Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mest effektive måten for å gå ned i vekt er å gå på 0 karbo diet eller som det også heter, Carnivore diet. Garantert at hun går ned 5 kilo, første måneden. 

Annet som også virker men er ikke  like effektivt, spise en til to måltider om dagen. 

Ja og sist men ikke minst, styrketrening for å bygge mer muskler, som resulterer i at man har mer behov for kalorier, uten at det lagres som fett på kroppen.

Anonymkode: 09ccf...ce3

Nei!!!! En 16 åring som har noen få kilo til overs skal ikke på nullkarb eller carnivore!! Heller ikke faste. 

hun bør spise masse proteiner, grønnsaker, frukt og karbo. Trene styrke er jeg med på! 

meld henne inn på treningsstudio og skaff en pt med kostholdskompetanse

Anonymkode: 19cc6...fce

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En 16.åring skal ikke i kalorieunderskud. Og hvertfall ikke på diet laget av mamma. 

Server henne sunn mat, laget av rene råvarer. Høyt proteininnhold, riktig fett (for en 16.åring trenger fett), bra mengde karbo og masse fiber. 

Anonymkode: 23b00...76e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Antar hvis du er slank og sunn at dere har sunn mat hjemme med gode middager og frokoster. At det er andre ting hun legger på seg av? Du kan jo gjøre henne oppmerksom på hvor mye sukker det er i de eventuelle uvanene hun har? Brus, energidrikk, iskaffe, godteri , bakst ? Lære henne å lese næringsinnholdet på det hun spiser og drikker om hun ikke kan dette? Å begynne å telle kalorier i måltidene hadde jeg droppa . Heller fokuser på ernæring og sunn mat. Man kan få et helt forvrengt bilde av kosthold om en lærer at kalorier er usunt. 
er hun i sen pubertet så det er naturlig at hun har lagt på seg? Er hun aktiv? Er hun frisk? 

Anonymkode: 9b4e9...338

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Aktivitet, barn og unge er for lite i aktivitet i forhold til alt de blir eksponert for av usunne vaner. Etter at vi som foreldre ble mer aktiv (mannen min hadde alltid vært aktiv, men jeg ikke var det og mulig "hva mamma gjør" er mer synlig for døtre?), så smittet det naturlig over på ungene. Hun eldste (14 år)som var overvektig begynte på eget initiativ å trene og har det mye bedre nå. Yngste på 13 har ikke vært overvektig, men er også aktiv på eget initiativ. Vi har mye frukt og grønt tilgjengelig, og typisk godteri på fredag/lørdag.

Anonymkode: f9549...8de

AnonymBruker
Skrevet

Hmm. Ville jo snakket med henne om sunn matvaner og sunn mat. Det kalles vel opplæring i ernæring? Og maten er en ting, drikke og snacks oftest det som ødelegger. Ville sagt hun bør spise tre måltider hver dag og bare vann til måltider og mellom. Det er hva som er normalt å gjøre. Mange småspiser hele dagen, da blir de insulinresistente og kiloene renner på. Særlig da om hormonene generelt er ustabile og i endring. Sunne måltider og ingen snacking gir lav risiko for overvekt. Og dette synes jeg barna må få vite, før de lever et liv med overvekt fordi man liksom skal like å være overvektig. Spør du meg er det bare sunt å ikke ønske det og å lure på hva man kan gjøre for å være slank/normalvektig. som man bør lære barna å spare og å lage budsjett, om rett og galt osv. Ser ikke forskjellen. 

vekten kan jo da legges på sunn kropp og hva som er normalt for kroppen. En sunn og frisk kropp blir ikke overvektig. Så man må hjelpe kroppen å holde seg frisk og fin gjennom matvaner. Ganske mye jobber mot en på området i 2026, så viktig for barna å lære om dette tenker nå jeg. 

Anonymkode: ecf97...f12

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uansett hva du gjør så ikke begynn med kaloritelling eller å snakke om kalorier! 

Ren og sunn mat! Protein og fett (fra meieriprodukt og olivenolje) metter mye. Ikke kjøp inn ultraprossesert mat, men ha fokus på råvarer og ekte mat. Ikke kjøp lett-brus eller andre lett-produkter.

Det eneste jeg ville bedt henne kutte ned på er energidrikk og brus (som de aller fleste ungdommer drikker for mye av). 

Anonymkode: b62ae...093

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...