikker på at dette er retningen for deg? Anonymkode: 41ae9...cb4 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars #5 Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det jeg stusser over, når det står "For noen Master studier kreves det et vektet snitt på C (2.50 Eller høyere). " På Nord Universitet og på OsloMet står det "Krav til gjennomsnittskarakter C = 2,5." https://www.oslomet.no/studier/soknad-og-opptak/poengberegning-rangeringsregler/omregning-av-karakterer https://www.nord.no/studier/opptak/poengberegning-og-rangering Anonymkode: a7792...81a Så rart! Kanskje de opererer med å runde oppover ved hver 0,5 Anonymkode: 41ae9...cb4
AnonymBruker Skrevet 21. mars #6 Skrevet 21. mars Grunnen til karakterkravet på master er at det er mer akademisk krevende å ta master enn bachelor. Med lavt karaktersnitt har du så dårlige forutsetninger at sannsynligheten for p bestå masteren er liten, og det vil også være arbeidskrevende for studiestedet å få deg gjennom. Du må belage deg på å ta opp fag for master, og uten bedre karakterer blir også jobbsøkingen trøblete. Anonymkode: 1fb0b...52f
AnonymBruker Skrevet 21. mars #7 Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Men master er jo mye mer krevende enn bachelor. Sikker på at dette er retningen for deg? Anonymkode: 41ae9...cb4 Meg igjen. Jeg kan ikke slette kommentaren over siden den er anonym, men følte den ble mye frekkere en jeg tenkte den skulle bli. Ville bare si at det ikke var ment noe vondt bak kommentaren! Heier på deg, hvis du ønsker å gå for master. Og jeg har hørt flere sagt at de kom inn med lavere snitt en C, fordi det kommer an på antall søkere Anonymkode: 41ae9...cb4 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars #8 Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Det jeg stusser over, når det står "For noen Master studier kreves det et vektet snitt på C (2.50 Eller høyere). " På Nord Universitet og på OsloMet står det "Krav til gjennomsnittskarakter C = 2,5." https://www.oslomet.no/studier/soknad-og-opptak/poengberegning-rangeringsregler/omregning-av-karakterer https://www.nord.no/studier/opptak/poengberegning-og-rangering Anonymkode: a7792...81a Det er bare mer eller mindre klønete måter å skrive det samme på. C=3, men man runder opp fra 2,5. Om det er LURT å begynne på master når man har et snitt mellom C og D, det er en helt annen sak… C i snitt pleier å være ganske standard opptakskrav. Du kan evt sjekke private høyskoler. Anonymkode: 5682a...bb3
AnonymBruker Skrevet 21. mars #9 Skrevet 21. mars For å være mer spesifikk: Snitt på 2,49 = D-snitt Snitt på 2,50 = C-snitt Husk at du må vekte karakterene dine. Har du tatt med det i beregningen? Anonymkode: 5682a...bb3 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars #10 Skrevet 21. mars Jeg kom inn med 2,7 i snitt. Nå har jeg B i snitt på masteren, men dog 15 år etter. Anonymkode: 91f6d...474 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #11 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (17 timer siden): Men master er jo mye mer krevende enn bachelor. Sikker på at dette er retningen for deg? Anonymkode: 41ae9...cb4 Noen av oss modnes litt tregt, men jeg er egentlig ikke enig i at master er så krevende. Jeg har en integrert master, og hvis jeg hadde gått et ordinært bachelor + master-løp ville jeg ikke hatt sjans til å komme inn på noen master i det hele tatt. Jeg opplevde årene etter at de grunnleggende fagene var unnagjort som mye mer motiverende, fikk A på masteroppgaven og hadde kun A-er og noen få B-er de to siste årene på studiet. Men ja: 2,5 regnes som C, for det brukes helt vanlige avrundingsregler. For å ta master uten C i snitt kan det være en mulighet å jobbe et par år, for så å ta en såkalt "erfaringsbasert master" på deltid. Anonymkode: 9bd73...c3e 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars #12 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (19 timer siden): Men master er jo mye mer krevende enn bachelor. Sikker på at dette er retningen for deg? Anonymkode: 41ae9...cb4 Bare tull at master er mye mere krevende. Jeg har mye bedre snitt på min master enn bachelor selvom jeg brukte mindre tid på å studere. Jeg tok en master som skal være ganske krevende. Anonymkode: 2cdb2...d54 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars #13 Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2026 den 21.16): Det er bare mer eller mindre klønete måter å skrive det samme på. C=3, men man runder opp fra 2,5. Om det er LURT å begynne på master når man har et snitt mellom C og D, det er en helt annen sak… C i snitt pleier å være ganske standard opptakskrav. Du kan evt sjekke private høyskoler. Anonymkode: 5682a...bb3 NTNU opererer med C-krav = 2,5 Og så vil jeg poengtere at man fint kan være rustet for master med dårlig bachelorsnitt. Da jeg søkte master var opptaket basert på karakter på fordypningen som for meg var 3,5 mens hele graden var 2,1. Gikk ut med toppkarakter på mastergraden og snitt på B/A. Gikk en bachelor med mange obligatoriske fyllemner som jeg hadde null interesse av. Anonymkode: 45a88...0fe
AnonymBruker Skrevet 23. mars #15 Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): NTNU opererer med C-krav = 2,5 Og så vil jeg poengtere at man fint kan være rustet for master med dårlig bachelorsnitt. Da jeg søkte master var opptaket basert på karakter på fordypningen som for meg var 3,5 mens hele graden var 2,1. Gikk ut med toppkarakter på mastergraden og snitt på B/A. Gikk en bachelor med mange obligatoriske fyllemner som jeg hadde null interesse av. Anonymkode: 45a88...0fe KAN være rustet med svakt snitt. Men slett ikke alle ER. Alle som går på vgs bør ikke gå på universitetet, og alle som tar bachelor bør ikke ta master. Anonymkode: 5682a...bb3
AnonymBruker Skrevet 23. mars #17 Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2026 den 19.17): Hei, Jeg har for øyeblikket et karaktersnitt på 2,17 og fullfører bachelorgraden min til sommeren. Jeg studere Økonomi og Administrasjon, Jeg har også vært på utveksling. Jeg har sett litt ulik informasjon når det gjelder hvordan utveksling påvirker snittet, noen steder står det at det ikke teller, mens andre steder nevner et tillegg på 0,1 poeng. I tillegg ser jeg at mange universiteter krever minimum C i snitt. Jeg har forstått dette som 3,00, men på Nord universitet står det at C tilsvarer 2,50 eller høyere. Kan dere derfor avklare: Regnes C i snitt som 2,50 eller 3,00? Finnes det universiteter eller studier jeg kan være kvalifisert for med et snitt på 2,17–2,27 som ikke behøver C i snitt. Eller må jeg ta opp masse fag =( På forhånd takk for svar! Anonymkode: a7792...81a Det kommer helt an på hva slags bachelor du har i bunn og hva du søker opptak til. Da jeg tok bachelor snakket man om å få laud, og laud lå over snittet i karakter. Beste karakter var 1 og du strøk på 4. For å få laud så var kravet 1.8 i realfag og 2.5 i samfunnsvitenskap og humaniora. Dette fordi det var høyere inflasjon på gode karakterer i realfag. Anonymkode: 5aaff...210
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå