AnonymBruker Skrevet 18. mars #1 Skrevet 18. mars Hei, vi har så ekstremt rotete hus. Spesielt etter vi fikk barn. Klær bare flyter med en gang, kjøkkenet er et evig vaske og rydde prosjekt. soveroms gulvet blir støvsugd 1 gang hver andre måned. For vi rekker seriøst ikke å vaske soverommene annet enn å bytte sengetøy. Det er spesielt klær vi virkelig ikke klarer å få noe system eller rutiner på. Har noen tips? Jeg personlig ønsker meg en minimalistisk livsstil noe som ikke er helt forenlig med å ha barn. Vi bor i et 70 talls hus så rom løsninger og innebygde skap her er heller ikke forenlig med system. Anonymkode: 91ea1...9ae 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars #2 Skrevet 18. mars Du rekker ikke støvsuge mer en en gang annenhver måned? Å rote er et valg. Å rydde, også. Anonymkode: 5cda0...e03 19 4
AnonymBruker Skrevet 18. mars #3 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du rekker ikke støvsuge mer en en gang annenhver måned? Å rote er et valg. Å rydde, også. Anonymkode: 5cda0...e03 Men da står jeg å rydder 2 timer hver eneste dag. Er det vanlig? Vi står opp 06. leverer i bhg 08. Jobb frem til 16. Hjemme kl 17. middag kl 18. legging kl 19.30. Så er jeg student i tillegg og må skrive videre på oppgaver frem til 23. Mannen må jobbe overtid hjemmekontor samtidig som han tar babyen mens jeg jobber med skole. Da må jeg rydde og vaske kl 06-07 på morgenen og fra 23-00 på natten. det er jo nesten helt umulig. Og så kommer vinterens sykdommer eller barna ikke får sove +++++ Ts Anonymkode: 91ea1...9ae 2 10
AnonymBruker Skrevet 18. mars #4 Skrevet 18. mars Kjøp jakker, sko som fungerer til alt. Kjøp noen bra klær og ikke 40 klesplagg, der sikkert kun 7 i all hovedsak blir brukt. Ofte ligger alle de andre og roter det til. Pakk ned vinterklær når vinteren er over, og kast, kast ...du kan selge osv..men det blir jo ikke gjort, og så blir det liggende og masse rot. Kjøp smart, lite og god kvalitet, vanntett, vindtett osv. Ha en jakke, og ikke 5 jakker. Slik greide vi å leve uten rot med 4 barn. Veldig mye av det dere har ligger nok bare der og lager rot, og blir lite brukt. Anonymkode: 68006...a40 5 9
AnonymBruker Skrevet 18. mars #5 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men da står jeg å rydder 2 timer hver eneste dag. Er det vanlig? Vi står opp 06. leverer i bhg 08. Jobb frem til 16. Hjemme kl 17. middag kl 18. legging kl 19.30. Så er jeg student i tillegg og må skrive videre på oppgaver frem til 23. Mannen må jobbe overtid hjemmekontor samtidig som han tar babyen mens jeg jobber med skole. Da må jeg rydde og vaske kl 06-07 på morgenen og fra 23-00 på natten. det er jo nesten helt umulig. Og så kommer vinterens sykdommer eller barna ikke får sove +++++ Ts Anonymkode: 91ea1...9ae Hvis du bruker to timer på å rydde, så har du 1) for mye ting og 2) de har ikke fast plass. Hvordan kan dere trene TO TIMER på å rydde? Hva må ryddes, liksom? Slipper du bare servietten på gulvet, liksom? Og sko bare settes i gangen, og du slipper jakken ned på gulvet? Kler du av deg og lar klærne bli liggende i en haug? Har dere ikke skittentøyskurver? Jeg skjønner virkelig ikke hvordan du bruker to timer på å rydde. hva slags rot er det du rydder? Papirer? Sokker? Leker? Oppvask? Anonymkode: 5cda0...e03 18 7
Mei88 Skrevet 18. mars #6 Skrevet 18. mars Tynn ut i ting, trenger du alt? Og alle skap kan lages system i, du må bare prøve å feile. Legg ting på plass med en gang når du har brukt det, gi alt en egen plass. Klær skal i skittentøyskurv, kjøp en til hvert rom om så. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #7 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men da står jeg å rydder 2 timer hver eneste dag. Er det vanlig? Vi står opp 06. leverer i bhg 08. Jobb frem til 16. Hjemme kl 17. middag kl 18. legging kl 19.30. Så er jeg student i tillegg og må skrive videre på oppgaver frem til 23. Mannen må jobbe overtid hjemmekontor samtidig som han tar babyen mens jeg jobber med skole. Da må jeg rydde og vaske kl 06-07 på morgenen og fra 23-00 på natten. det er jo nesten helt umulig. Og så kommer vinterens sykdommer eller barna ikke får sove +++++ Ts Anonymkode: 91ea1...9ae For ett liv. Må dere ha det så travelt nå mens barna er små? Dere mister jo størstedelen av barndommen deres. Anonymkode: c7a2d...c68 8 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars #8 Skrevet 18. mars Første jeg tenkte på også: skittentøyskurver. Dette har man plass til uansett planløsning? Og mangler dere ellers steder å henge av seg ytterklær og klær som skal brukes mer? Knagger og kleshengere? Skitne klær må rett i kurv, og må ikke samle seg for lenge før vasking. Ta etterhvert hele tiden, så blir det ikke nødvendig med uhorvelige skippertak. Anonymkode: df038...a57 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #9 Skrevet 18. mars Anbefaler boka How to Keep House While Drowning av KC Davis! For min egen del hjelper det aller aller mest å ha færre ting generelt. Kroker til å henge klær på. Skittentøyskurver har jeg der det er behov for det. På kjøkkenet og på badet, og i gangen og på soverommet. Bedre at ting havner i kurven enn på gulvet. Prøver å unngå å kjøpe nye problemer, altså tenker meg nøye om får jeg kjøper eller tar innn noe nytt i leiligheten. Jeg må f.eks. garantert ha en plass å oppbevare den nye tingen. Jobber med bryte ut av dårlige tankemønstre, og oppfri forventninger jeg egentlig ikke trenger. F.eks. at det er alt eller ingenting. Altså hvis ikke alt er rent så er ingenting vits i å gjøre. Snur liksom tankegangen til at noe er bedre enn ingenting. Vaske opp litt er bedre enn ingenting. Må ikke brette alle klærne mine f.eks. kanskje undertøy er ok bare i en kurv eller skuff, trenger ikke militærkant på tskjorter, osv. Prøver å tenke utenfor boksen på egne arbeidsflyter, f.eks. har jeg lite oppbevaring på badet, men godt lys og speil på soverommet, så en hylle i klesskapet er til sminke og hårføner og slikt. Det gjorde badet mye lettere å holde ryddig, og lettere å holde ryddig = lettere å holde rent. Prøver å resette hver kveld, så jeg har en funksjonell bolig i morgen. Plass på kjøkkenbenken til å lage frokost, rene klær å ha på meg, osv. Jobber med å silppe tak i skammen jeg legger på meg selv. Anonymkode: ac66c...975 10 6
AnonymBruker Skrevet 18. mars #10 Skrevet 18. mars Det blir litt ekstra rot med unger. Men så mye som du skisserer er nok mer enn vanlig ja. Alt har sin plass. Dere har kanskje noen vaner som må brytes - når dere kommer hjem setter dere sko på plass i skohylla? Henger jakkene i skapet? Setter vesker og sekker på plass? Ha skittentøyskurv på alle soverom, bad og kjøkken/stue. Om dere ikke har mulighet å ha funksjonelle nok skap osv må det da kanskje bety at dere må ha mindre dupeditter og ting. Anonymkode: 25409...411 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #11 Skrevet 18. mars Alke SKAL rydde etter seg. Alle kan vaske en maskin i uka, om så barnene er 8 eller 10… Anonymkode: aca2c...d49 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #12 Skrevet 18. mars Jeg sliter med samme. Og drømmer om minimalisme. Mistenker at jeg har vært litt for hard på regelen om å ikke kjøpe nye oppbevaringsesker osv. For vi har faktisk ikke skittentøyskurver. Eller klesskap 😳 Klær er kjempekaos, og så har vi ikke råd til garderobeskap slik jeg vil ha. Og da tenker jeg at det er bedre å vente uten. Men nå har det vært slik i to år 🙃 Bruker også all ledig tid på rydding, og vet det er fordi ting ikke har fast plass. Så ved å rydde ski jeg gjør det flytter jeg egentlig bare rotet rundt. Anonymkode: 1c9cc...faa 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #13 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg sliter med samme. Og drømmer om minimalisme. Mistenker at jeg har vært litt for hard på regelen om å ikke kjøpe nye oppbevaringsesker osv. For vi har faktisk ikke skittentøyskurver. Eller klesskap 😳 Klær er kjempekaos, og så har vi ikke råd til garderobeskap slik jeg vil ha. Og da tenker jeg at det er bedre å vente uten. Men nå har det vært slik i to år 🙃 Bruker også all ledig tid på rydding, og vet det er fordi ting ikke har fast plass. Så ved å rydde ski jeg gjør det flytter jeg egentlig bare rotet rundt. Anonymkode: 1c9cc...faa Herregud… som man reder, ligger man! Har ikke skittentøyskurver eller ordentlig klesskap?! Anonymkode: 5cda0...e03 8 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #14 Skrevet 18. mars Jeg haaaater klesvask og bretting av tøy. Har løst det ved å henge mye av det opp istedenfor å brette. Klærne til barna har jeg sluttet å brette det som skal i skuffene for de roter bare til likevel. Krise jeg vet😅 Robot støvsuger høres ut som det kunne vert noe for dere? Jeg hadde også lekekasser i stuen da barna var små, så på kvelden brukte vi 5 min på å få alt opp fra gulvet. Ofte moppet jeg kjapt over etter alt var tatt opp så bøss og smuler ikke ble liggende. Jeg hadde også ett helt skittentøy sorterings system med farvet, ull osv osv slik at jeg slapp å stå å sortere klesvask, men bare kunne hive på vasken når dunken var full. Veldig greit. Anonymkode: b7a73...171 2 1
