AnonymBruker Skrevet 21. mars #1 Skrevet 21. mars Kanskje noe kontroversielt tema, men har en jente på 16 som har lagt på seg en del det siste året. Hun er fryktelig lei seg for dette, og ønsker å gå ned i vekt. Det er snakk om 5-10 kg. Jeg har til nå snakket med henne om sunne vaner, trening og litt om kcal. Men ikke aktivt hjulpet. I dag knakk hun helt og skjønner ikke hvordan hun skal greie det. Ser at hun spiser for mye i forhold til å få et kcal underskudd, men vegrer meg for å si noe om det. Vil jo helst bare at hun skal akseptere seg selv som hun er- stor eller liten. Men hva tenker dere? Er det innafor å hjelpe henne litt med fx forståelsen av hvilke mat som inneholder mye/lite kcal osv? Ser at hun ikke helt har forstått det enda. Anonymkode: 0d651...cdf 1
isw Skrevet 21. mars #2 Skrevet 21. mars (endret) Jeg synes man i den alderen skal fokusere mer på sunn mat og gode matvaner enn kalorier isolert sett. Husk at man kan være fryktelig sårbar. Det er bedre at man spiser mat som hjelper kroppen å utvikle seg, og at man unngår et vanskelig forhold til mat. Endret 21. mars av isw 7 2
moomino Skrevet 21. mars #3 Skrevet 21. mars Hvor mye for mye er det da Er helt vanlig i den alderen å legge på seg mellom 5 til 10 kg pga hofter osv https://www.vg.no/sport/i/mQqA9O/ekspert-etterlyser-veiledning-jenter-legger-paa-seg-510-kg-i-puberteten Dette er noe desverre mange henger seg opp i 5
AnonymBruker Skrevet 21. mars #4 Skrevet 21. mars isw skrev (2 minutter siden): Jeg synes man i den alderen skal fokusere mer på sunn mat og gode matvaner enn kalorier isolert sett. Husk at man kan være fryktelig sårbar. Det er bedre at man spiser mat som hjelper kroppen å utvikle seg, og at man unngår et vanskelig forhold til mat. Nå er det jo akkurat det jeg har forsøkt da… Men hun bare raser og fortviler fordi hun sliter sånn med å gå ned. Blir derfor veldig usikker på om jeg faktisk skal hjelpe eller bare fortsette som før. Det har jo i alle fall ikke gjort det bedre for henne 😢 Anonymkode: 0d651...cdf 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars #5 Skrevet 21. mars Det er et alt for stort ansvar for en så ung jente å måtte bære på egenhånd, og det midt i en veldig sårbar fase i livet. Hjelp henne heller, ikke med snakk og formaninger, men i praksis. Fokuser på sunn mat, lag mat sammen og hva en kan spise mye av. Så kan det en bør spise mindre av være der litt i en bisetning i bakgrunnen. Start med å gå hyggelige turer i helgedagene, om hun er inaktiv. Anonymkode: 28833...938 4
isw Skrevet 21. mars #6 Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå er det jo akkurat det jeg har forsøkt da… Men hun bare raser og fortviler fordi hun sliter sånn med å gå ned. Blir derfor veldig usikker på om jeg faktisk skal hjelpe eller bare fortsette som før. Det har jo i alle fall ikke gjort det bedre for henne 😢 Anonymkode: 0d651...cdf Jeg synes egentlig at du gjør det som er riktig pr i dag. Når det gjelder tema rundt å gå ned i vekt, så er det gjerne et minefelt, for man kan risikere å gi henne et mer komplisert forhold til mat. Hvis hun virkelig ønsker å gå ned i vekt, men fortsatt legger på seg, så tyder det i alle fall for meg på at noe kan ha begynt å utvikle seg i litt komplisert retning allerede. Så jeg tenker i alle fall at jeg ville forsøkt å lage god og sunn mat hjemme og oppfordret f.eks. til kontakt med helsesykepleier for konkrete råd rundt vektnedgang og ikke minst en vurdering rundt om dette er nødvendig. Jeg har selv vært sterkt overvektig og gått ned 40 kilo. Senest denne uken møtte jeg moren min (jeg er 43 år gammel, til info) og hun presterte å si "nå synes jeg magen din har blitt stor igjen". Jeg har ikke lagt på meg, men dette er noe jeg har levd med hele livet (en mor som blander seg i vekten min). Jeg er litt allergisk mot det. 2 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars #7 Skrevet 21. mars Mest effektive måten for å gå ned i vekt er å gå på 0 karbo diet eller som det også heter, Carnivore diet. Garantert at hun går ned 5 kilo, første måneden. Annet som også virker men er ikke like effektivt, spise en til to måltider om dagen. Ja og sist men ikke minst, styrketrening for å bygge mer muskler, som resulterer i at man har mer behov for kalorier, uten at det lagres som fett på kroppen. Anonymkode: 09ccf...ce3 1
mommyaka Skrevet 21. mars #8 Skrevet 21. mars Har hun stabil syklus? Mange jenter idag har pcos som gjør at vi går fort opp i vekt og vanskelig å gå ned. Kanskje dere kan sette dere ned å finne litt sunne lunsjer og middager? Snakke om hva som er mye mat etc Men... viktigeste er at man går IKKE ned for å ha en tynn kropp pga verden sier det...man går ned pga helse Føler hun at hun må ned i vekt pga v a andre tenker på kroppsbilde? 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars #9 Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mest effektive måten for å gå ned i vekt er å gå på 0 karbo diet eller som det også heter, Carnivore diet. Garantert at hun går ned 5 kilo, første måneden. Annet som også virker men er ikke like effektivt, spise en til to måltider om dagen. Ja og sist men ikke minst, styrketrening for å bygge mer muskler, som resulterer i at man har mer behov for kalorier, uten at det lagres som fett på kroppen. Anonymkode: 09ccf...ce3 Slutt med feilinformasjon. Vi er alle forskjellige, og reagerer forskjellig på dietter. Jeg prøvde den i samarbeid med lege, var i ketose hele tiden. Gikk ned 1,5 kg første uken, så opp nøyaktig 400 g, hver uke. Og jeg ble veldig syk. Så sluttet etter 6 uker. Og en aktiv tenåring, skal ikke gå på en sånn diett. De skal ha i seg karbohydrater. Anonymkode: e6572...d21 11 2
isw Skrevet 21. mars #10 Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mest effektive måten for å gå ned i vekt er å gå på 0 karbo diet eller som det også heter, Carnivore diet. Garantert at hun går ned 5 kilo, første måneden. Annet som også virker men er ikke like effektivt, spise en til to måltider om dagen. Ja og sist men ikke minst, styrketrening for å bygge mer muskler, som resulterer i at man har mer behov for kalorier, uten at det lagres som fett på kroppen. Anonymkode: 09ccf...ce3 Det fungerer for vektnedgang - ja - men det er nok ikke sånne matvaner jeg ville lært datteren min hvis jeg hadde en datter, på 16 år. Lavkarbo er, foruten å ikke være helt bærekraftig, litt bingo rundt om man tåler det eller ikke. En carnivore-diett kan gi høyt kolesterol, høyt blodtrykk, depresjon, etc - hos de som IKKE tåler den. Så er det selvsagt eksempler på det motsatte - men en så ekstrem diett mener jeg at skaper mer problemer enn det løser for en sårbar 16-åring. 6 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars #11 Skrevet 21. mars isw skrev (10 minutter siden): Jeg synes egentlig at du gjør det som er riktig pr i dag. Når det gjelder tema rundt å gå ned i vekt, så er det gjerne et minefelt, for man kan risikere å gi henne et mer komplisert forhold til mat. Hvis hun virkelig ønsker å gå ned i vekt, men fortsatt legger på seg, så tyder det i alle fall for meg på at noe kan ha begynt å utvikle seg i litt komplisert retning allerede. Så jeg tenker i alle fall at jeg ville forsøkt å lage god og sunn mat hjemme og oppfordret f.eks. til kontakt med helsesykepleier for konkrete råd rundt vektnedgang og ikke minst en vurdering rundt om dette er nødvendig. Jeg har selv vært sterkt overvektig og gått ned 40 kilo. Senest denne uken møtte jeg moren min (jeg er 43 år gammel, til info) og hun presterte å si "nå synes jeg magen din har blitt stor igjen". Jeg har ikke lagt på meg, men dette er noe jeg har levd med hele livet (en mor som blander seg i vekten min). Jeg er litt allergisk mot det. Veldig enig i dette. Eg var sjølv ganske lubben i oppveksen (og fortvilt over dette), men det hadde vore heilt grusomt dersom mamma hadde "hjelpt meg med sunne vaner". Det ho gjorde (og som fungerte) var å berre vere eit forebilete for aktivitet og mat. Dersom ho hadde gjort vekta mi til sitt problem, og satt igang med tiltak, så hadde nok forholdet mellom oss vore veldig mykje dårlegare. I staden så var det kjærleik, med fokus på eigenverdi uavhengig av størrelse og kilo. ❤️ Anonymkode: dba80...b09 3 1
isw Skrevet 21. mars #12 Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Veldig enig i dette. Eg var sjølv ganske lubben i oppveksen (og fortvilt over dette), men det hadde vore heilt grusomt dersom mamma hadde "hjelpt meg med sunne vaner". Det ho gjorde (og som fungerte) var å berre vere eit forebilete for aktivitet og mat. Dersom ho hadde gjort vekta mi til sitt problem, og satt igang med tiltak, så hadde nok forholdet mellom oss vore veldig mykje dårlegare. I staden så var det kjærleik, med fokus på eigenverdi uavhengig av størrelse og kilo. ❤️ Anonymkode: dba80...b09 Tusen takk for fint svar ❤️
Hmmmmmm Skrevet 21. mars #13 Skrevet 21. mars Da jeg var ungdom, hadde jeg en overvektig venninne. Jeg elsket å sykle, og dro med meg henne på turer en hel sommer. Når vi kom tilbake på skolen etter ferien fikk folk sjokk. Hun hadde rast av seg alt omtrent. Planlegg en aktiv sommer. Kanskje dere får mye ufarlig hjelp der 1 1
isw Skrevet 21. mars #14 Skrevet 21. mars (endret) AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Mest effektive måten for å gå ned i vekt er å gå på 0 karbo diet eller som det også heter, Carnivore diet. Garantert at hun går ned 5 kilo, første måneden. Tenkte bare å utdype litt: Kort sagt: Når vi spiser karbohydrater, og kroppen utskiller insulin, så krysser aminosyren tryptofan blod/hjernebarrieren og omdannes til serotonin i hjernen. Serotoninet stimulerer deretter noen reseptorer (5-HT2c-reseptorer) som gjør at vi kjenner metthetsfølelse. Derfor vil medisiner som blokkerer denne reseptoren (en del medisiner i psykiatrien) gjerne føre til vektoppgang. I tillegg til det, vil serotonin redusere utskillelsen av stimulerende nevrotransmittere (noradrenalin og dopamin), rasjonalet bak dette er fra naturens side at når vi er mette, trenger vi ikke energi til å jakte. Et lavkarbokosthold vil følgelig i stor grad redusere serotonin i nervesystemet, og holde oss mer opplagte og energiske som følge av at stressnivået øker. Men det er ikke alle som trenger et økt stressnivå. For noen er det positivt, for andre kan det øke angst og depresjon (en del antidepressiva virker jo ved å tilgjengeliggjøre mer serotonin i hjernen). Lavkarbokosthold kan 1) øke forbrenningen, ref over, og 2) dempe fettlagringen (ingen carbs, ingen insulin, ingen fettlagring). Men: Du risikerer også forstyrrelser i saltene i blodet (særlig kalium, ved å spise carnivore), du risikerer høyt kolesterol (mye mettet fett) og høyt blodtrykk ved å ha mye stresshormoner i kroppen. Du mister typisk også sone 5 ved kondisjonstrening gjennom at du i liten grad greier å la musklene jobbe anaerobt. Synes basert på alt dette, at å lære en 16-åring dette kostholdet er noe risky. Det er risky selv for voksne, og man må prøve seg fram. Endret 21. mars av isw
Mei88 Skrevet 21. mars #15 Skrevet 21. mars Dietter funker ikke. Ikke ta tips om det. Men hjelp til med å legge om kosten, dette gjør du ved å lage sunnere mat (regner med du lager middag begge spiser). Det å begynne med slanking i en alder av 16 legger ikke et bra utgangspunkt for resten av livet. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars #16 Skrevet 21. mars Gjør aktivitet til noe gøy. Det å gå på tur uten et mål kan være drepende kjedelig. Sjekk ut Stikk ut-appen. Lag hver deres bruker. Gå på turene sammen med henne. Sjekk ut om deres kommune også skal ha noe “ti på topp”-topptur eller lignende konkurranser i vår/sommer. I sommer kan dere dra på pilegrimsleden. Fokuser mest på å skape gode minner. Mest for deres del. Ikke for sosiale medier sin del. Bilder er likevel kjekt å ha privat. Anonymkode: 6bf6f...44c
