AnonymBruker Skrevet 21. mars #1 Skrevet 21. mars Jeg har akkurat sett intervjuet med Mette Marit og det var irriterende å høre at hun konsekvent sa de der hun skulle sagt dem. Brukes ikke obkjejtsformen på sørlandet? Anonymkode: aa7fa...659 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars #2 Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har akkurat sett intervjuet med Mette Marit og det var irriterende å høre at hun konsekvent sa de der hun skulle sagt dem. Brukes ikke obkjejtsformen på sørlandet? Anonymkode: aa7fa...659 Generelt meget vanlig å ikke skille de/dem. Nesten ingen dialekter gjør det. Noen bruker kun de(i) e.l. og noen bruker kun dem, dom e.l. Anonymkode: d7437...563 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars #3 Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har akkurat sett intervjuet med Mette Marit og det var irriterende å høre at hun konsekvent sa de der hun skulle sagt dem. Brukes ikke obkjejtsformen på sørlandet? Anonymkode: aa7fa...659 Det gjør stadig flere på Østlandet også. Men mange på Sørlandet sier du i alle former og ikke du/deg. Det skjærer i ørene mine, men jeg tror dessverre det er dialekt Anonymkode: 16fa6...436
AnonymBruker Skrevet 21. mars #4 Skrevet 21. mars Fra sørlandet, jeg sier ikke "dem". Det er bare de svært "pene" her i byen som sier dem😂 Anonymkode: f061e...bb4 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars #5 Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fra sørlandet, jeg sier ikke "dem". Det er bare de svært "pene" her i byen som sier dem😂 Anonymkode: f061e...bb4 Signere den🤣😅 Anonymkode: b4023...16a 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars #6 Skrevet 21. mars «Skulle sagt» 🙈 du har ikke fått med deg at takket være flytting, media osv sp vaskes dialekter mer ut. Hun har bodd i Oslo i mange år, selvfølgelig kan dialekten endre seg. Anonymkode: 90f26...0c6
AnonymBruker Skrevet 21. mars #7 Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det gjør stadig flere på Østlandet også. Men mange på Sørlandet sier du i alle former og ikke du/deg. Det skjærer i ørene mine, men jeg tror dessverre det er dialekt Anonymkode: 16fa6...436 Typisk at noen kan si "skal vi gå hjem til du" men da er du nok nærmere Arendalsområde. Anonymkode: f061e...bb4
AnonymBruker Skrevet 21. mars #8 Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): «Skulle sagt» 🙈 du har ikke fått med deg at takket være flytting, media osv sp vaskes dialekter mer ut. Hun har bodd i Oslo i mange år, selvfølgelig kan dialekten endre seg. Anonymkode: 90f26...0c6 Kronsprinsparet bor da ikke i Oslo?! Forresten bor jeg på Oslos vestkant selv, og her er det færre og færre som bruker "dem". Nærmest alle høres ut som Carl I. Hagen, og det er IKKE en kompliment. Anonymkode: cd10e...8b9
AnonymBruker Skrevet 21. mars #9 Skrevet 21. mars Prøv å bo på østlandet og hele tiden høre voksne som ikke har lært å si “henne”. Jeg snakket med hun i går. Kan du gi boka til hun der borte. Jeg så hun på butikken i stad. Vi møtte hun på vei hjem. Han ringte hun i morges. Jeg kjenner hun ganske godt. De inviterte hun på middag. Læreren ba hun komme inn. Jeg hjalp hun med lekser. Vi ventet på hun lenge. Anonymkode: 406bb...e8f 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #10 Skrevet 22. mars Hun prøver sikkert å fremstå som finere enn hun er. I Oslo vest, Bærum og deler av Asker bytter MANGE ut dem med de fordi de tror det høres så mye penere ut. Er fra Oslo vest selv og blir flau på deres vegne. De samme folka sier hun til alt. Henne er visst stygt det også. De tror de fremstår dannet, men de høres jo ut som idioter som ikke kan snakke rent og riktig. Anonymkode: 1a0fa...145 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå