Gå til innhold

Da var jakten igang igjen, katten min.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ok, har opplevd at lille pus er en jeger. Men trodde ikke det skulle starte så tidlig. I dag kom første stålorm inn. Har katteluke. Men 20 mars, det er tidlig. Den var lang og veldig levende. Nå er jeg vant med udyr som kommer inn med pus. Så, finne en bolle, pølseklype, så ordner dette seg. Har googlet på stålormer, de er fredet. Katten elsker dem. Ikke for å spise, men for å leke. 

Men sesongen har nå startet. Dette er en pus som tar inn alt. Stålormer, mus, salamandere og fugler. 

Ser for meg 6 mnd med å passe på til enhver tid. Men, jeg stenger katteluke innimellom. Fikk installert luken pga mas, ut og inn. Må tenke litt på hvordan jeg skal gjøre dette i sommer. 

Å installere katteluke var en todelt grunn. Pus gikk ut og inn sikkert 10 ganger pr dag. Og, ved dårlig og kaldt vær kan de komme seg inn. 

I dag foretrekker jeg å åpne døren for dem. Når det er sagt, ikke alle 3 greier å si ifra at de ville inn. 

Nå er det snart sommer. Men bor en plass hvor vi opplever minus 20 grader i vinterhalvåret. Kattene får ikke ut når det er så kaldt. Derfor katteluke. 

Jeg forbereder meg nå på en ny sesong med udyr. Jenta kommer til å jakte på alt. 

Har du katt så må du se hva du har, en jeger. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg får "gaver" av kattene hele året, inkludert midt på vinteren (bare sjeldnere, det blir 20 minus her også). Har katteluke som alltid står åpen (med mindre det er veterinær dag 🤣) og er vant til alle mulige dyr. Av de vi har hatt inne så kan jeg nevne: Troster, stær, en skjære, en flaggspett, 2 flaggermus, stålormer, salamander, hareunger, andunger, spissmus, klatremus, jordrotter, alle typer småfugler og sikkert flere jeg har glemt 🤣. Dette høres ille ut, men er fordelt på de siste 12 årene og de aller fleste av dyrene har vært i live og blitt sluppet ut igjen. Var litt rart å komme hjem til en ganske skrikete skjære på kjøkkenbenken 🤭

Er blitt så vandt til disse smådyrene (og restene av smådyr) at nå gidder jeg ikke finne fram hanske engang. Bare tar tak i de, bærer de ut og vasker henda etterpå (unntaket er flaggermusene, de bruker jeg alltid hansker på). Har hatt hissige mus hengende etter tenna i hånden min flere ganger, men det gjør jo ikke noe særlig vondt. Rensker bare såret godt etterpå. 

Stålormer er bare så nydelige. De plukker jeg opp og varmer de gjerne litt i hånden før jeg slipper de ut (de er jo egentlig en type salamander uten ben og kan ikke bite meg). De er så glatte og fine og ta på, og de koser seg i varmen fra hånden (spesielt nå på våren). 

Men jeg venter egentlig bare på at en av kattene skal få dratt inn en hoggorm, jeg vet det kommer. Er bare et spørsmål om tid 🤣

Det mest positive er at det har gjort meg ekstremt hardfør ovenfor blod, lukter og alt annet gørr.  Litt greit å ikke være redd noen former for smådyr egentlig, gjør jobben som katteeier (jeger-eier) mye lettere 😁 

Endret av Evot_i_skogen
AnonymBruker
Skrevet

Katte-sikkert halsbånd med bjelle på

Anonymkode: 4d843...888

• Nyttig 1
Skrevet

Så godt å høre at det er flere enn meg som opplever dette. Jeg er vant med dette. Har hatt katter som har jaktet gjennom år. Mus har kommet innom. Dette er fortid, men om fortidens pus ikke fikk det hun ville ha, ja, da dro hun ut i skogen og dro hjem en mus. Hun demonstrerte for meg. Hvis du ikke vil gi meg noe godt, så finner jeg det selv. Elsker mine dyr. Hver sin personlighet 

Skrevet

Gud hjelpe meg VRÆL, sjeleglad vi ikke har katteluke!

Stålorm, mus og fugl i hus - hadde vært full panikk på denne dama!!!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gud, jeg savner katten min. I fjor kom jeg en gang hjem til at han hadde gjennomført et massemord. Det lå døde mus strødd om hele tunet vårt. Og hver gang han kom inn katteluka med en død mus🥹 hatet det da, men nå savner jeg de små gavene hans❤️

Anonymkode: 4978f...cdf

Skrevet

Snakket nettopp med en nabo. Hun var overrasket over at jeg ikke hyler mere og mer om hjelp. Ok, stålorm kom inn. Har lært meg hvordan ta denne situasjonen. 

Men ærlig talt. Er dere så redde for alt dere er redd for? Skaffer dere katt må dere skjønne hva dette innebærer. 

AnonymBruker
Skrevet

Min pus åpnet jaktsesongen forrige lørdagskveld med først å komme med en liten velfødd rotte, så en voksen mus og deretter en halvvoksen musunge som fremdeles var litt i live..Han spiser de ikke opp, men leker med de til de revner litt🤮

Jeg liker ikke hverken mus eller rotter, så han fikk ikke ta de med inn, men la de pent fra seg på trappen.

På søndag til frokost kom han med to nye mus som han la på trappen, og da ble det en stående buffe for strøkets katter.

Anonymkode: 4f075...fed

Skrevet
Evot_i_skogen skrev (På 20.3.2026 den 15.12):

Jeg får "gaver" av kattene hele året, inkludert midt på vinteren (bare sjeldnere, det blir 20 minus her også). Har katteluke som alltid står åpen (med mindre det er veterinær dag 🤣) og er vant til alle mulige dyr. Av de vi har hatt inne så kan jeg nevne: Troster, stær, en skjære, en flaggspett, 2 flaggermus, stålormer, salamander, hareunger, andunger, spissmus, klatremus, jordrotter, alle typer småfugler og sikkert flere jeg har glemt 🤣. Dette høres ille ut, men er fordelt på de siste 12 årene og de aller fleste av dyrene har vært i live og blitt sluppet ut igjen. Var litt rart å komme hjem til en ganske skrikete skjære på kjøkkenbenken 🤭

Er blitt så vandt til disse smådyrene (og restene av smådyr) at nå gidder jeg ikke finne fram hanske engang. Bare tar tak i de, bærer de ut og vasker henda etterpå (unntaket er flaggermusene, de bruker jeg alltid hansker på). Har hatt hissige mus hengende etter tenna i hånden min flere ganger, men det gjør jo ikke noe særlig vondt. Rensker bare såret godt etterpå. 

Stålormer er bare så nydelige. De plukker jeg opp og varmer de gjerne litt i hånden før jeg slipper de ut (de er jo egentlig en type salamander uten ben og kan ikke bite meg). De er så glatte og fine og ta på, og de koser seg i varmen fra hånden (spesielt nå på våren). 

Men jeg venter egentlig bare på at en av kattene skal få dratt inn en hoggorm, jeg vet det kommer. Er bare et spørsmål om tid 🤣

Det mest positive er at det har gjort meg ekstremt hardfør ovenfor blod, lukter og alt annet gørr.  Litt greit å ikke være redd noen former for smådyr egentlig, gjør jobben som katteeier (jeger-eier) mye lettere 😁 

Dette er min hverdag. Er ikke redd for mus eller andre ting som kommer inn. Gørr og blod er en del av hverdagen. Sommertid. Trodde jeg. Nå er vi mars fortsatt. Var ikke klar for dette. Men må man så må man. Det verste er om pus kommer inn med levende mus. Hun leker med de, så kommer mus unna. 

I dag var det en stålorm. Sesongen har begynt 🤣🤣🤣🤣

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...