Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Absolutt alle jeg kjenner har en robotstøvsuger, selvom de bor i rekkehus. Vi bor i rekkehus med 3 etasjer. I 1.etasje er det sammenhengende gulvflate mellom gang, stue og kjøkken. Så er det et trinn ned til resten av stua og kjøkkenet. Det er også høy dørterskel til badet. I stua er det et par tepper.

Nede er det gulv uten tepper, men også et rom med bare teppe. I tillegg en høy dørterskel til et rom. 

Oppe er det 3 soverom med normale  dørterskler  og 1 høy til bad. 

Vil det ikke bare bli mye ekstra jobb med robotstøvsuger? Må vel flyttes rundt hele tida da? Og trappene må støvsuges manuelt. 

Er det med robotstøvsuger en hype? Vil anta at de fleste ikke har så mye ren gulvflate at det er lønnsomt? 

Samtidig har vi katter og er utrolig slitsomt å måtte ta støvsugerrunde hver eneste dag. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jo. 

Det er virkelig ikke så fantastisk… vi har en, men den bråker så mye og bruker så lang tid!

Vi feier hver dag, går jo raskt, og er musestille  feier over kjøkkenet, spisestuen, stuen og gangen i 1. etasje (her det er mest sand og støv og matrester etc). Er gjort på et par minutter. 

Støvsuger en gang eller to i uken, da nøye på lister, i kroker etc. 

Syns det er digg å sende roboten inn på soverommet da, den gjør det nøyere under sengen enn jeg noen gang gidder :fnise: 

Anonymkode: 57a06...de4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Null stress å løfte støvsugeren til et nytt rom. Måtte gjort det med vanlig støvsuger også. Jeg pleier å rydde/vaske mens det støvsuges. Sparer tid og tar vekk en gørrkjedelig oppgave.

Støvsuger også mens jeg selv er ute

Anonymkode: a8001...09f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Null stress å løfte støvsugeren til et nytt rom. Måtte gjort det med vanlig støvsuger også. Jeg pleier å rydde/vaske mens det støvsuges. Sparer tid og tar vekk en gørrkjedelig oppgave.

Støvsuger også mens jeg selv er ute

Anonymkode: a8001...09f

Men hva med tepper? Eller der det er trangt. Er flere steder jeg ser for meg at den ikke vil komme til 

Skrevet
lady90 skrev (2 minutter siden):

Men hva med tepper? Eller der det er trangt. Er flere steder jeg ser for meg at den ikke vil komme til 

Roboten er flinkere til å støvsuge teppet enn meg med Dyson…

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Vi bor i rekkenhus med to etasjer, og flere rom med terskler (soverom og bad) den ikke kommer over. Men alle områder er lagret i egne kart, så jeg flytter den rundt omkring mellom rom. Men bruker den aller mest i første etasje (stue, kjøkken, hall/gang) der det blir mest rusk og rask. 

Den bruker litt tid når den settes i gang, så det går ikke noe raskere enn å støvsuge manuelt. Og noen møbler må jeg flytte litt på (noen barstoler feks). Men; selv om den bruker lengre tid enn å støvsuge manuelt, er det mye lettere å støvsuge oftere. For jeg kan jo gjøre andre ting mens den støvsuger; holder den på i stue/kjøkken kan jeg ordne med klesvask i vaskerommet. Eller gå opp i TV-stua og lese en bok :). 

Trappa må støvsuges manuelt, og den ender derfor med å være mer støvete enn resten.

Vår går for øvrig av og på de teppene som ligger på gulvene, og den "gjenkjenner" at det er teppe så den endrer modus automatisk. 

Endret av Splittbinders
Skrevet
lady90 skrev (12 timer siden):

Hus er jo laget litt ulikt, og har man veldig mange steder den ikke kommer til er det ikke sikkert det er så lettere med robot. Det er bare noen få steder vår ikke kommer til, der enten feier eller tørrmopper jeg, og så tar vi det når vi støvsuger trappa og har den støvsugeren fremme.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har den gående i hovedetasjen hver dag mens jeg er på jobb. Det er åpen kjøkken, spisestue, stue. Den kjører på tepper og kjører rundt annet jeg måtte ta glemt på gulvet. Den mopper også. 

I helgen flytter jeg den til underetasjen med alle soverommene, så går den der mens jeg er ute. Ungdommen har ansvar for trsppekosting hver helg og badet vasker jeg mens minsta sitter i badekaret på fredagen. Syns det er veldig behagelig å slippe å støvsuge selv jeg. 

Anonymkode: 80760...fc7

• Liker 1
Skrevet

Jeg trodde ikke robotstøvsuger var noe for oss, vi bor i toetasjeshus, men vi ELSKER den. Den suser rundt og vasker til og med golva. Nå er det visst kommet en modell som går i trapper..

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor i enebolig, foreløpig 2 etasjer som er i bruk. Har en robot i hver etasje, den eldste på loftet der vi har soverom og bad.

Tenker det blir en til i kjellerstua når den står ferdig.

Anonymkode: 9c7e0...a87

AnonymBruker
Skrevet

Finnes "ramper" for høye dørterskler. Har bare to etg, men elsker roboten. 

Anonymkode: 6a3df...7ab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Finnes "ramper" for høye dørterskler. Har bare to etg, men elsker roboten. 

Har forresten en i hver etg. (En eldre en oppe på soverommene, nyere nede i bruksrom.)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns uansett ikke at roboten er flink nok. Støv i hjørner, på lister etc… og vaskefunksjonen er heller ingen høydare - drar bare skitten rundt :vetikke: 

Vi feier en gang om dagen. Tar kort tid, bråker ingenting, gir 10/10 resultat hver gang. Støvsuger en til to ganger i uken i hjørner, oppå lister, stikkontakter, ovner og vinduskarmer og dør-detaljer. 

Ting roboten aldri klarer ta uansett… må jeg jo ta selv. Kan like gjerne bare gjøre det selv først som sist. 

Er forresten skikkelig digg å koste, litt som lyden av dritt opp i støvsugerøret. Det gode klirret. Deilig å se all bøsset, støvet, sanden og matrestene samles 🧘‍♂️

Anonymkode: 57a06...de4

Skrevet

Poenget med robotstøvsuger er ikke at den er kjappere enn vanlig. Det er at du slipper å støvsuge så ofte selv, at den gjør det for deg. Jeg HATER å støvsuge, så jeg synes det er gull. Vi har tre 😬 men det er ganske effektivt - rydd et rom, sett på støvsugeren, gjør noe annet eller rydd og sett på i et annet rom. 

Støvsugeren kan kjøre mens du er ute av huset. 

Det er null stress å flytte fra rom til rom. 

Den kommer seg helt inn under senga hvor jeg ikke kommer til selv. 

Hvis roboten ikke gjør en god nok jobb så trenger du en bedre en. Vi liker Roborock. 

• Liker 2
Skrevet
lady90 skrev (På 18.3.2026 den 19.36):

Absolutt alle jeg kjenner har en robotstøvsuger, selvom de bor i rekkehus. Vi bor i rekkehus med 3 etasjer. I 1.etasje er det sammenhengende gulvflate mellom gang, stue og kjøkken. Så er det et trinn ned til resten av stua og kjøkkenet. Det er også høy dørterskel til badet. I stua er det et par tepper.

Nede er det gulv uten tepper, men også et rom med bare teppe. I tillegg en høy dørterskel til et rom. 

Oppe er det 3 soverom med normale  dørterskler  og 1 høy til bad. 

Vil det ikke bare bli mye ekstra jobb med robotstøvsuger? Må vel flyttes rundt hele tida da? Og trappene må støvsuges manuelt. 

Er det med robotstøvsuger en hype? Vil anta at de fleste ikke har så mye ren gulvflate at det er lønnsomt? 

Samtidig har vi katter og er utrolig slitsomt å måtte ta støvsugerrunde hver eneste dag. 

Vi har en pr etasje 

AnonymBruker
Skrevet

Det går fint å flytte den fra rom til rom, og det må du jo uansett med en vanlig og tyngre støvsuger også.

Og det å feie gulvet som noen nevner fjerner ikke alt støv. Jeg tar gjerne feiekosten innimellom, men likevel finner robotstøvsugeren mye. 

Stikkontakter og annet går jeg over med klut, for der klarer ikke en vanlig støvsuger jobben heller.

Anonymkode: 151b3...e18

AnonymBruker
Skrevet

Vi har Dreame, den klatrer over terskler på 6 cm. Elsker den.

Anonymkode: 6895a...9a9

AnonymBruker
Skrevet

Elsker min robotstøvsuger med mopp. Som mange sier, man må jo dra med seg/flytte rundt på en vanlig støvsuger også. Jeg har kjøpt sånne dørterskelhjelpere, sånn at den kommer seg til gangen osv. Har på program, så den støvsuger annenhver dag. I helgene tar jeg den inn på soverom, bad og entre. Vi har to etasjer, og tenåringen har en gammel uten mopp i kjelleren. Det som er fint er jo at jeg kan bruke tiden til andre ting. Den tar dyrehår kjempegodt. Vi har en Roborock Q8 max.

Anonymkode: e4b9d...246

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...