Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi får snart nye naboer. Enebolig-område, vi kjører forbi deres hus inn til oss. Hva er vanlig nå, banker man på og ønsker nye naboer velkommen med blomster eller bakst, eller tar man det bare som det kommer i forbifarten? Hva er hyggelig uten at det er kleint eller påtrengende? Sentralt østlandsområde.

Anonymkode: 3b050...f55

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man tar det i forbifarten, som det kommer…. Mest i amerikanske filmer, naboene tropper opp på døra med kake for å ønske velkommen

Anonymkode: 8d34f...2ea

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor på bygda og da vi flyttet inn der vi bor nå. Gikk det ikke mange dagene før første banket på døra. Og han er nå bestevenn til mannen. 

Vi har og vei møtte pga privat vei på 5 km med 15 hus, så vi hadde bodd i huset i ca 8 dager da det skulle være møtte og da traff vi alle i gata.

Mest vanlig er vel at en slår av en prat i det en treffers ved at en er ute samtidig eller møttes på noe som skjer

Anonymkode: dbd04...789

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Da blir det en prat over gjerdet eller i forbifarten. Sånne ting synes jeg er litt vanskelig å vite noe hva som er «gjengs», så takk for hjelpen! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar! Da blir det en prat over gjerdet eller i forbifarten. Sånne ting synes jeg er litt vanskelig å vite noe hva som er «gjengs», så takk for hjelpen! :)

Er ikke lett. Noen ønsker jo at en kommer bankene på, andre ikke. Syns selv det er vanskelig å avgjøre.

Og når en og ser mange tråder her med folk som ikke vil at folk ska banke på eller besøk uten avtale så er det så jeg lurer på at det er ikke rart folk sliter psykisk, for virker som de burrer seg inne fra omverden og 0 kontakt med nabo og til tider familie.

Vi kjenner nå alle i bygda vi bor i nå. Og er nesten daglig noe  kommer kjapt innom for en kopp kaffe eller te.  Vi hjelper hverandre med ting. Så bare im mandagen da ringte ene naboen og lurte på om jeg kunne dra ned å lufte hunden hans fordi han måtte jobbe overtid. Da dro jeg ned låste meg inn og gikk en tur med hunden. Og vi kan ringe når vi trenger noe. Desverre virker slik omgang som er farlig i dag for enkelte  en av tingene enkelte her sier: vi kan jo gå nakene, vi kan jo ha sex, eller vi ska bort om litt. Så virker som personer her på kg går nakne døgnet rundt og hekker rundt i huset døgnet rundt, satt på spissen

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bor i Bærum og her kom naboene på døra med blomst 🌺

Anonymkode: 9660a...1b7

• Hjerte 1
Skrevet

Aldri feil å gjøre litt ekstra heller. Vet mange nordmenn synes det er kleint og påtrengende ( meg inkludert). Men j g tror de fleste setter pris på det også. Man kan jo fint gå å levere noe uten å stå å trippe å forvente å bli invitert inn.. bare si; hei, hyggelig med nye naboer, jeg har akkurat bakt å ville bare stikke innom med en liten hilsen. Velkommen til nabolaget. Ha det fint (også går man). 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Syns absolutt du skal ta med kake og hilse på,så gjør du bygda attraktiv. Vise at innflyttere blir tatt godt imot. 

Anonymkode: d7d39...98c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det forstår jeg, siden det er så mange i dag som har angst for at naboer skal snakke med dem…. 😕 

Anonymkode: 27723...fd9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er ikke lett. Noen ønsker jo at en kommer bankene på, andre ikke. Syns selv det er vanskelig å avgjøre.

Og når en og ser mange tråder her med folk som ikke vil at folk ska banke på eller besøk uten avtale så er det så jeg lurer på at det er ikke rart folk sliter psykisk, for virker som de burrer seg inne fra omverden og 0 kontakt med nabo og til tider familie.

Vi kjenner nå alle i bygda vi bor i nå. Og er nesten daglig noe  kommer kjapt innom for en kopp kaffe eller te.  Vi hjelper hverandre med ting. Så bare im mandagen da ringte ene naboen og lurte på om jeg kunne dra ned å lufte hunden hans fordi han måtte jobbe overtid. Da dro jeg ned låste meg inn og gikk en tur med hunden. Og vi kan ringe når vi trenger noe. Desverre virker slik omgang som er farlig i dag for enkelte  en av tingene enkelte her sier: vi kan jo gå nakene, vi kan jo ha sex, eller vi ska bort om litt. Så virker som personer her på kg går nakne døgnet rundt og hekker rundt i huset døgnet rundt, satt på spissen

Enig i dette…. Mens de kanskje er på sosiale medier osv hele tiden ellers. Trist samfunn 😕 

Anonymkode: 27723...fd9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde satt veldig pris på et besøk på døra! Det er jo bare å si at "man ville si hei og ikke forstyrre noe mer, men det er bare å komme bort på en kaffekopp senere hvis dere ønsker". 

Så er det jo opp til naboen om man følger opp tilbudet. :)

Anonymkode: 35def...b37

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet til eneboligområde i Stavanger for noen år siden. To av naboene kom på døra med hhv blomst og potteplante, sulerkoselig! Da det kom nye naboer for et år siden gikk vi på døra med blomster. De satte kjempestor pris på det😊

Anonymkode: 5837b...5d1

AnonymBruker
Skrevet

Vi har besøkt to nye naboar og hatt med en god flaske eplemost og slått av en prat. Visste de hadde barn på alder med våre barn, og ville knytte kontakt. Veldig hyggelig. 

Anonymkode: 21c10...440

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke treng deg på, vi bor i Norge.

Anonymkode: bee44...348

AnonymBruker
Skrevet

Vi utstråler nok "ikke kom nær meg" energier, for det har aldri kommet noen på døra her når vi har flyttet. 

Der vi bodde før, flyttet det inn noen i nabohuset ca et år etter oss, og drt første de andre naboene gjorde var å stikke innom med blomster og div. Var helt merkelig å observere siden INGEN kom til oss 😆 Vi kom heller aldri godt inn i nabolaget der, følte oss bestandig litt utenfor.  - de nye naboene, som kom året etter oss skle rett inn i varmen da. 

Her vi bor nå var det heller ingen som kom på døra, men de trommet sammen til "velkommen i nabolaget" fest noen mnd etter at vi var kommet. Var på sommeren, i enden av gata ble det laget langbord og hele gata og mer til samlet seg, så da ble vi kjent med alle på en gang.  Var skikkelig koselig  😊

Anonymkode: e03ba...106

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er nye her vi bor. Vi hadde satt pris på om folk banket på for å hilse. Må ikke ha med noe bakstverk, selv om det er hyggelig. Når vi er kommet helt i orden her inne i huset kommer vi nok til å invitere de nærmeste naboene inn på en kaffe.

Anonymkode: eb34a...bd9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er uenig i den om å dra på døra.

Dere møtes tidsnok når dere er naboer, la dem få komme seg i orden før dere buser på, så kan dere heller be dem på kaffe og kake når dere har møttes i nabolaget.

Anonymkode: 999e8...ec1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...