Janik98 Skrevet 18. mars #15 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Herregud… som man reder, ligger man! Har ikke skittentøyskurver eller ordentlig klesskap?! Anonymkode: 5cda0...e03 Det er ikke alle som har kommet like langt som deg når det kommer til rydding. Slapp av. Vi spør jo om råd. En dag er vi nok på samme sted som deg 4 5
AnonymBruker Skrevet 18. mars #16 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg haaaater klesvask og bretting av tøy. Har løst det ved å henge mye av det opp istedenfor å brette. Klærne til barna har jeg sluttet å brette det som skal i skuffene for de roter bare til likevel. Krise jeg vet😅 Robot støvsuger høres ut som det kunne vert noe for dere? Jeg hadde også lekekasser i stuen da barna var små, så på kvelden brukte vi 5 min på å få alt opp fra gulvet. Ofte moppet jeg kjapt over etter alt var tatt opp så bøss og smuler ikke ble liggende. Jeg hadde også ett helt skittentøy sorterings system med farvet, ull osv osv slik at jeg slapp å stå å sortere klesvask, men bare kunne hive på vasken når dunken var full. Veldig greit. Anonymkode: b7a73...171 Takk godt å lese! Mulig robotstøvsuger vil være tingen her ja. Vi har 100 prosent kontroll på stua og kjøkken. Men de resterende rommene er en annen sak når det kommer til støv. Noen nevnte over her å ha en kurv i hvert rom. Det får vi prøve 😀 Anonymkode: 4591c...365 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #17 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men da står jeg å rydder 2 timer hver eneste dag. Er det vanlig? Vi står opp 06. leverer i bhg 08. Jobb frem til 16. Hjemme kl 17. middag kl 18. legging kl 19.30. Så er jeg student i tillegg og må skrive videre på oppgaver frem til 23. Mannen må jobbe overtid hjemmekontor samtidig som han tar babyen mens jeg jobber med skole. Da må jeg rydde og vaske kl 06-07 på morgenen og fra 23-00 på natten. det er jo nesten helt umulig. Og så kommer vinterens sykdommer eller barna ikke får sove +++++ Ts Anonymkode: 91ea1...9ae Jeg lurer oppriktig på hvordan i alle dager kan du bruke to timer på rydding hver dag? Dere må jo rote enormt. Hvor mange er dere i hjemmet? Vi er sju mennesker i vårt hus, fem gutter uten ryddegen. Likevel bruker vi langt fra to timer på å rydde. Vi tar en runde før vi slukker lysene for kvelden. Legger ting på plass og tørker over flater. Dette tar ti minutter. Anonymkode: 874ab...401 6
Sparkling_Pink Skrevet 18. mars #18 Skrevet 18. mars Ta med barna på ryddingen. Minste kan sitte på ryggen din i noe bæretøy. Anbefaler at ryddinga gjøres fortløpende og er ferdig før kvelds på ungene. Og tingene må ha et sted de bor de kan ryddes til. Så enkelt og så vanskelig. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #19 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men da står jeg å rydder 2 timer hver eneste dag. Er det vanlig? Vi står opp 06. leverer i bhg 08. Jobb frem til 16. Hjemme kl 17. middag kl 18. legging kl 19.30. Så er jeg student i tillegg og må skrive videre på oppgaver frem til 23. Mannen må jobbe overtid hjemmekontor samtidig som han tar babyen mens jeg jobber med skole. Da må jeg rydde og vaske kl 06-07 på morgenen og fra 23-00 på natten. det er jo nesten helt umulig. Og så kommer vinterens sykdommer eller barna ikke får sove +++++ Ts Anonymkode: 91ea1...9ae Helga har mange timer. Anonymkode: 0dd58...29f 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #20 Skrevet 18. mars Vi har hatt mye ting! Men på langt nær slik ts beskriver. Vi har kastet masse ting som bare har tatt plass og absolutt ikke hatt behov for. Vi har et barn og hverdagen er hektisk nok. Men jeg prøver å få unna ting i helgene! Kjøkkenet er også kaos til tider, men i det siste har jeg ryddet benk og tatt oppvaskmaskinen mens jeg har laget middag. Det hjelper på. Også er det jo det å rydde opp etter seg. Få rutiner! Anonymkode: 1b60b...21e 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå