AnonymBruker Skrevet 20. mars #1 Skrevet 20. mars Jeg har aldri følt meg helt hjemme i Norge, enda jeg er 100% «nordmann» som er født og oppvokst her. Jeg har vært i usa en del ganger og har følt meg mer hjemme der pga åpenheten. Jeg lengter etter å flytte til et annet land, gjerne utenfor Europa og lurer på om det er noen her som har erfaring med å flytte fra et land til et annet, aller helst forskjellige verdensdeler, men samme kontinent er selvsagt også interessant å høre om. Hadde du besøkt landet du flyttet til før du sjanset og flyttet? Hadde du sikret deg en jobb eller reiste du med x-antall måneders buffer så du kunne finne en jobb etter du flyttet? Lærte du deg språket før du dro? USA er absolutt ikke relevant for meg, men andre engelskspråklige land, eventuelt spansktalende land er aktuelle. Dette er ikke relevant før om noen år, men jeg har gått med denne drømmen i magen i nærmere 20 år, så jeg vil begynne å gjøre mer for å realisere drømmen. Anonymkode: dcb30...7d9 2 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars #2 Skrevet 20. mars Hadde jobb før jeg dro. Det måtte til for å få oppholdstillatelse og ikke minst helseforsikring. Hadde ikke vært i landet før, men gjorde mye research. Du fremstår noe naiv hvis du tror du kan reise til en annen verdensdel på lykke og fromme. Anonymkode: d9347...290 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars #3 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hadde jobb før jeg dro. Det måtte til for å få oppholdstillatelse og ikke minst helseforsikring. Hadde ikke vært i landet før, men gjorde mye research. Du fremstår noe naiv hvis du tror du kan reise til en annen verdensdel på lykke og fromme. Anonymkode: d9347...290 Det tror jeg ikke. Anonymkode: dcb30...7d9 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars #4 Skrevet 20. mars Nissen følger med på lasset. Anonymkode: 42624...611 3 1
Sannhetsøkende Skrevet 20. mars #5 Skrevet 20. mars Håper du får noen positive svar her ts. Håper drømmen din går i oppfyllelse ❤️ 1
NatNat Skrevet 20. mars #6 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har aldri følt meg helt hjemme i Norge, enda jeg er 100% «nordmann» som er født og oppvokst her. Jeg har vært i usa en del ganger og har følt meg mer hjemme der pga åpenheten. Jeg lengter etter å flytte til et annet land, gjerne utenfor Europa og lurer på om det er noen her som har erfaring med å flytte fra et land til et annet, aller helst forskjellige verdensdeler, men samme kontinent er selvsagt også interessant å høre om. Hadde du besøkt landet du flyttet til før du sjanset og flyttet? Hadde du sikret deg en jobb eller reiste du med x-antall måneders buffer så du kunne finne en jobb etter du flyttet? Lærte du deg språket før du dro? USA er absolutt ikke relevant for meg, men andre engelskspråklige land, eventuelt spansktalende land er aktuelle. Dette er ikke relevant før om noen år, men jeg har gått med denne drømmen i magen i nærmere 20 år, så jeg vil begynne å gjøre mer for å realisere drømmen. Anonymkode: dcb30...7d9 Vet ikke mye om å flytte til andre sida av verden men var jeg deg, hadde jeg prøvd Australia. Kule mennesker, stor land, fint vær.. og engelsk ! 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars #7 Skrevet 20. mars Sannhetsøkende skrev (3 minutter siden): Håper du får noen positive svar her ts. Håper drømmen din går i oppfyllelse ❤️ Takk 😊 jeg har ingen forpliktelser her i Norge, og eksen min kommer fra et av landene jeg vurderer, så jeg har fått en del innsikt i kultur og potensielle jobber jeg kunne søkt så lenge jeg har lært meg nok spansk. Anonymkode: dcb30...7d9 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars #8 Skrevet 20. mars NatNat skrev (8 minutter siden): Vet ikke mye om å flytte til andre sida av verden men var jeg deg, hadde jeg prøvd Australia. Kule mennesker, stor land, fint vær.. og engelsk ! Veldig vanskelig å få oppholdstillatelse… Det er stort sett sånn (utenfor EU) at man må ha jobb før man får oppholdstillatelse. Og å få jobb kan være tildels veldig vanskelig. Det kommer selvsagt litt an på yrket ditt - Australia har for eksempel en liste med yrker hvor de spesifikt gir folk et fortrinn mtp oppholdstillatelse, fordi de har mangel på disse yrkene. Men like fullt må man få jobben. Noen land har en maks prosent for hvor mange personer fra utlandet de får lov til å ansette. Andre steder må arbeidsgiver vise hvorfor det var umulig å ansette en av landets egne innbyggere etc. De fleste land vil beskytte sitt eget arbeidsliv, akkurat som Norge - det er ikke lett å flytte hit hvis man kommer utenfra EU, heller. Anonymkode: 089e2...18e 4
AnonymBruker Skrevet 20. mars #9 Skrevet 20. mars Har, både som barn og voksen, bodd i flere land. Danmark, USA, England, Japan, Iran, Russland, Tyskland og i Italia. Bor i Norge nå og her blir jeg Fy faen vi har det godt og trygt i Norge. Helsehjelp, utdanning, lite kriminalitet, frisk luft, allemannsretten osv. Anonymkode: dbc34...211 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars #10 Skrevet 20. mars Best case scenario er vel jobb i utlandet med norsk arbeidsgiver, så du ikke mister rettigheter i folketrygden osv. Jeg ville gjort research på hva det kan koste å faktisk melde flytting ut av landet og ut av det norske samfunnet. Mer enn bare penger, også konsekvenser for pensjon og muligheter for å returnere osv. Jeg ville uansett 100% reist på en ferie dit og sjekket muligehtene. Hvis du har vunnet i lotto eller ikke trenger en jobb står du friere til å velge sted selv, men ellers bør du vel starte med å finne ut hva slags jobber du kunne fått i et annet land, uten å kunne snakke språket. De fleste land utenfor Europa krever arbeidstillatelse, visum og offesielle søknader, så du kan ikke bare reise og finne deg en jobb uten videre. Du fremstår litt naiv, men det er lov å drømme. Anonymkode: f6852...b10 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars #11 Skrevet 20. mars Det finnes også en haug av videoer på youtube fra folk som allerede har gjort det du ønsker å gjøre, uansett hvilket land du vil til. Se noen av de? Anonymkode: f6852...b10 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars #12 Skrevet 20. mars Støtter den over med at enkleste måten å bo og jobbe i et annet land på er å få jobb i Norge og bli overført til et kontor i et annet land. I min vennekrets så er Halliburton et eksempel på et selskap du kan jobbe i og bli overført til andre kontorer i andre land dersom du har lyst 😊 Hva jobber du med TS? Anonymkode: b908c...4a6 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars #13 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Støtter den over med at enkleste måten å bo og jobbe i et annet land på er å få jobb i Norge og bli overført til et kontor i et annet land. I min vennekrets så er Halliburton et eksempel på et selskap du kan jobbe i og bli overført til andre kontorer i andre land dersom du har lyst 😊 Hva jobber du med TS? Anonymkode: b908c...4a6 Jeg jobber i helsesektoren, men vurderer ny utdannelse så jeg kunne vel kanskje sjekket ut hvilke yrker som er mest relevante i utlandet 😊 Anonymkode: dcb30...7d9 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars #14 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): så jeg kunne vel kanskje sjekket ut hvilke yrker som er mest relevante i utlandet 😊 Yrkene vet du ... i utlandet... Hvis du tar norsk utdannelse så er det ikke sikkert den er gyldig en gang "i utlandet", du vet det ikkesant? Anonymkode: f6852...b10 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars #15 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Yrkene vet du ... i utlandet... Hvis du tar norsk utdannelse så er det ikke sikkert den er gyldig en gang "i utlandet", du vet det ikkesant? Anonymkode: f6852...b10 Du forstår at jeg svarte på en spesifikk kommentar og ikke snakker generelt, ikke sant? Ikke nødvendig å være så nedlatende. Anonymkode: dcb30...7d9 1 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars #16 Skrevet 20. mars Er ei på tiktok som er sykepleier og dokumenterer hennes vei mot å få jobbe i USA. Tipper det finnes flere slike kanaler du kan sjekke ut Anonymkode: b908c...4a6 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars #17 Skrevet 20. mars Som yrkessjåfør er det overkommelig å jobbe i Canada, vet ikke hvordan det er for andre yrkesgrupper? Anonymkode: b3250...3e8 1 1
Sannhetsøkende Skrevet 20. mars #18 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk 😊 jeg har ingen forpliktelser her i Norge, og eksen min kommer fra et av landene jeg vurderer, så jeg har fått en del innsikt i kultur og potensielle jobber jeg kunne søkt så lenge jeg har lært meg nok spansk. Anonymkode: dcb30...7d9 Lykke til 😊
Tvist Skrevet 21. mars #19 Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 20.3.2026 den 18.28): Jeg jobber i helsesektoren, men vurderer ny utdannelse så jeg kunne vel kanskje sjekket ut hvilke yrker som er mest relevante i utlandet 😊 Anonymkode: dcb30...7d9 Hva med leger uten grenser? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå