Gå til innhold

MÅ man godta illeluktende lunsj?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ny på arbeidsplassen. En del av mine kolleger har alltid med seg lunsj som stinker. Hardkokt egg, makrell i tomat, påleggssalater med løk, kaviar, varme middagsrester. Er så lei av at lunsjrommet pestes ned av lukten av promp og surt piss i kombinsjon med sterk løk- og krydderlukt. Jeg mister matlysten av det. En dag satte jeg meg ved pulten min for å spise, da ble jeg irettesatt av alle om at HER så spiser ALLE lunsjen sin sammen! Så nå har jeg sluttet å spise på jobb. Blir kvslm av sult og får hodepine. Klarer ikke drikke stort heller etter lunsj pga lukta. Det verste er ånden de får etter makrell og egg, den sitter i og kjennes på 2 meters avstand… Då lukta er forpestende resten av arbeidsdagen. Hvordan kan jeg gå fram her for å få en levelig arbeidsdag? På forrige arbeidsplass hadde ingen med seg mat som stinket, de fleste valgte ost eller annet med lite lukt. Tør ikke gå til leder, får bare korreks for alt jeg gjør galt av arbeidsoppgavene, og klager jeg på maten så får jeg vel sparken. Angrer så på at jeg byttet jobb! Hjelp! 

Anonymkode: 8b930...1b4

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette har jo tydeligvis vært greit for andre før du kom, så jeg hadde nok anstrengt meg veldig for å takle det hvis jeg var deg. Ikke særlig smart å være den nye som legger restriksjoner på hva kollegene kan spise.

Kan du ikke venne deg til det? Det høres jo ut som et helt vanlig lunsjrom.

Endret av Kålrota
  • Liker 26
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er helt ny in jobben og allerede har fått tilbakemelding på at du ikke gjør en god nok jobb og i tillegg reagerer så sterkt på andres mat, ligger nok problemet hos deg. 
Men, med mindre dere har lønnet lunsj kan du spise den hvor du vil. Nå er det jo snart vår og da kan du jo spise ute og si at du trenger frisk luft i løpet av arbeidsdagen?

Hvis du kjenner ånden til kolleger, er det lov å sette grenser for nærkontakt. 

Anonymkode: 5ab4a...5ef

• Liker 39
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må nok øke toleransen din for lukter så du ikk blir så plaget. Det der er jo helt normale lukter… Men dersom det plager deg så mye at du ikke får i deg mat, så må du kanskje gi beskjed til leder om at du trenger å spise lunsjen din ved pulten. Uten mat blir du jo bare en dårligere arbeider uten konsentrasjon..

Anonymkode: b7e18...dc1

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får sende ut en felles melding til alle på kontoret: "Kjære, alle sammen. Jeg er kliss ny her, og synes dere har ufyselige matvaner som gjør at det stinker promp og piss på lunsjrommet. Dårlig ånde har dere også. Jeg stemmer for et bedre arbeidsmiljø ved at ingen tar med seg matvarer som lukter noe som helst, og at alle pusser tenner etter lunsj. Er dere med meg? 🥳"

Anonymkode: dfed2...fe4

• Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi er alle vare på forskjellige lukter, noen salami - andre parfyme. Her er ønsket helt innafor for at vedkommende bør ha noe annet med seg til lunsj.

Anonymkode: 313a1...5e3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ta deg sammen. 

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Virker som det er et du problem.

Altså du kan ikke sette føringer på hva andre spiser til lunsj. Det er barnehage opplegg.

For meg virker det sim du egentlig har bestemt deg for alt er galt, så kansje like greit å finne seg et sted du kan isolere deg på jobb uten kontakt med de andre.

En voksen person hadde tatt seg sammen 

Anonymkode: fb1b2...3da

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi er alle vare på forskjellige lukter, noen salami - andre parfyme. Her er ønsket helt innafor for at vedkommende bør ha noe annet med seg til lunsj.

Det er vel snakk om mange ulike kolleger. 
For all del, jeg reagerer også på mye lukt, men det er jo mitt problem. Folk må nesten få lov til å spise på jobb. 

• Liker 16
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Oi, du høres ut som min kollega.. der er det lite selvinnsikt og vedkommende klager på ALT. Alt er galt, helt ned i detaljenivå om hva kollegen har med seg på brødskiva.

Anonymkode: 15c55...4a4

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Stemmer det. Jeg blir kvalm av lukten av parfyme, skyllemidler og andre slike sterke lukter. Men man kan jo ikke be alle på jobb bli parfymefrie (dessverre). Men jeg trekker motsatt konklusjon enn deg, folk må da få lov å ha med seg egg (!) til lunsj på jobb! Tror TS hadde kommet mye lengre med å påta seg hele problemet selv ("jeg er unormalt sensitivt på matlukt, helt forferdelig å leve med, men sånn er det dessverre") og spise lunsj på kontor eller ute. 

Anonymkode: dbfc0...143

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

TS må ha en veldig sensitiv nese og spisestedet høres ut til å være veldig lite med dårlig ventilasjon. 

Anonymkode: 2304b...d28

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det virker som du er særlig sensitiv for lukter, - noen er det.

Jeg ville ha forklart det for sjefen, og bedt om å få spise ved pulten.

Sønnen min har sensoriske vansker, så jeg skjønner hva du mener. 

Anonymkode: a489b...ed7

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg er ny på arbeidsplassen. En del av mine kolleger har alltid med seg lunsj som stinker. Hardkokt egg, makrell i tomat, påleggssalater med løk, kaviar, varme middagsrester. Er så lei av at lunsjrommet pestes ned av lukten av promp og surt piss i kombinsjon med sterk løk- og krydderlukt. Jeg mister matlysten av det. En dag satte jeg meg ved pulten min for å spise, da ble jeg irettesatt av alle om at HER så spiser ALLE lunsjen sin sammen! Så nå har jeg sluttet å spise på jobb. Blir kvslm av sult og får hodepine. Klarer ikke drikke stort heller etter lunsj pga lukta. Det verste er ånden de får etter makrell og egg, den sitter i og kjennes på 2 meters avstand… Då lukta er forpestende resten av arbeidsdagen. Hvordan kan jeg gå fram her for å få en levelig arbeidsdag? På forrige arbeidsplass hadde ingen med seg mat som stinket, de fleste valgte ost eller annet med lite lukt. Tør ikke gå til leder, får bare korreks for alt jeg gjør galt av arbeidsoppgavene, og klager jeg på maten så får jeg vel sparken. Angrer så på at jeg byttet jobb! Hjelp! 

Kaffebønner og eddik er kanskje fine venner å ha med seg for din del tenker jeg👍

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Folk skal få spise hva de vil og salami er standard pålegg. Folk skal ikke måtte påtvinges å bare spise luktfritt pålegg til lunsj 

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ikke noe å stress over! Gå til leder og klag. Alle har garantert fått med seg at du nekter å spise på jobb, etter å ha fått tilbakemelding på at folk spiser sammen. Du er nok et hett tema, med den sære, rare, nye kollegaen som heller har sluttet å spise enn og sitte sammen med dem i lunsjen. Skal love deg at de er like begeistret og gira på å ha deg der også, så om du klager til leder og ber om retningslinjer for lunsjen? Alle kommer til å bli enda mer begeistret og glad i den nye kollegaen sin. 

Anonymkode: 19c11...1ef

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Det er du som er problemet her, ts. 

Du må ta opp med arbeidsgiver at du er svært sensitiv får lukt, og derfor ikke greier å spise lunsj i fellesskap. Spør arbeidsgiver om alternativ plass å spise lunsj på, for deg. Det bør arbeidsgiver klare, men da må du være ærlig om at det er du som har spesielle behov. 

• Liker 11
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Dere som skriver dritt til ts nå, snakker dere slik til mennesker med spesielle behov i det virkelige liv? Skremmende å se hva voksne folk lirer av seg her nå.

Anonymkode: aaa23...6d0

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Du skal i allefall ha for å være dønn ærlig!:) Du er sikkert sensitiv for lukter, mange har mye sterkere luktesans enn andre.  Men her får du det ikke bedre om du ikke prøver å jobbe med deg selv, for dette kan du ikke gjøre noe med. Mange matsorter har sterk lukt, mennesker har sterk lukt, slik er det.

Jeg har selv lunchkollegar som spiser mat med lukt som henger igjen i rommet lenge,  en på kontoret som røyker i pausene og oser lenge etter han har kommet inn, og en annen som vi bare MÅ spleise på en ny parfyme til når vedkommende snart har rund dag. (Neida, vi gjør nok ikke det, får holde ut) 

Poenget er at en må øve seg på å venne seg til det. Men hos deg virker det som det bare er en del av bildet, og at det kan være forsterket av at du også strever med å være ny, får kommentarer på arbeidsoppgaver som du ikke mestrer helt enda og har litt indre kaos?  Tid er en fin ting. Du blir snart trygg i jobben, venner deg til lukter og finner din plass. Når du blir kjent med disse illespisende menneskene så tåler du også mer av dem.

Men synes det er ganske invaderende å ikke la deg bestemme selv om du vil spise på kontoret eller på lunchrom. Kan det være fordi de i beste mening vil inkludere deg? Hold ut lunchen en stund, bli kjent, og så må det da være en menneskerett å få velge om pause skal være pause for seg selv eller en sosial happening. Håper du finner deg til rette med hele pakken etterhvert. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...