AnonymBruker Skrevet 21. mars #17 Skrevet 21. mars Dere som oppfordrer til aktivitet; det er selvfølgelig alltid bra. Men trening er gram og mat er kilo. Hun kommer ikke til å gå ned 5 kilo med litt ekstra aktivitet alene. Jeg har slitt med vekt både som ungdom og voksen, og vet ikke helt hvordan jeg ville stilt meg til dette, om en av mine kom med denne problemstillingen. Ikke lett, altså. Anonymkode: b30b9...1ff 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars #18 Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Mest effektive måten for å gå ned i vekt er å gå på 0 karbo diet eller som det også heter, Carnivore diet. Garantert at hun går ned 5 kilo, første måneden. Annet som også virker men er ikke like effektivt, spise en til to måltider om dagen. Ja og sist men ikke minst, styrketrening for å bygge mer muskler, som resulterer i at man har mer behov for kalorier, uten at det lagres som fett på kroppen. Anonymkode: 09ccf...ce3 Nei, drit i dietter. Finn heller ut hvor kaloriene kommer fra. En "kaffe" fra starbucks kan være 800 kalorier! Er det ofte godteri? Er det søtsug, eller emosjonell spising? Snakk samen om sunne valg, og gjør det lett for henne å holde seg unna godteri, og velge sunt. Legg til rette for henne, så det er letter å ta de riktige valgene. Snakk gjerne også om skam og dårlig samvittighet, så det ikke blir matskam eller problemer med mat. Føler du deg usikker snakk med fastlegen din, eller kontakt en ernæringsekspert. Anonymkode: 8201b...a9b 6
Crazydoglady Skrevet 21. mars #19 Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kanskje noe kontroversielt tema, men har en jente på 16 som har lagt på seg en del det siste året. Hun er fryktelig lei seg for dette, og ønsker å gå ned i vekt. Det er snakk om 5-10 kg. Jeg har til nå snakket med henne om sunne vaner, trening og litt om kcal. Men ikke aktivt hjulpet. I dag knakk hun helt og skjønner ikke hvordan hun skal greie det. Ser at hun spiser for mye i forhold til å få et kcal underskudd, men vegrer meg for å si noe om det. Vil jo helst bare at hun skal akseptere seg selv som hun er- stor eller liten. Men hva tenker dere? Er det innafor å hjelpe henne litt med fx forståelsen av hvilke mat som inneholder mye/lite kcal osv? Ser at hun ikke helt har forstått det enda. Anonymkode: 0d651...cdf Lag mat som er gunstig for vektnedgang, jevnt blodsukker og lite sultfølelse. Ha frukt ol alternativ tilgjengelig og vis henne at det ikke trenger å være så vanskelig Jo mer riktig hun spiser jo mindre blir behovet for andre ting
AnonymBruker Skrevet 21. mars #20 Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Slutt med feilinformasjon. Vi er alle forskjellige, og reagerer forskjellig på dietter. Jeg prøvde den i samarbeid med lege, var i ketose hele tiden. Gikk ned 1,5 kg første uken, så opp nøyaktig 400 g, hver uke. Og jeg ble veldig syk. Så sluttet etter 6 uker. Og en aktiv tenåring, skal ikke gå på en sånn diett. De skal ha i seg karbohydrater. Anonymkode: e6572...d21 Det er akkurat sånn med kalorier også? Jeg var lubben i tenårene. Mamma visste alt om kalorier , og jeg fikk Grete rhoede kurs i 15 års gave. Gikk ned en halv kilo. Når jeg kom i 20 årene og leste meg opp på lavkarbo gikk jeg ned i vekt og forble slank. Ja, vi er forskjellige. Ts gir ikke veldig mye info om datteren ellers, som kunne ha gitt en ide om hva slags kosthold som er sunnest for henne. Hvis vi skal generalisere tenåringer i vekst ( er hun fortsatt i vekst ? Eller var hun tidlig utviklet og ble ferdig utvokst for 4 år siden ? ) så trenger tenåringer fett like mye som karbohydrater. Karbohydrater klarer jo kroppen å produsere selv tross alt, selvom jeg er enig i at aktiv ungdom i vekst bør spise det og. Anonymkode: 9b4e9...338 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå